بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

پیش بینی کیفی چیست؟ تعریف و روشها

راهنمای جامع پیش بینی کیفی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

پیش بینی کیفی می تواند به شرکت کمک کند تا بر اساس نظرات موجود در شرکت، وضعیت مالی خود را پیش بینی کند. اگر به عنوان یک مدیر یا کارمند سطح بالا کار می کنید، می توانید از پیش بینی ها برای ارزیابی و ویرایش بودجه شرکت خود استفاده کنید. دانستن نحوه استفاده از پیش بینی کیفی می تواند با اجازه دادن به ورودی از منابع خارجی و داخلی به شرکت شما کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، پیش‌بینی کیفی را تعریف کرده و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌کنیم.

پیش بینی کیفی چیست؟

پیش‌بینی کیفی روشی برای پیش‌بینی وضعیت مالی یک شرکت است که از قضاوت کارشناسان استفاده می‌کند. کارمندان خبره با شناسایی و تجزیه و تحلیل رابطه بین دانش موجود از عملیات گذشته و عملیات بالقوه آینده، پیش بینی کیفی را انجام می دهند. این به کارشناسان اجازه می‌دهد تا بر اساس نظراتی که ارائه می‌دهند و اطلاعاتی که از منابع دیگر، مانند نظرسنجی‌های کارکنان یا تحقیقات بازار جمع‌آوری می‌کنند، در مورد عملکرد شرکت در آینده تخمین بزنند.

مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده چیست؟ (به علاوه چرا مهم است)

چرا پیش بینی کیفی مهم است؟

پیش بینی کیفی برای کمک به مدیران در تصمیم گیری برای یک شرکت مهم است. انجام پیش‌بینی کیفی می‌تواند تصمیم‌هایی مانند میزان موجودی نگهداری، اینکه آیا یک شرکت باید کارکنان جدیدی را استخدام کند و چگونه آنها می‌توانند عملیات فروش خود را تنظیم کنند، تعیین کند. پیش‌بینی کیفی برای توسعه پروژه‌هایی مانند کمپین‌های بازاریابی نیز بسیار مهم است، زیرا می‌تواند اطلاعاتی در مورد خدمات یک شرکت ارائه دهد که می‌تواند عناصر کسب‌وکار را در تبلیغات برجسته کند.

برخی از مزایای پیش بینی کیفی عبارتند از انعطاف پذیری در استفاده از منابعی غیر از داده های عددی، توانایی پیش بینی روندها و پدیده های آینده در تجارت و استفاده از اطلاعات کارشناسان در صنعت یک شرکت.

مطالب مرتبط: ۴ نوع مدل پیش بینی با مثال

صنایعی که از پیش بینی کیفی استفاده می کنند

شرکت‌های تقریباً در هر صنعتی می‌توانند از پیش‌بینی کیفی برای پیش‌بینی عملیات آینده خود استفاده کنند. در اینجا نحوه استفاده چند صنعت از پیش بینی کیفی آمده است:

  • فروش: پیش‌بینی کیفی می‌تواند به شرکت‌ها در فروش کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌هایی مانند میزان تولید محصول و زمان سفارش موجودی بیشتر، تصمیم بگیرند.

  • مراقبت های بهداشتی: کارمندان مراقبت های بهداشتی می توانند از پیش بینی کیفی برای شناسایی روندها در سلامت عمومی استفاده کنند و تصمیم بگیرند که کدام عملیات مراقبت های بهداشتی ممکن است در آینده نزدیک تقاضای بالایی داشته باشد.

  • آموزش عالی: کالج ها یا دانشگاه ها می توانند از پیش بینی کیفی برای پیش بینی تعداد دانشجویانی که ممکن است برای ترم یا سال آینده ثبت نام کنند، استفاده کنند.

  • ساخت و ساز و ساخت: پیش‌بینی کیفی می‌تواند به شرکت‌های ساختمانی و تولیدی مقدار مواد مختلفی را که استفاده می‌کنند برای کمک به تعیین مواد یا تجهیزاتی که برای پروژه بعدی خود نیاز دارند نشان دهد.

  • کشاورزی: ​​کشاورزان می‌توانند از پیش‌بینی کیفی برای ارزیابی فروش خود استفاده کنند و تصمیم بگیرند که کدام محصولات را برای فصل آینده بر اساس محصولاتی که مصرف‌کنندگان اغلب خریداری می‌کنند، بکارند.

  • داروسازی: پیش‌بینی کیفی در داروسازی می‌تواند به شناسایی داروهایی که در بین مصرف‌کنندگان محبوب هستند و نیازهایی که مردم از داروها استفاده می‌کنند کمک کند تا پیش‌بینی کنند که کدام نوع داروها ممکن است از توسعه سود ببرند.

پیش بینی کیفی در مقابل پیش بینی کمی

روش دیگر پیش بینی، پیش بینی کمی است. پیش‌بینی کمی با پیش‌بینی کیفی متفاوت است، زیرا پیش‌بینی کمی بر مقادیر عددی و محاسبات برای پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی تصمیم‌گیری متکی است. در حالی که استدلال کیفی از طریق تجزیه و تحلیل قضاوت ها و نظرات کار می کند، استدلال کیفی بر اساس داده های عینی از عملیات گذشته برای اطلاع رسانی تصمیمات شرکت عمل می کند. داده های کمی نیز به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از پیش بینی داده های تاریخی و پیش بینی داده های انجمنی. این پیش‌بینی‌ها شامل محاسبات ریاضی است و می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا روندها را در زمینه‌هایی مانند فروش یا سرمایه‌گذاری شناسایی کند.

در اینجا پنج روش پیش بینی کمی وجود دارد:

  • سری زمانی

  • رویکرد ساده لوحانه

  • هموارسازی نمایی

  • پیش بینی روند

  • مدل رگرسیون

مطالب مرتبط: پیش بینی های کمی چیست؟

نمونه هایی از روش های پیش بینی کیفی

در اینجا چند نمونه از روش های پیش بینی کیفی آورده شده است:

روش دلفی

روش دلفی شامل پرسش از گروهی از کارشناسان به صورت جداگانه برای جمع آوری نظرات آنهاست. مصاحبه یا جمع‌آوری اطلاعات از کارشناسان به‌جای گروهی، می‌تواند به جلوگیری از سوگیری کمک کند و اطمینان حاصل کند که هر گونه اتفاق نظر در مورد پیش‌بینی‌های تجاری به تنهایی از نظرات کارشناسان ناشی می‌شود. سپس سایر کارمندان پاسخ‌های کارشناسان را تجزیه و تحلیل می‌کنند و با سؤالات اضافی به آن‌ها باز می‌گردانند تا پیش‌بینی‌ای که برای شرکت منطقی است، حل شود.

هیئت منصفه نظر اجرایی

این رویکرد بر قضاوت کارشناسان تیم های فروش، مالی، خرید، مدیریت یا تولید متکی است. پیش‌بینی توسط نظر اجرایی می‌تواند تضمین کند که یک تیم یک پیش‌بینی را به سرعت تکمیل می‌کند و دیدگاه‌های متعددی را از بخش‌های مختلف در نظر می‌گیرد تا به بهترین نحو پیش‌بینی خود را اطلاع دهد. برخی از شرکت ها ممکن است از پیش بینی نظرات اجرایی همراه با روش کمی استفاده کنند.

تحقیقات بازار

تحقیقات بازار موفقیت خدمات یا محصولات یک شرکت را با معرفی آنها به مشتریان بالقوه و ثبت جزئیات در مورد نحوه واکنش آنها ارزیابی می کند. شرکت ها می توانند تحقیقات بازار را با کمک کارمندان خود یا با استخدام آژانس های خارجی که در فعالیت های تحقیقات بازار تخصص دارند، انجام دهند. برخی از راه‌های انجام تحقیقات بازار شامل گروه‌های متمرکز، نظرسنجی مصرف‌کننده یا آزمایش محصول کور می‌شود، جایی که مشتری بدون اینکه قبلاً درباره آن چیزی شنیده باشد، یک محصول را امتحان می‌کند. بر اساس واکنش شرکت‌کنندگان، شرکت‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام محصولات یا خدمات به تولید ادامه دهند و کدام یک ممکن است در مرحله تولید نیاز به تجدید نظر داشته باشند.

نظرسنجی مصرف کنندگان

نظرسنجی های مصرف کننده از مشتریان یک کسب و کار در مورد تجربه آنها به عنوان یک مصرف کننده سوال می کند. شرکت‌ها ممکن است نظرسنجی‌های مصرف‌کننده را از طریق پرسشنامه‌های پستی یا فرم‌های ارسال شده از طریق ایمیل برای مشتریان ارسال کنند. گزینه های دیگر برای انجام نظرسنجی از مصرف کنندگان عبارتند از تماس سرد با مشتریان از طریق تلفن و دعوت از مشتریان به دفتر برای مصاحبه های شخصی. پس از جمع‌آوری اطلاعات از نظرسنجی‌های مصرف‌کننده، کارمندان می‌توانند از جزئیاتی که یاد می‌گیرند برای کمک به پیش‌بینی‌های خود در مورد آینده یک شرکت بر اساس تجربه مشتریان فعلی خود استفاده کنند.

نظرسنجی نیروی فروش

نظرسنجی نیروی فروش شامل صحبت با کارکنان فروش است که از نزدیک با مشتریان کار می کنند و ممکن است اطلاعات کاملی در مورد رضایت و تجربیات آنها از شرکت داشته باشند. یکی از مزیت‌های نظرسنجی نیروی فروش این است که از اطلاعات کارکنانی استفاده می‌کند که اغلب در عملیات تجاری واقعی شرکت دارند، که می‌تواند از درست و مرتبط بودن جزئیات اطمینان حاصل کند. انجام نظرسنجی نیروی فروش نیز ساده است زیرا فقط نیاز به ملاقات با فروشندگان و تمرکز بر اطلاعاتی که آنها ارائه می دهند دارد.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *