هرم برنامه ریزی استراتژیک برای موفقیت هر نوع سازمانی ضروری است. این به یک شرکت کمک می کند تا یک برنامه ساده برای رسیدن به مجموعه ای خاص از اهداف ایجاد کند. داشتن یک برنامه استراتژیک به سازمان پایه و اساس لازم برای رشد را می دهد.
در این مقاله از ایوسی، به تعریف هرم برنامه ریزی استراتژیک و افرادی که باید از آن استفاده کنند، مزایا و اجزای هرم را ارائه کرده و نکاتی را در مورد اجرای یک برنامه استراتژیک ارائه می دهیم.
هرم برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
هرم برنامه ریزی استراتژیک یک ابزار بصری است که به شما کمک می کند اهداف یک طرح تجاری را از بالا به پایین ترسیم کنید. این استراتژی ساده ممکن است به شما در برنامه ریزی مراحل لازم برای دستیابی به چشم انداز شرکت کمک کند. در حالی که هرمهای برنامهریزی مختلفی وجود دارد که میتوانید هنگام راهاندازی یک سازمان جدید دنبال کنید، عناصر اصلی هرم برنامهریزی استراتژیک میتواند شامل چشمانداز، مأموریت و ارزشهای شما باشد.
مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک
چه کسی می تواند از هرم برنامه ریزی استراتژیک استفاده کند؟
هر نوع کسبوکاری میتواند از هرم برنامهریزی استراتژیک بهرهمند شود، اما ممکن است به تیم مناسب برای اجرای هر مرحله از فرآیند نیاز داشته باشد. داشتن یک برنامه ریز استراتژیک در تیم می تواند به همسو کردن افکار تیم های رهبری یا مدیریت برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی کمک کند. برنامه ریز استراتژیک می تواند نقشی خاص داشته باشد یا می توانید فردی را در تیم مدیریت برای اجرای این فرآیند محول کنید. این موقعیت همچنین ممکن است به کمک تیم های متقابل از جمله اعضای هیئت مدیره و نمایندگان منابع انسانی، عملیات، امور مالی و سایر وظایف حیاتی در سازمان نیاز داشته باشد.
مرتبط: مهارت های برنامه ریز استراتژیک: تعریف و مثال
مزایای هرم برنامه ریزی استراتژیک چیست؟
در اینجا مهمترین مزایای ایجاد یک هرم برنامه ریزی استراتژیک آمده است:
به شما جهت می دهد
اجرای یک برنامه استراتژیک به شما امکان می دهد جهتی را که شرکت برای موفقیت نیاز دارد را مشخص کنید. این به شما کمک می کند تا اهداف واقع بینانه را برای دستیابی به اهدافی که با چشم انداز و ماموریت سازمان هماهنگ هستند تعیین کنید. داشتن جهت، پایه و اساس مورد نیاز شرکت را برای رشد با ارزیابی موفقیت، جبران خسارت کارکنان و ایجاد مرزها به شما می دهد.
پیشگامی را ترویج می کند
هرم برنامه ریزی استراتژیک به شما و تیمتان این امکان را می دهد که آینده را پیش بینی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی کنید. این به جلوگیری از هر گونه سناریوهای نامطلوب با فعال بودن به جای واکنشی کمک می کند. به عنوان مثال، تماشای دقیق رقابت سازمان ممکن است سودمند باشد تا مشتریان خروجی یا بالقوه شما را دزد نکنند. فعال بودن می تواند به سازمان این امکان را بدهد که با نظارت بر رقابت، با روندهای متغیر بازار همراه شود.
کارایی را افزایش می دهد
داشتن یک برنامه استراتژیک، نقشه راه را برای هماهنگ کردن وظایف لازم برای تعیین و دستیابی به اهداف، به مدیریت ارائه می دهد. یک طرح با تعیین منابع و تعیین بودجه برای افزایش کارایی به تیم مدیریت در تصمیم گیری کمک می کند. به عنوان مثال، منابع ممکن است شامل استخدام کارمندان جدید برای کمک به سطح بهره وری و در عین حال حفظ بودجه مقرون به صرفه باشد. ممکن است به کارمندان این امکان را بدهد که به طور موثر و کارآمد با هم کار کنند تا به رشد هموار کسب و کار کمک کنند.
سودآوری را افزایش می دهد
با استفاده از هرم، یک شرکت می تواند بینش ارزشمندی در مورد محصولات یا خدمات، بخش های مصرف کننده و روند بازار به دست آورد. یک برنامه استراتژیک به تیم های فروش و بازاریابی شما این فرصت را می دهد تا به بالاترین پتانسیل خود دست یابند. این به این تیم ها اجازه می دهد تا سهم بازار و سودآوری کسب و کار را افزایش دهند.
مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
هرم برنامه ریزی استراتژیک چه اجزایی دارد؟
بسته به مرحله ای که در برنامه ریزی یا ساختار مدل کسب و کار خود قرار دارید، هرم به ساده سازی فرآیند برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند. از بالای هرم تا پایین، هرم برنامه ریزی شما ممکن است پاسخگوی چرایی، چگونگی و چیستی شما باشد. در زیر توضیح داده شده است که چه چیزی باید در چیدمان هرم خود بگنجانید:
بخش بالایی یا “چرا” هرم
بخش “چرا” در بالای هرم شما قرار دارد زیرا مهمترین بخش است. این بخش وجود یک کسبوکار، چرایی وجود آن را تأیید میکند، نشان میدهد که چگونه تلاش میکنید به جامعه نفع ببرید و امیدوارید به چه چیزی برسید. در زیر عناصری وجود دارد که باید در “چرا” یا نوک هرم خود بگنجانید:
-
چشم انداز: چشم انداز شما ممکن است آنچه را که در ۱۰ سال آینده به شرکت، صنعت یا جامعه ارائه می دهید را به نمایش بگذارد. این ممکن است شامل چشم انداز شما، مهمترین ارزش های شما، سهامداران بالقوه ای باشد که در ذهن دارید و تغییراتی که می خواهید در جهان ببینید.
-
ماموریت: داشتن یک ماموریت به سازمان شما معنا می بخشد و نشان می دهد که چگونه می خواهید چشم انداز خود را دنبال کنید. ممکن است به شما و تیمتان اهدافی را که برای رونق کسب و کار تعیین کرده اید نشان دهد.
-
ارزش ها: داشتن ارزش ها به شما کمک می کند به چشم انداز و ماموریت خود برسید. ارزشها به شما نشان میدهند که با گنجاندن کارهایی که میخواهید انجام دهید و کارهایی که نمیخواهید در هنگام اداره کسبوکارتان انجام دهید، برای کار برنامهریزی میکنید.
بخش میانی یا “چگونه” هرم
اکنون که «چرا» خود را تعریف کردهاید، میتوانید نحوه برنامهریزی خود برای دست یافتنی کردن اهداف و اهداف مشخص را شناسایی کنید. در اینجا عناصر “چگونه” به شما کمک می کند تا در اجرای چشم انداز، ماموریت و ارزش های خود به جلو بروید:
-
اهداف: اکنون زمان آن است که با اجرای اهداف قابل دستیابی، چشم انداز خود را به واقعیت تبدیل کنید. اینها نقاط عطف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستند که سازمان شما برای موفقیت به آن نیاز دارد.
-
استراتژی: داشتن یک استراتژی به شما این امکان را می دهد که بر روی اهداف اصلی خود برای اجرای موفقیت آمیز یک کسب و کار تمرکز کنید. یک استراتژی مشخص این است که شامل کارهایی باشد که قصد انجام آنها را دارید و کارهایی که قصد انجام آنها را ندارید.
هنگامی که این مرحله را در هرم استراتژی خود کامل کردید، ارزش های اصلی و ماموریت شما ممکن است تغییر کند. هرم برنامه ریزی استراتژیک ممکن است یک فرآیند مداوم باشد. همانطور که یک شرکت رشد می کند، ممکن است برنامه ها و استانداردها را در مسیری رو به جلو بازبینی و بازنشانی کنید.
بخش پایین یا “چه” هرم
اکنون که “چرا” و “چگونه” خود را تعریف کرده اید، اکنون زمان آن رسیده که یک برنامه عملی ایجاد کنید. برنامه اقدام شما ممکن است شامل وظایف خاصی باشد که شرکت ممکن است برای رسیدن به اهداف خود به آن نیاز داشته باشد.
نکاتی برای استفاده از هرم برنامه ریزی استراتژیک
در اینجا چند نکته ضروری برای استفاده از هرم برنامه ریزی استراتژیک وجود دارد:
-
تراز هرم: اطمینان حاصل کنید که هر بخش از هرم شما با بخش های بالای هم تراز است تا بتوانید مطمئن شوید که طرح های تجاری در جهت درست حرکت می کنند.
-
وظایف را به درستی محول کنید: به خود و سایر همکاران خود محول کنید تا بخش هایی از هرم را مدیریت کنند تا به هدایت ماموریت، اهداف و استراتژی تجاری شما کمک کنند.
-
اعضای برتر تیم را بگنجانید: مطمئن شوید که تیم مدیریت و تصمیم گیرندگان شما با هر سطح و فرآیند استراتژی شما هماهنگ هستند.
-
معیارها را شناسایی کنید: معیارهایی را که ممکن است برای ردیابی صحیح استراتژیها و اهدافتان لازم باشد، شناسایی کنید. معیارها شامل نظارت و اندازه گیری عملکرد سازمان است.
-
رقابت خود را تماشا کنید: با نظارت بر آنچه که آنها انجام می دهند به رقبای خود توجه زیادی داشته باشید، بنابراین می توانید استراتژی و برنامه عمل خود را در صورت نیاز تغییر دهید.