هنگام طراحی یک محصول جدید، عوامل زیادی وجود دارد که توسعهدهنده محصول باید در نظر بگیرد تا مطمئن شود محصول موفق است. یکی از مهم ترین مواردی که یک توسعه دهنده محصول در نظر می گیرد این است که چگونه محصول را به گونه ای طراحی کند که برای کاربر تأثیرگذار باشد. درک مفهوم طراحی انسان محور برای هر کسی در صنعت طراحی یا توسعه محصول مهم است.
در این مقاله از ایوسی، هر آنچه را که باید در مورد خلق طراحی با محوریت انسان بدانید، مورد بحث قرار میدهیم و نمونهای را نیز درج میکنیم.
طراحی انسان محور چیست؟
طراحی انسان محور که معمولاً به آن تفکر طراحی نیز گفته می شود، روشی است که توسط توسعه دهندگان محصول برای طراحی محصولات بر اساس مشکلات، نیازها و ترجیحات کاربر نهایی استفاده می شود. از این فرآیند می توان برای طراحی محصولات فیزیکی و دیجیتالی استفاده کرد. طراحی انسان محور یک رویکرد حل مسئله و نوآوری است که تشخیص می دهد محصولات زمانی بیشترین موفقیت را دارند که به طور خاص برای افرادی طراحی شوند که از آنها استفاده خواهند کرد. هدف از طراحی انسان محور شناسایی نیازها و ترجیحات کاربر نهایی و سپس سفارشی سازی طراحی محصول برای مطابقت با این نیازها است.
چرا طراحی انسان محور مهم است؟
طراحی انسان محور مهم است زیرا استفاده از این فرآیند می تواند به شما در توسعه محصولاتی کمک کند که نیازهای مصرف کنندگان را بهتر برآورده کنند. از آنجایی که طراحی انسان محور بر یافتن راه حل های خلاقانه برای مشکلاتی که کاربران در حین استفاده از محصول تجربه می کنند تمرکز دارد، استفاده از روش طراحی انسان محور به توسعه دهندگان محصول کمک می کند تا محصولات خود را بر اساس نیازها و ترجیحات افرادی که از محصولات استفاده می کنند سفارشی کنند. این منجر به توسعه محصولاتی با عملکرد بهتر می شود که تجربه کاربر را بهبود می بخشد.
مراحل ایجاد طراحی انسان محور
شش مرحله در فرآیند طراحی انسان محور وجود دارد:
- مشاهده
- ایده پردازی
- نمونه سازی سریع
- بازخورد کاربر
- تکرار
- پیاده سازی
۱. مشاهده
مرحله اول طراحی انسان محور شامل مشاهده کاربر نهایی برای به دست آوردن درک درستی از افرادی است که برای آنها طراحی می کنید. در این مرحله، میتوانید کاربر نهایی را که از یک محصول مشابه استفاده میکند، مشاهده کنید و تشخیص دهید که تجربه آنها از استفاده از محصول چگونه است و در کجا با مشکل مواجه میشوند. شما همچنین می توانید سعی کنید خود را در موقعیت کاربر نهایی قرار دهید و سعی کنید احساس کنید هنگام استفاده از محصول چه احساسی دارد. انجام این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری داشته باشید که در کجا می توان بهبودهایی در محصول ایجاد کرد تا تجربه کاربری آسان تر و لذت بخش تر شود.
۲. ایده پردازی
گام بعدی این است که از بینش هایی که با مشاهده کاربران در مرحله اول به دست آورده اید برای طوفان فکری و ایجاد ایده برای توسعه یا نوآوری یک محصول برای رفع نیازهای آنها استفاده کنید. هدف در این مرحله این است که تا حد امکان به راه حل های زیادی برای مشکلات کاربر فکر کنید. مهم است که در این مرحله روی نیازها و ترجیحات کاربر متمرکز بمانید زیرا به شما کمک می کند راه حل مناسب را برای کاربر پیدا کنید.
۳. نمونه سازی سریع
مرحله بعدی فرآیند طراحی انسان محور، ایجاد یک نمونه اولیه ساده از محصول شما است که به کاربران اجازه می دهد راه حل شما را آزمایش کنند و بازخورد ارائه کنند. هدف از این مرحله ایجاد یک نمونه اولیه در سریعترین و سادهترین زمان ممکن است تا بتوانید بازخورد کاربر را جمعآوری کنید که به شما کمک میکند طراحی خود را کامل کنید.
۴. بازخورد کاربر
مرحله بعدی این است که بخشی از کاربران نهایی خود را وادار کنید تا نمونه اولیه شما را آزمایش کنند و در مورد اینکه آیا راه حل شما به رفع نیازها و ترجیحات آنها کمک می کند یا خیر، بازخورد ارائه دهند. این مهمترین مرحله از فرآیند طراحی انسان محور است، زیرا شما به بازخورد افرادی که محصول خود را برای آنها طراحی می کنید نیاز دارید تا مشخص کنید آیا راه حل مناسبی برای مشکل آنها پیدا کرده اید یا خیر.
۵. تکرار
در طول این مرحله، از بازخوردی که از آزمایش نمونه اولیه خود دریافت کرده اید برای بهبود طراحی محصول خود استفاده می کنید. همانطور که به بهبود محصول خود ادامه می دهید، همچنان نمونه اولیه به روز شده ای را برای آزمایش و دریافت بازخورد در اختیار کاربران قرار می دهید. ممکن است لازم باشد این مرحله را چندین بار در طول فرآیند طراحی انجام دهید تا به راه حل مناسب برسید.
۶. اجرا
مرحله نهایی فرآیند طراحی انسان محور این است که راه حل خود را در طراحی محصول نهایی خود پیاده سازی کنید. هنگامی که نهایی کردن محصول جدید خود را به پایان رساندید، آماده عرضه محصول به بازار هستید.
نمونه طراحی انسان محور
در اینجا مثالی از اینکه چگونه یک توسعهدهنده محصول میتواند از فرآیند طراحی انسان محور برای بهبود خلاء استفاده کند، آورده شده است:
توسعهدهنده محصول با مشاهده افراد در حین جاروبرقی شروع میکند و به دنبال مناطقی میگردد که در آن فرآیند دشوار یا خستهکننده میشود. آنها در طول مشاهده خود متوجه می شوند که مردم زمانی که مجبور می شوند فرآیند جاروبرقی را برای خالی کردن ظرف در سطل زباله متوقف کنند و زمانی که سعی می کنند مناطقی را که دسترسی به آنها با جاروبرقی استاندارد دشوار است تمیز کنند، بسیار ناامید می شوند.
سپس مرحله ایدهپردازی را با طوفان فکری راهحلهای خلاقانه برای حل مسائلی که در طول مشاهدات خود شناسایی کردهاند، آغاز میکنند. آنها میتوانند با ایجاد ظرف بزرگتری که میتواند گرد و غبار و زبالههای بیشتری را در خود نگه دارد، مشکلی که کاربران با تخلیه ظرف در حین جاروبرقی تجربه میکنند، حل کنند یا یک جاروبرقی خود تمیز شونده ایجاد کنند. آنها میتوانند مشکلی را که کاربران با جاروبرقی جاروبرقی مناطق صعب العبور تجربه میکنند، با ایجاد یک جاروبرقی دستی یا پیوستهای خلاء حل کنند. توسعهدهنده محصول تصمیم میگیرد با ایجاد یک نمونه اولیه ساده که دارای یک ظرف بزرگتر و ملحقات است، شروع کند.
در مرحله بعد، توسعهدهنده محصول نمونه اولیه خود را در اختیار بخشی از مخاطبان هدف خود قرار میدهد و در مورد اینکه ظرف بزرگتر و پیوستها چگونه بر تجربه جاروبرقی کاربر تأثیر میگذارند، بازخورد میخواهد. در این مرحله، توسعهدهنده محصول میآموزد که کاربران از ظرف بزرگتر راضی هستند، زیرا نیازی به توقف جاروبرقی و خالی کردن ظرف تا پایان کار ندارند. با این حال، کاربران احساس نمیکنند که ضمیمههای جاروبرقی به آنها کمک میکند تا راحتتر به مناطق صعب العبور برسند.
بر اساس بازخورد مصرفکننده، توسعهدهندگان محصول میدانند که باید ظرف بزرگتر را نگه دارند و نمونه اولیه را برای بهبود پیوستها یا امتحان مدل دستی، دوباره طراحی کنند. آنها تصمیم میگیرند نمونه اولیهای را امتحان کنند که دارای یک جاروبرقی داخلی باشد. وقتی کاربران این نمونه اولیه جدید را آزمایش میکنند، بازخوردی را ارائه میدهند که ویژگی دستی به آنها کمک میکند راحتتر به مناطق صعب العبور برسند. توسعه دهندگان محصول اکنون تمام اطلاعات مورد نیاز برای تنظیم دقیق طراحی محصول جدید خود و ارائه آن را با موفقیت به بازار در اختیار دارند.