طنز یک سبک نوشتاری است که اغلب خوانندگان خود را آموزش می دهد و سرگرم می کند. اگر برای روزنامهها یا رسانهها کار میکنید، نوشتههای داستانی یا غیرداستانی خود را ایجاد میکنید یا به سادگی میخواهید عناصری از اغراق و طنز را به نوشتههای حرفهای خود اضافه کنید، ممکن است طنز بنویسید. دانستن موثرترین تکنیکهای طنز میتواند به شما کمک کند تا با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید یا مخاطب جدیدی پیدا کنید که از آن سبک نوشتن لذت میبرد.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که طنز چیست، چه کسی از آن استفاده می کند و هفت تکنیک و نکته برای استفاده موثر از این سبک نوشتن را فهرست می کنیم.
طنز چیست؟
طنز عبارت است از استفاده از ابزارهای ادبی مانند طنز، اغراق یا کنایه برای انتقاد آموزشی از شخص یا چیزی. شخصیتهای عمومی، سیاستمداران، گروههای سیاسی، فلسفههای برجسته و فرهنگ عامه برخی از رایجترین اهداف طنز هستند. طنز راهی برای ارائه تفسیر اجتماعی است و شما می توانید از طنز در ژانرهای ادبی مختلف مانند طنز، رمان، داستان کوتاه، شعر و مقالات خبری طنز یا مقاله استفاده کنید.
در اینجا سه نوع اصلی طنز آورده شده است:
-
هوراتیان: هوراتیان طنزی است که به جای مسائل اجتماعی، عیوب انسان را هدف قرار می دهد. هدف اصلی آن اغلب سرگرم کردن بر اساس موضوعات مرتبط به جای آموزش در مورد مسائل بزرگتر است.
-
Juvenalian: طنز Juvenalian اغلب طنز سیاسی است که برای افشای نقص ها، بی عدالتی ها یا سایر مشکلات در یک جامعه یا گروهی از مردم استفاده می شود. لحن آن اغلب جدیتر از طنز هوراتی است.
-
منیپی: طنز منیپی نوشته ای است که نگرش مردم را هدف قرار می دهد. این شبیه به طنز هوراتی است، زیرا بر یک فرد متمرکز شده است، اما لحن جدی آن بیشتر به طنز جوونالیایی شباهت دارد.
چه کسی از طنز استفاده می کند؟
نویسندگان حرفه ای در هر ژانری ممکن است از طنز استفاده کنند. اگر یک نویسنده حرفه ای هستید، از طنز برای اظهار نظر در مورد موضوعات مرتبط با استفاده از تکنیک هایی مانند تقلید استفاده کنید. طنز اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان شما قرار می دهد که اغلب به عنوان محتوای سرگرم کننده یا احمقانه پنهان می شوند. نویسندگان روزنامه ممکن است شامل بخش طنز باشند، و نویسندگان طنز، مقاله نویسان و رمان نویسان برخی از رایج ترین حرفه ای ها برای استفاده از طنز هستند.
مطالب مرتبط: مهارت های نوشتن محتوا: تعریف و مثال
۷ تکنیک طنز
تکنیکهای طنز، استراتژیهایی هستند که نویسندگان حرفهای برای گنجاندن طنز در آثار خود استفاده میکنند. در اینجا هفت تکنیک برای نوشتن طنز وجود دارد:
۱. اغراق
اغراق مستلزم آن است که با اغراق کردن یا دست کم گرفتن برخی ویژگی ها فراتر از واقعیت، یک موقعیت یا یک فرد بهتر یا بدتر از آنچه هست به نظر برسد. اغراق معمولاً ویژگی های واقعی یک فرد یا موقعیت را در نظر می گیرد و آنها را مضحک یا دور از ذهن جلوه می دهد. به عنوان مثال، اندازه تلفن های همراه را به طور مداوم در حال افزایش در نظر بگیرید. هنگام استفاده از طنز، ممکن است در مورد نسخه آینده تلفنی بنویسید که حمل آن به هر دو دست نیاز دارد.
در اینجا چند نمونه رایج از اغراق آورده شده است:
-
کاریکاتور: کاریکاتور اغراق در خصوصیات ظاهری است. برای مثال، اگر فردی را قد بلند توصیف کنید، ممکن است او را با یک درخت یا یک ساختمان مقایسه کنید.
-
بورلسک: اغراق بورلسک اغراق زبان است. این ممکن است شامل ایجاد کلمات جدید بر اساس نحوه تلفظ آنها توسط فردی از یک شهر خاص باشد.
-
اغراق و کم بیان کردن: این تکنیک ها اندازه یا اهمیت یک شخص، شی یا ایده را افزایش یا کاهش می دهد. درک تأثیرات چیزی می تواند فریب کاراکتر را نشان دهد در حالی که اغراق کردن می تواند خواسته های شخص را در رابطه با واقعیت برجسته کند.
۲. ناسازگاری
ناسازگاری یک روش اغلب پوچ طنز است که در آن چیزی غیرمنتظره را در یک صحنه یا داستان عادی ارائه می دهید. نویسندگان کمیک معمولاً از این سبک استفاده میکنند، جایی که اعمال شخصیتها در یک صحنه ممکن است عادی به نظر برسد، اما عنوان ناهماهنگی را نشان میدهد. در نوشتن، ممکن است داستانی درباره یک نوزاد به عنوان مدیر عامل یک شرکت بنویسید. آنها ممکن است کت و شلوار بپوشند یا تلفن در دست بگیرند، اما همچنان هنگام برقراری ارتباط غرغر می کنند. چون این چیزها غیرممکن یا نامتجانس هستند، این وضعیت طنز است.
مطالب مرتبط: ۴ سبک اصلی نوشتن: چه زمانی و چگونه باید از آنها استفاده کنید
۳. معکوس
معکوس کردن نوعی طنز است که موقعیت دو چیز یا شخص را تغییر می دهد. این می تواند برای برجسته کردن پوچ بودن در اعمال یا رفتارهای انسانی موثر باشد. برای مثال، داستانی از سگی در اندازه واقعی که انسان را روی یک افسار راه میدهد، معکوس است. معکوس کردن اغلب ویژگیهای مشکلساز را در موقعیتها یا ویژگیهایی که ما عادی میبینیم، آشکار میکند.
۴. تقلید
تقلید در طنز عبارت است از تقلید از یک شخص یا یک اثر اصلی. در نوشتن، ممکن است ساختار فصل، محیط یا شخصیت های اصلی یک اثر خاص را تقلید کنید اما عناصر دیگر را تغییر دهید. اگر خواننده شما اثر اصلی را در نوشته شما تشخیص دهد، تقلید هجوی شما ممکن است موثرتر باشد. پارودی ها اغلب قراردادهای رایج در ادبیات و سبک را به سخره می گیرند. به عنوان مثال، در یک مقاله تقلید آمیز، ممکن است عنوان “مشهور اصلی ناهار می خورد” را بنویسید. اگرچه این مقاله معتبری نیست، اما پوچ بودن فرهنگ سلبریتی ها و پاپاراتزی ها را تقلید می کند که بر فعالیت های پیش پا افتاده تاکید دارند.
مطالب مرتبط: ابزارهای روایی: تعاریف، مزایا و نکات
۵. کنایه
کنایه طنزی است که معنای واقعی یک فرد را با زبان خود با آنچه واقعاً می گوید یا انجام می دهد مقایسه می کند. در اینجا چهار نوع اصلی کنایه وجود دارد:
-
شفاهی: کنایه کلامی زمانی است که معنای آنچه کسی میگوید برعکس پیام مورد نظر باشد. به عنوان مثال، اگر در پیش بینی انتظار می رود باران ببارد، به طنز گفتن اینکه آخر هفته زیبایی در پیش است، نمونه ای از کنایه کلامی است.
-
دراماتیک: کنایه دراماتیک زمانی است که موقعیتی علی رغم دانسته های یک شخصیت اتفاق می افتد. به عنوان مثال، اگر یک شخصیت به رابطه خود پایان دهد تا با شخص دیگری باشد و آن شخص دیگر با شخص دیگری در ارتباط باشد، این موقعیتی است که دارای طنز دراماتیک است.
-
موقعیتی: کنایه موقعیتی تفاوت بین آنچه مردم انتظار دارند اتفاق بیفتد و آنچه واقعاً اتفاق می افتد است. به عنوان مثال، ممکن است داستانی بنویسید که در آن مردی به سمت محل کارش می رود و متوجه می شود که دفترش برای همیشه بسته است.
-
سقراطی: کنایه سقراطی زمانی است که شخصی برای منافع شخصی تظاهر به نادانی کند. این اطلاعات را از طریق فریب یک شخصیت شخصیت دیگر به مخاطب نشان می دهد.
استفاده از کنایه در نوشته خود را در نظر بگیرید تا ایده های متناقض را توضیح دهید و نوشته خود را برای مخاطبان جذاب تر کنید.
۶. آناکرونیسم
آناکرونیسم نوعی طنز است که افراد یا اشیاء را در دوره های زمانی دیگر قرار می دهد. به عنوان مثال، گنجاندن اتومبیل در داستانی درباره دایناسورها نمونه ای از نابهنگاری است. این می تواند تفاوت های فلسفی یا تفاوت های رفتاری بین افراد و دوره های زمانی را نشان دهد و یک عنصر احمقانه و سرگرم کننده را به نوشته شما اضافه کند.
۷. نارضایتی
مالاپروپیسم عبارت است از تلفظ یا سوءاستفاده عمدی از یک کلمه توسط نویسنده. به عنوان مثال، یک شخصیت ممکن است بگوید که کلاس باید یک “کتاب آزادی” اجاره کند. آزادی تقریباً مانند کتابخانه به نظر می رسد، بنابراین خواننده هدف را می داند. این باعث ایجاد محتوای سرگرمکننده میشود و اغلب میتواند بیانگر اشتباه تلفظهای واقعی توسط شخصیتهای عمومی باشد.
مطالب مرتبط: فرآیند نوشتن: بیش از ۴۵ نکته در مورد نوشتن
نکاتی برای طنز نویسی
در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای استفاده مؤثر از طنز در نوشتار خود استفاده کنید:
مخاطب خود را بشناسید
شناخت مخاطبان مستلزم درک این است که آنها چه چیزهایی را دوست دارند و با چه کارها یا موقعیت هایی آشنا هستند. بسیاری از ابزارهای طنز برای مؤثر بودن نوشتن نیاز به دانش قبلی دارند. به عنوان مثال، اگر یک ویژگی فیزیکی را که به خوبی شناخته شده نیست اغراق کنید، ممکن است مخاطبان شما آن را به عنوان یک توصیف منفی بدون هیچ زمینه ای درک کنند.
روی چگونگی بیهوده ساختن اتفاقات پیش پا افتاده تمرکز کنید
یکی از جنبه های مهم طنز این است که افراد آشنا، موقعیت ها و ایده ها جدید یا عجیب به نظر برسند. معکوس کردن یک راه عالی برای تغییر نقش های آشنا و ایجاد یک تفسیر در مورد رفتاری است که ما آن را عادی می بینیم. به طور مشابه، کاریکاتور از قابل تشخیص بودن اما اغراق آمیز بودن سود می برد.
لحن خود را در نظر بگیرید
لحن شامل نگرش کلی یک قطعه نوشتاری است. طنز اغلب خنده دار است، اما طنز اغلب از واقعیت تغییر یافته آن سرچشمه می گیرد. شوخی ها یا ضربات مشت اغلب مخاطب را از تجربه طنز حذف می کند. به طور جدی محتوای خود را طوری بنویسید که گویی حقیقت دارد، بدون اینکه آشکارا به مخاطبان خود بگویید که این مطالب طنز است.
مطالب مرتبط: ۱۱ استراتژی نوشتن برای ارتباط موثر
کنار هم قرار گرفتن را در آغوش بگیرید
کنار هم قرار گرفتن دو چیز یا ایده در کنار یکدیگر است. با بسیاری از قطعات طنز، به خصوص اگر از ناهماهنگی استفاده کنید، تضاد دو چیز تفسیر قوی ایجاد می کند.
برای مثال، قطعهای درباره یک فرد مشهور که به خاطر مهمانیهای مجلل شناخته میشود، ممکن است شامل بالونهای هوای گرم، فیلها و بیگانگان باشد. این نشان می دهد که عموم مردم چگونه ممکن است این نوع احزاب را درک کنند. در هر صورت، کنار هم قرار گرفتن تصاویر به ظاهر نامرتبط باعث ایجاد طنز می شود.