بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

گواهینامه ISO 45001 چیست؟

گواهینامه ISO 45001

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کسب و کارها و شرکت ها موظفند از امن و مناسب بودن محل کار خود اطمینان حاصل کنند. گواهینامه ISO 45001 نشان دهنده کیفیت کلی یک کسب و کار در مدیریت مسائل بهداشتی و ایمنی است. اگر یکی از اعضای مدیریت هستید که علاقه مند به دریافت گواهینامه ایمنی و بهداشت برای تجارت خود هستید، یادگیری در مورد گواهینامه ISO 45001 ممکن است مفید باشد.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی گواهینامه ISO 45001 صحبت می کنیم، توضیح می دهیم که چه کسانی معمولاً گواهینامه ISO 45001 را دنبال می کنند و مراحل مشترکی را برای دریافت گواهی ارائه می دهیم.

دریافت گواهینامه ISO 45001 به چه معناست؟

ISO 45001 به استاندارد بین المللی بهداشت و ایمنی شغلی اشاره دارد که مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که مشاغل برای اطمینان از ایمنی کارکنان از آن پیروی می کنند. کسب‌وکارها می‌توانند گواهینامه ISO 45001 را از سازمان استاندارد بین‌المللی (ISO) دریافت کنند، که یک سازمان معتبر است که از کارشناسان بهداشتی برای ایجاد استانداردهایی برای ایمنی و بهداشت شغلی استفاده می‌کند. گواهینامه ISO 45001 به شدت بر روی شیوه های مدیریت یک کسب و کار تمرکز دارد زیرا کارکنان معمولاً برای اجرای استانداردهای ایمنی مناسب به مدیریت متکی هستند.

گواهینامه ISO 45001 نشان می دهد که یک کسب و کار می تواند از کارکنان در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند و از نیازهای سلامت روانی و جسمی کارکنان حمایت کند. اگر یک کسب و کار دارای گواهینامه ISO 45001 باشد، معمولاً دارای موارد زیر است:

  • یک ساختار مدیریتی مؤثر که ایمنی کارکنان را در اولویت قرار می دهد
  • یک رویکرد ساختاریافته و حساب شده برای ارزیابی خطرات و کاهش خطرات بالقوه محل کار
  • اهداف به وضوح تعریف شده برای بهبود محل کار

مطالب مرتبط: گواهینامه ISO چیست و چرا مهم است؟

چه کسی گواهینامه ISO 45001 را دریافت می کند؟

هر کسب و کاری که به دنبال رعایت استانداردهای ایمنی موثر است می تواند گواهینامه ISO 45001 را دنبال کند. اگرچه گواهینامه ISO 45001 یک الزام قانونی نیست، شرکت ها می توانند رتبه بهداشت و ایمنی شغلی خود را افزایش دهند، با پیروی از استانداردهای گواهینامه ISO 45001 از ایمن بودن کارکنان خود اطمینان حاصل کنند و ساختار مدیریتی مؤثری را ارتقا دهند.

مطالب مرتبط: مدیریت چیست؟ تعاریف و توابع

اصطلاحات رایج ISO 45001

ISO اغلب از اصطلاحات خاصی استفاده می کند که معانی خاصی در زمینه صدور گواهینامه سلامت و ایمنی دارند. مهم است که قبل از درخواست گواهینامه با تعریف ISO برخی از اصطلاحات آشنا شوید تا به شما در درک کامل الزامات ISO 45001 کمک کند. در اینجا برخی از اصطلاحات و تعاریف آنها توسط استانداردهای ISO آورده شده است:

شناسایی خطر

ISO شناسایی خطر را به عنوان توانایی تشخیص و کاهش همه زمینه های خطر در یک محل کار تعریف می کند. هر صنعت دارای خطرات خاصی است، بنابراین کمیته ISO ممکن است بسته به صنعت یک کسب و کار خطرات مختلفی را شناسایی کند.

محل کار

ISO محل کار را به عنوان فضایی تعریف می کند که یک سازمان کنترل می کند که در آن کارکنان برای جبران خسارت، نیروی کار را تکمیل می کنند. ISO به طور خاص این تعریف را گسترش داد تا محل کار را در چندین صنعت در بر گیرد.

کارمند

ISO کارکنان را به عنوان هر فردی که تحت نظارت مدیریت انجام می دهد و فعالیت های مربوط به کار انجام می دهد، می داند، به این معنی که هر فردی که برای یک تجارت کار انجام می دهد، کارمند است.

نحوه دریافت و حفظ گواهینامه ISO 45001

برای دریافت گواهینامه ISO 45001 برای محل کار خود می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. یک پیش ارزیابی را تکمیل کنید

پیش ارزیابی یک مرحله اختیاری است که سازمان ها به شرکت ها پیشنهاد می دهند تا درک بهتری از استانداردهای سلامت و ایمنی فعلی خود در محل کار خود به دست آورند. پیش ارزیابی به شما امکان می دهد حوزه هایی را که کسب و کار شما می تواند ساختار مدیریتی و مقررات ایمنی خود را بهبود بخشد شناسایی کنید. شما می توانید یک مشاور ایمنی و بهداشت را برای انجام یک پیش ارزیابی استخدام کنید، یا می توانید خودتان آن را با استفاده از چک لیست های آنلاین گواهینامه ISO 45001 انجام دهید.

۲. منابع ISO را کاوش کنید

ISO اطلاعات زیادی در مورد استانداردها و شیوه های خود دارد که می توانید از آنها برای آماده شدن برای ممیزی گواهینامه خود استفاده کنید. ISO معمولاً تحقیقات خود را به صورت آنلاین و در مجلات دانشگاهی منتشر می کند تا به کارکنان مدیریت درک بهتری از تأثیر ایمنی بر تجارت آنها ارائه دهد. قبل از تکمیل ممیزی، همچنین مهم است که ISO را برای کشف هرگونه تحقیق جدید یا تغییرات اخیر در الزامات گواهینامه تحقیق کنید.

۳. تحت ممیزی گواهینامه قرار بگیرید

هر کسب و کاری که به دنبال صدور گواهینامه ISO 45001 است در ممیزی گواهی شرکت می کند که تأیید می کند یک کسب و کار تمام الزامات ISO را برآورده می کند. در طول ممیزی دو مرحله وجود دارد. برای گذراندن هر مرحله، یک کسب و کار نشان می دهد که استانداردهای ایمنی مورد نیاز را برآورده می کند و کمیته اقدامات ایمن و عملیات مدیریت کارآمد را شناسایی و تأیید می کند.

در مرحله اول، کمیته برای ارزیابی شرایط و مشورت با مدیریت و کارمندان در مورد شیوه های کلی یک کسب و کار و شناسایی خطرات، به یک محل کار سفر می کند. مرحله اول معمولاً یک تا دو روز طول می کشد. اگر کمیته ای به این نتیجه برسد که یک شرکت مرحله یک را پشت سر گذاشته است، به مرحله دوم منتقل می شود، که شامل کمیته ایجاد یک گزارش حسابرسی است که هر گونه موارد عدم انطباق با الزامات گواهی را شناسایی می کند.

۴. گواهی ثبت نام را دریافت کنید

اگر کمیته موارد غیرمنطبق زیادی را در حسابرسی خود بیابد، می تواند گواهینامه یک کسب و کار را رد کند و مواردی را که نیاز به بهبود دارند برجسته کند. با این حال، اگر سازمان شما گواهی ثبت دریافت کند، اعتبار آن به مدت سه سال است و نام شرکت شما وارد یک پایگاه بین المللی کسب و کارهای دارای گواهی ISO 45001 می شود.

۵. به رعایت استانداردها ادامه دهید

مهم است که اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما با آگاهی از مسائل ایمنی و برگزاری جلسات مدیریتی منظم در مورد ارزیابی ریسک، به رعایت استانداردهای ایمنی ادامه می دهد. هنگامی که یک کسب و کار گواهینامه ISO 45001 را دریافت کرد، کمیته ای که گواهینامه را اعطا کرد، ممیزی های سالانه را انجام می دهد تا از تداوم استانداردهای بهداشتی و ایمنی مورد نیاز اطمینان حاصل کند. اگر متوجه شوند که محل کار شما دیگر با استانداردهای لازم مطابقت ندارد، ممکن است گواهینامه شما را تا زمانی که بهبودی را مشاهده نکنند لغو کنند.

۶. یک فرآیند صدور گواهینامه مجدد را بگذرانید

فرآیند صدور گواهینامه مجدد معمولاً شامل کمیته ای است که ممیزی دو مرحله ای دیگر را انجام می دهد که نسبت به ممیزی های سالانه میان دوره ای دقیق تر است. مهم است که با اطلاعات جدید منتشر شده در مورد گواهینامه ISO 45001 به روز بمانید زیرا کمیته های ایمنی و بهداشت معمولاً الزاماتی را به گواهینامه اضافه می کنند یا استانداردهای ایمنی را تغییر می دهند. برای به‌روز ماندن در مورد الزامات گواهی‌نامه، می‌توانید با کمیته‌ای که ممیزی شما را انجام داده است، برای کسب اطلاعات درباره به‌روزرسانی‌های گواهی‌نامه تماس بگیرید.

چه چیزی در چک لیست ISO 45001 گنجانده شده است؟

در طول ممیزی صدور گواهینامه، یک کمیته با مشاهده عملیات روزانه یک کسب و کار و بررسی اینکه چگونه مدیریت رویه های ایمنی را تسهیل می کند، ارزیابی می کند که آیا یک کسب و کار الزامات ایمنی و بهداشت خاصی را برآورده می کند یا خیر. در اینجا چندین مورد در چک لیست رایج گواهینامه ISO 45001 وجود دارد:

زمینه یک سازمان

این معیار تجزیه و تحلیل می کند که چگونه یک کسب و کار نیازهای کارکنان خود را شناسایی و درک می کند. کمیته‌ها مسائل ایمنی و بهداشتی خاصی را که بر کارکنان تأثیر می‌گذارد، تعیین می‌کنند و سپس تعیین می‌کنند که چگونه یک کسب‌وکار به این مسائل پاسخ می‌دهد. این می تواند شامل اطمینان از اینکه یک کسب و کار منابع مناسب را برای کارکنان دارای معلولیت فراهم می کند، باشد.

رهبری

این الزام تضمین می کند که رهبری تعهد به ایمنی کارکنان خود و درک کامل مقررات ایمنی ISO را نشان می دهد. صدور گواهینامه ISO 45001 همچنین نیازمند مدیریت برای ایجاد و اجرای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که از کارکنان محافظت می کند. مدیریت می‌تواند مهارت‌های سازمانی و ویژگی‌های رهبری را با ارائه راهنمایی‌های واضح به کارکنان نشان دهد که به رعایت استانداردهای گواهینامه کمک می‌کند.

مطالب مرتبط: مهارت های رهبری: تعاریف و مثال ها

برنامه ریزی

برنامه ریزی به میزان توانایی یک کسب و کار در شناسایی مسائل و حل آنها اشاره دارد. یک کمیته حسابرسی به دنبال نمونه هایی از کارکنان مدیریت است که ریسک ها و اقداماتی را که برای کاهش ریسک به طور کلی انجام می دهند، ارزیابی می کنند. مدیریت می‌تواند ارزیابی‌های معمول ریسک را برای درک بهتر ریسک‌های بالقوه در محل کار خود انجام دهد و به طور منظم با کارکنان مشورت کند تا مشخص کند که چقدر در محل کار احساس امنیت می‌کنند.

بخش برنامه ریزی همچنین شامل پرسنل مدیریتی است که اهداف بهداشتی و ایمنی و مراحل برنامه ریزی برای دستیابی به آن اهداف را تعیین می کنند. یک کمیته صدور گواهینامه معمولاً اسنادی را درخواست می کند که حاوی ارزیابی هدف باشد. به عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار بخواهد استفاده از تجهیزات ایمنی را اجرا کند، ممکن است اقداماتی را که برای کار در چارچوب بودجه خود انجام داده‌اند برای تامین تجهیزات مناسب برای کارکنان فراهم کند.

مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک

پشتیبانی

این الزام تعیین می کند که آیا یک کسب و کار منابع مناسب برای ایجاد و حفظ استانداردهای گواهینامه را فراهم می کند یا خیر. این بخش شامل نحوه ارتباط مدیریت استانداردهای ایمنی به کارکنان و روش های ارتباط با کمیته ISO است. به عنوان مثال، یک کسب و کار ممکن است اسنادی را در اختیار کارکنان خود قرار دهد که حاوی دانش گسترده ای در مورد استانداردهای ایمنی باشد تا آنها را مطلع و ایمن نگه دارد.

عمل

عملیات شامل سطحی است که در آن یک کسب و کار عملیات ایمنی را برنامه ریزی و اجرا می کند. یک کمیته ممکن است گروه مدیریت یک شرکت را تشویق کند تا تمام عملیات را سازماندهی و ردیابی کند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان ایمن هستند و به هر فرصتی برای بهینه سازی آمادگی اضطراری و واکنش به حوادث رسیدگی می کند. کمیته ها تعیین می کنند که مدیران در هنگام تکمیل برنامه ریزی ایمنی و الزامات نظارت عملیاتی چقدر سازماندهی شده اند.

سنجش عملکرد

کمیته ها از ارزیابی عملکرد برای تجزیه و تحلیل فرآیند ارزیابی یک کسب و کار استفاده می کنند. آنها اغلب از مدیریت می خواهند که به طور معمول ارزیابی هایی را در مورد انطباق با گواهینامه، بررسی کارکنان و مدیریت و عملیات بهبود یافته انجام دهد. پرسنل مدیریتی که اغلب ارزیابی‌ها را انجام می‌دهند، ممکن است خطرات را با سرعت بیشتری شناسایی کنند، که می‌تواند منجر به یافتن سریع‌تر راه‌حل‌ها شود.

بهبود

بهبود به نحوه واکنش یک شرکت به موارد عدم انطباق در حسابرسی خود اشاره دارد. فرآیند بهبود اغلب شامل اهدافی برای بهبود و اجرای شیوه های ایمنی بهتر است. فرآیندهای بهبود موثر می تواند به کمیته ها نشان دهد که یک کسب و کار استانداردهای صدور گواهینامه مورد نیاز را برآورده می کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *