نماد سایت ایوسی

تست چند متغیره در مقابل تست A/B در بازاریابی (سؤالات متداول)

نمونه هایی از تست چند متغیره در بازاریابی

متخصصان بازاریابی از تکنیک ها و تست های مختلفی برای ارزیابی بهترین روش های بازاریابی و همچنین نحوه عملکرد کمپین های بازاریابی خود استفاده می کنند. دو تست رایج مورد استفاده بازاریابان، تست چند متغیره و تست A/B است. در حالی که این آزمون ها از نظر ماهیت مشابه هستند، به تعداد متفاوتی از اطلاعات نگاه می کنند و اطلاعات متفاوتی را برای هر متغیر نشان می دهند.

در این مقاله از ایوسی، به چندین سوال متداول در مورد تست چند متغیره و ارتباط آن با تست A/B پاسخ خواهیم داد، از جمله زمانی که از تست چند متغیره و A/B استفاده می شود، مزایای هر کدام و اینکه کدام یک بهترین است.

تست چند متغیره چیست؟

تست چند متغیره یک تکنیک بازاریابی است که برای آزمایش یک فرضیه که شامل تغییر چندین متغیر مختلف است، استفاده می شود. این تست برای ارزیابی اینکه کدام ترکیب متغیر بیشترین عملکرد را در بین تمام ترکیبات متغیر ممکن دارد، استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد چندین ویژگی را در برنامه جدیدی که قصد راه اندازی آن را دارد آزمایش کند، شرکت احتمالاً از آزمایش چند متغیره برای تعیین اینکه کدام ترکیب از ویژگی ها برای کاربران مؤثرتر است استفاده می کند.

در تست چند متغیره، همیشه بیش از یک متغیر در حال آزمایش هستند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تصویر صفحه وب خود و همچنین نوع فونت مورد استفاده در صفحه وب را تغییر دهد. چندین تغییر مختلف از هر متغیر ایجاد شده و با تغییرات سایر متغیرها ترکیب می شود. برای مثال، شرکت ممکن است سه فونت مختلف را برای آزمایش و چهار عکس مختلف برای مجموع هفت نسخه از صفحه وب برای آزمایش انتخاب کند. سپس متغیرها به طور همزمان آزمایش می شوند تا مشخص شود کدام تغییر بهترین عملکرد را دارد.

مطالب مرتبط: تعریف آزمون فرضیه (با مثال)

چه زمانی از تست چند متغیره استفاده می شود؟

تست چند متغیره بیشتر زمانی استفاده می شود که یک کسب و کار یا شخص می خواهد چندین عنصر مختلف یک محصول، خدمات یا وب سایت را آزمایش کند. در حالی که روش‌های دیگر فقط به شما امکان می‌دهند حداکثر یک یا دو متغیر را آزمایش کنید، آزمایش چند متغیره به شرکت‌ها اجازه می‌دهد چندین متغیر مختلف را همزمان آزمایش کنند.

این نوع آزمایش معمولاً توسط کارشناسان بازاریابی استفاده می شود که یا به عنوان کارمند یک شرکت کار می کنند یا استخدام شده اند تا وارد شوند و استراتژی بازاریابی شرکت را تجزیه و تحلیل کنند.

توجه به این نکته مهم است که تست چند متغیره برای تغییر کامل یک وب سایت یا سایر ابزارهای بازاریابی استفاده نمی شود. برای ایجاد تغییرات کوچک که به طور بالقوه می تواند تأثیر زیادی داشته باشد استفاده می شود. متغیرهای رایج آزمایش شده شامل سرفصل ها، تصاویر، متن، فراخوان برای اقدام (CTA)، کپی متن، فونت، طول فرم و سرفصل ها هستند.

مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای رشد کسب و کار شما

مزایای تست چند متغیره چیست؟

مزیت اصلی آزمایش چند متغیره این است که به بازاریابان اجازه می دهد تا به طور خاص طراحی های مجدد را به گونه ای هدف قرار دهند که اثربخشی ثابت شده باشد. این امر به متخصصان بازاریابی این امکان را می‌دهد تا بر روی بخش‌هایی از یک وب‌سایت یا سایر ابزارهای بازاریابی تمرکز کنند که بیشترین تأثیر را بر کاربران خواهد داشت.

سایر مزایای تست چند متغیره عبارتند از:

  • این نوع تست به بازاریابان اجازه می دهد تا از انجام چندین تست A/B برای ارزیابی متغیرهای مختلف و تاثیر و اثربخشی آنها بر کاربران اجتناب کنند.

  • تست چند متغیره به بازاریابان اجازه می دهد تا تأثیر هر متغیر را تجزیه و تحلیل کنند و هر گونه سود حاصل از آن متغیر را اندازه گیری کنند.

  • این نوع تست، اثرات متقابل بین متغیرهای مختلف را در صورت وجود اندازه گیری می کند.

محدودیت های تست چند متغیره چیست؟

همچنین تعدادی محدودیت در تست چند متغیره وجود دارد که هنگام استفاده از این نوع آزمایش باید به خاطر داشت. محدودیت های اولیه عبارتند از:

  • برای آزمایش متغیرهای بیشتر به ترافیک بیشتری نیاز دارید. وقتی انتخاب می کنید چندین متغیر را همزمان با استفاده از آزمایش چند متغیره آزمایش کنید، به ترافیک زیادی نیاز دارید تا اثرات آن متغیرها را به اندازه کافی آزمایش کنید. بسیاری از وب سایت ها این نوع ترافیک را دریافت نمی کنند، به خصوص زمانی که بیش از ۱۰ یا ۱۵ متغیر را همزمان آزمایش می کنند. بدون بازدیدکنندگان کافی برای آزمایش ترکیبات متغیرهای مختلف، آزمایش کامل نخواهد شد یا داده های آماری مرتبط را نشان نمی دهد.

  • تست چند متغیره پیچیده است. این نوع تست بسیار پیچیده تر از انواع دیگر تست های بازاریابی مانند تست A/B است. در نتیجه، فرآیند می تواند پیچیده و حتی گاهی اوقات برای درک داده ها و نتایج آزمایش گیج کننده شود.

  • زمان زیادی می برد. آزمایش چند متغیره معمولاً بسیار بیشتر از سایر روش‌های آزمایش مانند تست A/B طول می‌کشد. این به این دلیل است که چندین متغیر به طور همزمان در حال آزمایش هستند و برای آزمایش آنها باید ترکیبات مختلفی ایجاد و پیاده سازی شود.

تست A/B چیست؟

تست A/B که به آن تست تقسیم نیز می‌گویند، نوع دیگری از روش‌های تست بازاریابی است که برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها با ارزیابی دو نسخه مختلف از یک صفحه وب و مقایسه آن‌ها برای دیدن اینکه کدام یک بهترین عملکرد را دارد، کار می‌کند. دو نسخه از یک صفحه وب ایجاد شده است – نسخه A و نسخه B – و برای آزمایش نحوه تعامل و پاسخ کاربران به هر نسخه به صورت زنده ساخته می شوند. هر یک از بازدیدکنندگان کدام صفحه وب را به صورت تصادفی مشاهده می کند.

تست A/B نحوه تعامل کاربران با صفحه وب را ردیابی می کند. به عنوان مثال، اگر تست A/B در حال تجزیه و تحلیل عملکرد دو فراخوان برای اقدام مختلف باشد، تست A/B تعداد بازدیدکنندگانی را که روی دکمه فراخوان برای اقدام در هر صفحه وب کلیک می‌کنند، ردیابی می‌کند. صفحه وبی که بیشترین کلیک را روی CTA داشته باشد، موثرترین در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: تست A/B چیست و چگونه در بازاریابی استفاده می شود؟

چه زمانی از تست A/B استفاده می شود؟

تست A/B اغلب توسط بازاریاب هایی استفاده می شود که می خواهند تنها یک یا دو متغیر را در یک صفحه وب یا سایر پلتفرم های بازاریابی آزمایش کنند. این تست به ویژه هنگام تجزیه و تحلیل چگونگی تأثیر دو متغیر بسیار متفاوت بر کاربران بسیار محبوب است. به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد دکمه فراخوان را در صفحه اصلی وب سایت خود آزمایش کند و یکی از نسخه های CTA دارای متن بیشتری باشد و رنگ متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشد، احتمالاً از تست A/B استفاده می شود.

تست A/B ممکن است هنگام بهینه سازی صفحه وب که در آن فقط یک متغیر در حال تغییر است استفاده شود. برای مثال، اگر شرکتی بخواهد تعیین کند که آیا بازدیدکنندگان به فرم ثبت‌نام در خبرنامه صورتی بهتر پاسخ می‌دهند یا به فرم آبی، از تست A/B برای مقایسه این دو و مشاهده عملکرد آنها با بازدیدکنندگان استفاده می‌کند. نسخه فرم ثبت نام در خبرنامه که بیشترین ثبت نام را داشته باشد موثرتر از این دو در نظر گرفته می شود.

مزایای تست A/B چیست؟

مزیت اصلی تست A/B این است که ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند برای بازاریابان برای ارزیابی و مقایسه دو متغیر مختلف است. از آنجایی که تست A/B فقط شامل دو متغیر مختلف می شود، پیگیری تغییرات ایجاد شده و نحوه عملکرد هر متغیر آسان تر است. همچنین این یک راه عالی برای معرفی تست به عنوان نوعی بهینه سازی به تیم های بازاریابی است که ممکن است در مورد این رویکرد شک و تردید بیشتری داشته باشند.

محدودیت های تست A/B چیست؟

محدودیت اصلی تست A/B این است که فقط می‌تواند دو تا چهار متغیر را همزمان آزمایش کند. این بدان معناست که بازاریابانی که می خواهند متغیرهای بیشتری را آزمایش کنند، باید چندین تست A/B را اجرا کنند یا از روش متفاوتی برای آزمایش مانند تست چند متغیره استفاده کنند. علاوه بر این. تست A/B فقط متغیرها را در دو صفحه مختلف آزمایش می کند. این بدان معنی است که این شکل از آزمایش هیچ اطلاعاتی در مورد تعامل بین متغیرها در یک صفحه وب ارائه نمی دهد.

کدام نوع تست بهتر است: تست چند متغیره یا تست A/B؟

هم تست A/B و هم تست چند متغیره در بازاریابی و بهینه سازی مفید هستند. در حالی که آزمونی وجود ندارد که لزوماً بهتر از دیگری باشد، شرایط خاصی وجود دارد که در آن یک آزمون مناسب تر از دیگری است. به عنوان مثال، اگر می خواهید چندین متغیر را آزمایش کنید، احتمالاً می خواهید از یک آزمون چند متغیره استفاده کنید. با این حال، اگر فقط به آزمایش یک یا دو متغیر در یک صفحه وب علاقه دارید، احتمالاً می خواهید از تست A/B استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل