بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

راهنمای قطعی شغل مدیریت ریسک

مسیر شغلی یک مدیر ریسک

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سازمان های بزرگ و کوچک به طور منظم با انواع مختلفی از خطرات مواجه هستند که باید به طور موثر آنها را برطرف کنند. حرفه مدیریت ریسک شامل توسعه و اجرای استراتژی هایی است که این ریسک ها را کاهش می دهد. فرصت های شغلی مدیریت ریسک در بخش های دولتی و خصوصی وجود دارد و به علاقه مندان به این حرفه اجازه می دهد در صنایع مختلف کار کنند.

در این مقاله از ایوسی، در مورد مشاغل در مدیریت ریسک، اینکه چرا مدیریت ریسک یک رشته مهم است، انواع مهارت هایی که برای موفقیت نیاز دارید و مسیرهای مختلفی که شغل شما می تواند طی کند، صحبت می کنیم.

حرفه مدیریت ریسک شامل چه مواردی است؟

حرفه مدیریت ریسک شامل پیش‌بینی موانعی است که ممکن است در آینده برای یک سازمان پیش بیاید و به مدیریت کمک کند تا برای آنها آماده شود. آنها اغلب از نزدیک با صاحبان یا مدیران شرکت برای شناسایی، ارزیابی، کاهش، اندازه گیری و نظارت بر ریسک ها همکاری می کنند. آنها همچنین ممکن است خود مدیران باشند و بر سایر متخصصان در بخش مدیریت ریسک نظارت کنند. به همین دلیل، برخی از مشاغل مدیریت ریسک نیز ممکن است به دانش مدیریت بودجه و مهارت های مختلف رهبری نیاز داشته باشند.

مدیران ریسک بسته به صنعت خود وظایف متفاوتی دارند. به عنوان مثال، یک مدیر ریسک ممکن است یک برنامه نگهداری پیشگیرانه را در خطوط تولید اجرا کند تا خطر خرابی تجهیزات را کاهش دهد. مقررات دولتی همچنین نقش مهمی در تعریف انواع مدیریت ریسک توسط سازمان ها دارد.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک: راهنمای قطعی

انواع مدیریت ریسک

مدیران ریسک به ریسک هایی که در دسته های مختلف قرار می گیرند پاسخ می دهند. ماهیت خطرات ممکن است بسته به کاری که سازمان شما انجام می دهد متفاوت باشد. در اینجا برخی از انواع متداول مدیریت ریسک وجود دارد که ممکن است در این حرفه با آنها روبرو شوید:

راهبردی

شرکت ها و سازمان ها گاهی اوقات با خطرات ناشی از تغییرات در بازار مواجه می شوند. برخی از مثال‌ها شامل رقبای جدید، فناوری جدید یا تغییر در عادات یا نگرش‌های مشتری است. مدیریت ریسک استراتژیک شامل متمرکز نگه داشتن سازمان ها بر روی دنیای بیرون است و به دنبال نشانه هایی از تغییر است که ممکن است نیاز به تغییر در استراتژی داشته باشد.

مجاز

شکایت از سوی مشتریان، رقبا یا دولت ممکن است تهدیدی برای سازمان ها باشد. مدیران ریسک آسیب‌پذیری‌های قانونی را پیش‌بینی می‌کنند و سیاست‌ها یا شیوه‌هایی را برای کاهش احتمال دادخواهی اجرا می‌کنند.

عملیاتی

ریسک‌های عملیاتی ممکن است شامل فرآیندهایی باشد که دیگر کار نمی‌کنند، ماشین‌هایی که به طور غیرمنتظره خراب می‌شوند یا پرسنل کلیدی که سازمان را ترک می‌کنند. حریم خصوصی داده ها نیز اخیراً به عنوان یک خطر عملیاتی بزرگ ظاهر شده است. مدیران ریسک نقاط ضعف در عملیات یک سازمان را شناسایی می کنند و برنامه هایی را برای کمک به سازمان در پاسخگویی در صورت بروز مشکلات ایجاد می کنند.

شهرت

تغییرات در نحوه درک مشتریان یا عموم مردم از یک سازمان می تواند در توانایی شرکت برای ادامه فعالیت تداخل ایجاد کند. به عنوان مثال، این تغییر ادراک ممکن است ناشی از شکست محصول، رفتار نادرست اجرایی یا یک موضع عمومی نامطلوب باشد. یک متخصص مدیریت ریسک تعیین می‌کند که این ریسک‌ها چه چیزی می‌توانند باشند و برنامه‌هایی را برای کمک به سازمان در حفظ رابطه مثبت با مردم ایجاد می‌کند.

نظارتی

سازمان ها باید از مقررات ایالتی و فدرال در صنایع خود پیروی کنند. مقررات جدید یا تغییرات در مقررات موجود می تواند هزینه هایی را به عملیات شرکت اضافه کند که بر وضعیت مالی آن تأثیر می گذارد. مدیران ریسک نظارتی باید مقررات مربوط به حوزه خود را بشناسند، خط‌مشی‌ها و شیوه‌هایی را برای انطباق با آن مقررات بسازند و تغییراتی را که ممکن است نیازمند شیوه‌ای جدید برای عملکرد باشد، پیش‌بینی کنند.

مرتبط: ۱۰ شغل برای رشته های آمار

مالی

ریسک مالی در نحوه مدیریت و حسابداری سازمان ها برای پول وجود دارد. مدیریت جریان نقدینگی به یک کسب و کار برای اطمینان از در دسترس بودن آن در صورت نیاز بسیار مهم است. همچنین انجام و نظارت بر سرمایه گذاری ها بسیار حیاتی است تا وجه نقد اضافی بیش از حد در وسایل مالی پرخطر سرمایه گذاری نشود. با این حال، تغییرات در بازارهای مالی می تواند با این اهداف تداخل داشته باشد. مدیران ریسک مالی به دنبال کاهش این ریسک ها هستند تا آنها را در سطح قابل مدیریت نگه دارند.

اقتصادی

یک سازمان همچنین گاهی اوقات می تواند با خطراتی از سلامت کلی اقتصاد مواجه شود. اگر اتفاقی بیفتد که باعث رکود شود، می تواند از جهات مختلف برای سازمان شما مشکلاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، می تواند بر تعداد دفعاتی که مشتریان می توانند محصولات شما را خریداری کنند، تأثیر بگذارد. مدیران ریسک باید درک قوی از اقتصاد داشته باشند تا به شرکت‌هایشان کمک کنند تا مشکلات بالقوه را در سرتاسر جهان زود تشخیص دهند و قبل از شدید شدن آنها اقدام کنند.

چگونه در مدیریت ریسک شغلی را شروع کنیم

مدیران ریسک از طیفی از زمینه‌های مختلف وارد حرفه خود می‌شوند. اگر به دنبال شغلی در مدیریت ریسک هستید، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید دنبال کنید:

۱. مدرک لیسانس بگیرید

بسیاری از مدیران ریسک دارای مدرک لیسانس مرتبط با تجارت در زمینه هایی مانند امور مالی، اقتصاد، حسابداری یا مدیریت بازرگانی هستند. شما همچنین ممکن است یک مدرک لیسانس را به طور خاص در مدیریت ریسک دنبال کنید، که ممکن است دوره های تخصصی تری ارائه دهد.

۲. به دنبال نقش هایی باشید که شامل وظایف مدیریت ریسک باشد

وظایف مدیریت ریسک اغلب بخشی از نقش های مدیریتی است. به عنوان مثال، کارگزاران سهام در هنگام انتخاب سرمایه گذاری برای مشتریان خود به دنبال محدود کردن ریسک مالی هستند. مهارت‌هایی که در موقعیتی مانند این توسعه می‌دهید قابل انتقال هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا راحت‌تر به یک نقش خاص مدیریت ریسک تبدیل شوید.

۳. دریافت گواهینامه حرفه ای در مدیریت ریسک

گواهینامه های مختلف در مدیریت ریسک می تواند به رشد شغلی شما کمک کند. به عنوان مثال، انجمن مدیریت ریسک، نامی را به عنوان یک حرفه ای گواهی مدیریت ریسک ارائه می دهد. مثال دیگر گواهی مدیریت ریسک دیجیتال است که توسط موسسه مدیریت ریسک در لندن ارائه شده است.

مهارت های مهم در مدیریت ریسک

مهارت های مورد نیاز برای یک مدیر ریسک می تواند بسته به شرکت یا سازمانی که در آن کار می کند متفاوت باشد، اما برخی از مهارت های اصلی در مدیریت ریسک عبارتند از:

  • توانایی تجزیه و تحلیل: مدیریت ریسک مستلزم توانایی درک داده های شرکت و رویدادهای احتمالی است که می تواند بر آن داده ها تأثیر بگذارد. مهارت‌های تحلیلی به شما کمک می‌کند خطرات را شناسایی کرده و در صورت بروز آنها یک اقدام را تجویز کنید.

  • درک استراتژی کسب و کار: مدیران ممکن است به مدیران ریسک وابسته باشند تا تغییراتی را در جهت استراتژیک پیشنهاد دهند که می تواند قرار گرفتن در معرض تهدیدها و عدم قطعیت ها را کاهش دهد. آماده باشید تا با پیشنهاد تغییرات در استراتژی های تجاری شرکت، راه هایی را برای مقابله با خطرات پیشنهاد دهید.

  • پیشینه در امور مالی و اقتصاد: یکی از اهداف اولیه یک مدیر ریسک کمک به سازمان ها برای حفظ ثبات مالی است. یک مدیر ریسک موفق به طور کامل اقتصاد کسب و کار خود را درک می کند تا بتواند مشاوره مالی معتبری ارائه دهد.

  • رهبری: مدیران ریسک نه تنها تغییرات را توصیه می کنند، بلکه باید آنها را نیز اجرا کنند. این امر مستلزم یک ذهن سازمان یافته است که بتواند برنامه های جدید و همچنین توانایی متقاعد کردن و الهام بخشیدن به دیگران را برای ایجاد این تغییرات برنامه ریزی کند.

  • تفکر انتقادی: مدیران ریسک باید راه حل محور باشند. پس از شناسایی یک ریسک، یک مدیر ریسک مسئول کمک به سازمان در درک نحوه نگهداری آن در سطح قابل مدیریت است.

مرتبط: ۹ ابزار مدیریت ریسک برای استفاده در مدیریت پروژه

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *