بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

چگونه یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات در ۵ مرحله بسازیم

مشاغل امنیت سایبری تقاضای بالایی دارند

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برنامه‌ریزی برای یک فاجعه، خواه یک بلای طبیعی مانند زلزله یا سیل یا ساخته دست انسان مانند خاموش شدن سیستم باشد، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و تأثیرات کمک کند. ایجاد یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات برای شرکت شما ممکن است از شما در برابر نتایج یک رویداد فناوری اطلاعات مانند نقض داده محافظت کند. درک اینکه چگونه بلایا ممکن است بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد و یادگیری نحوه ایجاد یک برنامه برای محافظت از خود مهم است.

در این مقاله از ایوسی، ما توضیح می‌دهیم که یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات چیست و پنج مرحله را به اشتراک می‌گذاریم تا به شما در ایجاد طرح خود کمک کند.

طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات چیست؟

طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات، پاسخی دقیق به یک رویداد بزرگ فناوری اطلاعات است که تمام مراحلی را که یک کسب‌وکار می‌تواند برای واکنش مؤثر به فاجعه و کاهش هزینه‌ها، خسارات و زیان‌های شرکت بردارد را توضیح می‌دهد. رویدادهای فناوری اطلاعات می تواند از نقض داده تا از دست دادن کامل داده ها یا دسترسی به سیستم کسب و کار یا منابع فناوری اطلاعات متغیر باشد.

یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات می‌تواند یک طرح جامع باشد که همه رویدادهای ممکن را پوشش می‌دهد، یک طرح تک رویدادی که یک رویداد فناوری اطلاعات خاص را در نظر می‌گیرد یا یک طرح چند مرحله‌ای که به چندین رویداد IT سطح بالا می‌پردازد. به طور معمول، کسب‌وکارهای بزرگ‌تر برای رویدادهای متعدد برنامه‌ریزی می‌کنند، زیرا اغلب تهدیدات سایبری زیادی دارند، اما کسب‌وکارهای کوچک‌تر نیز می‌توانند از طرح پاسخ متنوع‌تری بهره ببرند.

مطالب مرتبط: ۱۵ شغل در امنیت سایبری

مزایای طرح فاجعه فناوری اطلاعات

داشتن یک طرح فاجعه فناوری اطلاعات مزایای زیادی را برای مشاغل کوچکتر و شرکت های بزرگتر ارائه می دهد، مانند:

کاهش هزینه های فاجعه فناوری اطلاعات

کاهش هزینه‌های یک فاجعه فناوری اطلاعات مهم است زیرا رویدادهای فناوری اطلاعات می‌توانند به طور بالقوه برای یک کسب‌وکار پرهزینه باشند. داشتن یک برنامه ممکن است هزینه های بالقوه ای که یک رویداد فناوری اطلاعات می تواند برای کسب و کار شما ایجاد کند را کاهش دهد. این طرح همچنین می تواند به افزایش زمان پاسخگویی شرکت شما به مشکل کمک کند، که ممکن است به صرفه جویی در هزینه های یک رویداد طولانی مدت کمک کند. همچنین می‌توانید یک طرح حمایت مالی که نحوه استفاده از وجوه در طول یک رویداد را توضیح می‌دهد، اضافه کنید.

علاوه بر این، می‌توانید منابع مالی را برای شرکت در یک رویداد فناوری اطلاعات جمع‌آوری کنید تا از استفاده از درآمد شرکت برای پوشش هزینه‌ها اجتناب کنید. هزینه های کمتر می تواند به اطمینان از ادامه فعالیت شرکت، رفع نیازهای مالی رویداد و تخصیص منابع برای جلوگیری از رویدادهای آینده کمک کند.

مرتبط: ۹ مهارت ضروری امنیت سایبری (و نحوه بهبود آنها)

حفاظت از اطلاعات شرکت و مشتری

ایجاد یک طرح فاجعه به شما این امکان را می دهد که واکنش شرکت خود را به یک رویداد فناوری اطلاعات مانند نقض داده، از جمله اینکه چگونه شرکت ممکن است به مشتریانی که داده های آنها به خطر افتاده است و واکنش عمومی شرکت بازپرداخت کند، مشخص کنید. نقض داده ها مسئول هزینه های قابل توجهی برای مشاغل کوچک و بزرگ است، از جمله هزینه های مالی، اعتبار و اعتماد مشتری.

داشتن یک برنامه همچنین می تواند به شما در محافظت از اطلاعات ارزشمند شرکت و مشتری در طول یک فاجعه فناوری اطلاعات کمک کند. به عنوان مثال، نقض داده ها ممکن است صدها سابقه مشتری را افشا کند. حفاظت از این سوابق با یک طرح پاسخ قوی می تواند اعتماد مشتری را افزایش دهد و به جلوگیری از خروج مشتریان از شرکت کمک کند.

افزایش سرعت زمان واکنش به بلایا

اغلب، سرعت واکنش یک شرکت به یک فاجعه فناوری اطلاعات، نرخ بازیابی، هزینه و اعتماد مشتری به شرکت را دیکته می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت ظرف چند ساعت پس از کشف یک نقض داده را برطرف کند، شرکت ممکن است تأثیر اولیه آن نقض را کاهش دهد و اعتماد مشتری را حفظ کند. داشتن یک طرح ممکن است به شرکت اجازه دهد تا به سرعت به مشکل رسیدگی کند و منابعی را برای کمک به بازسازی زیرساخت فناوری اطلاعات خود بیابد.

زمان‌های پاسخ سریع‌تر همچنین ممکن است شرکت را از برخی مسئولیت‌های قانونی پس از یک رویداد فناوری اطلاعات محافظت کند. شرکتی که به سرعت واکنش نشان می‌دهد و با مشتریان خود صادق است، ممکن است از برخی پاسخ‌ها مانند دعاوی قضایی اجتناب کند. داشتن یک برنامه پاسخ قاطع به مشتریان و عموم مردم نشان می دهد که شرکت برای یک فاجعه آماده شده و به سرعت به موضوع رسیدگی کرده است.

مطالب مرتبط: کار در امنیت سایبری: تعریف، مشاغل و مهارت ها

جزئیات مراحل برای محافظت در آینده

یک طرح پاسخ IT اغلب راهنمایی برای ایجاد حفاظت های آینده برای کسب و کار ارائه می دهد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تجزیه و تحلیل دقیق رویداد فناوری اطلاعات را در برنامه بازیابی برای درک بهتر ماهیت رویداد و نحوه محافظت شرکت از خود بگنجاند. این می تواند به شرکت اجازه دهد تا محافظت های قوی تری ایجاد کند و از تأثیر رویدادهای آینده فناوری اطلاعات به طور کامل جلوگیری کند یا به طور قابل توجهی کاهش دهد.

اغلب، برنامه ریزی برای آینده می تواند به معنای تفاوت بین ادامه فعالیت یک شرکت و انتخاب رقیب توسط مشتریان باشد. نشان دادن تعهد به جلوگیری از رویدادهای آینده فناوری اطلاعات می تواند به شرکت کمک کند تا اعتماد مشتری را حفظ کند.

افزایش اختصاصی بودن پاسخ ها

اگرچه برخی از طرح‌های پاسخ فناوری اطلاعات عمومی‌تر هستند، بسیاری از طرح‌ها شامل پاسخ‌های خاصی به رویدادها یا تهدیدات منحصربه‌فرد هستند. افزایش ویژگی برنامه‌های شما به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا پاسخ سریع‌تر و مؤثرتری به مشکلات یا بحران‌های منحصربه‌فرد فناوری اطلاعات ایجاد کند.

به عنوان مثال، ممکن است یک طرح برای نقض داده ها با برنامه های خاص برای دامنه، نوع و منشاء نقض قرار دهید. هرچه این طرح خاص تر باشد، احتمالاً می تواند در طول رویداد مؤثرتر باشد. ویژگی همچنین به اطمینان از تخصیص منابع صحیح شرکت به مشکلات خاص کمک می کند.

چگونه یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات ایجاد کنیم

ایجاد یک طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات به چندین مرحله نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که به مشکلات درست رسیدگی می کنید، منابع را به طور مؤثر تخصیص می دهید و برنامه خود را برای حداکثر کارایی ساختار می دهید. در اینجا پنج مرحله برای ایجاد طرح شما وجود دارد:

۱. جزئیات مسئولیت های تیم

جزئیات مسئولیت های تیم بخش مهمی از ایجاد یک طرح پاسخگویی خوب در فناوری اطلاعات است، زیرا تضمین می کند که همه می دانند در طول یک رویداد فناوری اطلاعات چه کاری انجام دهند، که می تواند منجر به پاسخ موفقیت آمیز شود. مسئولیت ها را به همه اعضای تیم اختصاص دهید و آن مسئولیت ها را با هر یک از اعضای تیم بررسی کنید . ممکن است میزبانی جلسه ای برای بررسی وظایف هر فرد و تقویت مسئولیت پذیری تیم مفید باشد. برای به حداکثر رساندن اثربخشی پاسخ خود و افزایش اعتماد به نفس تیم، نقش هایی را بر اساس نقاط قوت هر یک از اعضای تیم اختصاص دهید.

۲. یک پاسخ عمومی ایجاد کنید

توضیح یک بحران فناوری اطلاعات برای مردم نیز مهم است زیرا مشتریان و عموم مردم ممکن است بخواهند بدانند که آیا در معرض خطر هستند یا خیر. به عنوان مثال، اگر یک زنجیره خرده فروشی بزرگ را اداره می کنید و با نقض داده مواجه می شوید، اگر شرکت شما داده های آنها را پس از خرید جمع آوری کند، ممکن است مشتریان شما در معرض خطر قرار گیرند. تعیین کنید که شرکت می‌خواهد در طول بحران چگونه با مردم صحبت کند و از چه زبانی استفاده می‌کنید. پاسخی صادقانه ارائه دهید، اما میزان اطلاعات حساسی را که با عموم به اشتراک می گذارید محدود کنید.

مطالب مرتبط: چگونه یک تست کننده نفوذ (با حقوق و مهارت) شویم

۳. تخصیص منابع

می توانید یک طرح تخصیص منابع را در طرح پاسخ IT خود بگنجانید تا به تیم خود کمک کنید تا بفهمد چه منابع شرکت ممکن است در طول پاسخ IT در دسترس باشد. برای مثال، ممکن است یک صندوق فاجعه فناوری اطلاعات ایجاد کنید که شرکت بتواند برای هزینه‌های مربوط به پاسخ به آن دسترسی داشته باشد. این می تواند به کاهش بار مالی یک فاجعه فناوری اطلاعات کمک کند. همچنین می توانید اطلاعاتی در مورد منابع شخص ثالثی که تیم می تواند از آنها استفاده کند، مانند متخصصان و تحلیلگران امنیت سایبری ارائه دهید.

۴. تعیین کنید که چه چیزی در طول یک رویداد فناوری اطلاعات مهم است

در طرح پاسخگویی خود، خلاصه‌ای از موارد مهم در طول رویداد فناوری اطلاعات را بگنجانید. این ممکن است شامل سوابق مشتری یا داده های حساس شرکت باشد. اطلاعات حیاتی معمولاً در طول پاسخ یک شرکت اولویت دارند و احتمالاً به منابع بیشتری برای محافظت یا بازیابی نیاز دارند. اولویت دادن به این اطلاعات می تواند به شرکت کمک کند ابتدا داده های ضروری را ذخیره کند. این رویکرد همچنین می‌تواند به کاهش هزینه‌های یک رویداد فناوری اطلاعات کمک کند، زیرا ابتدا اطلاعات یا منابع ضروری را ایمن می‌کنید.

۵. اسناد دقیق برای طرح خود ایجاد کنید

همانطور که طرح پاسخ IT خود را تهیه می کنید، مهم است که همه چیز را مستند کنید تا در هنگام فاجعه فناوری اطلاعات، طرح در دسترس باشد. می توانید نسخه هایی از طرح را برای مدیران شرکت و پرسنل فناوری اطلاعات ارسال کنید یا یک نسخه را در فضای ابری یا درایو خصوصی ذخیره کنید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که تعداد افرادی که طرح را با آنها به اشتراک می گذارید محدود نگه دارید تا احتمال نشت آن کاهش یابد.

مطالب مرتبط: مهارت های فناوری اطلاعات در تقاضای امروز

نکاتی برای برنامه های بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات

در اینجا چند نکته مفید برای ایجاد و مدیریت طرح بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات آورده شده است:

  • یک نسخه پشتیبان از طرح خود ایجاد کنید. برنامه شرکت شما ممکن است در طول یک رویداد فناوری اطلاعات به خطر بیفتد یا از بین برود، بنابراین داشتن یک نسخه پشتیبان از طرح ذخیره شده ایمن می تواند به اطمینان از دسترسی به طرح بلایای شما در طول یک بحران کمک کند.

  • برنامه خود را مرتباً با تیم مرور کنید. این مهم است که درک همه از زمان پاسخ را مرور کنید تا بهتر از یک پاسخ خوب در طول یک رویداد فناوری اطلاعات اطمینان حاصل کنید. برنامه را حداقل یک بار در ماه با تیم خود مرور کنید.

  • برنامه خود را برای تهدیدهای جدید یا بعد از رویدادها به روز کنید. اگر با بحران فناوری اطلاعات مواجه شدید، می تواند فرصت خوبی برای به روز رسانی برنامه شما باشد. به‌روز ماندن در مورد تهدیدات پرطرفدار همچنین می‌تواند به شما کمک کند برنامه‌ها را با مسائل جاری سازگار نگه دارید.

  • برنامه خود را با جزئیات بنویسید یک طرح تفصیلی می تواند بسیار مؤثرتر از یک طرح کلی باشد زیرا بر ویژگی های بحران فناوری اطلاعات تمرکز دارد. سعی کنید یک برنامه کاملاً دقیق تهیه کنید که چندین مشکل IT را در بر می گیرد تا به شما در آمادگی بهتر کمک کند.

  • از راهنمایی یا مشاوره شخص ثالث استفاده کنید. استخدام یک تحلیلگر فناوری اطلاعات یا شرکت مشاوره می تواند به شما در ایجاد یک برنامه با مشاوره و تخصص بیشتر کمک کند. استخدام یک شرکت شخص ثالث را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند تا یک طرح پاسخگویی موثر در فناوری اطلاعات ایجاد کنید.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *