نماد سایت ایوسی

Mobile Friendly چیست؟ (با نکاتی در مورد ارائه یک تجربه سازگار با موبایل)

موبایل دوستانه

موبایل دوستانه

برای بسیاری از کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاری زمان و پول برای ایجاد حضور آنلاین، کلید موفقیت سازمان و توانایی دسترسی به مشتریانی است که در یک جمعیت هدف قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های ایجاد حضور آنلاین، داشتن وب‌سایتی است که کاربردی باشد، حاوی اطلاعات آموزشی باشد، فرآیند فروش را آسان کند و برند شما را به صورت بصری نشان دهد. داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل یک گام به سوی ارتباط با مشتریان بدون توجه به دستگاهی است که آنها برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می کنند.

در این مقاله، منظور از موبایل فرندلی را توضیح می‌دهیم، ویژگی‌های یک وب‌سایت سازگار با موبایل را شرح می‌دهیم و نکاتی را به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید از آنها برای بهبود سازگاری وب‌سایت خود در دستگاه‌های تلفن همراه استفاده کنید.

مطالب مرتبط: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده | ۲۰ تاکتیک بازاریابی موفق

موبایل فرندلی به چه معناست؟

سازگاری با موبایل به این معنی است که بازدیدکنندگان وب سایت شما می توانند از وب سایت شما از طریق دستگاه تلفن همراه خود به راحتی استفاده کنند و از هرگونه تغییر قابل توجه در نسخه دسکتاپ وب سایت شما جلوگیری کنند. یک وب‌سایت سازگار با موبایل نسخه کوچک‌تری از سایت شما است و باید به‌طور دقیق در دستگاه تلفن همراه نمایش داده شود و به راحتی برای کاربر تلفن همراه کار کند.

داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل همچنان اهمیت دارد زیرا کاربران بیشتری از طریق تلفن های همراه خود در مقایسه با دسکتاپ، لپ تاپ یا حتی تبلت به اینترنت دسترسی دارند. تلفن‌های همراه دارای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر هستند تا از نحوه استفاده مالک از تلفن خود پشتیبانی کنند، از جمله عادات مرور اینترنت، و بهترین روش برای صاحبان وب‌سایت است که صفحه وب خود را تنظیم کنند تا تجربه‌ای مثبت برای همه بازدیدکنندگان تلفن همراه فراهم کنند.

مرتبط: ۷ راه برای بازاریابی یک کسب و کار کوچک

ویژگی های وب سایت های موبایل فرندلی

برای یک وب سایت بسیار مهم است که موبایل دوستانه باشد تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. این لیست از ویژگی‌های یک وب‌سایت واقعی موبایل‌فرندل را کاوش کنید تا بتوانید صفحه‌ای بسازید که حضور آنلاین شما را افزایش می‌دهد:

خوانایی

یک وب‌سایت سازگار با موبایل برای بازدیدکنندگان آسان است که بدون نیاز به نیشگون گرفتن و زوم کردن روی صفحه برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود، بخوانند. اگر کاربر در طول بازدید از وب سایت خود نیاز به انجام این عمل چندین بار داشته باشد، می تواند برای او بسیار ناامید کننده باشد و باعث شود که وب سایت را به طور کامل ترک کند، که معمولاً به این معنی است که آنها به وب سایت رقیب دسترسی پیدا می کنند که قادر به ارائه آنلاین به آنها است. تجربه ای که آنها به دنبال آن هستند

مطالب مرتبط: ۱۲ نکته بازاریابی برای کمپین بازاریابی شما

قابلیت استفاده

یک تجربه وب سایت قابل استفاده به این معنی است که همه بازدیدکنندگان می توانند وب سایت را به روشی که قصد دارند حرکت کنند و می توانند این کار را به سرعت انجام دهند. قابلیت استفاده مهم است زیرا با آن، شما تجربه لذت بخشی را ارائه می دهید که مشتری را ترغیب می کند مدت بیشتری در وب سایت شما بماند، که می تواند منجر به فروش بیشتر یا رتبه قوی تر در صفحات نتایج موتور جستجو شود.

قابلیت استفاده همچنین به تضمین وفاداری مشتری در طول بازدید از وب سایت آنها کمک می کند. وب سایت شما نشان دهنده شرکت شما است، و اگر کاربر نتواند به خوبی در وب سایت شما حرکت کند، ممکن است نتواند در کسب و کار شما اعتماد ایجاد کند و بنابراین تصمیم بگیرد که محصولات و خدماتی را که می فروشید خریداری نکند.

مطالب مرتبط: قابلیت استفاده چیست؟

سرعت

یکی دیگر از ویژگی های وب سایت های موبایل فرندلی سرعت آن است. یک وب‌سایت سازگار با موبایل می‌تواند نیازهای بازدیدکنندگان وب‌سایت را پشتیبانی کند، که اغلب به این معنی است که صفحات به سرعت بارگذاری می‌شوند و کاربران می‌توانند به سرعت وب‌سایت را برای یافتن آنچه نیاز دارند، جستجو کنند. بسیاری از موتورهای جستجو نیز اگر صفحه وب دارای سرعت بارگذاری بالاتری باشد، وب سایت ها را در نتایج جستجو اولویت بندی می کنند زیرا این موتورهای جستجو اهمیت ارائه یک تجربه کاربری عالی را درک می کنند.

در نظر بگیرید که بیشتر کاربران از وب‌سایت‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه خود بازدید می‌کنند، زیرا این یک جایگزین سریع‌تر برای انجام یک کار مشابه در رایانه رومیزی است یا به این دلیل که در حال حرکت هستند و هنگام مرور اینترنت پشت میز نمی‌نشینند. اگر یک وب سایت سریع باشد، این می تواند به کاربر تلفن همراه کمک کند تا در صورت نیاز به اطلاعات مورد نیاز خود بدون تاخیر زیاد دسترسی پیدا کند.

قابلیت ناوبری

یک وب‌سایت سازگار با موبایل همچنین باید به کاربر کمک کند تا در صفحات مختلف وب‌سایت پیمایش کند تا آنچه را که به دنبال آن است بیابد. به همین دلیل، بسیاری از وب‌سایت‌های سازگار با موبایل شامل «منوی همبرگر» می‌شوند، که سه خط پشته‌ای است که نشان می‌دهد وقتی کاربر روی آن کلیک می‌کند، فهرستی از انتخاب‌های صفحه وجود دارد. داشتن یک منو به راحتی در دسترس کاربران می تواند به آنها کمک کند صفحات مختلفی را که وب سایت شما ارائه می دهد پیدا کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند که چگونه می خواهند با فضای آنلاین شما تعامل داشته باشند.

قابلیت ناوبری نیز فراتر از منو است – مکان‌های دیگری در وب‌سایت وجود دارد که باید برای موبایل مناسب باشد، از جمله نوارهای جستجو، تبلیغات، بخش‌های نظرات روی پست‌ها، فوترها و صفحات تماس با ما که شامل فرم‌های تماس یا نقشه محل کسب‌وکار است. این فضاها و موارد دیگر در صورتی که به راحتی برای بازدیدکنندگان قابل پیمایش باشند، به یک وب سایت سازگار با موبایل کمک می کنند.

نکاتی برای بهبود سازگاری تلفن همراه

اگر برای ایجاد یک وب سایت سازگار با موبایل آماده هستید، نکات زیر را برای یک فضای وب موفق دنبال کنید:

از فونت خوانا استفاده کنید

صفحه نمایش های موبایل در حال حاضر کوچکتر از رایانه ها و سایر دستگاه ها هستند، و اگرچه کاربران زیاد از آنها استفاده می کنند، صاحب وب سایت هنوز باید اندازه فونت را هنگام توسعه صفحات وب در نظر بگیرد. یک فونت ۱۶ نقطه ای را در نظر بگیرید، اگرچه ممکن است با بزرگتر شدن اندازه صفحه نمایش تلفن همراه، نیاز به تنظیم اندازه قلم داشته باشید.

فضای زیادی بین عناصر قابل کلیک بدهید

از آنجایی که یک بازدیدکننده وب سایت از انگشتان خود در مقابل ماوس خارجی برای کلیک بر روی موارد مختلف در وب سایت شما استفاده می کند، مطمئن شوید که بین این عناصر فاصله بگذارید تا شانس کمتری وجود داشته باشد که کاربر تصادفی روی یک عنصر ناخواسته کلیک کند. به عنوان مثال، رستورانی که دو دکمه قابل کلیک «تماس با ما» و «سفارش آنلاین» را خیلی نزدیک به هم قرار می دهد، می تواند باعث شود کاربر روی گزینه ای که قصد آن را نداشت کلیک کند، که می تواند منجر به تجربه کاربری ضعیف شود.

سایت تلفن همراه خود را در طرح بندی تک ستونی بسازید

بسیاری از نسخه‌های دسکتاپ وب‌سایت‌ها از طرح‌بندی دو ستونی، یک ستون برای اکثر محتوا و دیگری برای تبلیغات نوار کناری، فیلدهای جستجو و گزینه‌های منوی اضافی استفاده می‌کنند. نسخه موبایلی یک وب سایت زمانی به بهترین وجه به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می دهد که همه محتوا در یک ستون باشد. این باید نیاز کاربر را به نیشگون گرفتن و زوم کردن برای دیدن همه چیزهایی که می‌خواهد را از بین ببرد و حرکت در وب‌سایت را با استفاده از یک دست آسان‌تر کند، همانطور که در بسیاری از کاربران تلفن همراه معمول است.

مطالب مرتبط: درباره طراح UX بودن بیاموزید

تمام تصاویر را بهینه سازی کنید

تصاویر یک راه مفید برای ارتباط با بازدیدکنندگان وب سایت هستند و همچنین یک عنصر جذاب بصری برای آنها در هنگام حرکت در وب سایت شما هستند. با این حال، بهینه سازی این تصاویر مهم است وگرنه می توانند اثر معکوس داشته باشند. تصاویری که به‌طور نامناسب قرار داده شده‌اند یا برای نسخه موبایلی وب‌سایت خیلی بزرگ هستند، می‌توانند صفحه را پر کنند و در حین استفاده از دستگاه تلفن همراه، عبور از آن را سخت کنند، محتوای مهم را پوشش دهند یا خود تصویر ممکن است قطع شود. تصاویر بهینه شده نه تنها برای بازدیدکنندگان وب سایت جذاب هستند، بلکه به بارگذاری سریعتر صفحه نیز کمک می کنند.

نقاط لمسی را ساده کنید

نرخ پرش یا سرعت ورود و خروج کاربران از وب سایت شما معمولاً برای کاربران تلفن همراه بالاتر است زیرا آنها معمولاً می خواهند به اطلاعاتی که برای آنها آمده اند سریع دسترسی داشته باشند و اگر وب سایت شما نتواند این تجربه را برای آنها فراهم کند، انتخاب می کنند که از وب سایت دیگری بازدید کنند. بنابراین، ساده کردن فرآیند برخی از نقاط لمسی برای سازگاری با یک کاربر تلفن همراه و آسان‌تر کردن انجام وظایف خاص برای آنها مهم است.

برای مثال، می‌توانید یک تماس برای اقدام بزرگ‌تر ایجاد کنید، به کاربران یک گزینه کلیک برای تماس بدهید، تجربه خرید در حال حاضر را ارائه دهید یا مطمئن شوید که اطلاعات تماس شما به راحتی پیدا می‌شود. به آنچه مشتریان بیشتر از وب سایت شما می خواهند فکر کنید یا از تجزیه و تحلیل وب سایت خود برای کشف این اطلاعات استفاده کنید و این مطالب را به طور برجسته در صفحه اصلی خود نمایش دهید.

از پاپ آپ اجتناب کنید

در حال حاضر ممکن است یک پاپ آپ نمایش دهید تا از بازدیدکنندگان بخواهید در خبرنامه شما ثبت نام کنند یا یک تبلیغ ویژه ارائه دهند، اما پنجره های بازشو می تواند مانع از تجربه کاربر شود. در نظر بگیرید که آیا می‌توانید پنجره‌های بازشو را برای کاربران تلفن همراه بدون تغییر قابل توجهی در فروش یا مزایای دیگری که ممکن است برای کسب‌وکار به‌عنوان مالک وب‌سایت دریافت کنید، غیرفعال کنید. اگر پنجره‌های بازشو فعلی به شما کمک می‌کنند تا فروش را ایمن کنید یا تفاوت زیادی در تعداد افراد ثبت‌نام در فهرست ایمیل‌تان ایجاد کنید و می‌خواهید پنجره‌های بازشو را نگه دارید، فقط مطمئن شوید که انصراف یا خروج از صفحه نمایش برای کاربران تلفن همراه آسان است.

تست موبایل انجام دهید

ضروری است که به آزمایش وب سایت سازگار با موبایل خود ادامه دهید تا مطمئن شوید که بهترین شیوه های فعلی در طراحی وب سایت را رعایت می کند. وب سایت خود را در دستگاه های تلفن همراه مختلف که از اندازه های صفحه نمایش و سیستم عامل های مختلف استفاده می کنند پیمایش کنید تا مطمئن شوید که بازدیدکنندگان با هر تلفنی می توانند از وب سایت شما استفاده مشابهی داشته باشند و تجربه مشابهی داشته باشند. همچنین می‌توانید از کارمندان درخواست کنید که این تست را انجام دهند و بازخورد ارائه کنند، یا از مشتریان وفادار بپرسید که آیا در یک آزمون شرکت می‌کنند یا خیر. دیدگاه های جدید در وب سایت شما می تواند بینش بیشتری را در اختیار شما قرار دهد که ممکن است شما و تیمتان از دست داده باشید.

به کاربران اجازه دسترسی به نسخه دسکتاپ را بدهید

بازدیدکنندگانی هستند که ممکن است بیشتر به دسترسی به نسخه دسکتاپ وب سایت شما عادت داشته باشند یا به سادگی ترجیح دهند نسخه دسکتاپ را حتی از طریق دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کنند. ارائه این امکان برای بازدیدکنندگان برای تغییر به نسخه دسکتاپ وب سایت شما تضمین می کند که آنها می توانند وب سایت شما را همانطور که می خواهند مشاهده کنند. بسیاری از اوقات، پیوند «مشاهده نسخه دسک‌تاپ» را در پایین وب‌سایت‌های تلفن همراه مشاهده می‌کنید که کاربران می‌توانند روی آن کلیک کنند تا نمایشگر خود را تغییر دهند.

خروج از نسخه موبایل