پژوهشگران بسته به اینکه بخواهند داده های کمی یا کیفی به دست آورند از روش های مختلفی برای جمع آوری داده ها استفاده می کنند. نمونهگیری غیراحتمالی یکی از این روشهاست که از نمونهگیری غیرتصادفی از افراد یک جامعه برای جمعآوری دادههای مورد نیاز برای یک مطالعه استفاده میکند. اگر شرکت شما میخواهد دادههای کیفی جمعآوری کند، به سرعت به دادهها نیاز دارد یا در مراحل ابتدایی یک پروژه است، نمونهگیری غیراحتمالی ممکن است انتخاب خوبی برای شما باشد.
در این مقاله از ایوسی به این موضوع می پردازیم که نمونه گیری غیر احتمالی چیست، چه زمانی باید از آن استفاده کرد، انواع مختلف نمونه گیری غیر احتمالی و مزایای آن.
موارد مرتبط: انواع نمونه گیری: انتخاب بهترین انواع و مواردی که باید از آنها اجتناب شود
نمونه گیری غیر احتمالی چیست؟
نمونه گیری غیر احتمالی تکنیکی است که در آن محقق بر اساس معیارهای خاصی نمونه هایی را برای مطالعه خود انتخاب می کند. به جای انتخاب تصادفی، محققان بخش خاصی از جمعیت را بر اساس عواملی مانند موقعیت مکانی یا سن افراد انتخاب می کنند. محققان زمانی از این روش استفاده می کنند که زمان یا هزینه عاملی در مطالعه باشد یا زمانی که به دنبال شرکت کنندگانی با ویژگی های مشابه هستند.
هنگام انجام نمونه گیری، درک تفاوت بین یک جامعه و یک نمونه مهم است. یک جامعه نشان دهنده یک گروه کامل است که یک محقق امیدوار است از آن نتیجه گیری کند. یک نمونه به گروه خاصی از افراد اشاره دارد که می خواهید داده ها را از درون یک جمعیت جمع آوری کنید. یک جمعیت در یک مطالعه میتواند گسترده باشد، مانند افراد بالای ۳۵ سال در کل شهر، یا میتواند بسیار محدودتر باشد، مانند تحقیق در مورد بیمارانی که وضعیت سلامتی خاصی دارند. نمونهگیریها، مانند نمونهگیریهای غیراحتمالی، فقط به دنبال نمونههایی از جمعیت هستند، نه کل جمعیت.
مطالب مرتبط: نمونه گیری احتمالی: تعریف و انواع
چه زمانی متخصصان از نمونه گیری غیراحتمالی استفاده می کنند؟
محققان از نمونه گیری غیر احتمالی برای چند سناریو مختلف استفاده می کنند:
انجام تحقیقات کیفی
تحقیق کیفی شامل جمع آوری داده های غیر عددی برای درک نظرات یا مفاهیم است. به عنوان مثال، یک سوال تحقیقاتی ممکن است این باشد که “اضطراب در سراسر جهان چگونه تجربه می شود؟” استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی به محققان این امکان را میدهد تا جامعه نمونه خاصی را که میتوانند از آن سوال بپرسند، انتخاب کنند.
مطالب مرتبط: انواع تحقیق کیفی: تعریف و مثال
انجام مطالعات آزمایشی
مطالعه آزمایشی یک مطالعه مقدماتی در مقیاس کوچک است که هزینه، مدت زمان و امکان سنجی انجام یک پروژه در مورد یک موضوع خاص را ارزیابی می کند. نمونهگیری غیراحتمالی میتواند در نمونهگیری از گروه کوچکی از افراد برای تعیین ادامه پروژه مفید باشد. آزمایش یک گروه کوچک قبل از انتقال به یک نمونه بسیار بزرگتر مقرون به صرفه تر است زیرا از منابع کمتری برای تعیین دوام پروژه استفاده می کنید. همچنین راهی سریع برای جمع آوری داده های اولیه برای تعیین نیازهای پروژه قبل از اجرای گسترده تر آن فراهم می کند.
به دنبال یک ویژگی خاص است
اگر محققان بخواهند مشخص کنند که آیا یک ویژگی فیزیکی خاص در یک جمعیت وجود دارد یا خیر، ممکن است بخواهند نمونهگیری را انجام دهند که در آن فقط افراد خاص یک منطقه را برای جمعآوری آن اطلاعات انتخاب کنند. با محدود کردن نمونهگیری به گروه خاصی از افراد، احتمال بیشتری وجود دارد که نتایجی در مورد صفتی که سعی در شناسایی آن دارند پیدا کنند.
انواع نمونه گیری غیر احتمالی
در اینجا فهرستی از روشهای نمونهگیری غیراحتمالی که محققان اغلب انجام میدهند آمده است:
راحتی
نمونه گیری آسان رایج ترین نوع نمونه گیری غیراحتمالی است زیرا مقرون به صرفه ترین است و معمولاً سریع ترین روشی است که می توان برای به دست آوردن داده ها از آن استفاده کرد. با این نوع نمونه گیری، محققان افراد را برای مطالعه خود انتخاب می کنند، زیرا آنها برای شرکت در آزمایش راحت و آسان هستند. برای مثال، میتوانید بر روی نمونهای از افراد محل کار، مدرسه یا محله خود مطالعه کنید، زیرا موقعیت مکانی مناسبی دارند و دسترسی به آنها آسان است.
متوالی
با استفاده از این روش، محقق یک فرد یا یک گروه کوچک را انتخاب می کند، تحقیقات خود را انجام می دهد، نتایج را تجزیه و تحلیل می کند و سپس در صورت لزوم نمونه های بیشتری را جمع آوری می کند. به عنوان مثال، برخی از محققان مطالعاتی را در مکان های عمومی، مانند یک فروشگاه مواد غذایی یا مرکز خرید انجام می دهند. آنها ممکن است در مورد محصولی که شرکتشان می فروشد، نظرسنجی هایی را بین مردمی که در حال پیاده روی هستند، توزیع کنند و نتایجی را از آن نمونه از جمعیت به دست آورند. از آنجا، آنها ممکن است برای جمع آوری داده های بیشتر به مکان دیگری نقل مکان کنند.
داوطلبانه
نمونه گیری داوطلبانه زمانی اتفاق می افتد که محققان در مطالعات خود از داوطلبان درخواست کنند. آنها می توانند داوطلبان را شخصاً، از طریق ایمیل یا از طریق تبلیغات بازاریابی برای یک مطالعه خاص پیدا کنند. افرادی در یک جمعیت که از مطالعه آگاه هستند، ممکن است داوطلبانه شرکت کنند. این نوع نمونهگیریها زمانی مفید هستند که به دنبال به دست آوردن سریع دادهها هستند. نمونهای از نمونهگیری داوطلبانه زمانی است که کسبوکارها از مشتریان میخواهند تا یک نظرسنجی را به صورت آنلاین در مورد تجربه خرید خود تکمیل کنند.
مرتبط: مهارت های داوطلبانه: تعریف و مثال ها
هدفمند
نمونهگیری هدفمند، که به عنوان نمونهگیری قضاوتی نیز شناخته میشود، زمانی اتفاق میافتد که یک محقق از قضاوت خود برای استخدام شرکتکنندگان در یک مطالعه استفاده کند که دقیقاً هدف را نشان دهند. به عنوان مثال، اگر محققان در مورد تجربه دانشجویان در سال سوم دانشکده حقوق مطالعه ای انجام دهند، می توانند با دانشجویان دانشکده های مختلف حقوق که در حال اتمام سال سوم خود هستند تماس بگیرند. این نوع نمونه گیری زمانی سودمند است که جمعیت یک مطالعه نادر باشد یا یافتن آن دشوارتر باشد.
گلوله برفی
نمونه گیری گلوله برفی زمانی اتفاق می افتد که محققان از شرکت کنندگان در یک مطالعه برای استخدام سایر شرکت کنندگان استفاده کنند. با ادامه تماس شرکتکنندگان با دوستان یا اعضای خانواده که با معیارهای مطالعه مطابقت دارند، تعداد افراد در یک نمونه افزایش مییابد. این میتواند روشی مفید برای مطالعه گروههای به حاشیه رانده شده از مردم باشد، اما استخدام برای مطالعه میتواند فرآیندی کند باشد، زیرا محققان برای استخدام شرکتکنندگان بیشتر در نمونهگیری به ارجاعات وابسته هستند.
سهمیه، سهم
محققان هنگام جستجوی یک نمونه خاص از یک صفت یا ویژگی خاص در یک جمعیت از نمونه گیری سهمیه ای استفاده می کنند. برای مثال، محققان ممکن است کل جمعیت را بر اساس متغیرهایی مانند درآمد، ایالت و سطح تحصیلات تقسیم کنند. از آنجا، محققان هر جمعیت را حتی بیشتر به گروه هایی مانند سن یا جنسیت تقسیم می کنند و محققان از هر گروه نمونه هایی را برای رسیدن به یک سهمیه جمع آوری می کنند.
مزایای نمونه گیری غیر احتمالی
نمونه گیری غیر احتمالی روشی ایده آل برای محققانی است که در حال انجام مطالعات تحقیقاتی کیفی یا اکتشافی هستند. نتایج حاصل از این نوع نمونهگیری به دادههای عددی کاملاً وابسته نیست، بلکه به دادههای جمعآوریشده از نظرسنجیها، گروههای متمرکز، مشاهدات یا مصاحبهها بستگی دارد. نتایج دریافت شده از این نوع نمونهگیری عموماً سریعتر از نمونهگیری احتمالی است و اگر شرکتی که مطالعه را انجام میدهد بخواهد به بودجه دقیقی پایبند باشد، میتواند مقرون به صرفهتر باشد.