بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

۱۳ اشتباه مهلک در انتخاب کپشن اینستاگرام

اینستاگرام شبکه های اجتماعی

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اینستاگراماین روزها اینستاگرام یکی از پررونق ترین شبکه های اجتماعی است و هر کس برای مقصودی نظیر برندسازی خود، کسب درآمد، برقرار ارتباط قویتر با دیگران و …. از محیط این شبکه ی گسترده بهره می بره.
اما کاملا مشخصه که کسی بیشترین بهره را از محیط این شبکه می برد که با اصول و قواعد فعالیت در آن آشنا باشد. از این رو توجه فنی به نحوه تنظیم تصاویر و فیلم ها، نوشتن متن کپشن ها، برچسب گذاری ها و … از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کپشن چیست؟

کپش (CAPTION) یا عنوان، بخش نوشتاری هر پست از اینستاگرام است. در واقع با توجه به اینکه بعضی از اطلاعات و محتوا را نمی توان در قالب عکس یا فیلم ارائه کرد، کپشن به عنوان تکمله ی یک پست از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

اما خیلی از فعالان اینستاگرام چندان درک فنی از نحوه تنظیم کپشن نداشته و از این رو اشتباهاتی را در تنظیم آن مرتکب می شوند که منجر به از دست دادن فالوورهای صفحه ی شخصی یا تجاری خود در اینستاگرام می شوند.

 

۱۳ اشتباه مهلک در انتخاب کپشن اینستاگرام

پس باید بدانید که اشتباهات مهم در تنظیم کپشن چیست و تا حد امکان از آنها اجتناب کنید.

 

۱- انتخاب عنوان اصلی نامناسب

باید بدانید که در زمان مشاهده ی یک پست، تمامی متن کپشن برای مشاهده کننده/ مخاطب در دسترس نیست و او صرفا دو خط اول از کپشن را به صورت معمول می بیند.
اگرچه دسترسی به کل بخش کپشن نیز بسیار راحت است؛ اما غالبا مخاطبین شما چندان مایل به دادن زحمت زیاد به خود نیستند و از این رو با مشاهده ی دو خط اول، سعی به تشخیص کلی ادامه کپشن می کنند.
اگر شما در انتخاب این دو خطِ عنوانِ اصلی کپشنتان دقت کافی را به خرج نداده باشید، نمی توانید نظر مخاطبینتان را در خواندن ادامه کپشن جلب کنید.

پس حتما از عنوانی ترغیب کننده استفاده کنید؛ بدین منظور می توانید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

* استفاده از چالش

شما می توانید با نوشتن متنی، چیزی را درخصوص شخصیت افراد عنوان کنید که او را به چالش بکشد. مثلا برای پستی جنایت فردی را به تصویر می کشد، می توانید بنویسید: آیا شما هم گناه کارید؟
بدین صورت، اگرچه جواب افراد به احتمال زیاد منفی است، اما با این چالش، ترغیب می شوند تا ببینند شما در ادامه چه چیزی در این باره نوشته اید و آیا این مسئله برای آنها نیز صدق می کند یا خیر.
البته توجه کنید که در انتخاب جمله ی خود، مرتکب بی احترامی و توهین به مخاطبینتان نشوید.

 

* استفاده از تناقض

بیان جملات یا سوالاتی که نقضی آشکار با شرایط موجود را به تصویر می کشند نیز خوب می تواند حس کنجکاوی مخاطب را بیدار کند.
مثلاً: آیا می توان با چوب سوخت خودرو را تامین کرد؟

 

* استفاده از شخصیت های داستانی

بهره گیری از اسامی شخصیت های داستانی مطرح در جملات ابتدایی نیز می تواند جاذبه ی خوبی برای خواننده داشته باشد. ….

 

* استفاده از ضرب المثل ها و جملات معروف

بهره گیری ازجملاتی که در ذهن مخاطب آشناست و برای او وضعیت آشنا را تداعی می کند نیز می تواند ترغیب کننده خوبی باشد.

 

بهترین ربات اینستاگرام کدام است و چطور کار می کند؟

 

۲- استفاده از کپشن های خیلی طولانی

باید توجه داشته باشید که در عصر انفجار اطلاعات به سر می بریم و مخاطبین در انبوهی از اطلاعات مفید و غیرمفید غرق شده اند؛ از این رو چندان رغبتی به گذاشتن وقت طولانی برای یک مطلب را ندارند. در واقع امروزه حوصله ی مردم بسیار پایین آمده. از این رو است که فیلم های کوتاه ۶۰ ثانیه ای اینستاگرام و یا عکس های اینفوگرافیکی که کاملا مطلب را ساده، مختصر و مفید به خورد آنها می دهد، نیز برایشان جذابتر است،
پس سعی کنید در تنظیم کپشن های خود، تا حد امکان این مسئله را مدنظر قرار داده و از طولانی کردن متون خود اجتناب کنید.

 

۳- انتخاب لحن رسمی

فراموش نکنید که در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام از هر قشری در حال فعالیت می باشند و محتوایی که شما در پست ها و کپشن های خود می گذراید باید مورد پستند عموم مردم قرار گیرد. پس از برگزیدن لحن رسمی و خشک و تخصصی محض دوری کنید؛ چراکه چندان مقبول عموم مردم نخواهد بود.
در واقع بهره گیری از نوشتاری با لحن محاوره ای و عامیانه بیشتر می تواند با عموم مردم ارتباط برقرار کرده و بر دل آنها بنشیند.
اما هنر شما باید بدان صورت باشد که بتوانید جمله بندی و محتوای خود را به گونه ای انتخاب کنید که عوام حاضر به خواندن آن بشوند و البته خواص نیز آن را بپذیرند.

 

۴- عدم مطالبه از مخاطبان

اینکه شما محتوایی را در کپشن خود قرار دهید اما در نهایت خواسته ی خود را از ارائه ی این محتوا – هرچند بسیار مفید و کارآمد – را برای مخاطب مشخص نکنید، مخاطب شما چندان متوجه نخواهد شد که منظر نهایی شما چیست و وظیفه ی او در قبال این محتوا چه خواهد بود.
به یاد داشته باشید که بیش از ۹۰ درصد مخاطبان در اینستاگرام، تا زمانی که چیزی ازشان مطالبه نشود، کاری انجام نخواهند داد. پس حتما در کپشن خود مراد خود را بیان کنید و از مخاطبینتان طلب کنید.
مثلا طلب فالو کردن شما، پاسخ به سوالاتتان، همراهی شما در نظرات و …

تذکر

البته توجه داشته باشید که خواسته ی شما باید جذاب بیان شده و حس مثبتی را برای مخاطب ایجاد کند. به این صورت که شما باید در مطالبه ی خود بفهمانید که پاسخ به این مطالبه برای مخاطف نفع و ارزش افزوده ای را در پی دارد.
همچنین توجه کنید که بهتر است بیان مطالباتتان و دعوت به اقدام را در انتهای کپشنتان بگذارید.

 

۵- قرار دادن صرفا متن در کپشن

همان طور که بیان شد اکثر مخاطبان چندان حوصله ای برای مطالعه متون طولانی را ندارند. باید بگویم که مطالعه ی متنی خشک و عاری از هر گونه جذابیت تصویری نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس سعی کنید متن خود را به گونه ای تنظیم و ویراستاری کنید تا از خشکی دور شده و جذابیت کافی را برای مخاطب به همراه داشته باشد.
بدین منظور شما می توانید از شکلک ها و ایموجی ها استفاده کنید. البته توجه کنید که در نوشتار خود انتخاب شکلک و ایموجی ها را به طور صحیحی انجام دهید و به گونه ای عمل کنید که شکلک کاملا با حالات نوشته، حس شما و … متناسب باشد.

 

۶- عدم فاصله گذاری

این مورد نیز مسئله ای است که به حوصله و صبر مخاطبین شما برمی گردد. چراکه نوشتاری که پشت سر هم و کاملا چسبیده باسد می تواند حس بدی را برای مخاطب به وجود بیاورد و به چنین القا کند که این مطلب خشک است، طولانی است و یا در مجال و طاقت او نمی گنجد.

پس سعی کنید در نوشتار خود، از پاراگراف بندی ها، فاصله گذاری ها و خطوط خالی به نحو احسن استفاده کنید.
البته از آنجا که اینستاگرام در کپشن ها به صورت خودکار تمامی اینترها و خطوط خالی را حذف می کند می توانید از شکلک ها و یا نقطه ای که چندان به چشم نمی آید در خطوط خالی استفاده کنید.

instagram spacer

اما روش بهتری که در ظاهر کپشن شما هم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت این است که در تنظیم متن کپشنتان از نرم افزاری شبیه نرم افزارهای instagram spacer app بهره بگیرید.

 

۷- استفاده از پاراگراف های طولانی

فراموش نکنید که پاراگراف های طولانی نیز در حکم یک متن طولانی و سنگین برای مخاطب شما خواهند بود. پس این نکته را نیز مد نظر قرار دهید و سعی کنید هر بخش را تا حد امکان کوتاه و مختصر کنید تا از دو یا سه خط تجاوز نکند.

 

۸- نوشتن صرفا درباره خودتان

اگرچه عمدتا هدف از ایجاد صفحه اینستاگرام، گذاشتن پست و ایجاد کپشن، منافع شخصی مان است؛ اما توجه کنید که نوشتن صرف از خودتان، خواسته هایتان، دستاوردهایتان و …. چندان حس خوبی را برای مخطبتان ایجاد نمی کند.
پس تا جایی که امکان دارد برای مخاطب بنویسید، نه برای خود؛ همچنین نوشته هایی که مربوط به خودتان است را نیز به منافع مخاطبتان مرتبط سازید.

 

۹- عدم الهام بخشی

متنی که در آن چندان حسی برای مخاطب ایجاد نکند و به او چندان الهام ندهد، نمی تواند برای او جاذبه ای نیز داشته باشد.
پس سعی کنید متنی را انتخاب و تنظیم کنید که اولا در راستای نیاز مخاطب شما باشد و در ثانی بتواند با الهام به او، حس مفید بودن را برای او به وجود بیاورد.

 

۱۰- خرد کردن شخصیت

گفتیم متن شما بهتر است محاوره ای و خودمانی باشد. اما این بدان معنا نیست که شما از حد خود تجاوز کرده و با نوشتن مطالبی، شخصیت مخاطبتان را زیر سوال ببرید و یا او را تحقیر و خورد کنید.
این را به طور جدی در نظر بگیرید و متن خود را به گونه ای تنظیم کنید که در عین سادگی و عمومیت داشتن، با احترام و ادب همراه باشد.

 

۱۱- عدم توجه به دیدگاه ارزش گذاری

متنی که فاقد ارزش گذاری برای ۱- مخاطب خود ۲- خودِ مطلب و نویسنده ۳- برند و شخصیت اصلی صفحه باشد می تواند به جای سودرسانی به نویسنده، برای ضرر و زیان را به همراه داشته باشد. پس ارزش گذاری این سه مورد را به طور جدی در متون خود در نظر بگیرید.

 

۱۲- نوشته های بی ربط

انتخاب متونی که ربطی به تصویر یا ویدئوی پست شده ندارند می تواند مخاطب شما را دچار تردید و تزلزل در ادامه فالووی شما کند. حتی اگر متن انتخابی شما از نظر محتوایی و ویراستاری در درجه ی بالایی قرار داشته باشد، باز مغایرت معنی و مفهوم آن با پستتان می تواند حس ناخوشایندی را در نظر مخاطبتان ایجاد کند.

پس سعی کنید محتوایی را برای کپشن برگزنید که نه تنها مفهومی مشابه با مفهوم ضمائم پست داشته باشد بلکه بتواند تا حدی بر منظور پس نیز تکمله زده و بر افزایش درک آن بیافزاید.

 

۱۳- افعال نامناسب

توجه کنید که بعصی از افعال نمی توانند ترغیب را با احساس مخاطب گره بزنند و یا بعضی از این افعال موجب گنگ شدن محتوا می شوند و …. پس انتخاب افعال مناسب و درخور می تواند مسیر شما در بوجود آوردن محتوایی کارآمد بسیار کمک کنند.

مثال

به عنوان مثال بعضی از افعال آمرانه می تواند با ارائه محترمانه، رغبت بیشتری را برای مخاطب ایجاد کنند؛ نظیر: شروع کن / تمام کن / یاد بگیر / کشف کن و …
و یا افعالی که با حروف سوالی همراه می شوند نیز بیشتر می توانند ذهن مخاطب را درگیر و معطوف به محتوای شما کنند؛ حروفی نظیر: کِی / کی / چی / کجا / / چرا و …

 

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *