نماد سایت ایوسی

رشد شغلی: یادگیری از بازخورد منفی

راه درست برای پاسخ به بازخورد منفی

راه درست برای پاسخ به بازخورد منفی

بازخورد منفی بخش ضروری برای بهبود شخصی و حرفه ای است. دانستن نحوه رسیدگی به پیشنهادات رئیس یا همکارانتان می تواند شما را به دارایی ارزشمندتری در محل کارتان تبدیل کند. اگر مایل به شنیدن و اجرای انتقاد سازنده هستید، می توانید مهارت های خود را افزایش دهید و به عنوان فردی رشد کنید. در این مقاله، بازخورد منفی را تعریف می کنیم، نحوه پردازش آن را مورد بحث قرار می دهیم و نکاتی را در مورد نحوه استفاده از آن به نفع خود ارائه می دهیم.

بازخورد چیست؟

بازخورد زمانی است که یک سرپرست، مدیر یا همکار نظر خود را در مورد بهره وری یا عملکرد شما به اشتراک می گذارد. بازخورد بخشی ضروری از هر شغل، برنامه آموزشی یا تحصیلی است. بازخورد می تواند به شما کمک کند تا با این امکان که نقاط قوت، ضعف و زمینه هایی که نیاز به بهبود دارند را بشناسید، به پتانسیل کامل خود برسید.

بازخورد می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. به عنوان مثال، در یک کلاس درس، یک معلم ممکن است مقاله های دانش آموز را نقد کند و پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود نوشتار ارائه دهد. در اکثر مشاغل و برنامه های آموزشی، بازخورد به صورت رسمی ارائه می شود. اگر به درستی ارائه شود، بازخورد می تواند یک چیز مثبت باشد زیرا باعث ارتقای ارتباطات می شود. بدون بازخورد، شخص برای تشخیص اینکه چه کاری اشتباه انجام می دهد یا چه چیزی را باید بهبود بخشد، دشوارتر است.

مطالب مرتبط: اهمیت بازخورد مثبت و نحوه ارائه آن به دیگران

دو نوع بازخورد

دو نوع بازخورد وجود دارد: مثبت و منفی. به طور کلی، مردم از دریافت بازخورد مثبت لذت می برند. این یک ویژگی طبیعی انسان است که دوست داشته باشد به شما گفته شود عملکرد شما در حد استاندارد است. پس از اینکه تلاش زیادی برای انجام یک کار یا پروژه انجام دادید، بازخورد مثبت می تواند مانند یک پاداش باشد. از سوی دیگر، بازخورد منفی می تواند تنش و ناامیدی ایجاد کند، اما همچنین می تواند فرصتی برای بهبود ایجاد کند و بخشی ضروری از یادگیری است.

بدترین سناریو به هیچ وجه بازخوردی ندارد زیرا این امر اغلب منجر به ناامیدی و کاهش بهره وری می شود. عدم ارائه بازخورد همچنین می تواند این پیام را ارسال کند که مدیر/رهبر/سرپرست/مربی یا بی توجه است یا فاقد مهارت های رهبری مهم است.

چه کسی باید بازخورد بدهد؟

بازخورد باید از طرف شخصی باشد که در یک زمینه خاص تخصص یا مهارت خاصی دارد، مانند یک سرپرست، معلم یا کارشناس صنعت. دریافت بازخورد سازنده از منابع ارزشمندی مانند اینها می تواند تا حد زیادی شایستگی، مهارت ها، رفتار و اعتماد به نفس را بهبود بخشد. به طور کلی، با بازخورد منفی سازنده، می توان فرد بهتر، دانش آموز برتر و کارمند سازنده ای بود.

بازخورد منفی در حالت ایده آل باید توسط شخصی ارائه شود که صلاحیت بیشتری برای ارائه انتقاد دارد. اگر بسیاری از افراد بازخورد منفی ارائه دهند، ممکن است پیامی متفاوت ارسال کند و باعث سردرگمی شود. در برخی از مشاغل مانند مراقبت های بهداشتی، پزشکان و پرستاران جوان مرتباً توسط یک فرآیند بازخورد رسمی ارزیابی می شوند. برخی از بازخوردها ممکن است از طریق ارزیابی همتایان و برخی دیگر با بحث های موردی باشد.

چه زمانی باید بازخورد منفی داد

بازخورد باید به طور مستمر تا زمانی که سطح مشخصی از شایستگی، مهارت و دانش به دست آید، یا تا زمانی که یک پروژه خاص در دست بررسی تکمیل شود، ارائه شود. دادن بازخورد مثبت نسبتا آسان است، اما دادن بازخورد منفی مستلزم پختگی و مهارت است.

هرگز نباید در مقابل گروهی از افراد بازخورد منفی ارائه کرد. این نه تنها باعث تحقیر آنهایی می شود که یاد می گیرند، بلکه می تواند منجر به عواقب منفی بیشتری مانند کینه، رنجش و تلخی شود. بهترین راه برای ارائه بازخورد منفی، تک به تک است.

در بیشتر موارد، بهترین نتایج از بازخورد منفی زمانی رخ می دهد که در اسرع وقت پس از رویداد داده شود. به عنوان مثال، اگر یک کارمند با سرپرست خود وارد بحث شود، باید فوراً در مورد رفتار نامناسب خود بازخورد ارائه شود. اگر هفته ها یا ماه ها بعد بازخورد ارائه دهید، فوریت یا اهمیت اصلاح آن اشتباه به حداقل می رسد. وقتی بازخورد بلافاصله ارائه شود، در حافظه شما تازه می شود و می توانید ارزش بیشتری از بازخورد دریافت کنید.

در برخی شرایط، بازخورد به صورت فصلی یا سالانه ارائه می شود. این بدان معنا نیست که نمی توان در طول دوره متناوب بازخورد داد. اگر چیزی نیاز به بهبود یا اصلاح داشته باشد، بازخورد منفی می تواند نقش مهمی در اصلاح وضعیت خیلی زودتر داشته باشد.

نحوه پردازش بازخورد منفی

چندین فاکتور وجود دارد که باید هنگام دریافت بازخورد منفی در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته برای نحوه پردازش و مدیریت بازخورد منفی وجود دارد:

  1. با دقت گوش کنید و از حالت تدافعی بپرهیزید.
  2. همیشه قبل از پاسخ دادن مکث کنید.
  3. اگر چیزی منطقی نیست، شفافیت بخواهید.
  4. انتقادات منفی را سازنده بپذیرید.
  5. پیشنهاداتی در مورد بهبود خود بخواهید.
  6. به فردی که بازخورد می دهد احترام بگذارید و سپاسگزار باشید.

چگونه از بازخورد منفی یاد بگیریم

در تمام حرفه ها، زمانی که استخدام، کارمند یا دانشجوی جدید وجود دارد، ارائه بازخورد بخشی از فرآیند است. برای اینکه بیشتر پذیرای بازخورد باشید و از آن درس بگیرید، باید بدانید و انتظار داشته باشید که بازخورد در فواصل زمانی معین ارائه شود.

شما باید اهمیت بازخورد را درک کنید، چه منفی یا مثبت. به جای اینکه آن را به عنوان حمله ای به توانایی خود درک کنید، باید هدف واقعی را درک کنید که چرا به شما بازخورد منفی داده می شود. اگر مطمئن نیستید که چه بازخوردی به دنبال خواهد داشت، در ابتدای فرآیند با سرپرست خود توضیح دهید. این کار شما را از زمینه هایی که ارزیابی می شوند مانند رفتار، نگرش، شایستگی، مهارت ها، تحصیلات یا ناکارآمدی شما آگاه می کند.

مطالب مرتبط: ۴ روشی که بازخورد عملکرد را در محل کار بهبود می بخشد

موانعی را که مانع یادگیری از بازخورد می شوند را حذف کنید

این یک غریزه طبیعی است که وقتی می شنوید کسی از کار یا عملکرد شما انتقاد می کند واکنش نشان دهید. ممکن است در ذهنمان موانعی وجود داشته باشد که ما را از یادگیری بازخوردهای منفی باز می دارد. برای از بین بردن این موانع، باید از برخی تمایلات رایج خود آگاه باشید:

برای اینکه از بازخورد منفی درس بگیریم، باید این پاسخ‌های پیش‌فرض را حذف کنیم و بازخورد را به‌عنوان توصیه‌ای سازنده در نظر بگیریم که برای کمک به ما در بهبود و انجام بهتر طراحی شده است.

حلقه بازخورد منفی

بازخورد منفی برای افزایش یا بهبود عملکرد و رفتار در نظر گرفته شده است. هنگامی که به عنوان مورد نظر گرفته می شود، بازخورد منفی می تواند عملکردها و رفتارهای نادرست یا ناکافی را مهار یا هدایت کند. از این نظر، بازخورد منفی یک مانیتور با کیفیت است. زمانی داده می شود که عملکرد شما در حد مطلوب نباشد. بازخورد منفی قرار است به عنوان یک محرک به شما کمک کند تا بهتر عمل کنید و با پیشنهادات، توصیه ها و توصیه هایی برای بهبود عملکرد و رفتار همراه است. استفاده از یک حلقه بازخورد منفی در زندگی حرفه ای، تحصیلی یا شخصی ما به موارد زیر اشاره دارد:

با بازخورد منفی چه کنیم

اولین مرحله پردازش بازخورد منفی فقط گوش دادن است. با دقت گوش کنید و سپس زمانی را برای بازتاب خود اختصاص دهید. برای دریافت بیشترین ارزش از انتقاد سازنده، باید:

مطالب مرتبط: ۴ نوع ارتباط و نحوه بهبود آنها

بهترین سناریوها برای بازخورد منفی

در شرایط ایده آل، هر دو طرف ارتباط موثری برقرار می کنند و تغییرات مثبتی رخ می دهد. به طور خاص:

بسیاری از اوقات بازخوردهای منفی به خوبی دریافت نمی شود. با این حال، مهم است که بدانید وقتی بازخورد منفی به صورت سازنده و با نیت خوب ارائه شود، نتیجه می تواند مثبت باشد.

خروج از نسخه موبایل