نماد سایت ایوسی

تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی در مقابل تبلیغات

هم بازاریابی و هم تبلیغات هدفی را در چارچوب اهداف کلی تبلیغاتی و استراتژی فروش یک شرکت انجام می دهند. با این حال، بازاریابی و تبلیغات دو بخش متفاوت هستند. اگر به هر یک از این زمینه ها علاقه دارید، مهم است که تعریف هر کدام و تاکتیک های به کار رفته را بدانید تا بفهمید کجا می توانید بهترین کار را انجام دهید.

در این مقاله از ایوسی، به تعریف بازاریابی و تبلیغات، تفاوت‌های این دو صنعت و نقش‌های محبوب در هر کدام می‌پردازیم.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی فرآیند برنامه ریزی، اجرا و بهینه سازی استراتژی های تبلیغاتی با هدف افزایش دید و آگاهی از برند و افزایش درآمد است. همچنین به یک شرکت اجازه می دهد تا محصولات و خدمات خود را تعریف کند، بازارهای بالقوه را تحقیق کند و استراتژی ای برای نحوه هدف قرار دادن مخاطب مورد نظر خود به طور موثر ایجاد کند. یک بخش بازاریابی یا یک هیئت اجرایی مسئول پیاده سازی و نظارت بر فرآیند بازاریابی است، در حالی که کسانی که در جنبه های خاصی از بازاریابی، مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی تخصص دارند، کمپین ها را ایجاد می کنند.

کمپین بازاریابی چیست؟

یک کمپین بازاریابی برای ایجاد آگاهی بیشتر برای یک محصول، خدمات یا کسب و کار طراحی شده است. در اینجا مراحل ایجاد یک کمپین بازاریابی وجود دارد:

۱. پیشنهاد ارزش منحصر به فرد یا پیشنهاد فروش منحصر به فرد شرکت را شناسایی کنید

محصولات و خدمات برای حل مشکل خاصی که مشتریان در آن صنعت دارند طراحی شده اند. به عنوان یک متخصص بازاریابی، درک نیازهایی که محصول برآورده می کند و اینکه چگونه خود را از راه حل های مشابه موجود در بازار متمایز می کند، برای تعریف UVP یا USP استراتژی بازاریابی ضروری است. این مزایا در نهایت چیزی است که کپی بازاریابی را تعریف می کند و باعث ایجاد تبدیل در طول راه اندازی کمپین های بازاریابی می شود.

۲. بازارهای بالقوه را کاوش کنید

با استفاده از تحقیقات بازار، تیم‌های بازاریابی تشخیص می‌دهند که بهترین مخاطب برای محصولات یا خدماتشان چه کسانی هستند. آن‌ها ممکن است خواسته‌ها، نیازها، ترجیحات، سبک‌های خرید و سایر اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان خود را تعیین کنند که از تصمیمات خرید مصرف‌کننده مطلع می‌شود. آنها همچنین می توانند یک پروفایل مصرف کننده ایده آل برای توسعه کامل مخاطبان هدف خود ایجاد کنند.

۳. انجام تحقیقات رقبا

فراتر از تحقیقات بازار، تحقیقات رقبا به بازاریابان اجازه می دهد تا شکاف های بازار را بهتر درک کنند. آنها می توانند یاد بگیرند که رقبا با استراتژی های بازاریابی خود کجا برتر هستند، سپس ساختارهای قیمت گذاری رقابتی ایجاد کنند. این تحقیق همچنین می تواند با هدف قرار دادن موثرترین کانال های بازاریابی که رقبا از آنها استفاده می کنند، کارایی تبلیغات را بهبود بخشد.

۴. یک استراتژی طراحی کنید که بازارهای بالقوه را هدف قرار دهد

مدیران بازاریابی کانال‌های متنوعی را انتخاب می‌کنند که ایده‌آل‌ترین راه برای تبلیغ اطلاعات در مورد محصول یا خدماتشان است. کانال‌های مختلف مزایای مختلفی را ارائه می‌دهند، کمپین‌های ویدیویی بهترین عملکرد را در پلتفرم‌های ویدیویی محبوب دارند و کمپین‌های مبتنی بر بصری بهترین عملکرد را در صفحات رسانه‌های اجتماعی دارند. سایر ملاحظات در این مرحله شامل ایجاد بودجه برای کمپین بازاریابی، توسعه نسخه، تنظیم KPI و تعیین معیارهایی است که می تواند موفقیت کمپین را به بهترین شکل اندازه گیری کند.

۵. به تحقیق و جمع آوری بازخورد ادامه دهید

بازاریابی به متخصصان نیاز دارد تا بازخورد مشتری، تجزیه و تحلیل وب سایت و تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنند تا درک بهتری از نحوه تعامل افراد با محصول یا خدمات و رفتارهای خرید آنها داشته باشند. سپس آنها می توانند از این اطلاعات برای توسعه شخصیت های دقیق خریدار، سفارشی کردن پیام برای ملاقات با مخاطبان هدف و تقویت بیشتر استراتژی بازاریابی کلی استفاده کنند. برای بازاریابان مهم است که این مراحل را به طور مداوم برای جمع آوری اطلاعات به روز و بهینه سازی کمپین های خود تکرار کنند.

تبلیغات چیست؟

تبلیغات مجموعه ای از استراتژی های ارتباطی است که یک شرکت برای اجرای یک کمپین بازاریابی استفاده می کند. به طور خاص، استفاده از رسانه برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات با عموم و بازارهای هدف است. برخی از روش های تبلیغاتی عبارتند از:

استراتژی های تبلیغاتی جدیدتر شامل استفاده از تبلیغات رسانه های اجتماعی، تبلیغات و مشارکت تأثیرگذار برای دستیابی به مخاطبان است.

آژانس تبلیغاتی چه می کند؟

یک آژانس تبلیغاتی مسئول تعدادی از وظایف ضروری برای دستیابی به اهداف بازاریابی یک شرکت است. برخی از وظایف آژانس های تبلیغاتی عبارتند از:

توسعه برنامه خلاقانه کلی

یک تیم تبلیغاتی یک برنامه جامع طراحی می کند که به آنها کمک می کند پیام، لحن، سبک، مخاطبان و رسانه های مورد نیاز برای استراتژی بازاریابی خود را شناسایی کنند. آنها معمولاً از داده های شخص ثالث و ورودی تیم بازاریابی برای اتخاذ این تصمیمات استفاده می کنند و در نهایت یافته های خود را به هیئت اجرایی یا مشتری ارائه می دهند.

ارائه مطالب خلاقانه

هنگامی که یک طرح تأیید شد، یک مدیر حساب یک خلاصه خلاقانه را در اختیار تیم قرار می دهد و مدیر خلاق شروع به اجرای طرح می کند. عکاسان عکس‌ها را می‌گیرند یا منبع می‌گیرند، در حالی که تولیدکنندگان، بسته به نوع تاکتیک‌های تبلیغاتی استفاده شده، مدل‌ها و مکان‌های پیشاهنگی را استخدام می‌کنند. در همین حال، کپی رایترها محتوا را می نویسند، در حالی که طراحان گرافیک از انتشارات دسکتاپ و برنامه های طراحی گرافیک برای ایجاد تبلیغات استفاده می کنند.

حفظ روابط عمومی و مذاکرات

بسیاری از آژانس های تبلیغاتی درک عمومی از شرکتی را که با آن کار می کنند مدیریت می کنند، انتشارات مطبوعاتی و ایجاد هیجان را در حین انتشار یک محصول یا خدمات جدید ایجاد می کنند. آژانس‌های تبلیغاتی همچنین ممکن است با متخصصان رسانه‌های خارجی، مانند تیم‌های خبری، هماهنگ و مذاکره کنند تا به طور مؤثر استراتژی بازاریابی شرکت را در چارچوب بودجه مورد نظر خود اجرا کنند. این بستگی به این دارد که آیا آژانس تبلیغاتی یک تیم حرفه ای داخلی داشته باشد یا از فریلنسرها یا متخصصان تبلیغات موقت نیز کمک بگیرد.

مطالب مرتبط: معرفی انواع تبلیغات

تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی

هم تبلیغات و هم بازاریابی در فرآیند برندسازی شرکت و ایجاد ظاهر، لوگو و هویتی که فوراً قابل تشخیص است، دخیل هستند. از طریق متخصصان در هر بخش وظایف مشابهی دارند، برخی از صلاحیت ها و مهارت های کلیدی وجود دارد که آنها را متمایز می کند. در اینجا چند تفاوت بین تبلیغات و بازاریابی وجود دارد که می تواند به شما در تصمیم گیری شغلی آگاهانه تر کمک کند:

خواسته ها و انتظارات آموزشی

هم کارفرمایان تبلیغات و بازاریابی به حداقل مدرک لیسانس در یک رشته مرتبط نیاز دارند. با این حال، دوره ممکن است بین مدرک تحصیلی در دو رشته متفاوت باشد. به عنوان مثال، یک متخصص بازاریابی ممکن است لیسانس علوم در مدیریت بازرگانی بازاریابی با تمرکز در بازاریابی کسب کند. همچنین می توانید مدرک لیسانس خود را با تمرکز بر بازاریابی رسانه های اجتماعی یا مدیریت بازاریابی دریافت کنید. مطالعات بیشتر می تواند شامل کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی با تمرکز در زمینه هایی مانند مدیریت زنجیره تامین و فروش باشد.

یک متخصص تبلیغات می تواند لیسانس هنر در ارتباطات یا تبلیغات را دنبال کند. اگر به جای آن مدرک ارتباطات را دنبال کنند، ممکن است در کلاس های روزنامه نگاری، ارتباطات، صدا و سیما و روابط عمومی علاوه بر تبلیغات، کپی رایتینگ، ارتباطات رسانه های جدید و طراحی شرکت کنند. مدرک در تبلیغات معمولاً تمرکز محدود تری بر مهارت های تبلیغاتی در استراتژی خلاق، کپی رایتینگ، طراحی، اصول تبلیغات، ایجاد محتوا، استراتژی برند و حتی برخی از کلاس های جامعه شناسی دارد. کار درسی احتمالاً عملی و خلاقانه است.

اهداف و مسئولیت ها

یک متخصص بازاریابی از بخش بازاریابی در مفهوم سازی، پیاده سازی و ارزیابی استراتژی های بازاریابی طراحی شده برای افزایش آگاهی از برند و افزایش درآمد پشتیبانی می کند. وظایف شغلی برای کسانی که در این نقش ها هستند عبارتند از:

کار یک حرفه ای تبلیغات ایجاد تبلیغات چاپی، رادیویی، پخش و اینترنتی است که مشتریان بالقوه را در مورد محصول یا خدماتی که شرکت می فروشد، جلب می کند و به آنها اطلاع می دهد. وظایف شغلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

مهارت ها

متخصصان بازاریابی بر روی استراتژی هایی متمرکز هستند که بیشترین تعداد مشتری را جذب می کند و سرنخ ها را تبدیل می کند. کار آنها به مهارت های زیر نیاز دارد:

یک متخصص تبلیغات باید بداند محصول چیست و مخاطب کیست و این اطلاعات را به مؤثرترین کمپین تبلیغاتی برای تحقق اهداف تعیین شده در استراتژی بازاریابی تبدیل کند. مهارت های لازم برای این نقش عبارتند از:

نقش های بازاریابی

مسیرهای شغلی رایج در حوزه بازاریابی به شرح زیر است:

۱. سفیر برند

میانگین حقوق ملی: ۹۵۹۱۸۸۵۰ تومان در سال

وظایف اصلی : این افراد حرفه ای به عنوان چهره عمومی برای برند یک شرکت عمل می کنند. آنها استراتژی های رسانه های اجتماعی را برای مشتریان ایجاد، مدیریت و اجرا می کنند، از جمله ایجاد محتوای اصلی در کانال های رسانه های اجتماعی خودشان. بسته به نیاز شرکت، آنها ممکن است شخصاً در رویدادهایی مانند راه اندازی و نمایشگاه های تجاری نیز ظاهر شوند.

مطالب مرتبط: درباره سفیر برند بیاموزید

۲. مدیر بازاریابی

میانگین حقوق ملی: ۱۸۷۰۴۸۰۰۰ تومان در سال

وظایف اصلی : مدیران بازاریابی تیم هایی از متخصصان بازاریابی را در اجرای استراتژی بازاریابی رهبری می کنند. آنها برای شناسایی روندها، تجزیه و تحلیل تحقیقات و ایجاد یک استراتژی سازگار و مؤثر کار می کنند. این متخصصان همچنین بودجه تیم بازاریابی یا بخش را مدیریت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه تلاش ها کارآمد و سودآور هستند.

مطالب مرتبط: در مورد مدیر بازاریابی دیجیتال بیاموزید

۳. مدیر بازاریابی محصول

میانگین حقوق ملی: ۲۴۷۳۳۲۳۹۰ تومان در سال

وظایف اصلی : این متخصصان تحقیقات بازار را انجام می دهند و رقبا را تجزیه و تحلیل می کنند تا موقعیت محصول یا خدمات شرکت خود را درک کنند. مدیران بازاریابی محصول مسئول اطمینان از پیام رسانی مداوم و آموزش تیم های بازاریابی در مورد بهترین شیوه ها در رابطه با استراتژی های بازاریابی محصول هستند.

نقش های تبلیغاتی

در زیر برخی از مسیرهای شغلی رایج در زمینه تبلیغات آورده شده است:

۱. مدیر تبلیغات

میانگین حقوق ملی: ۱۱۴۲۲۴۱۳۰ تومان در سال

وظایف اصلی : این حرفه ای برای جمع آوری تمام خروجی های خلاقانه از جمله طرح ها و کپی و تسهیل قرار دادن آن کار می کند. آنها اثربخشی یک کمپین را بر اساس بازخورد مصرف‌کننده ارزیابی می‌کنند و راهنمایی‌های بیشتری را ارائه می‌کنند زیرا تبلیغ‌کنندگان کمپین‌های قدیمی را تنظیم می‌کنند و کمپین‌های جدید را توسعه می‌دهند. آنها همچنین ممکن است در استخدام و مدیریت کارکنان تبلیغاتی از جمله طراحان و کپی رایترها مشارکت داشته باشند.

مطالب مرتبط: مدارک و مشاغل تبلیغاتی نحوه کار در تبلیغات

۲. مدیر هنری

میانگین حقوق ملی: ۱۶۲۵۹۵۵۶۰ تومان در سال

وظایف اصلی : این حرفه ای مسئول بازنمایی بصری یک کمپین از جمله طراحی، چیدمان، عکاسی و فیلمبرداری است. آنها اغلب با مدیر خلاق همکاری می کنند تا اطمینان حاصل کنند که پیام برند به وضوح، دقیق و مؤثر از طریق طراحی منتقل می شود. علاوه بر این، آنها ممکن است طراحان را در توسعه گسترش، نمادها، طرح های رنگی و سایر عناصر راهنمایی کنند.

مطالب مرتبط: درباره مدیر هنری بیاموزید

۳. مدیر خلاق

میانگین حقوق ملی: ۱۸۲۰۷۸۹۷۰ تومان در سال

وظایف اصلی : این متخصص تبلیغات، تیم تبلیغات را در ترجمه تحلیل بازار برای ایجاد یک نام تجاری، صدا و کمپین منسجم و جذاب هدایت می کند. آنها ممکن است مسئول بودجه یک تیم تبلیغاتی برای کارکنان، تولید و جدول زمانی باشند.

مطالب مرتبط: درباره مدیر خلاق بیاموزید

خروج از نسخه موبایل