مشتری کیست؟
طبق تعریف کتاب معیارهای بازاریابی (Marketing Metrics: The Definitive Guide to Measuring Marketing Performance) بسته به کسب و کار شرکت، مشتری ممکن است به عنوان یک فرد، خانواده، نام صفحه نمایش (کاربر)، بخش، یا کسب و کاری که خرید، سفارش یا ثبت نام کرده است، تعریف شود.
اما به هر حال، بسیاری از افراد یا شرکتها، مشتری را به عنوان «خریدار واقعی یا بالقوه محصولات یا خدمات» تعریف میکنند.
چگونه مشتریان جدید جذب کنیم؟
به عنوان یک صاحب کسب و کار، بدون شک کاملاً آگاه هستید که پایگاه مشتریان شما شریان حیات شرکت شما است. یک جریان ثابت از مشتریان جدید به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را توسعه دهید و چشم انداز شرکت خود را محقق کنید.
پس سوال مهمی که ایجاد میشود این است که “بهترین رویکرد شما در ایجاد پایگاه مشتری برای خود چیست؟ کسب و کار آنلاین؟ یا شیوههایی دیگر؟”
و در پاسخ به این سوال، به نظر می رسد که یک رویکرد هفت مرحله ای برای جذب مشتریان جدید بهترین کار را دارد.
۱. مشتری ایده آل خود را شناسایی کنید
اگر نوع مصرف کنندگان مورد نظر خود را بشناسید، جستجوی مشتریان آسانتر است. بدون ترکیبی از مشتری ایده آل خود، احتمالاً نمی دانید از کجا شروع کنید.
نیکول بکت (Nicole Beckett، رئیس منبع محتوای برتر)، میگوید:
«تصویر شفافی در ذهن خود داشته باشید که دقیقاً چه کسی را هدف قرار میدهید».
به این فکر کنید که چه چیزی این نوع افراد را خوشحال، غمگین، ترسیده، تسکین میدهد/میکند و سپس به این فکر کنید که چگونه می توانید زندگی آنها را کمی آسان کنید!؟
تمرکز مشتری ایده آل خود را محدود کنید و از بیان اظهارات گسترده بازار هدف مانند هر زن، هر مرد یا همه بیبی بومرها (کودکان نسل انفجار، که در دورهی انفجار جمعیت پس از جنگ جهانی دوم، یعنی در حدّ فاصل سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۶۴ زاده شدهاند) خودداری کنید. تعداد کمی از محصولات برای آن دسته از افراد جذاب هستند و اغراقآمیز بودن بازار شما میتواند مانع از ایجاد استراتژیهای هدفمند برای جذب مشتریان شود.
۲. محل زندگی مشتری خود را کشف کنید
جف موتر (Jeff Motter، مدیر عامل و مدیر ارشد بازاریابی شرق – گروه بازاریابی خلیج) میگوید: با در نظر گرفتن مشتریان هدف خود، مکانهایی را که احتمالاً در آنها یافت میشوند (رسانه، آنلاین، آفلاین، پست و غیره) شناسایی کنید و سپس برای آنها پیامهایی ایجاد کنید.
جایی که به دنبال مشتریان می گردید به ماهیت کسب و کار شما بستگی دارد. برخی از مکانهای آنلاین خوب شامل انجمنها و صفحات رسانههای اجتماعی، از جمله مکانهای خودتان و کسبوکارهای مشابه یا مکمل هستند. و به صورت آفلاین، میتوانید با مشتریان بالقوه زیادی در کنفرانسها و همایشهای صنعت خود ملاقات کنید.
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
۳. کسب و کار خود را از درون و بیرون بشناسید
درک کامل صنعت خود و داشتن دانش قوی از محصول یا خدمات شما برای جذب مشتریان علاقه مند بسیار مهم است. وقتی محصول خود را به درون و بیرون بشناسید، این واقعیت آشکار می شود. افرادی که به پیشنهادات شما علاقه مند هستند می توانند میزان آگاهی شما را ببینند و ممکن است از شما کمک بگیرند.
۴. خود را به عنوان پاسخگو قرار دهید
جیسون ریس (Jason Reis، مالک و برنامه نویس اصلی شرکت Flehx Corp)، میگوید: به مشتریان بالقوه ای که با آنها در تماس هستید، دلیل خوبی برای امتحان کردن خدمات خود ارائه دهید، که اولین قدم شما برای تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. او میگوید:
«ارزش بدهید و خودتان را به عنوان داشتن درک عمیق از مشکلاتی که آنها به دنبال حل آن هستند، تثبیت کنید».
این به شکل ایجاد محتوا از طریق وبینارها، پست های وبلاگ، وبلاگ نویسی مهمان، و حضور در جایی و شبکه سازی فیزیکی با مردم است. از همه اینها، شروع به جذب دنبالکنندگان خواهید کرد، و تا زمانی که یک قیف فروش ساختاریافته دارید، میتوانید دنبالکنندگان/طرفداران را به مشتریان پولی تبدیل کنید.
مرتبط: حمایت از مشتری چیست؟ (با ۴ استراتژی برای اجرا)
۵. بازاریابی با پاسخ مستقیم را امتحان کنید
بهترین گزینه برای ارتباط با مشتریان و تماس با آنها ممکن است استفاده از تاکتیک هایی برای تشویق آنها به انجام یک اقدام خاص باشد، مانند شرکت در لیست ایمیل شما یا درخواست اطلاعات بیشتر.
موتر پیشنهاد می کند که پیام هایی را برای بازار هدف خود ایجاد کنید. یاد بگیرید که تبلیغاتی ایجاد کنید که مشتریان ایده آل شما را با ارائه رایگان چیزی ارزشمند به آنها جذب کند تا آنها را در قیف خود راه اندازی کنید.
تمام آنچه را که می توانید، در مورد شیوه های بازاریابی پاسخ مستقیم بیاموزید، زیرا آنها به شما یاد می دهند که روی نتایج مهم تمرکز کنید. پیامهای قانعکنندهای ایجاد کنید که به مخاطب ایدهآلتان بگوید که چرا باید احمق باشد تا با شما کار نکند. به آنها نشان دهید که درد آنها را درک می کنید و می توانید آن را سریعتر و ارزان تر از آنچه که بدون شما می توانستند از بین ببرید.
۶. ایجاد مشارکت
همکاری با کسب و کارهایی که خدمات تکمیلی ارائه می دهند، به شما این فرصت را می دهد که از هم افزایی استفاده کنید، که می تواند در ایجاد یک تجارت بسیار موثر باشد. به عنوان مثال، اگر شرکتی دارید که در زمینه سئو تخصص دارد، با کسب و کاری که وب سایت می سازد همکاری کنید.
بکت پیشنهاد میکند وقتی همه چیز گفته میشود و انجام میشود، پرورش روابط، چه با دیگر صاحبان کسبوکار یا مشتریان، به شما کمک میکند تا یک پایگاه مشتری ایجاد کنید. «روی ایجاد روابط انسانی تمرکز کنید. هرچه روابط شما قوی تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان در مورد شما به دوستان خود بگویند. و احتمال بازگشت آنها بیشتر می شود.»
۷. پیگیری
جاش اسپراگ (Josh Sprague، مدیر عامل شرکت گل نارنجی)، پیشنهاد میکند پس از تلاشهایتان برای وارد کردن تجارت، همیشه به یاد داشته باشید که حلقه را ببندید.
به یاد داشته باشید که وظایف پیگیری را تنظیم کنید (پیگیری تا نمونه ارسال شده و غیره) و برنامه خود را اجرا کنید. بسیاری از سرنخ ها و مکالمات عالی به هدر می روند زیرا فراموش می کنید پیگیری کنید. انجام این مرحله ساده می تواند به شما کمک کند تا پایگاه مشتری خود را رشد دهید.