بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

درک چگونگی عملکرد اقتصاد بازار

اکولوژی اجتماعی و اقتصاد بازار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگام مطالعه اقتصاد، سه نوع مختلف از اقتصاد وجود دارد: اقتصاد بازار، اقتصاد دستوری و اقتصادهای مختلط. اقتصاد بازار که معمولاً به آن اقتصاد بازار آزاد نیز می گویند، نوعی از اقتصاد است که توسط ایالات متحده و چندین کشور سرمایه داری دیگر دنبال می شود.

در این مقاله از ایوسی، همه چیزهایی را که باید در مورد اقتصادهای بازار، مزایا و معایب آن‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها بدانید، مورد بحث قرار می‌دهیم.

اقتصاد بازار چیست؟

اقتصاد بازار یک سیستم اقتصادی است که در آن تولید کالاها و خدمات توسط قوانین عرضه و تقاضا هدایت می شود. عرضه و تقاضا یک اصل اقتصادی است که توضیح می دهد چگونه تعادل بین عرضه و تقاضا قیمت آن عرضه ها را تنظیم می کند. قانون عرضه می گوید زمانی که عرضه یک کالا یا خدمت بیشتر از تقاضا برای آن کالا یا خدمات باشد، قیمت ها پایین تر خواهد بود. قانون تقاضا می گوید زمانی که تقاضا برای یک کالا یا خدمت بیشتر از عرضه آن کالا یا خدمت باشد، قیمت ها بالاتر خواهد بود.

در اقتصاد بازار، کسب‌وکارها قصد دارند محصولات، کالاها و خدمات خود را با بالاترین قیمتی که مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت هستند، عرضه کنند، در حالی که مصرف‌کنندگان به دنبال پایین‌ترین قیمت‌هایی هستند که می‌توانند برای آن کالاها پیدا کنند. همین مفهوم در مورد کارفرمایان و کارمندان نیز صدق می کند، زیرا هدف کسب و کارها استخدام کارکنان ماهر با کمترین دستمزد ممکن است و کارمندان برای بالاترین دستمزد ممکن مذاکره می کنند.

مطالب مرتبط: ارزش افزایش واژگان کسب و کار شما

اقتصادهای بازار چگونه کار می کنند

اکثر اقتصادهای بازار به عنوان یک اقتصاد مختلط عمل می کنند، جایی که بین نیروهای بازار آزاد و کنترل های لازم دولتی تعادل وجود دارد. چنین کنترل های دولتی ممکن است شامل کنترل کالاهای غیرقانونی و همچنین یارانه برای کالاهای عمومی مانند حمل و نقل و آموزش باشد. با این حال، شما می توانید اقتصادهای بازار را از طریق ویژگی های کلیدی زیر شناسایی کنید:

  • آزادی انتخاب

  • انگیزه منفعت شخصی

  • دولت محدود

  • رقابت

  • ملک شخصی

  • سیستم بازارها و قیمت ها

آزادی انتخاب

در اقتصاد بازار، مالکان در تولید، فروش و خرید کالاها و خدمات مورد نظر خود در یک بازار رقابتی آزادند. آزادی انتخاب آنها در مورد تولید، فروش یا خرید فقط به میزان سرمایه و قیمتی که آنها مایل به خرید یا فروش کالاها یا خدمات مورد نظر خود هستند محدود می شود. آزادی انتخاب همچنین به این معنی است که کارآفرینان تشویق می‌شوند تا کسب‌وکارهای جدید را راه‌اندازی کنند و رقابت را در بازار فراهم کنند.

انگیزه منفعت شخصی

در اقتصاد بازار، این ویژگی توسط مصرف کنندگانی که تلاش می کنند محصولات، کالاها و خدمات مورد نظر خود را با کمترین قیمت ممکن به دست آورند، نشان داده می شود، در حالی که کارآفرینان و صاحبان مشاغل سعی می کنند بالاترین سود ممکن را برای کسب و کار خود به دست آورند. انگیزه نفع شخصی یکی از نیروهای محرک اصلی اقتصاد بازار است.

دولت محدود

دولت نقش بسیار محدودی در اقتصاد بازار دارد. اقتصادهای بازار در درجه اول توسط تقاضای مصرف کننده برای کالاها هدایت می شوند. با این حال، دولت ممکن است همچنان نقش نظارتی ایفا کند تا از بازی منصفانه بین رقبا اطمینان حاصل کند و انحصارها را در یک صنعت خاص تسخیر کند.

رقابت

رقابت در اقتصاد بازار بسیار مهم است. رقابت، کسب‌وکارها را به سمت تولید محصولات با کیفیت‌تر و کارآمدتر به منظور رقابت بیشتر در بازار سوق می‌دهد. رقابت تضمین می‌کند که محصولات، کالاها و خدماتی که مصرف‌کنندگان می‌خواهند به قیمتی تولید شوند که مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت برای محصولات، کالاها و خدمات هستند.

ملک شخصی

در اقتصاد بازار، مالکیت خصوصی متعلق به افراد یا شرکت‌هایی است که ملک را خریداری می‌کنند و نه دولت. از آنجایی که ملک خصوصی است، صاحبان ملک می توانند قراردادهای الزام آور قانونی را برای خرید، فروش یا اجاره ملک خود منعقد کنند. ویژگی اموال خصوصی به این معنی است که صاحبان اموال می توانند از دارایی های خود سود کسب کنند.

سیستم بازارها و قیمت ها

اقتصاد بازار به بازاری کارآمد نیاز دارد که بتوان در آن کالاها و خدمات را به فروش رساند. بازار کارآمد، بازاری است که در آن هر خریدار و فروشنده به اطلاعات یکسان دسترسی دارند، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا برای مصرف‌کنندگان رقابت کنند و به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد تا تصمیمات خرید آگاهانه بگیرند. این باعث می شود که قیمت ها بازتاب واقعی قوانین عرضه و تقاضا باشد.

مزایای اقتصاد بازار چیست؟

اقتصاد بازار چندین مزیت مهم را به همراه دارد. این نوع اقتصاد تضمین می کند که محصولات، کالاها و خدمات مطابق با تقاضای بازار تولید می شوند. مصرف‌کنندگان مایلند برای کالاها و خدماتی که می‌خواهند بهای بالایی بپردازند و کسب‌وکارها به دنبال تولید آن کالاها و خدمات تا حد امکان کارآمد هستند. اقتصاد بازار همچنین رقابت سالم را در بین کسب‌وکارها ترویج می‌کند که منجر به کالاهای با کیفیت بالاتر با قیمت‌هایی می‌شود که مصرف‌کنندگان مایل به پرداخت آن هستند.

در نهایت، اقتصادهای بازار به نوآوری پاداش می دهند، زیرا کسب و کارها به طور طبیعی تلاش می کنند محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند تا در بازار رقابتی تر باشند.

مطالب مرتبط: ۱۸ شغل برتر در رشته اقتصاد

معایب اقتصاد بازار چیست؟

از آنجایی که اقتصاد بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا و بازاری با رقابت سالم است، هرکسی که قادر به رقابت نباشد، ضرر شدیدی دارد. این شامل افرادی می شود که موانعی بر سر راه تحصیل دارند که می تواند آنها را به مشاغل با درآمد بهتر سوق دهد، همچنین بازنشستگانی که با درآمد ثابت زندگی می کنند و هرکسی که نمی تواند متعهد به کار و حقوق تمام وقت باشد. در نتیجه، اقتصاد بازار باعث ایجاد شکاف قابل توجهی بین افرادی که دستمزدهای پایین دریافت می‌کنند و افرادی که دستمزد بالا می‌گیرند، ایجاد می‌کند.

پنج عامل تعیین کننده تقاضا چیست؟

از آنجایی که اقتصاد بازار به قانون عرضه در مقابل تقاضا متکی است، درک عوامل تعیین کننده تقاضا بسیار مهم است. موارد زیر بیانگر چهار عامل تعیین کننده تقاضا در اقتصاد بازار هستند:

  • قیمت یک کالا یا خدمات

  • تعداد مصرف کنندگان در بازار

  • درآمد مصرف کنندگان

  • قیمت کالاها و خدمات مرتبط

  • سلایق، ترجیحات و انتظارات مصرف کننده

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *