بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

نحوه نگارش مطالعات امکان سنجی (با نکات و مثال ها)

نگارش - نوشتن

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

چه در حال راه اندازی شرکت خود یا اجرای یک پروژه تجاری جدید باشید، چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از موفقیت از آنها استفاده کنید. یکی از موثرترین راهبردها انجام مطالعات امکان سنجی است. با بررسی مؤلفه‌های لازم و آماده‌سازی لازم برای نوشتن یک مطالعه امکان‌سنجی، می‌توانید موردی را ایجاد کنید که به طور مؤثر به موفقیت شما کمک کند.

در این مقاله از ایوسی، مطالعات امکان‌سنجی، اهمیت آن‌ها و مولفه‌های کلیدی برای گنجاندن در یک مطالعه امکان‌سنجی را مورد بحث قرار می‌دهیم و مراحلی را که برای ایجاد مطالعات خود نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مطالب مرتبط: نحوه نوشتن یک مطالعه موردی گام به گام (با مثال)

مطالعه امکان سنجی چیست؟

مطالعه امکان سنجی گزارشی است که هدف آن تعیین عملی بودن، نقاط قوت و ضعف یک پروژه پیشنهادی، سیستم موجود یا شرکت به عنوان یک کل است. علاوه بر این، مطالعات امکان سنجی همچنین به متخصصان کمک می کند تا موارد زیر را انجام دهند:

  • برنامه ریزی یک دوره از رویدادها برای تکمیل پروژه

  • چالش هایی که ممکن است پیش بیاید را شناسایی کنید

  • راه حل های بالقوه ای را که در نتیجه پروژه به دست می آیند را فهرست کنید

دو مؤلفه مجزا همه این عوامل را خلاصه می کند: ارزش های مورد نظر برای دستیابی و هزینه مورد نیاز برای انجام سرمایه گذاری.

مرتبط: هزینه محصول: راهنمای قطعی (با مثال)

چرا مطالعه امکان سنجی مهم است؟

مطالعات امکان سنجی مهم هستند زیرا متخصصان را تشویق می کنند تا همه عواملی را که در راه اندازی یک پروژه یا کسب و کار نقش دارند، در نظر بگیرند. این موارد شامل زمینه هایی مانند پیشینه، خلاصه پروژه، شرح عملیات، تحقیقات بازار و اسناد حقوقی و مالی است.

علاوه بر این، یک مطالعه امکان سنجی به خوبی نوشته شده می تواند به رهبران پروژه کمک کند تا تاییدی را که برای تکمیل پروژه نیاز دارند به دست آورند. با تجزیه و تحلیل هر یک از این زمینه ها و تهیه یک برنامه اقدام، متخصصان می توانند بهترین شانس را برای ایجاد یک پروژه موفق داشته باشند که به نفع شرکت یا جامعه گسترده تر باشد.

مطالب مرتبط: ۵ مرحله از چرخه حیات مدیریت پروژه

اجزای کلیدی یک مطالعه امکان سنجی

یک مطالعه امکان سنجی اطلاعات ضروری شرکت را جمع آوری می کند و سرمایه گذاران، مقامات شرکت یا سایر کارمندان شرکت را برای حمایت از یک پروژه تشویق می کند. در اینجا برخی از مؤلفه‌های کلیدی یک مطالعه امکان‌سنجی وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید:

  • صفحه عنوان

  • فهرست مطالب

  • خلاصه اجرایی

  • امکان سنجی بازار

  • امکان سنجی فنی

  • امکان سنجی مالی

  • امکان سنجی سازمانی

  • نتیجه

  • صفحات پیوست و مرجع

صفحه عنوان

صفحه عنوان اولین قسمت از مطالعه امکان سنجی است که خواننده شما می بیند. شما باید از عنوان واضحی استفاده کنید که بینش هایی را در مورد پروژه شما ارائه دهد. یک مثال خوب ” مطالعه امکان سنجی برای پرورش اهداف یکپارچه در سراسر بخش ها ” است .

صفحه عنوان شما همچنین باید شامل نام رهبر پروژه و اعضای پروژه به همراه عناوین شغلی آنها باشد. می توانید تاریخ شروع پروژه و تاریخ تخمینی تکمیل را در نظر بگیرید تا زمینه بیشتری در مورد چارچوب زمانی خود به خواننده ارائه دهید.

فهرست مطالب

هدف فهرست مطالب دسترسی آسان خواننده به هر بخش از گزارش است. پس از اتمام گزارش فهرست مطالب خود را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که شماره صفحه با عنوان بخش مطابقت دارد. معمولاً واژه‌پرداز شما دارای ویژگی فهرست مطالب است که باعث می‌شود این مؤلفه سریع و کارآمد ایجاد شود.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی باید اولین جزء اصلی مطالعه امکان سنجی شما باشد. در این بخش، شما باید مقدمه ای از پروژه، هدف آن، راه حل های مورد نظر و مروری بر منابعی که برای حمایت از مشروعیت گزارش استفاده کرده اید، قرار دهید.

امکان سنجی بازار

بخش امکان سنجی بازار گزارش شما اطلاعات روشنگری در مورد آمار شرکت، تحقیقات بازار و چشم انداز آینده شرکت در اختیار خواننده قرار می دهد. با خلاصه کردن صنعت شرکت خود شروع کنید. در مورد تاریخچه، شیوه ها و روندهای فعلی آن به همراه پیش بینی های آینده برای صنعت به عنوان یک کل بحث کنید.

سپس می توانید تمرکز خود را محدود کنید تا در مورد اینکه چگونه شرکت شما در این صنعت قرار می گیرد بحث کنید. رقبای برتر، منابع اصلی درآمد، ارقام فروش و حوزه‌های بالقوه‌ای را که می‌توانید برای گسترش پایگاه مشتریان خود دنبال کنید، فهرست کنید.

بخش امکان سنجی بازار به خواننده شما کمک می کند تا درک بیشتری از شرکت شما، آنچه که ارائه می دهد و اینکه چگونه پروژه امکان سنجی شما می تواند برای رشد آن مفید باشد به دست آورد.

امکان سنجی فنی

بخش امکان سنجی فنی چندین عامل عملیاتی را که بر موفقیت کسب و کار شما تأثیر می گذارد، تشریح می کند. در مورد مکان شرکت، مواد مورد نیاز برای ایجاد محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید، فرآیند تولید، امکانات تضمین کیفیت و حمل و نقل لازم برای ارسال محصولات خود به مکان های خرده فروشی بحث کنید.

بخش امکان سنجی فنی، درک دقیقی از عواملی که کسب و کار شما را حفظ می کنند، به خواننده شما ارائه می دهد تا بتوانید به ارائه محصولات و خدمات سطح بالا به پایگاه مشتریان خود ادامه دهید. علاوه بر این، این بخش به پشتیبانی از اعتبار بخش امکان‌سنجی مالی شما کمک می‌کند.

امکان سنجی مالی

بخش امکان سنجی مالی تمام جنبه های مالی شرکت شما را برای خواننده شرح می دهد. در این بخش، شما باید اطلاعاتی در مورد سرمایه گذاران، درآمد جاری، دارایی ها و بدهی ها و همچنین کل درآمد سالانه از سال قبل را درج کنید. شما همچنین باید یک ارزیابی هزینه و فایده داشته باشید که به حمایت از نیازهای کسب و کار شما کمک می کند.

هدف بخش امکان‌سنجی مالی، متقاعد کردن خواننده به سرمایه‌گذاری پشتیبانی، بودجه یا هر دو در پروژه پیشنهادی با نشان دادن هزینه‌های مورد نیاز برای حفظ عملیات تجاری است.

امکان سنجی سازمانی

بخش امکان سنجی سازمانی، شیوه های قانونی و اخلاقی شرکت شما را به خواننده نشان می دهد. این بخش باید شامل یک طرح کلی از ساختار کلی شرکت شما باشد، مانند شعبه ها یا بخش ها.

ممکن است بخواهید یک بیوگرافی کوچک برای هر یک از بنیانگذاران یا اعضای هیئت مدیره خود اضافه کنید. همچنین می توانید از برجسته کردن رویه های منابع انسانی که شرکت شما برای حفظ مسئولیت اخلاقی و قانونی در قبال کارکنان استفاده می کند و همچنین روش های انگیزشی که برای القای بهره وری در محل کار استفاده می کنید، بهره مند شوید.

بخش امکان سنجی سازمانی به خواننده کمک می کند تا تعیین کند که آیا روش های فعلی شرکت شما مکمل یا پشتیبانی از پروژه پیشنهادی است.

نتیجه

نتیجه گیری آخرین بخش نوشته شده گزارش شما قبل از پیوست و صفحات مرجع است. این بخش هر یک از بخش های قبلی را خلاصه می کند. شما باید نتیجه گیری را با برجسته کردن یک یا چند توصیه برای ایجاد انگیزه برای اقدام بیشتر در مورد موضوع پایان دهید. اگر این توصیه ها به بیش از چند جمله توضیح نیاز دارند، می توانید یک بخش جداگانه برای این توصیه ها ایجاد کنید.

صفحات پیوست و مرجع

پیوست یک بخش اختیاری است، اما معمولاً برای خواننده گزارش مفید است. این بخش شامل هر گونه اطلاعاتی است که خواننده ممکن است مفید بداند، اما مستقیماً با سایر موضوعات مورد بحث در گزارش شما مرتبط نیست. صرف نظر از اینکه آیا شما انتخاب می کنید که بخش ضمیمه را اضافه کنید یا نه، باید منابع را درج کنید.

یک بخش مرجع بسته به تعداد منابعی که برای ایجاد گزارش خود استفاده کرده اید می تواند یک یا چند صفحه داشته باشد. می توانید از اسناد شرکت، مقالات علمی مرتبط با صنعت خود یا هر سند اضافی که در طول اتمام پروژه نوشته اید استفاده کنید. حتماً از نقل‌قول‌هایی استفاده کنید که مطابق با راهنمای سبک مورد استفاده شما باشد.

مطالب مرتبط: نحوه اندازه گیری بهره وری و افزایش کارایی در محل کار

چگونه یک مطالعه امکان سنجی بنویسیم

در اینجا یک راهنمای گام به گام برای کمک به نوشتن مطالعه امکان سنجی خود آورده شده است:

  1. پروژه را شرح دهید.

  2. راه حل های بالقوه حاصل از پروژه را مشخص کنید.

  3. معیارهای ارزیابی این راه حل ها را فهرست کنید.

  4. بیان کنید که کدام راه حل برای پروژه امکان پذیرتر است.

  5. نتیجه گیری را بیان کنید.

۱. پروژه را شرح دهید

بخش اول یک مطالعه امکان سنجی شامل شرح پروژه ای است که می خواهید تکمیل کنید. شما باید هدف و مؤلفه های اصلی آن را که بر موفقیت آن تأثیر می گذارد برجسته کنید. به عنوان مثال، ” این پروژه با هدف استفاده از آموزش بخش و بهترین شیوه های منابع انسانی برای اطمینان از ادغام موفقیت آمیز کارکنان جدید با ادغام آینده. “

۲. راه حل های بالقوه حاصل از پروژه را مشخص کنید

ثانیا، با تیم خود صحبت کنید تا راه حل های ممکنی را ایجاد کنید که می تواند نتیجه پروژه باشد. این می تواند در مراحل بعدی به شما کمک کند و زمانی که سعی می کنید تعیین کنید کدام راه حل بیشترین مزیت را دارد.

مثلا:

  • “افزایش بهره وری شرکت”

  • ” فرهنگ مثبت محیط کار”

  • ” رضایت کارکنان جدید و فعلی به طور یکسان”

  • ” استراتژی های منابع انسانی بهبود یافته و بخش کلی”

۳. معیارهای ارزیابی این راه حل ها را فهرست کنید

ثالثاً، فهرستی از قوانین را برای خود و تیمتان بنویسید تا این راه حل ها را به دقت ارزیابی کنید. معیارهایی مانند پتانسیل درآمد، افزایش بهره وری، ارتباطات بهتر بین بخش ها، گسترش خط تولید یا رضایت مشتری را در نظر بگیرید.

مثلا:

  • ” تعداد کارکنان جدید پیوستن به شعبه در حین ادغام”

  • ” وضعیت فعلی بخش منابع انسانی و شیوه های مورد استفاده”

  • ” فرهنگ فعلی محل کار و خوش بینی کارکنان”

  • ” درآمد پیش بینی شده حاصل از ادغام”

۴. بیان کنید که کدام راه حل برای پروژه امکان پذیرتر است

چهارم، پس از مشورت با تیم خود، بیانیه ای در مورد راه حلی که می خواهید پروژه خود را به آن هدایت کنید، بیان کنید. اطمینان حاصل کنید که توضیحی در مورد اینکه چرا می‌خواهید به این راه‌حل دست یابید را در بالای گزینه‌های دیگری که بحث کرده‌اید، قرار دهید.

به عنوان مثال، ” بر اساس راه حل های بالقوه ارائه شده توسط این پروژه ادغام، ما تصمیم گرفته ایم که عملی ترین راه حل هم برای پروژه و هم برای آینده شرکت ما، بهبود استراتژی های منابع انسانی و بخش کلی است. این به این دلیل است که اساس موفقیت ما در حال حاضر است. و در آینده به تلاش‌های مستعد تیم منابع انسانی ما متکی است. “

۵. بیانیه نتیجه گیری را بیان کنید

در نهایت، بیانیه پایانی به شما کمک می کند تا نکات اصلی خود را خلاصه کنید. شما باید با تکرار عبارتی که در توضیحات پروژه خود بیان شده است و استدلال خود برای شروع پروژه شروع کنید. سپس، راه حلی را که در درجه اول می خواهید از طریق تکمیل پروژه به دست آورید، مجدداً بیان کنید و توضیح دهید که چرا می خواهید این راه حل اهمیت بیشتری نسبت به راه حل های دیگر داشته باشد.

به عنوان مثال، ” هدف این پروژه این است که به بخش منابع انسانی ما منابع مورد نیاز برای هماهنگی یک ادغام موفق را بدهد. ما استراتژی های منابع انسانی بهبود یافته و بخش کلی را به عنوان عملی ترین راه حل انتخاب کرده ایم زیرا بخش منابع انسانی ما به عنوان یک ساختار اساسی برای سایرین عمل می کند. راه حل هایی مانند افزایش بهره وری، فرهنگ محیط کار مثبت و رضایت شغلی در بین کارکنان ما.

مرتبط: چگونه یک نتیجه‌گیری بنویسیم (با نکات و مثال‌ها)

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *