نماد سایت ایوسی

راهنمای قطعی برای ادغام در تجارت

یکپارچه سازی کسب و کار در ERP چیست؟

یکپارچه سازی کسب و کار در ERP چیست؟

ادغام یک روش تجاری رایج است که می تواند به رشد و تکامل شرکت ها کمک کند. تحقیق در مورد انواع مختلف یکپارچه سازی برای گرد هم آوردن شرکت ها می تواند به شما کمک کند در مورد مزایای آن برای کسب و کارها بیاموزید.

در این مقاله از ایوسی یکپارچه سازی در تجارت را تعریف می کنیم، انواع ادغام را بیان می کنیم و مزایا و معایب ادغام شرکت ها را فهرست می کنیم.

بیشتر بخوانید: ادغام و اکتساب: تعریف، انواع و نحوه کار آنها

ادغام در کسب و کار چیست؟

ادغام تجاری فرآیندی است که در آن یک شرکت شرکت دیگری را خریداری می کند و عملیات را ادغام می کند. این می تواند از طریق اکتساب، ادغام یا تصاحب باشد. ادغام می تواند در چندین صنعت مختلف برای شرکت هایی با اندازه های مختلف با محصولات و خدمات مختلف اتفاق بیفتد. استارت‌آپ‌های فناوری نمونه‌ای متداول از کسب‌وکاری هستند که یک شرکت بزرگ‌تر ممکن است آن‌ها را به دست آورد و برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود ادغام کند.

پنج نوع ادغام برای مشاغل

پنج نوع متداول ادغام تجاری بر اساس موقعیت شرکت خریدار در زنجیره تامین وجود دارد:

۱. ادغام افقی

ادغام افقی زمانی اتفاق می افتد که یک سازمان شرکتی را خریداری می کند که تجارت مرتبط را در سطح زنجیره تامین مشابه انجام می دهد. هدف شرکت خریدار افزایش سهم بازار خود است. ادغام افقی شکل رایج ادغام تجاری بین دو شرکت در یک صنعت و سطح تولید است. به عنوان مثال، یک شرکت پرسنل فیزیوتراپیست، شرکتی را خریداری می کند که کاردرمانگرها را استخدام می کند.

بیشتر بخوانید: ادغام افقی چیست؟ (به علاوه مزایا و معایب)

۲. ادغام عمودی

هنگامی که یک سازمان، شرکتی را در همان صنعت، اما در مرحله اولیه تولید، خریداری می‌کند، خرید از طریق یکپارچه‌سازی عمودی انجام می‌شود. به عنوان مثال، یک شرکت تولید بازی، یک شرکت با فناوری هوش مصنوعی را خریداری می کند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل ادغام عمودی (نکات، انواع، مثال‌ها و موارد دیگر)

۳. ادغام رو به جلو

ادغام پیشرو شکلی از ادغام عمودی است که زمانی اتفاق می افتد که یک سازمان یک شرکت را در همان صنعت اما در مرحله بعدی تولید تصاحب می کند. به عنوان مثال، یک سرویس پخش پادکست که میزبان نمایش های دیگر است، شروع به ایجاد و پخش محتوای خود از طریق خرید یک شرکت تولید می کند.

۴. ادغام به عقب

وقتی یک سازمان شرکتی را خریداری می کند که مواد خام یا خدماتی را تامین می کند، ادغام نوعی ادغام عقب مانده است. ادغام به عقب نیز نوعی ادغام عمودی است. به عنوان مثال، شرکتی که مبلمان می فروشد، شرکتی را می خرد که برای تولید مبلمان، چوب را پردازش می کند.

۵. کنگلومرا

یک نوع ادغام که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، یک ترکیب است. این زمانی اتفاق می افتد که یک سازمان شرکتی را خریداری می کند که یک محصول یا خدمات نامرتبط را ارائه می دهد. هدف اصلی تنوع بخشیدن به رشد کسب و کار در حوزه های جدید است. شرکت خریدار به عنوان هلدینگ مسئول اهداف و سیاست های کل گروه شناخته می شود، اما هر شرکت به عنوان یک تجارت جداگانه عمل می کند. به عنوان مثال، یک شرکت چوب ممکن است یک تیم ورزشی بخرد تا شناخت برند را افزایش دهد.

مطالب مرتبط: ادغام افقی در مقابل عمودی: ۱۲ تفاوت کلیدی

صنایعی که شرکت ها می توانند از ادغام سود ببرند

کسب و کارهای کوچک و بزرگ در هر صنعتی می توانند از ادغام سود ببرند. با این حال، کسانی که در این صنایع هستند به احتمال زیاد ارزش نمایشی بیشتری را از ادغام تجربه می کنند. در اینجا چند صنعت وجود دارد که شرکت ها احتمالاً از یکپارچگی افقی یا عمودی سود می برند:

مزایای بالقوه یکپارچه سازی

ادغام در تجارت مزایای بالقوه زیادی دارد از جمله:

رشد

ادغام یک روش کارآمد و موثر برای افزایش اندازه یک شرکت است. رشد می تواند به شرکت ها کمک کند تا استانداردهای بالاتری در محل کار برای کارکنان ارائه دهند. همچنین می تواند به شرکت ها منابع بیشتری برای گسترش مناطق فروش و بهبود محصولات خود بدهد.

بیشتر بخوانید: استراتژی رشد: ۲۲ نمونه موثر برای کسب و کارها

بهبود محصول یا خدمات

ادغام دو شرکت می تواند به یک محصول کلی با کیفیت بالاتر منجر شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت فناوری بزرگ با یک استارتاپ با فناوری امنیتی جدید ادغام شود، می‌تواند خدمات خود را برای ایجاد امنیت کلی محصول نرم‌افزاری خود برای مشتریان ادغام کند.

سود بالاتر

اگر یک شرکت خدمات خود را بخرد و با خدمات یک رقیب ادغام کند، می تواند منجر به سود بیشتر برای شرکت های ادغام شده شود. رشد و بهبود محصول همچنین می تواند منجر به سود بیشتر برای شرکت های یکپارچه شود.

صرفه جویی در هزینه

ادغام افقی می تواند هزینه های تولید را برای شرکت خریداری کننده کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر یک کسب و کار تجهیزات ورزشی متوسط ​​کسب و کار دیگری با همان اندازه و نوع را به دست آورد، کسب و کار یکپارچه می تواند با خروجی بالاتر و کارایی بیشتر فعالیت کند.

دسترسی به بازار جدید

ادغام می تواند به شرکت ها اجازه دهد تا به بازارها یا مناطق جدید بفروشند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت پوشاک زنانه با یک برند مد که به نوجوانان و جوانان خدمت می کند ادغام شود، این می تواند شرکت پوشاک زنانه را به بخش جدیدی از بازار معرفی کند.

افزایش کارایی

در بسیاری از موارد، ادغام می تواند به کارایی بیشتر منجر شود. این می تواند بر سایر مزایای یکپارچه سازی، مانند سود بیشتر، تأثیر بگذارد، زیرا شرکتی که سریعتر کار می کند می تواند فروش بیشتری را به پایان برساند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بزرگ کفش، یک شرکت توزیع کوچک را خریداری کند که می تواند به افزایش بهره وری حمل و نقل کمک کند، این می تواند منجر به کارایی بیشتر شود.

رقابت کمتر

اگر شرکتی رقیب خود را بخرد، می تواند از رقابت کمتری در بازار برخوردار شود. رقابت کمتر می تواند به شرکت کنترل بیشتری بر قیمت گذاری خود بدهد. همچنین فرصتی برای گسترش مناطق فروش و توسعه محصولات یا خدمات بیشتر برای ارائه به مشتریان ارائه می دهد.

تنوع بیشتر

یکپارچه‌سازی شرکت‌ها می‌تواند به شرکت بزرگ‌تر اجازه دهد تا محصولات یا خدمات متنوع‌تری را ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر یک هتل زنجیره ای یک شرکت اجاره تعطیلات را خریداری کند، ادغام می تواند منجر به ارائه اتاق های هتل و املاک تعطیلات توسط شرکت به مشتریان شود.

قدرت بازار بیشتر

هنگامی که دو شرکت در یک صنعت ادغام می شوند تا فرآیندهای خود را یکپارچه کنند، می توانند از قدرت بیشتری بر توزیع کنندگان و تامین کنندگان خود برخوردار شوند. به عنوان مثال، اگر دو شرکت ساختمانی خدمات خود را ادغام کنند، می توانند معاملات سودآورتری را با تامین کنندگان و توزیع کنندگان خود انجام دهند، که می تواند منابع بیشتری را در عین افزایش سود به شرکت بزرگتر بدهد.

معایب احتمالی ادغام

همچنین معایب احتمالی برای ادغام شرکت ها وجود دارد، از جمله:

کاهش کیفیت

انحصار زمانی اتفاق می افتد که یک شرکت تنها عرضه کننده یک محصول یا خدمات باشد. فقدان رقابت می تواند انگیزه یک شرکت را برای حفظ کیفیت محصولاتش کاهش دهد. همچنین می تواند منجر به تولید کم شود. یک شرکت می تواند با پیروی از قوانین و مقررات پیرامون انحصارها و حصول اطمینان از وجود رقابت حتی پس از ادغام، از این اشکال ادغام جلوگیری کند.

بازده کمتر

گاهی اوقات، یک سازمان با این باور که ادغام مزایای مالی را به همراه خواهد داشت، شرکت دیگری را خریداری می‌کند، اما در عوض ادغام آن‌طور که شرکت خریدار فکر می‌کرد سودآور نیست. یک شرکت می تواند با تحقیق و بررسی کامل شرکتی که قصد خرید آن را دارد از یکپارچگی که منجر به ارزش گذاری کمتر می شود جلوگیری کند. این همچنین می تواند به اطمینان حاصل شود که یک شرکت بهای منصفانه ای را در خرید پرداخت می کند.

انعطاف کمتر

مدیریت شرکت بزرگتر که از یکپارچه سازی حاصل می شود دشوارتر است زیرا ساختار شرکت می تواند با رشد شرکت پیچیده تر شود. برای جلوگیری از این از دست دادن انعطاف‌پذیری، شرکت‌هایی که یکپارچه‌سازی را در نظر می‌گیرند، می‌توانند برای نحوه مدیریت تعداد بیشتری از افراد در شرکت برنامه‌ریزی کنند.

بیشتر بخوانید: اکتساب استراتژیک چیست؟ (تعریف، مزایا و نکات)

خروج از نسخه موبایل