صرف نظر از حرفه و وظایف شغلی شما، مهم است که بدانید چگونه به شیوه ای مطمئن و موثر صحبت کنید. توانایی شما برای داشتن اعتماد به نفس هنگام صحبت می تواند به شما کمک کند در نقش شغلی و آینده شغلی خود برتر باشید.
با صرف زمان برای تحقیق در مورد نکاتی که به شما کمک می کند با اعتماد به نفس صحبت کنید، می توانید شروع به تمرین و بهبود مهارت های گفتاری خود در محل کار کنید. در این مقاله از ایوسی، مهارتهای گفتاری را تعریف میکنیم، بررسی میکنیم که چرا آنها مهم هستند، نکاتی را برای بهبود مهارتهای صحبت کردن ارائه میکنیم و در مورد چگونگی اعتماد به نفس بیشتر هنگام صحبت کردن صحبت میکنیم.
مهارت های گفتاری چیست؟
مهارتهای گفتاری مهارتهایی هستند که به افراد کمک میکنند با یکدیگر تعامل داشته باشند و پیامها را منتقل کنند. در یک محیط حرفه ای، افراد هنگام ارائه سخنرانی، ملاقات با مشتریان، همکاری با همکاران یا هنگام پرسیدن سوال از مافوق از مهارت های گفتاری استفاده می کنند. در اینجا چند نمونه از مهارت های گفتاری آورده شده است:
-
ارتباط بین فردی: ارتباط بین فردی توانایی شخصی برای تنظیم زبانی است که استفاده می کند، بسته به اینکه با چه کسی صحبت می کند. به عنوان مثال، شما با مافوق مستقیم خود به طور متفاوتی نسبت به یک مشتری یا همکار صحبت می کنید.
-
گوش دادن فعال: گوش دادن فعال فرآیندی است که در آن افراد از سیگنال های غیرکلامی مانند تماس چشمی، تکان دادن سر، وضعیت بدن، یادداشت برداری و لبخند زدن برای انتقال علاقه خود به گوینده استفاده می کنند. حرکات کلامی کوچک نیز به گوش دادن فعال خوب کمک می کند. گوش دادن فعال مهم است، زیرا ممکن است لازم باشد پس از ارائه سخنرانی به سوالات پاسخ دهید. همچنین هنگامی که توجه خود را منتقل می کنید، طرف مقابل را درگیر مکالمه می کند.
-
متقاعدسازی: متقاعدسازی مهارتی است که در آن افراد با استفاده از زبان افراد دیگر را برای مشارکت در یک ایده یا پروژه ترغیب می کنند.
-
مهارت در واژگان: مهارت واژگان یک مهارت گفتاری مهم است زیرا کلماتی که استفاده می کنید بر درک مخاطبان و اعتبار حرفه ای شما تأثیر می گذارد.
مطالب مرتبط: مهارت های زبانی موثر در محل کار
چرا مهارت صحبت کردن مهم است؟
داشتن مهارت های گفتاری عالی به چند دلیل مهم است. در اینجا چند نمونه وجود دارد که چگونه می توانید از صحبت کردن موثر در یک محیط حرفه ای بهره مند شوید:
-
قابلیت استخدام شما را در طول مصاحبه های شغلی افزایش می دهد: هنگام درخواست شغل، داشتن مهارت های گفتاری عالی می تواند به شما کمک کند تا خود را به عنوان یک نامزد واجد شرایط و خوش صحبت نشان دهید. توانایی شما در بیان ایده ها و بحث در مورد ویژگی های قابل استخدام به کارفرمایان کمک می کند تا شما را در شرکت خود تجسم کنند. همچنین به آنها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا می توانید ارائه ها را رهبری کنید یا با مشتریان تعامل داشته باشید.
-
شانس شما برای به دست آوردن ترفیعات داخلی را افزایش می دهد: با نشان دادن مهارت های گفتاری خوب در محل کار فعلی خود، به کارفرمای خود نشان می دهید که توانایی برقراری ارتباط ایده ها و رهبری ارائه ها را دارید. این می تواند به شما در هنگام درخواست برای نقش های رهبری بیشتر کمک کند، یا می تواند به شما کمک کند که مسئولیت های ارشد بیشتری در نقش فعلی خود داشته باشید.
-
الهام بخش تغییر است و بر تصمیمات تجاری تأثیر می گذارد: به عنوان یک حرفه ای، توانایی شما برای صحبت مؤثر از طریق ارتباطات واضح و زبان متقاعدکننده می تواند بر موفقیت شما در کار تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که می دانید چگونه از گفتار برای انتقال ایده ها به دیگران استفاده کنید و آنها را تشویق کنید تا مزایای بالقوه ایده های شما را ببینند.
-
به شما کمک می کند تا روابط مثبت در محل کار را تقویت کنید: مهارت های صحبت کردن نیز مهم هستند زیرا به شما کمک می کنند تا با همکار خود گفتگو کنید. با انجام این کار، می توانید ارتباطات معناداری با آنها برقرار کنید که فعالیت های کار تیمی و فرهنگ محل کار را افزایش می دهد.
-
از طریق وضوح و زبان از ارتباط نادرست جلوگیری می کند: درک نحوه صحبت کردن به طور مؤثر به شما کمک می کند سؤالات و پاسخ ها را به گونه ای بیان کنید که درک آن آسان باشد. این بیشتر تضمین می کند که شما و همکارانتان یک گردش کار سازنده را حفظ کنید.
مطالب مرتبط: چگونه بر ترس از سخنرانی در جمع غلبه کنیم؟
چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم
شما باید بتوانید با اطمینان صحبت کنید، چه میخواهید مشتری را متقاعد کنید تا قرارداد خود را تمدید کند، چه یک مافوق را برای حمایت از ایده شما متقاعد کنید یا یک کار ارائه دهید. برای تعیین اینکه چگونه هنگام صحبت کردن، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، این مراحل را مرور کنید:
۱. نقاط ضعف خود را بپذیرید
اگر می خواهید در صحبت کردن در مقابل گروه ها یا بیان ایده های خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، ابتدا باید نقاط ضعف خود را بپذیرید. این به این معنی است که با اشتباه کردن و درس گرفتن از آنها مشکلی نداشته باشید. با انجام این کار، می توانید نگرانی های خود را کاهش دهید و به آرامی اعتماد به نفس خود را هنگام صحبت در محل کار افزایش دهید.
۲. به خودتان زمان بدهید تا آماده شوید که چه بگویید
چه باید یک سخنرانی ارائه دهید، یا می خواهید ایده ای را به مافوق ارائه دهید، دادن زمان کافی برای تمرین و فکر کردن در مورد پیام خود می تواند به شما کمک کند اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. برای انجام این کار، ایده های خود را بنویسید، یک طرح کلی ایجاد کنید و ارائه خود را چند بار مختلف تمرین کنید.
مطالب مرتبط: ۵ راه برای بهبود مهارت های سخنرانی عمومی
۳. تماس چشمی را حفظ کنید
حفظ ارتباط چشمی با مخاطبان می تواند به انتقال اعتماد به نفس شما کمک کند، حتی اگر عصبی هستید. هنگامی که در جلسات یا رویدادها در مقابل گروه های بزرگ صحبت می کنید، با چند نفر مختلف تماس چشمی برقرار کنید تا تمرکز خود را روی کل مخاطب نشان دهید. همچنین می توانید روی دیواری که مستقیماً پشت مخاطبان خود قرار دارد تمرکز کنید تا به شما در تمرکز کمک کند. هنگام صحبت با یک نفر، تماس چشمی را با استراحت های کوتاه متعادل کنید.
۴. تعداد سوالاتی که می پرسید را محدود کنید
هنگام ارائه یک ایده یا ارائه یک ارائه، می توانید با خودداری از تبدیل عبارات قطعی به سؤال، اعتماد به نفس را منتقل کنید. به عنوان مثال، گفتن، “شاید ما می توانیم کانال های توزیع را تغییر دهیم؟” نامشخص است در عوض بگویید: “ما باید کانال های توزیع خود را تغییر دهیم تا هزینه های مربوط به عمده فروشی را کاهش دهیم.”
۵. به طرف مقابل اجازه دهید تا در لحظات سکوت شروع به گفتگو کند
در طول مکالمات، ممکن است در لحظات سکوت احساس نیاز به صحبت کنید. با این حال، این می تواند باعث شود که شما چیزی غیر مرتبط با پیام یا ایده اصلی خود بگویید. بنابراین، پس از صحبت کردن، باید با لحظات سکوت، خوب بودن را تمرین کنید. این همچنین باعث می شود که مخاطبان شما در گفتگو مشارکت کنند.
۶. خودتان باشید
اجازه دادن به شخصیت خود را برای نشان دادن بخش مهمی از اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن است. همچنین به جریان طبیعی مکالمات کمک میکند و میتواند به مخاطبان شما کمک کند هنگام ارائه ارائه با شما ارتباط برقرار کنند.
مطالب مرتبط: ۱۶ مزیت کامل کردن مهارت های سخنرانی عمومی
نکاتی برای بهبود مهارت گفتاری
روشهای مختلفی وجود دارد که میتوانید مهارتهای گفتاری خود را در محل کار بهبود بخشید. این نکات را برای کمک به بهبود مهارت گفتاری خود مرور کنید:
در ابتدا اهداف کوچک تعیین کنید
توسعه مهارت های گفتاری عالی، درست مانند عادت های خوب، به زمان نیاز دارد. شروع با تعیین اهداف ملموس به شما کمک می کند با انگیزه بمانید و به شما امکان می دهد پایه ای قوی برای توسعه مهارت خود ایجاد کنید. نمونه هایی از اهداف کوچک شامل حفظ تماس چشمی در طول یک مکالمه هر روز یا پرسیدن از یک همکار است که آیا در مورد چیزی که شما گفتید نیاز به توضیح بیشتری دارد یا خیر.
دایره لغات خود را گسترش دهید
استفاده از لغات واژگان مناسب بر نحوه تفسیر مخاطب از معنای پیام شما و اینکه آیا با آن موافق است یا خیر تأثیر می گذارد. بنابراین، مهم است که به کلماتی که هنگام ارائه سخنرانی، صحبت با مشتریان یا ارائه ایده های تجاری استفاده می کنید، فکر کنید. در مورد لغات واژگان مؤثر تجاری تحقیق کنید و سعی کنید آنها را در گفتار خود بگنجانید تا ببینید مخاطب شما چگونه به آنها واکنش نشان می دهد. برخی از نمونههای کلمات واژگان تجاری عبارتند از اولویتبندی، سادهسازی، سود، توزیع یا پیادهسازی.
بیشتر بخوانید: ۷ گام برای گسترش واژگان انگلیسی خود (با نکات)
بازخورد بخواهید
بازخورد روشی موثر برای شناسایی زمینه هایی است که باید با مهارت های گفتاری خود در چه زمینه هایی پیشرفت کنید. به عنوان مثال، پس از ارائه ارائه در طول جلسه، به مافوق مستقیم خود ایمیل بزنید و از آنها بپرسید که آیا بازخورد سازنده ای برای ارائه دارند یا خیر. همچنین می توانید از همکاران خود بپرسید. این به شما کمک می کند تا یک یا چند روش برای بهبود صحبت کردن خود برای ارائه بعدی تعیین کنید.
برای رهبری ارائه در جلسات داوطلب شوید
بهترین راه برای بهبود مهارت های صحبت کردن، تمرین است. بنابراین، از فرصت های سخنرانی در جمع برای به دست آوردن اعتماد به نفس بیشتر و استراتژی های سخنرانی استفاده کنید. می توانید این کار را با صحبت مستقیم با سرپرست یا مدیر خود انجام دهید تا آنها اهداف شما را درک کنند.
اگر مطمئن نیستید چه بگویید، مکث کنید
چه در حال ارائه سخنرانی یا گفتگوی انفرادی باشید، باید مطمئن شوید که افکار خود را جمع آوری کرده اید تا بتوانید پیام روشنی ارائه دهید. اگر چیزی را که می خواهید بگویید فراموش کردید، با مخاطبان خود صادق باشید و از عبارتی مانند “اجازه دهید فکر کنم چگونه این را بهتر بیان کنم” یا “اجازه دهید به یک مثال فکر کنم” استفاده کنید. این به شما زمان می دهد تا فکر کنید و تمایل شما را برای ارائه یک پیام واضح و مختصر نشان می دهد.
ثبت نام آنلاین در دوره ارتباطات
دوره های آنلاین مختلفی وجود دارد که به متخصصان کمک می کند تا مهارت های سخنرانی در جمع را توسعه دهند و یاد بگیرند که چگونه در یک محیط تجاری به طور موثر ارتباط برقرار کنند. شما می توانید این دوره ها را با سرعت دلخواه خود تکمیل کنید و برای ارتقای رزومه خود گواهینامه ارتباطی دریافت کنید.
در طول روز مکالمه با مردم را تمرین کنید
تمرین بخش کلیدی توسعه مهارت های گفتاری عالی است. با شروع مکالمه، می توانید اعتماد به نفس پیدا کنید و روش های بهتری برای صحبت با دیگران ایجاد کنید. این می تواند شامل تمرین مهارت های گوش دادن فعال یا استفاده از کلمات واژگان باشد.