همانطور که در حرفه خود پیشرفت می کنید، ممکن است به دنبال مسئولیت های رهبری بیشتری باشید. انتخاب سبک رهبری متناسب با ویژگی های شما می تواند به شما کمک کند در هر نقشی برتر باشید. رهبری وظیفه محور می تواند سبکی باشد که شما انتخاب می کنید تا در روش های مدیریت خود بگنجانید.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف رهبری وظیفه محور و مثال هایی از ویژگی های آن می پردازیم.
رهبری وظیفه محور چیست؟
رهبری وظیفه محور بر دستیابی به اهداف متمرکز است. رهبران وظیفهمحور وظایف را محول میکنند، فرآیندهای روشنی را تعیین میکنند و ضربالاجلهایی را تعیین میکنند تا اطمینان حاصل شود که همه اعضای تیم متمرکز هستند و بخش خود را از پروژه در زمان تعیینشده تحویل میدهند. مدیرانی که از این سبک استفاده میکنند، یک محل کار ساختاریافته با اولویتها و برنامههای مشخصی ایجاد میکنند. اگر اغلب نیاز به تکمیل تعداد زیادی از اهداف در یک ضرب الاجل دارید، از رهبری وظیفه محور استفاده کنید.
مرتبط: مهارت های مدیریت: تعریف و مثال
استراتژی های رهبران وظیفه گرا
در اینجا چند استراتژی وظیفهمحور وجود دارد که میتوانید از آنها برای هدایت تیم خود در جهت دستیابی به اهدافش استفاده کنید:
-
با اهداف روشن ارتباط برقرار کنید. شما باید وظایف را برای تیم خود توضیح دهید تا همه بتوانند مراحل رسیدن به هدف را درک کرده و دنبال کنند. این شامل تفویض مسئولیت ها، ارائه دستورالعمل های ساده و تشریح وظایف است. به عنوان مثال، یک مدیر فروش برای نمایندگان فروش خود هدفی ایجاد می کند که هر کدام ۲۵۰۰۰۰۰۰ تومان در یک ماه فروش داشته باشند. آنها به هر نماینده فروش یک قلمرو جداگانه می دهند و دستورالعمل هایی را در مورد نحوه نزدیک شدن به مشتریان بالقوه ارائه می دهند.
-
فرآیندها را تنظیم کنید. روی ایجاد فرآیندهای ساده ای تمرکز کنید که همه اعضای تیم بتوانند از آن پیروی کنند. فرآیندهای ساده به اعضای تیم کمک می کند تا تمرکز خود را حفظ کنند و می توانند بهره وری را افزایش دهند. به عنوان مثال، یک مدیر بازاریابی توضیح می دهد که فرآیند توسعه چگونه باید برای تیم کار کند. آنها مشخص میکنند که برای رسیدن به هدف مفهومی خود، چقدر زمان برای طوفان فکری و طراحی صرف کنند.
-
ضرب الاجل های مستقیم صادر کنید. برای دستیابی به نتایج، هر هدفی باید یک ضرب الاجل مشخص داشته باشد. مطمئن شوید که در صورت لزوم، ضرب الاجل های نرم و سخت را تعیین کرده اید. میتوانید یادآورها را در فواصل زمانی مشخص تنظیم کنید تا همه اعضای تیمتان خط زمانی را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، مدیر فروش به تیم خود مهلت یک ماهه داد تا به ۲۵۰۰۰۰۰۰ تومان درآمد فروش برسد. آنها مشخص می کنند که فروش های معلقی را که ممکن است تا ماه آینده نهایی نشود، می پذیرند. آنها از تیمشان می خواهند که فعالیت فروش خود را در پایان هر هفته گزارش دهند تا مطمئن شوند که درگیر وظایف خود هستند.
-
به کارکنان راهنمایی ارائه دهید. شما باید با کمال میل به تیم خود در هنگام مواجهه با چالش ها کمک کنید. برای راهنمایی تیم خود، به سوالات پاسخ دهید و بازخورد ارائه دهید، که می تواند به آنها کمک کند تا نقش ها و وظایف خود را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، مدیر کارکنان در یک رستوران یک جلسه هفتگی برگزار می کند که در آن تیم می تواند پیشرفت خود را به اشتراک بگذارد و سوالاتی بپرسد. مدیر می تواند به سوالات فردی پاسخ دهد و به موانع رایجی که تیم تجربه می کند رسیدگی کند.
-
پیاده سازی سیستم پاداش. برای موفقیت رهبری وظیفهمحور، به یک سیستم پاداش نیاز دارید تا همه کارمندان را تشویق به ادامه کار کنید. به عنوان مثال، مدیر فروش به هر عامل فروش که بیش از هدف فروش ماهانه باشد، پاداش ارائه می دهد. این جایزه، نمایندگان فروش را تشویق میکند تا درآمد شرکت را افزایش دهند و به آنها برای تلاششان پاداش میدهد، که وفاداری آنها را به کسبوکار افزایش میدهد.
مهارت های رهبری وظیفه محور
مهارتهای خاصی وجود دارد که میتوانید برای تبدیل شدن به یک رهبر وظیفهمحور موفق، تمرین و توسعه دهید، مانند:
-
اولویت بندی. توانایی مرتب سازی وظایف، تصمیم گیری درباره اهمیت آنها و ایجاد برنامه ای برای تکمیل آن وظایف ضروری است. وقتی کارها را اولویت بندی می کنید، سعی کنید آنها را بر اساس فوریت، تلاش مورد نیاز و ضرب الاجل مرتب کنید.
-
مدیریت زمان. رهبران وظیفه گرا در ایجاد برنامه و کمک به دیگران برای پیروی از آنها ماهر هستند. میتوانید تقویمها و فهرستهای کارهای تعاملی مشترک و تعاملی را پیادهسازی کنید و از کارمندان بخواهید بهروزرسانیهای منظم پیشرفت را ارائه کنند.
-
استراتژی. رسیدن به اهداف به موقع نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد. شما باید بتوانید فرآیندهایی را پیاده سازی کنید که تیم شما بتواند آن ها را درک کرده و دنبال کند. برای هدایت تیم خود، سعی کنید نقاط عطف افزایشی را تعیین کنید که منجر به دستیابی به هدف کلی می شود.
-
هیئت نمایندگی. بخش کلیدی رهبری وظیفهمحور، توانایی تفویض وظایف است تا هر مشارکتکننده سازنده باشد. سعی کنید با شناسایی نقاط قوت و مهارت اعضای تیم تعیین کنید کدام تکالیف برای اعضای تیم بهترین است.
-
ارتباط. رهبران وظیفه گرا بر ارتباطات شفاف تکیه می کنند تا تیم آنها مسئولیت های خود را درک کنند. شما باید تشخیص دهید که چگونه می توانید برنامه ها و اهداف خود را به بهترین نحو به اعضای تیم منتقل کنید، چه از طریق ایمیل، چه از طریق مکالمات یک به یک یا جلسات گروهی.
بیشتر بخوانید: ۲۰ ویژگی یک رهبر بزرگ (با نکات)
رهبری وظیفهمحور در مقابل رهبری مردممدار
رهبری مردممدار یا رابطهمحور اغلب با رهبری وظیفهمحور مقایسه میشود. رهبران مردم گرا بر این باورند که بهره وری نتیجه شادی اعضای تیم است و خلاقیت و نوآوری را تشویق می کند. رهبری وظیفه محور در عوض بر تکمیل یک هدف تعیین شده تا حد امکان سریع و کارآمد تمرکز می کند.
بسیاری از رهبران بسته به محل کار و اهداف خود از ترکیبی از سبک های وظیفه و رابطه گرا استفاده می کنند. برای گنجاندن رهبری مردممدار در سبک مدیریت خود، این نکات را در نظر بگیرید:
-
بر نیازهای تیم خود تمرکز کنید. مطمئن شوید که تیم شما با کار محول شده خود احساس راحتی می کند. آموزش هایی را به اعضا ارائه دهید تا به آنها کمک کند مهارت های مورد نیاز برای موفقیت را بیاموزند.
-
بهبود روحیه و القای وفاداری. رهبران مردم گرا بر نیازهای تیم خود تمرکز می کنند و تمایل دارند اعضایی داشته باشند که در نتیجه روی اهداف و چشم انداز بلند مدت یک شرکت سرمایه گذاری می کنند. برای افزایش روحیه اعضا، کار سخت و زمانی که اعضا برتر هستند را تشخیص دهید.
-
به اعضای تیم اجازه ایجاد کنید. به تیم خود بگویید که از تصمیمات آنها برای کمک به ارتقای خلاقیت آنها حمایت می کنید. تشویق خلاقیت تیم شما می تواند اعضا را به سمت یافتن روش های جدید و کارآمدتر برای تکمیل وظایف سوق دهد.