بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

مخاطب هدف در مقابل بازار هدف: تفاوت چیست؟

مخاطب هدف در مقابل بازار هدف

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

متخصصان بازاریابی و تبلیغات معمولاً هنگام توسعه و راه اندازی کمپین های جدید، گروه های مختلفی از مصرف کنندگان را در نظر می گیرند. دو گروهی که متخصصان بازاریابی اغلب در مورد آنها تحقیق می کنند، مخاطبان و بازار هدف آنها هستند. اگر در زمینه بازاریابی یا تبلیغات کار می کنید، ممکن است از یادگیری تفاوت های بین مخاطبان هدف و بازار هدف بهره مند شوید تا بتوانید تلاش های تبلیغاتی خود را برنامه ریزی کنید.

در این مقاله از ایوسی، به بررسی تفاوت‌های بین مخاطبان هدف در مقابل بازار هدف می‌پردازیم و تعاریف هر اصطلاح را بررسی می‌کنیم.

مطالب مرتبط: تعریف مخاطب هدف: چیست و چرا مهم است

مخاطب هدف چیست؟

مخاطب هدف به بخش خاصی از گروه بزرگ تری از افراد اطلاق می شود که به احتمال زیاد محصول یا خدماتی را از یک شرکت خریداری می کنند. شناسایی و در نظر گرفتن مخاطبان هدف خود در حین توسعه مواد بازاریابی برای یک شرکت می تواند بسیار مهم باشد. این می تواند به تیم بازاریابی این فرصت را بدهد که از مضامین، اصطلاحات یا تصاویر خاصی استفاده کند که می تواند برای مخاطب هدف جذاب باشد، که ممکن است فروش را افزایش دهد.

مخاطبان هدف معمولاً یک گروه کوچکتر یا منتخب از افراد هستند، مانند متخصصان در یک صنعت خاص یا اعضای یک هویت خاص. به عنوان مثال، اگر شرکتی محصولات کاغذی تولید می کند، مخاطبان هدف آن ممکن است فروشگاه های لوازم اداری و شرکت های انتشاراتی باشد.

مطالب مرتبط: چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنیم؟

بازار هدف چیست؟

بازار هدف شامل کل گروهی از مصرف کنندگان است که یک شرکت می خواهد محصولات یا خدمات آن را خریداری کند. بسیاری از بازارهای هدف شامل گروه‌هایی از افراد هستند که ویژگی‌ها یا علایق خاصی دارند، مانند زندگی در یک منطقه، لذت بردن از فیلم‌های مشابه یا استفاده از انواع محصولات مشابه. بازار هدف اغلب اولین جزئیاتی است که تیم‌های بازاریابی هنگام توسعه کمپین‌های جدید در نظر می‌گیرند، زیرا شناسایی بازار هدف می‌تواند به آنها کمک کند مطالبی را ایجاد کنند که می‌تواند برای انواع مختلف مشتریان مؤثر باشد.

دانستن اینکه چه کسی بازار هدف یک شرکت را تشکیل می دهد نیز مهم است زیرا می تواند به شما در تعیین مخاطبان هدف نیز کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت ساختمانی در یک شهر بزرگ افتتاح شود و در ساختمان های تجاری تخصص داشته باشد، بازار هدف آن می تواند کل جمعیت شهر را شامل شود، در حالی که مخاطبان هدف آن ممکن است شرکت هایی باشند که می خواهند پروژه های ساختمان تجاری را تکمیل کنند.

مطالب مرتبط: چگونه یک بازار هدف را شناسایی کنیم

مخاطب هدف در مقابل بازار هدف

در اینجا چند تفاوت بین یک مخاطب هدف و یک بازار هدف وجود دارد:

اندازه گروه

یکی از واضح ترین تفاوت های بین یک مخاطب هدف و یک بازار هدف، اندازه هر گروه است. مخاطب هدف به مجموعه خاصی از افراد اطلاق می شود که یک شرکت فکر می کند ممکن است یک محصول خاص را خریداری کند. این بدان معناست که مخاطبان هدف اغلب گروه کوچکتری از افراد هستند که گاهی دارای صفات یا ارزش های مشابه هستند.

در مقابل، بازار هدف به کل گروهی از افراد اطلاق می شود که یک شرکت می خواهد محصولاتش را خریداری کند. این می تواند شامل گروه های بزرگی از افراد با علایق مشابه، جمعیت یک منطقه خاص یا حتی کل مردم باشد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تامین کننده دندانپزشکی بخواهد محصولات خود را در یک شهر خاص به بازار عرضه کند، کل جمعیت شهر بازار هدف خواهند بود و گروه هایی مانند مطب های دندانپزشکی مخاطبان هدف را تشکیل می دهند.

احتمال فروش

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین یک مخاطب هدف و یک بازار هدف، احتمال این است که یک شرکت ممکن است مجبور به فروش به آن گروه باشد. از آنجایی که یک مخاطب هدف معمولاً شامل مصرف کنندگانی است که ممکن است علاقه خاصی به یک محصول یا ارتباط با آن داشته باشند، شرکت ها اغلب این گروه را به احتمال زیاد از آنها خرید می کنند. به همین دلیل، متخصصان بازاریابی ممکن است مواد تبلیغاتی را طراحی کنند که به طور خاص برای مخاطبان هدف جذاب باشد تا شانس فروش را بیشتر کنند.

برای بازار هدف، معمولاً تضمین یا احتمال خاصی وجود ندارد که مصرف کنندگان در این گروه محصولی را خریداری کنند. این به این دلیل است که بازار هدف تمام مصرف‌کنندگانی را که یک شرکت می‌خواهد به آنها بفروشد، در نظر می‌گیرد، حتی اگر آنها علاقه خاصی به محصول یا خدمات نداشته باشند. بنابراین، زمانی که متخصصان بازاریابی کمپین‌هایی را ایجاد می‌کنند که به بازار هدف پاسخ می‌دهند، استفاده از مطالبی که بر مزایای کلی یک محصول تأکید می‌کنند یا نشان می‌دهند که چگونه یک محصول می‌تواند برای گروه خاصی غیر از مخاطبان هدف مفید باشد، می‌تواند مفید باشد.

کاربردهای جایگزین

این اصطلاحات همچنین می توانند در کاربردهای دیگری که می توانند در دنیای حرفه ای داشته باشند متفاوت باشند. به عنوان مثال، متخصصان در صنایع سرگرمی و انتشارات اغلب به گروهی که برای آن پروژه می نویسند به عنوان مخاطب هدف خود اشاره می کنند. مخاطبان هدف در سرگرمی و نشر اغلب اطلاعات جمعیتی مانند گروه های سنی، گروه های جنسیتی و طرفداران ژانرهای خاص یا شرکت های تولید را توصیف می کنند. در حالی که مخاطبان هدف یک قطعه رسانه ممکن است کتاب یا فیلمی را نیز خریداری کنند، این استفاده از این اصطلاح بیشتر بر مصرف عمومی، مانند خواندن یا تماشا کردن، تمرکز دارد تا صرف پول.

با این حال، اصطلاح بازار هدف معمولاً فقط برای گروه‌هایی در صنعت بازاریابی کاربرد دارد. این به این دلیل است که این اصطلاح معمولاً فقط به گروه هایی از مصرف کنندگان در زمینه خرید یک محصول اشاره می کند. در حالی که سایر صنایع، مانند فروش و توسعه کسب و کار، ممکن است از اصطلاح بازار هدف نیز استفاده کنند، آنها عمدتاً از آن به همان روشی که متخصصان بازاریابی استفاده می کنند، برای توصیف کل گروهی از مصرف کنندگان که امیدوارند یک محصول یا خدمات را خریداری کنند، استفاده می کنند.

تقسیم بندی بازار چیست؟

تقسیم‌بندی بازار زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت بازار هدف خود را به گروه‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند که اغلب بر اساس ارزش‌ها یا ویژگی‌های مشترک است. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است بازار هدف کل یک دانشگاه را داشته باشد و آن بازار را به گروه های کوچکتر، مانند بخش های مختلف مدرسه، تقسیم کند. استفاده از بخش‌بندی بازار می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا مواد بازاریابی شخصی‌سازی‌شده‌تری ایجاد کند که می‌تواند برای هر بخش از بازار هدف آن مؤثر باشد. همچنین می‌تواند به کسب‌وکارها اجازه دهد تا داده‌های مصرف‌کننده را به سرعت جمع‌آوری و بررسی کنند، زیرا می‌توانند از دسته‌های کوچک‌تری از داده‌های تقسیم‌بندی‌شده به جای یک دسته بزرگ استفاده کنند.

مطالب مرتبط: تقسیم بندی بازار چیست؟

نکاتی برای دستیابی به مخاطب هدف در مقابل بازار هدف

در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید هنگام تلاش برای دستیابی به مخاطبان و بازار هدف خود از آنها استفاده کنید:

  • ویژگی های محصول را برجسته کنید. برجسته کردن ویژگی های یک محصول می تواند به شما کمک کند تا برای اعضای خاصی از یک مخاطب هدف جذاب باشید و در عین حال ارزش آن را برای بازار هدف نیز نشان دهید.

  • از چندین استراتژی استفاده کنید. داشتن بیش از یک استراتژی تبلیغاتی به شما این امکان را می دهد که مطالبی را به طور خاص برای مخاطبان هدف و سایر مطالب را برای بازار هدف توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که همه مشتریان بالقوه را در نظر می گیرید.

  • در مورد کمپین های دیگر تحقیق کنید. بررسی سایر کمپین‌های بازاریابی برای محصولات مشابه می‌تواند به شما ایده‌هایی برای جذب بازارهای هدف و مخاطبان هدف مشابه بدهد.

  • همپوشانی را شناسایی کنید. به دنبال مناطقی باشید که مخاطبان هدف و بازار هدف شما با هم همپوشانی دارند تا استراتژی‌های بازاریابی را که می‌توانند برای هر دو گروه مؤثرتر باشند، شناسایی کنید.

همچنین بخوانید: مخاطب طاقچه: تعریف، مزایا و نحوه جذب مخاطب

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *