بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

هزینه های عملیاتی چیست؟ (با مثال)

هزینه های عملیاتی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مدیریت موثر هزینه های عملیاتی بخش مهمی از اجرای یک کسب و کار موفق و سازماندهی ترازنامه یک شرکت است. دانستن اینکه هزینه های عملیاتی چیست و چگونه آنها را به درستی مدیریت کنید هم برای صاحبان مشاغل و هم برای هر کسی که به دنبال شغلی در مدیریت یا عملیات است مهم است.

در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که هزینه های عملیاتی چیست و چه معنایی برای ترازنامه دارند، تفاوت آنها با بدهی ها و هزینه های سرمایه ای و نحوه طبقه بندی هزینه های عملیاتی با مثال هایی است.

خوراکی های کلیدی

  • هزینه عملیاتی هزینه جاری است که یک کسب و کار در طول عملیات عادی خود متحمل می شود.

  • هزینه های عملیاتی شامل حقوق کارکنان، ساختمان ها و تاسیسات، ابزار، مواد و تجهیزات و هزینه های بازاریابی است.

  • هزینه های عملیاتی در ترازنامه یک شرکت به عنوان زیر مجموعه ای تحت دسته بدهی ها نشان داده می شود.

  • هزینه های عملیاتی با هزینه های سرمایه ای یکسان نیست.

  • سه نوع متداول هزینه های عملیاتی وجود دارد: مربوط به حق‌الزحمه ، مربوط به دفتر یا محل کار و هزینه های عملیاتی مربوط به فروش و بازاریابی.

هزینه های عملیاتی چیست؟

هزینه‌های عملیاتی که معمولاً به اختصار OPEX نامیده می‌شوند، هزینه‌های مداومی هستند که یک کسب‌وکار از طریق عملیات عادی خود به‌وجود می‌آید. آنها همچنین به عنوان هزینه های فروش، عمومی و اداری (SG&A) شناخته می شوند. این هزینه ها مستقیماً به تولید کالاها یا خدماتی که یک کسب و کار ارائه می دهد کمک می کند. هزینه های عملیاتی در ترازنامه شرکت تحت دسته بدهی ها نشان داده می شود.

هزینه های عملیاتی هزینه های ضروری مرتبط با اداره یک کسب و کار هستند و شامل مواردی مانند حقوق کارکنان، ساختمان ها و تاسیسات، ابزار، مواد و تجهیزات و هزینه های بازاریابی می شود. آنها با هزینه‌های غیرعملیاتی که یک شرکت متحمل می‌شود و مرتبط با عملیات اصلی آن نیست، مانند استهلاک، تسویه دعاوی، زیان دارایی‌ها و هزینه‌های بازسازی متفاوت است.

در حالی که هزینه های عملیاتی برای یک کسب و کار اجتناب ناپذیر است، اما همچنان مهم است که بودجه شرکت به دقت مدیریت شود تا هزینه های جاری آن به حداقل برسد، درآمد به حداکثر برسد و با سایر مشاغل در صنعت رقابت کند. کنترل هزینه های عملیاتی می تواند نتیجه شرکت را بدون تأثیر بر کیفیت محصول یا خدمات آن بهبود بخشد.

هزینه های عملیاتی در مقابل بدهی ها

دانستن تفاوت بین هزینه عملیاتی و بدهی بسیار مهم است. به طور کلی، یک بدهی یک تعهد مالی است که یک شخص در قبال شخص دیگری دارد که هنوز پرداخت نشده است. یک تعهد مالی معمولاً به عنوان یک بدهی کوتاه مدت طبقه بندی می شود اگر انتظار می رود در ۱۲ ماه یا کمتر پرداخت شود.

در صورتی که انتظار می رود پرداخت آن بیش از ۱۲ ماه طول بکشد، به عنوان بدهی بلند مدت طبقه بندی می شود. تفاوت بین هزینه عملیاتی و بدهی در این است که انتظار می رود بدهی ها در یک دوره خاص پرداخت شوند در حالی که معمولاً انتظار می رود هزینه عملیاتی یک هزینه تکرار شونده باشد. با این حال، هزینه های عملیاتی همچنان به عنوان یک زیر مجموعه در بخش بدهی های ترازنامه ذکر شده است.

مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها

هزینه های عملیاتی در مقابل هزینه های سرمایه ای

همچنین دانستن تفاوت بین هزینه های عملیاتی و هزینه های سرمایه ای مهم است. در حالی که هزینه های عملیاتی به هزینه های مربوط به عملیات روزانه یک کسب و کار اشاره دارد، هزینه های سرمایه ای هزینه های مرتبط با خرید، نگهداری یا بهبود دارایی های ثابت مانند ساختمان ها، وسایل نقلیه و تجهیزات است. به عنوان مثال، خرید ماشین آلات یک هزینه سرمایه ای محسوب می شود، اما تعمیر و نگهداری ماشین آلات هزینه های عملیاتی محسوب می شود.

انواع هزینه های عملیاتی

در حالی که انواع مختلفی از هزینه‌ها وجود دارد که یک کسب‌وکار ممکن است از طریق فعالیت‌های خود به دست بیاورد، سه دسته اصلی وجود دارد که هزینه‌های عملیاتی در آنها طبقه‌بندی می‌شوند:

  • هزینه های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه

  • هزینه های عملیاتی مربوط به دفتر یا محل کار

  • هزینه های عملیاتی مربوط به فروش و بازاریابی

هر هزینه ای که یک کسب و کار تعلق می گیرد، بر اساس این دسته ها و عملکردی که هزینه انجام می دهد، در ترازنامه آن ثبت می شود.

هزینه های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه

هزینه‌های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه، هر گونه هزینه‌ای است که یک کسب‌وکار مربوط به حقوق یا بسته‌های مزایا کارکنان می‌شود. برای اکثر مشاغل، هزینه های مربوط به حق‌الزحمه به طور مداوم از نظر مبلغ هزار تومانی بیشتر است و بیشتر اتفاق می افتد زیرا اکثر کارکنان هر دو هفته یکبار حقوق می گیرند. این همچنین می‌تواند شامل هزینه‌هایی باشد که مستقیماً به حق‌الزحمه مرتبط هستند، اما ممکن است شکل دیگری از پرداخت در نظر گرفته شود، مانند کمیسیون یا پاداش.

هزینه های عملیاتی مربوط به دفتر یا محل کار

هزینه های عملیاتی مربوط به دفتر هر گونه هزینه ای است که با توانایی یک شرکت برای اداره محل کار یا دفاتر خود مرتبط است. برخی از قابل تشخیص ترین هزینه های مربوط به دفتر، لوازم اداری استاندارد هستند. اگرچه این موارد مستقیماً برای ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات استفاده نمی‌شوند، اما نهادهای مناسب را قادر می‌سازد تا این کار را انجام دهند و برای هر حوزه از عملیات یک شرکت مفید هستند.

هزینه های عملیاتی مربوط به فروش و بازاریابی

هزینه های عملیاتی مربوط به فروش و بازاریابی، هزینه های مرتبط با تبلیغ یک کسب و کار به عموم مردم و فروش محصولات یا خدمات در بازار است. علاوه بر هزینه های مرتبط با بازاریابی برای عموم مردم، این هزینه ها می تواند شامل هزینه های مرتبط با بازاریابی برای مخاطبان خصوصی مانند سهامداران، سرمایه گذاران و هیئت مدیره شرکت نیز باشد.

نمونه هایی از هزینه های عملیاتی

درک سه دسته مختلف از هزینه های عملیاتی و اینکه هر نوع هزینه باید در ترازنامه یک شرکت قرار گیرد به کارکنان مدیریت و عملیات کمک می کند. این دانش تضمین می کند که ترازنامه شرکت سازماندهی شده و دقیق است و کسب و کار به نحو احسن اجرا می شود.

در اینجا نمونه هایی از هزینه های مشترک در هر دسته از هزینه های عملیاتی و نمونه ای از ترازنامه ماهانه یک شرکت آورده شده است:

  • نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه

  • نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با دفتر

  • نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با فروش و بازاریابی

  • مثال ترازنامه ماهیانه کسب و کار

نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه

مخارج مشترکی که در هزینه های عملیاتی مربوط به حق‌الزحمه شرکت گنجانده شده است عبارتند از:

  • هزینه های حقوق کارکنان

  • سهم مزایای کارفرما

  • کمیسیون و پاداش

  • کمک های طرح بازنشستگی

  • هزینه های پردازش حقوق و دستمزد و مالیات بر حقوق و دستمزد

نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با دفتر

مخارج متداول موجود در هزینه های عملیاتی مربوط به دفتر شرکت عبارتند از:

  • لوازم اداری

  • هزینه های آب و برق (برق، اینترنت، گاز)

  • مخارج حسابداری

  • استهلاک دارایی ها

  • هزینه های بیمه

  • هزینه های مجوز

  • هزینه های اجاره یا اجاره

  • مالیات بر مستغلات

  • مدیریت اموال

  • هزینه های نگهداری و تعمیرات

  • هزینه های حقوقی

نمونه هایی از هزینه های عملیاتی مرتبط با فروش و بازاریابی

مخارج متداول موجود در هزینه های عملیاتی فروش و بازاریابی شرکت شامل موارد زیر است:

  • هزینه های تبلیغات

  • هزینه های مواد فروش (بروشور، اجناس شرکت)

  • هزینه های سرگرمی

  • هزینه های سفر

  • هزینه های پست مستقیم

  • هزینه های بازاریابی دیجیتال

نحوه محاسبه هزینه های عملیاتی

برای محاسبه هزینه های عملیاتی کلی، شما به سادگی تمام هزینه های عملیاتی خود را با هم جمع می کنید. یک فرمول استاندارد ممکن است به شکل زیر باشد:

هزینه های عملیاتی = لوازم حسابداری + هزینه های مربوط به لوازم اداری + بیمه + هزینه صدور مجوز + هزینه های قانونی + بازاریابی و تبلیغات + حقوق و دستمزد + تعمیرات و نگهداری تجهیزات + مالیات + سفر + آب و برق + هزینه های خودرو

نمونه ای از هزینه های عملیاتی در ترازنامه ماهیانه کسب و کار

علاوه بر دانستن نحوه شناسایی هر نوع هزینه عملیاتی، همچنین مهم است که بدانید چگونه هر اقلام را بر اساس آن در ترازنامه شرکت وارد کنید.

در اینجا مثالی از نحوه ثبت هزینه های عملیاتی یک شرکت در ترازنامه تفصیلی آورده شده است:

هزینه های اجرایی

مربوط به حق‌الزحمه

  • هزینه حقوق: (۱۰۰۰۰ هزار تومان)

  • مالیات حقوق و دستمزد مرتبط: (۵۰۰ هزار تومان)

  • هزینه های مزایا: (۳۵۰۰ هزار تومان)

  • کمک های طرح بازنشستگی: (۴۷۵۰ هزار تومان)

کل هزینه های عملیاتی مرتبط با حق‌الزحمه = ۱۸۷۵۰ هزار تومان

مربوط به دفتر (نانوایی)

  • لوازم نانوایی: (۲۰۰۰ هزار تومان)

  • هزینه های آب و برق: (۱۵۶۵ هزار تومان)

  • مخارج حسابداری: (۱۱۵ هزار تومان)

  • استهلاک دارایی ها: (۱۰۰ هزار تومان)

  • هزینه های بیمه: (۵۰۰ هزار تومان)

  • هزینه های اجاره: (۵۸۲۰ هزار تومان)

  • هزینه های نگهداری و تعمیر: (۴۰۰ هزار تومان)

  • هزینه های قانونی: (۱۰۰ هزار تومان)

مجموع هزینه های عملیاتی مربوط به دفتر (نانوایی) = ۱۰۶۰۰ هزار تومان

مرتبط با فروش و بازاریابی

  • هزینه تبلیغات: (۳۰۰ هزار تومان)

  • هزینه مواد فروش: (۲۷۰ هزار تومان)

  • هزینه های سرگرمی: (۲۰۰ هزار تومان)

  • هزینه سفر: (۵۰ هزار تومان)

  • ارسال مستقیم و بسته بندی: (۴۰ هزار تومان)

مجموع هزینه های عملیاتی مربوط به فروش و بازاریابی = ۸۶۰ هزار تومان

کل هزینه های عملیاتی = ۳۰۲۱۰ هزار تومان

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *