نماد سایت ایوسی

تحویل های کلیدی: تعریف و مثال

محصولات تحویلی مدیریت پروژه برای کمک به جلوگیری از بلایا

محصولات تحویلی مدیریت پروژه برای کمک به جلوگیری از بلایا

یکی از مهمترین مراحل در تکمیل یک پروژه، دادن محصول تکمیل شده یا قابل تحویل به ذینفعان یا مشتریان برای تایید است. با این حال، شما ممکن است در طول چندین مرحله یک پروژه، تحویل های کلیدی را تکمیل کنید. تحویل های کلیدی می تواند به شما کمک کند تیم خود را بر روی هر کار در یک پروژه متمرکز نگه دارید تا بتوانید آن را به موقع انجام دهید.

در این مقاله از ایوسی، تحویل‌های کلیدی را تعریف می‌کنیم، نمونه‌هایی از آن‌ها را ارائه می‌دهیم، تحویل‌پذیرهای پروژه در مقابل فرآیند را توضیح می‌دهیم و نحوه ردیابی تحویل‌ها را در شش مرحله مورد بحث قرار می‌دهیم.

مطالب مرتبط: آشنایی با فرآیندها و مراحل مدیریت پروژه

تحویل کلیدی چیست؟

یک تحویل کلیدی چیزی است که در نتیجه یک فرآیند خاص تولید می شود. این موارد تحویلی می‌توانند محصولات نهایی یا محصولات نهایی یک پروژه باشند، یا می‌توانید آنها را به‌عنوان محصولات تحویلی کوچک‌تر در طول مدت پروژه تکمیل کنید. تحویل‌های کلیدی معمولاً در تاریخ معینی به ذینفع یا مشتری سررسید می‌شود و تا زمانی که ذینفع کالای نهایی را نبیند و نپذیرد، پروژه کامل نمی‌شود.

بسته به نوع پروژه، کالاهای تحویلی کلیدی ممکن است ملموس یا نامشهود باشند. به عنوان مثال، کارخانه ای که یک تیم پروژه ایجاد می کند یک تحویل ملموس است، در حالی که آموزش مورد نیاز برای کارکنان جدید کارخانه یک تحویل نامشهود است.

نمونه های کلیدی قابل تحویل

در اینجا چند نمونه از تحویلی های کلیدی طبقه بندی شده بر اساس مراحل فرآیند مدیریت پروژه آورده شده است:

تحویل پروژه ها در مقابل تحویل های فرآیندی

تحویل پروژه و فرآیند هر دو تحویلی هستند که در طول تکمیل یک پروژه ایجاد می شوند. در اینجا چند مقایسه بین قابل تحویل پروژه و تحویل فرآیند وجود دارد:

تعریف

محصولات قابل تحویل پروژه، نتایج مورد انتظار یک پروژه، مانند یک طرح، محصول یا یک نتیجه دیگر هستند. در اینجا چند نمونه از موارد قابل تحویل پروژه آورده شده است:

محصولات تحویلی فرآیندی ابزاری هستند که یک تیم از طریق آن یک پروژه را برنامه ریزی و تکمیل می کند. ایجاد محصولات تحویلی فرآیند به تیم پروژه اهداف تعریف شده تری می دهد تا در طول مدت پروژه به سمت آنها کار کنند. تحویل‌پذیرهای فرآیند معمولاً شامل وظایف کوچک‌تری هستند، مانند:

مرتبط: بیانیه کار: مثال و تعریف

آماده سازی

قبل از شروع یک پروژه، تیم های پروژه اغلب در مورد چگونگی تکمیل دقیق و به موقع یک پروژه، درباره سؤالات مهم جلسه می گذارند و بحث می کنند. به منظور ارائه یک پروژه قابل تحویل به ذینفعان و مشتریان، تیم ها معمولاً ابتدا در مورد تحویل های فرآیند بحث می کنند.

قبل از شروع پروژه، برخی از سوالات قابل تحویل فرآیندی که ممکن است بپرسید عبارتند از:

پس از بحث در مورد تحویل‌پذیرهای فرآیند، در اینجا چند سؤال قابل تحویل پروژه وجود دارد که باید مورد بحث قرار گیرد:

نحوه پیگیری موارد تحویلی

مهم است که در حین تکمیل پروژه، اقلام تحویلی را ردیابی کنید تا مشخص شود که آیا آنها را به موقع تکمیل می کنید یا خیر. در اینجا شش مرحله وجود دارد که می توانید هنگام ردیابی کالاهای تحویلی دنبال کنید:

۱. از قبل برنامه ریزی کنید

شما می توانید با ایجاد یک منشور پروژه برای خلاصه کردن اهداف و نقش های تیم خود در طول پروژه، از قبل برنامه ریزی کنید. استفاده از منشور می تواند به شما کمک کند تا اهداف بزرگ خود را به کارهای ساده تر تبدیل کنید. این منشور همچنین می‌تواند محصولات قابل تحویلی را که در طول پروژه تولید می‌کنید، تعریف کند و به تحویل پروژه ختم شود.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد منشور پروژه (با نکات و مثال ها)

۲. موارد قابل تحویل را تعریف کنید

هنگامی که ذینفعان با برنامه های شما موافقت کردند، می توانید شروع به بحث و گفتگو کنید که برای تکمیل پروژه به موقع باید به چه دستاوردهای فرآیندی دست یابید. علاوه بر این، می توانید تعیین کنید که تیم شما باید چه وظایفی را انجام دهد. همچنین ممکن است تعیین کنید که اجرای هر فرآیند تحویلی چقدر طول می کشد.

۳. انتظارات را تعیین کنید

بعد از اینکه شما و تیمتان برنامه ریزی را کامل کردید، گفتگو با هر یک از اعضای تیم برای تعیین نقش خاص آنها در پروژه می تواند مفید باشد. اطمینان حاصل کنید که همه می دانند چگونه پیشرفت خود را ردیابی کنند تا بدانند که آیا وظایف خود را به موقع انجام می دهند یا خیر. توضیح دهید که هر کس در قبال بخشی از کار خود مسئول است و اگر معتقد است ممکن است کار خود را در مهلت مقرر تکمیل نکند، باید با شما در ارتباط باشد.

۴. پیگیری پیشرفت

هنگامی که پروژه شروع شد، می توانید پیشرفت هر قابل تحویل، نقطه عطف و وظیفه ای را که تیم شما انجام می دهد پیگیری کنید. ممکن است استفاده از یک کمک بصری برای کمک به شما در پیگیری پیشرفت خود در نظر بگیرید. در اینجا لیستی از ابزارهای رایج مدیریت پروژه بصری آمده است:

مطالب مرتبط: نمودار گانت چیست؟ تعریف، انواع و کاربرد

۵. ارائه گزارش وضعیت

گزارش وضعیت اطلاعاتی را در مورد چگونگی پیشرفت پروژه در مورد تکمیل هر یک از موارد تحویلی ارائه می دهد. بسته به طول پروژه خود، ممکن است بخواهید یک بار در هفته یا بیشتر گزارش وضعیت ارسال کنید تا همه از پیشرفت کلی پروژه مطلع شوند. ممکن است ذینفعان بخواهند در مورد توسعه پروژه نیز مطلع شوند، بنابراین می توانید گزارش هایی را برای آنها ارسال کنید.

۶. اندازه گیری اثربخشی پس از اتمام

پس از تکمیل یک پروژه، مهم است که برای بازتاب و اندازه‌گیری اثربخشی استراتژی‌هایی که برای تولید محصولات استفاده کرده‌اید، وقت بگذارید. سوالاتی که ممکن است بخواهید با تیم خود صحبت کنید عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل