به گفته محققان استنفورد، استراتژیبندی منابع منجر به بهبود نمرات امتحانات میشود
مطالعه ای از محققان روانشناسی استنفورد نشان داد که دانشجویان با استفاده از یک رویکرد استراتژیک برای استفاده از منابع مطالعه نمرات امتحان خود را به طور متوسط یک سوم نمره حرف بهبود می بخشند.
-
پاتریشیا چن (Patricia Chen) نویسنده اصلی مقالهای است که نشان میدهد یک مداخله روانشناختی که دانشآموزان را تشویق میکرد تا از منابع مطالعاتی موجود به روشی استراتژیک استفاده کنند، باعث میشود آنها در کلاس بهتر عمل کنند.
پاتریشیا چن نویسنده اصلی مقالهای است که نشان میدهد یک مداخله روانشناختی که دانشآموزان را تشویق میکند از منابع مطالعاتی موجود به شیوهای استراتژیک استفاده کنند، باعث میشود آنها در کلاس بهتر عمل کنند. (اعتبار تصویر: L.A. Cicero)علیرغم دسترسی به مجموعه ای از منابع یادگیری – از جمله کتاب های درسی، مراجع آنلاین و تکالیف خانه – برخی از دانش آموزان به طور معمول از انتظارات عملکرد خود کوتاهی می کنند.
راه حل ممکن است سخت تر کار کردن نباشد، بلکه استراتژیک تر باشد. این نکته کلیدی تحقیقات جدید است که توسط محققان استنفورد انجام شده است، مطالعه آنها که در علوم روانشناسی منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از یک رویکرد استراتژیک برای مطالعه به دانشجویان کمک می کند تا نمرات امتحانات خود را به طور متوسط یک سوم نمره حرف بهبود بخشند.
الهام بخشیدن به استراتژی
این مطالعه از جلساتی الهام گرفته شده است که پاتریشیا چن، نویسنده ارشد، پژوهشگر فوق دکتری در دپارتمان روانشناسی استنفورد، پس از دریافت نمرات امتحانی، با دانشجویانی که کمتر از آن مشتاق بودند، داشت. او متوجه شد که بسیاری از این دانش آموزان علیرغم تلاش زیادی که برای مطالعه انجام داده بودند، از عملکرد ضعیف خود ابراز تاسف کردند. به نظر میرسید که شکایت کلاسیک این بود: «من واقعاً سخت درس خواندم و به اندازه [یک دانشآموز دیگر] باهوش هستم. نمیدانم چرا خوب کار نکردم.»
در پاسخ، چن از این دانشآموزان میپرسید: «برای من توضیح دهید که چگونه برای امتحان درس خواندهاید.» از پاسخها، چن این بینش را دریافت کرد که بسیاری از دانشآموزان – باهوش و مایل به کار سخت – از عملکرد بالقوه خود کوتاهی میکنند، زیرا از رویکرد استراتژیک برای یادگیری خود استفاده نمیکنند.
چن گفت: «تلاش کورانه به تنهایی، بدون هدایت آن تلاش به شیوهای مؤثر، همیشه شما را به جایی که میخواهید نمیرساند.
قدرت انعکاس خود
تیم تحقیقاتی که شامل دزموند اونگ، دانشجوی دکترای روانشناسی استنفورد بود، به یکی از جنبه های مهم یادگیری استراتژیک پرداختند – درگیر شدن در بازاندیشی برای شناسایی و استفاده عاقلانه از منابع. تحقیقات قبلی از استفاده عمومی از فراشناخت یا “تفکر در مورد تفکر خود” به عنوان ابزاری موفق برای یادگیری بهتر و عملکرد تحصیلی پشتیبانی می کند. اما، قبل از مطالعه آنها، باید دید که آیا استراتژی خاص در مورد استفاده از منابع باعث بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان می شود یا خیر.
محققان یک مداخله «استفاده از منابع استراتژیک» را توسعه دادند که نظریههای روانشناختی آموزشی و اجتماعی را در هم میآمیخت. این مداخله، طبق این مطالعه، “دانش آموزان را وادار می کند تا به عمد در مورد چگونگی رویکرد موثر یادگیری خود با منابع در دسترس فکر کنند.”
این مداخله از طریق نظرسنجیهای آنلاین کوتاهی که حدود یک هفته قبل از امتحانات برای دانشجویان در یک کلاس آمار مقدماتی ارسال شده بود، انجام شد.
دانشآموزان گروه کنترل یک یادآوری امتحان معمولی دریافت کردند. دانشآموزان گروه مداخله همان یادآوری امتحان و یک تمرین کوتاه استفاده از منابع استراتژیک را دریافت کردند: از آنها خواسته شد در مورد آنچه که انتظار دارند در امتحان آینده باشند فکر کنند و سپس استراتژیای را تعیین کنند که از چه نوع منابعی برای مطالعه مؤثرتر استفاده میکنند. پس از این، از دانش آموزان خواسته شد توضیح دهند که چرا هر منبعی که انتخاب می کنند برای یادگیری آنها مفید است و سپس توضیح دهند که چگونه برای استفاده از منابع انتخابی خود برنامه ریزی کرده اند.
در دو مطالعه، دانشآموزانی که استفاده از منابع خود را قبل از مطالعه استراتژیبندی کردند، بهطور متوسط یک سوم نمره حرف در کلاس، از همکلاسیهای قابل مقایسه در گروه کنترل بهتر عمل کردند. در مطالعه اول، دانش آموزان به طور متوسط ۳.۴۵ امتیاز بیشتر در کلاس کسب کردند و در مطالعه دوم، میانگین تفاوت ۴.۶۵ درصد بود.
چرا مداخله تا این حد موثر بود؟ محققان دریافتند که تمرین مداخله مختصر باعث میشود دانشآموزان در مورد نحوه رویکرد یادگیری خود به خود بازتاب بیشتری داشته باشند. به نوبه خود، این فراشناخت دانشآموزان را قادر میسازد تا از منابع خود به طور مؤثرتری استفاده کنند، همانطور که گزارشهای خود نشان داد.
«این صرفاً در مورد استفاده از تعداد بیشتری از منابع برای مطالعه نیست. نکته مهم در اینجا استفاده موثرتر از منابع است.
این تفکر استراتژیک همچنین مزایای روانشناختی دیگری از جمله احساس توانمندی در مورد تحصیلات را برای دانشآموزان به ارمغان میآورد. دانش آموزانی که مداخله را انجام داده بودند، کنترل بیشتری بر یادگیری خود داشتند و احساسات منفی کمتری در مورد امتحانات آتی خود ابراز کردند.
چن تأکید کرد که قبل از اجرای مداخله استفاده از منابع استراتژیک، توجه به محیط کلاس خاص مهم است. محققان خاطرنشان میکنند که این مداخله در محیطهای غنی از منابع، که در آن دانشآموزان به کتابهای درسی، یادداشتهای سخنرانی، منابع آنلاین، دستیاران آموزشی و سایر ابزارها دسترسی دارند، آزمایش شده و مؤثر بوده است. اما هنوز مشخص نیست که این مداخله در محیط های کم منابع چقدر خوب عمل می کند. به گفته چن، در محیطهای با منابع کمیاب، ممکن است بهتر باشد که مربیان ابتدا بر ارائه «یک مجموعه اولیه از منابع» تمرکز کنند.
یک استراتژی برای زندگی
چن پیشنهاد میکند که اصل استفاده از منابع استراتژیک را میتوان فراتر از آکادمیک به کار برد، از جمله فرزندپروری، کاهش وزن یا یادگیری یک مهارت جدید در محل کار.
او گفت: «تعمل فعالانه در مورد رویکردهایی که در پیش می گیرید، یک موضع استراتژیک را تقویت می کند که واقعاً در زندگی مهم است. «تفکر استراتژیک بین افراد دارای توانایی و تلاش قابل مقایسه تمایز قائل می شود. این میتواند بین افرادی که به موفقیت دست پیدا میکنند و افرادی که پتانسیل دستیابی دارند، اما نمیکنند، تفاوت ایجاد کند.»
چن یک توصیه دیگر ارائه کرد: “قبل از اینکه انرژی خود را در آن بریزید، راهبردی را در نظر بگیرید که چگونه می خواهید تلاش های خود را به طور موثر هدایت کنید.”
این مطالعه با عنوان «استفاده از منابع استراتژیک برای یادگیری: مداخله ای خود-مدیریت که هدایت می کند تاملی بر استفاده مؤثر از منابع، عملکرد آکادمیک را افزایش می دهد» نیز توسط عمر چاوز، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تگزاس، و برندا گاندرسون نوشته شده است. ، یک مدرس ارشد در دانشگاه میشیگان.
از خواندن، اشتراک گذاری و دنبال کردن مطالب ما سپاسگزاریم! 🙂