نماد سایت ایوسی

هر آنچه که باید در مورد مزایای کارمندان پاره وقت بدانید

کارمند پاره وقت

کارمند پاره وقت

به عنوان یک صاحب کسب و کار کوچک، ممکن است مزایای پاره وقت را برای کارمندان خود در نظر بگیرید. ارائه مزایا به کارکنانی که ساعات کمتری نسبت به یک هفته کاری تمام وقت معمولی کار می‌کنند، می‌تواند به کارکنان شما کمک کند که در شغل خود سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند، که می‌تواند منجر به رضایت و بهره‌وری بیشتر شود.

از آنجایی که الزامات مزایای پاره وقت بسته به استان و مناطق مختلف متفاوت است، شما در انتخاب گزینه‌ها انعطاف‌پذیری دارید. در این مقاله از ایوسی، مزایای پاره وقت را تعریف می کنیم و در مورد اینکه چگونه می توانند به کارمندان و کسب و کار شما کمک کنند، بحث می کنیم. ما همچنین برخی از مزایای استاندارد پاره وقت را توضیح می دهیم و به سوالات رایج پاسخ می دهیم.

پاره وقت چیست؟

پاره وقت یک برنامه کاری است که در آن کارمندان بسته به کارفرما کمتر از ۳۰ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می کنند. سازمان های دولتی مختلف طبقه بندی های متفاوتی برای کار پاره وقت در مقابل کار تمام وقت دارند.

ساعات پاره وقت معمولاً انعطاف پذیرتر از ساعات تمام وقت است، که اغلب باعث می شود افراد بیش از یک شغل پاره وقت داشته باشند. بسیاری از صنایع کارمندانی را برای کار پاره وقت استخدام می کنند، به ویژه در بخش خدمات غذایی و خرده فروشی.

قانون کار پاره وقت چه تفاوتی با قانون کار تمام وقت دارد؟

ماده ۷ قانون کار، تنظیم روابط بین کارمند و کارفرما را براساس انعقاد «قرارداد» تعریف کرده است. در مورد کار پاره وقت یا ساعتی نیز همین موضوع صادق است؛ به این معنی که در این حالت نیز باید قراردادی بین طرفین امضا شود. در این قرارداد با رضایت طرفین می‌توان ساعت کار را به صورت پاره وقت یا ساعتی و به شرط رعایت مقررات تنظیم کرد.

تنها تفاوت بین قانون کار پاره وقت و قانون کار نیمه وقت نیز به همین میزان ساعت کار و پرداخت مزایا برمی‌گردد. کارمندان و کارگران عادی، ۴۴ ساعت در هفته و ۱۹۲ ساعت در ماه مشغول به کار هستند، در حالی که کارمندان و کارگران پاره وقت طی توافق با کارفرمایان می‌توانند در این ساعت تغییری به وجود آورند. طبیعی است که حقوق و مزایای آنها هم براساس مدت کارکردشان تعیین و پرداخت می‌شود.

مزایای پاره وقت چیست؟

مزایای پاره وقت اغلب مشابه مزایایی است که به کارمندان تمام وقت ارائه می شود که با ساعات کار کمتر به دست می آورند. شرکت ها معمولاً مزایای مشترکی مانند بیمه سلامت و دندانپزشکی و بودجه بازنشستگی را برای کارکنان تمام وقت رزرو می کنند. با این حال، همچنان ممکن است برخی یا همه این موارد را به کارمندان پاره وقت ارائه دهید.

مرتبط: راهنمای مدیریت افراد: تعریف، نکات و مهارت ها

مزایای مشترک پاره وقت

علاوه بر برنامه ریزی انعطاف پذیر، می توانید برخی از مزایای زیر را به کارمندان پاره وقت ارائه دهید:

بیمه سلامت، دندان و بینایی

شما ممکن است یک یا چند مورد از این مزایای پزشکی را به کارمندان پاره وقت ارائه دهید. بیمه درمانی معمولاً ویزیت پزشک و بیمارستان، داروهای تجویزی، معاینات فیزیکی سالانه و موارد دیگر را پوشش می دهد. با بیمه دندانپزشکی، کارکنان معاینات، کارهای معمول دندانپزشکی مانند تمیز کردن و کشیدن دندان و همچنین تعمیراتی مانند تاج و بریج را دریافت می کنند. بیمه بینایی معمولاً معاینات، عینک ها و تماس ها را پوشش می دهد، اما ممکن است مزایایی را برای جراحی ترمیم لیزر نیز ارائه دهد.

بیمه درمانی معمولاً گران‌تر از این‌ها است، با هزینه‌های دندانپزشکی و بینایی به ترتیب نزولی.

آیا به قانون کار پاره وقت حق بیمه تعلق می‌گیرد؟

براساس قانون کار، کلیه فعالیت‌هایی که در قبال انجام آنها مزد پرداخت می‌شود، مشمول قانون کار می‌شوند و نحوه و میزان همکاری تاثیری در این موضوع ندارد. به دنبال این توضیح، قراردادهای ساعتی و پاره وقت هم شامل قانون کار و حق بیمه تامین اجتماعی می‌شوند و ماده ۱۴۸ قانون کار بر لزوم اجرای آن تاکید کرده است.

اما باید این نکته را در نظر داشت که تعلق گرفتن حق بیمه به یک کارمند یا کارگر تا حد زیادی بستگی به نوع توافق او با کارفرما دارد. برخی از کارمندان نیمه وقت ترجیح می‌دهند حق بیمه برای آن پرداخته نشود تا میزان دریافتی آنها کاهش نیابد.

در مواردی که کارمند خواستار بیمه شدن از طریق کارفرما است حق بیمه براساس تعداد روزهای کاری او پرداخت می‌شود؛ چرا که براساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، استفاده کامل از خدماتی مثل خدمات درمانی اجحاف در حق سایر بیمه‌شدگان است.

کمک شهریه / بازپرداخت

بسیاری از شرکت‌ها روی رشد فکری کارکنان خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است کمک مالی برای شهریه دانشگاه ارائه دهند. با کمک شهریه، سازمان ها بخشی از هزینه تحصیل کارکنان را در زمانی که آنها در مدرسه هستند پرداخت می کنند. بسیاری از شرکت‌ها ممکن است هزینه‌های شهریه‌ای را که کارمندان قبلاً پرداخت کرده‌اند، با پرداخت مستقیم به محل کار یا وام دانشجویی خود بازپرداخت کنند.

سهام شرکت

ارائه گزینه های سهام به کارکنان، آنها را مالک جزئی کسب و کار شما می کند. با انجام این کار، کارکنان شما ممکن است احساس تعهد بیشتری نسبت به بهره وری خود داشته باشند زیرا موفقیت کسب و کار مستقیماً به درآمد آنها کمک می کند.

زمان پرداخت

مرخصی با حقوق می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از جمله تعدادی از روزهایی که کارمندان می توانند به دلایل شخصی علاوه بر دوره های مرخصی تعیین شده، یا تعدادی از روزهایی که کارمندان می توانند به دلخواه خود استفاده کنند. وقتی کارمندان از این مزیت برخوردار باشند، احتمالاً تعادل بین کار و زندگی سالم را حفظ می کنند که می تواند به افزایش رضایت شغلی و اخلاق کاری کمک کند.

بیمه عمر

بیمه عمر یک سود مالی است که در صورت فوت کارمند به خانواده کارکنان پرداخت می شود. کارمندان احتمالاً از دانستن اینکه عزیزانشان در صورت مرگ کارمند مزیت دریافت خواهند کرد، قدردانی خواهند کرد.

بیمه از کار افتادگی

از کارافتادگی بخشی یا تمام دستمزدهای از دست رفته کارمند را در صورت آسیب دیدگی، بیماری یا ناتوانی در انجام کار پرداخت می کند. تفاوت این بیمه با غرامت کارگری در این است که مزایا را پرداخت می کند، چه کارمند در حین کار صدمه ببیند یا نه. این طرح ها ممکن است ناتوانی کوتاه مدت یا بلند مدت یا ترکیبی از هر دو را پوشش دهد.

پرداخت های ناتوانی به عنوان “شرکت خود” طبقه بندی می شود، به این معنی که کارمند در صورتی که قادر به انجام کار خود نباشد، مبلغی دریافت می کند، یا “هر شرکتی” که به این معنی است که کارمند به هیچ وجه قادر به کار نیست.

برنامه های بازنشستگی

اگر تصمیم به مشارکت در برنامه بازنشستگی دارید، ممکن است بخشی یا بخشی از سهم کارمند را در نظر بگیرید. وقتی کارمندان بدانند که شما در زندگی پس از استخدام خود سرمایه گذاری کرده اید، ممکن است تعهد بیشتری نسبت به سازمان شما نشان دهند.

میزان مرخصی

معمولا افرادی که کار پاره وقت انجام می‌دهند مرخصی ندارند، اما براساس توافقاتی که به ۳ روز کار در هفته یا ۱۵ روز در ماه اشاره دارد؛ شخص شاغل می‌تواند بسته به میزان روزهای حضور و وضعیت بیمه خود، تقاضای مرخصی داشته باشد.

سوالات متداول در مورد مزایای پاره وقت

در اینجا چند سوال متداول در مورد ارائه مزایا به کارمندان پاره وقت وجود دارد:

آیا کارمندان باید قبل از دریافت مزایای پاره وقت مدت زمان مشخصی را در شرکت من کار کنند؟

مانند بسیاری از مسائل مربوط به مزایای پاره وقت، شما انعطاف زیادی در مورد نیازهای خود برای کسب مزایا دارید. ارائه مزایا به کارمندان پاره وقت بلافاصله پس از استخدام می تواند راهی موثر برای جذب تعداد زیادی از متقاضیان برای انتخاب باشد، که ممکن است از استخدام استعدادهای برتر اطمینان حاصل کند.

با این حال، الزام کارکنان به ماندن در کشتی برای مدت معینی، مثلاً ۹۰ روز، می‌تواند گردش مالی را کاهش دهد و اطمینان حاصل کند که کارکنان شما قبل از اینکه به آنها مزایا ارائه دهید، به سازمان شما متعهد هستند.

چگونه ارائه مزایای پاره وقت می تواند به شرکت من کمک کند؟

منطق ارائه مزایای پاره وقت تقریباً مشابه ارائه آنها به تمام تایمرها است. این راهی برای پاداش دادن به کار سخت و کمک به کارکنان برای حفظ رضایت از نقش‌هایشان و تعهد به مشارکت‌کنندگان حیاتی در ماموریت شرکت شما است.

مزایای عملی نیز وجود دارد، زیرا حفظ سلامت کارکنان باعث کاهش غیبت به دلیل بیماری می شود. علاوه بر این، ارائه کمک هزینه تحصیلی می تواند به کارکنان در مورد موضوعات مرتبط با تجارت شما آموزش دهد، که می تواند به آنها کمک کند تا در رتبه ها پیشرفت کنند و تخصص ثابت و قابل اعتمادی را در اختیار شما قرار دهند.

اگر کمک شهریه ارائه کنم، آیا کارمندان باید به برنامه یا مدرسه خاصی بروند؟

این نیز به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. اگر یک شرکت مهندسی هستید، پرداخت هزینه فقط برای گواهینامه های مهندسی یا مدارک پیشرفته در این زمینه عملی تر خواهد بود. با این حال، اگر می‌خواهید کارکنانتان بدون توجه به اینکه چگونه به شرکت شما کمک می‌کنند، علایق خود را دنبال کنند، برای هر تجربه آموزشی هزینه کنید.

برخی از کارفرمایان ترتیبات خاصی با مدارس خاصی دارند که ممکن است در ازای فرستادن کارمندان خود به آن مدارس به طور انحصاری به کارفرمایان شهریه تخفیف داده شود. با این حال، دادن انتخاب مدرسه به کارمندان می‌تواند تضمین کند که آنها برنامه‌ای را انتخاب می‌کنند که مناسب‌تر با اهداف فکری و شغلی خود باشد.

خروج از نسخه موبایل