انجام، تولید و دستیابی به بیش از سایر مشاغل مشابه می تواند یک هدف مهم برای یک شرکت باشد. یک سازمان با عملکرد بالا شرکتی است که هم نتایج مالی و هم غیرمالی به دست می آورد که بهتر از هر سازمان دیگری در گروه همتای خود است. کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازمان های با عملکرد بالا و معیارهای آنها می تواند به شما در برنامه ریزی برای بهبود کسب و کارتان کمک کند.
در این مقاله از ایوسی، بررسی می کنیم که یک سازمان با عملکرد بالا چیست، عوامل موفقیت آنها چیست و چگونه می توانید کسب و کار خود را به یک سازمان با عملکرد بالا تبدیل کنید.
سازمان با عملکرد بالا چیست؟
یک سازمان با عملکرد بالا چارچوبی است که منجر به عملکرد خوب یک کسب و کار در مقایسه با همتایان یا رقبای خود می شود. عملکرد بالا در یک سازمان به این معنی است که سازمان از طریق تصمیمات مدیریتی مناسب در مورد استخدام، بازاریابی، فروش و عرضه موفق بوده است. یک سازمان با عملکرد بالا هم در خروجی خود و هم در کارکنانی که در آنجا کار می کنند برتری دارد.
کسانی که در یک سازمان با عملکرد بالا هستند، حل کننده مشکلات هستند، هم در رده های کارکنان و هم در کارکنان پرسنل مدیریت. برای عملکرد بهتر از هر همتای دیگری در یک صنعت، یک سازمان کارکنانی دارد که می دانند چگونه مشکلات را در پاسخ به درخواست سهامداران و شرایط بازار حل کنند.
بسیاری از جنبه های دیگر وجود دارد که یک سازمان را به سمت تبدیل شدن به یک سازمان با عملکرد بالا سوق می دهد، از جمله برخی از موارد زیر:
تجربه و تخصص
یکی از جنبه های یک سازمان با عملکرد بالا این است که شرکت متخصصان را استخدام می کند. این بدان معنی است که مدیران اصول مدیریت تیم ها را درک می کنند، در حالی که کارکنان وظایف خود را به خوبی درک می کنند. کسانی که در سازمان استخدام میکنند، میدانند که چگونه کمپینهای استخدامی را با منابع ارزشمندی که از آنها میتوانند استخدامهای بالقوه را جمعآوری کنند، مدیریت کنند. آنها همچنین از تخصص کافی برای درک بهتر نحوه استفاده صحیح از منابعی که شرکت به آنها می دهد برخوردار هستند. با ارزش گذاشتن تخصص در کارکنان خود، یک شرکت ممکن است کارکنان بهتری را نسبت به رقبای خود استخدام کند که ممکن است منجر به سود بیشتر شود.
مرتبط: مهارت های سازمانی برتر برای رزومه، مصاحبه و توسعه
وضوح
جنبه دیگری که می تواند به یک کسب و کار کمک کند تا به یک سازمان با عملکرد بالا تبدیل شود، وضوح آن است. این هم به معنای وضوح در کیفیت ارتباط بین کارکنان و وضوح مأموریت، هدف و مجموعه سیاستهای کسبوکار است. هر چه یک کسب و کار در تمام جنبه های خود شفافیت بیشتری داشته باشد، هم کارمندان و هم مشتریان می توانند اظهارات آن را درک کنند و به آن واکنش نشان دهند. یک کارمند میتواند در قبال یک خطمشی مؤثرتر عمل کند، اگر آن خطمشی روشن باشد، همانطور که یک مشتری ممکن است یک محصول را بخرد اگر به وضوح بیشتر مزایای آن را برایش درک کند.
مطالب مرتبط: مهارت های سازمانی چیست؟ (با مثال)
رهبری
اگر استانداردهای رهبری موثر وجود داشته باشد، کسب و کارها می توانند به سازمان هایی با عملکرد بالا تبدیل شوند. با وجود رهبران موثر در یک تجارت، یک سازمان می تواند در جهتی کار کند که شرکت را از رقبای خود جلوتر ببرد و با کارمندانی که رهبر آنها را درک کرده و به آنها احترام می گذارند، این پیشرفت را انجام دهد. رهبری خوب به جنبه های مختلفی از جمله ارتباطات مناسب، همدلی، برنامه ریزی، ارزیابی ریسک و دانش صنعت نیاز دارد. رهبران مؤثر می توانند به تشویق ذینفعان برای برقراری ارتباط بیشتر با کارکنان کمک کنند.
مرتبط: راهنمای برنامه ریزی جانشین پروری و شغل شما
عمل
جنبه دیگری که می تواند به کسب و کار کمک کند تا به یک سازمان با عملکرد بالا تبدیل شود، پاسخ به بازخورد است. جمع آوری بازخورد مهم است زیرا می تواند به بهبود کسب و کار در تمام زمینه های رقابتی از جمله فروش، بازاریابی و تلاش های کمپین استخدام کمک کند. کسبوکارها میتوانند به روشهای مختلفی بازخورد جمعآوری کنند، از جمله از طریق نظرسنجی، معیارهای پاسخ مشتری و ورودی کارکنان. گوش دادن به بازخورد و واکنش سریع می تواند به بهبود فروش و تقویت پیوند بین کارمندان و رهبران کسب و کار کمک کند. کارمندانی که احساس می کنند شنیده می شوند ممکن است بعداً تغییرات تجاری یا سیاستی را بیشتر بپذیرند.
مطالب مرتبط: ۱۰ سبک رهبری رایج (به علاوه نحوه یافتن سبک خود)
توانمندسازی
یک کسب و کار با عملکرد بالا ممکن است به دلیل توانمندسازی کارکنان نسبت به سایر مشاغل دارای مزایایی باشد. توانمندسازی به این معناست که افراد خارج از مدیریت بر مسیر آینده کسب و کار تأثیر دارند. دادن قدرت بیشتر به کارمندان برای تأثیرگذاری بر مکانی که در آن کار میکنند، میتواند به آنها کمک کند که در کسبوکار بیشتر احساس مشارکت کنند و حتی ممکن است به آنها کمک کند تا تغییرات خطمشی شرکت را که بر آنها تأثیر میگذارد بیشتر بپذیرند.
همچنین توانمندسازی کارکنان می تواند به شرکت کمک کند دیدگاه کلی تری در مورد عملیات به دست آورد. کارکنان دیدگاه های متفاوتی نسبت به پرسنل مدیریت و رهبران دارند، که ممکن است در هنگام بررسی چگونگی بهبود بیشتر سازمان ارزشمند باشد.
مزایای تبدیل شدن به یک سازمان با عملکرد بالا چیست؟
مزایای زیادی وجود دارد که می توانید با تبدیل کردن آن به یک سازمان با عملکرد بالا برای کسب و کار خود به ارمغان بیاورید، از جمله:
سود بالاتر
یکی از مزایای داشتن یک کسب و کار با عملکرد بالا افزایش سود است. با رهبران توانمندتر، کارمندان و تلاشها در جهت بهرهوری، یک کسبوکار میتواند چرخش بیشتری برای مشتریان و نرخ فروش بالاتری برای محصولات داشته باشد. یک کسب و کار با عملکرد بالا همچنین می تواند بازده تولید خود را بهبود بخشد و محصول بیشتری نسبت به سایر مشاغل رقیب تولید کند.
ادغام فرصت ها
دلیل دیگری که می تواند برای ایجاد یک کسب و کار با عملکرد بالا مفید باشد این است که مشاغل با عملکرد بالا فرصت هایی برای ادغام دارند. به عنوان یک کسب و کار با نرخ عملکرد بالاتر از رقبای پیشرو، شرکت شما می تواند با شرکت های دیگر ادغام شود یا به طور کامل خرید کند. این می تواند به کاهش رقابت، به دست آوردن منابع اضافی و دستیابی به مشتریان بیشتر کمک کند. خرید شرکتهای دیگر نیز میتواند به بهبود نفوذ منطقهای و محلی کسبوکار شما با داشتن مکانهایی در نقاط مختلف کشور یا کلاً در کشورهای مختلف کمک کند.
افزایش چشم انداز
یکی دیگر از دلایلی که کسب و کار شما می تواند از عملکرد بالا بهره مند شود، این است که ممکن است به عنوان صاحب کسب و کار بالقوه بیشتری داشته باشید. هرچه تجارت شما در صنعت شما بزرگتر باشد، ممکن است فرصت های بیشتری برای گسترش به صنایع دیگر داشته باشید. این می تواند به معنای گزینه های بیشتر ذینفعان یا فرصت های همکاری با دیگر رهبران در صنعت خود باشد که می توانید برای گسترش یا بهبود کسب و کار خود از آنها استفاده کنید.
عوامل موفقیت یک سازمان با عملکرد بالا چیست؟
عوامل زیادی وجود دارد که کسب و کارها در ایجاد جنبه های لازم برای یک سازمان با عملکرد بالا موفق می شوند که شامل چهار مورد زیر است:
۱. کیفیت مدیریت
در یک سازمان با عملکرد بالا، تمام سطوح سازمان، به ویژه مدیریت، با احترام با یکدیگر رفتار می کنند و در تمام اقدامات خود برای وفاداری و انصاف ارزش قائل می شوند. مدیران می کوشند هم با کارکنان و هم با گروه کارکنان روابط فردی و عمومی داشته باشند و با همه برابر رفتار کنند و رفتار خوب را برای دیگران الگوبرداری کنند. هر کارمند تعهد، اشتیاق و اخلاق کاری مناسب را در کسب و کار نشان می دهد و در حین انجام وظایف خود برای منافع بیشتر آن کار می کند.
مرتبط: مهارت های تضمین کیفیت: تعریف، مثال ها و نکات
۲. جهت گیری تجاری
یکی دیگر از عوامل موفقیت، داشتن جهت گیری های تجاری واکنشی و تشویق کننده است. در یک سازمان با عملکرد بالا، رهبران با تشویق مکرر ارتباطات و بازخورد، برای نظرات هر کارمند ارزش قائل هستند. آنها به سیاستها و اشتباهات تجربی در سازمان اجازه میدهند، زیرا در درون اشتباهات درسهایی وجود دارد که کسبوکار میتواند برای دستیابی به چشماندازها و سود بالاتر از آنها استفاده کند. هم کارمندان و هم پرسنل مدیریتی مایلند به نفع کسب و کار ریسک کنند و نتایج خود را به طور کامل مستند کنند تا کارایی کسب و کار بتواند به بهبود ادامه دهد.
۳. کیفیت کارکنان
در یک سازمان با عملکرد بالا، مدیریت اطمینان حاصل می کند که نیروی کار متنوع و ماهری ایجاد می کند که افراد متخصص در این صنعت را استخدام می کند. این به این دلیل است که کسبوکار بتواند مشکلات را قبل از وقوع آنها تشخیص دهد یا از مشوقهای کارگری برای حل مشکلات در اسرع وقت استفاده کند. یک سازمان با عملکرد بالا، کارکنان خلاقی را استخدام می کند که می توانند به راه حلی برای مشکلات پیچیده در بخش خود کمک کنند. آنها کارکنان خود را به گونهای آموزش میدهند که انعطافپذیر و سختکوش باشند تا کسبوکار بتواند اهدافی مانند مشارکتها و پروژههای بلندمدت سهامداران مشتری را مدیریت کند.
۴. بهبود مستمر
یک سازمان با عملکرد بالا، استراتژیهای تجاری را اتخاذ میکند که بر سادهسازی فرآیندها و حفظ اهداف منحصربهفرد در طول فصلهای مالی خود تمرکز دارد. کسب و کارهای با عملکرد بالا برای بهبود مستمر تلاش می کنند زیرا برتری می تواند به متمایز کردن یک کسب و کار از دیگران کمک کند. سادهسازی مداوم یک فرآیند میتواند به سادهسازی دستورالعملها و افزایش سودآوری کمک کند. یک سازمان با عملکرد بالا نیز این تغییرات را اندازه گیری و گزارش می کند تا به مستندسازی و مطالعه نتایج تصمیمات صنعت کمک کند.
مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها
نکاتی برای توسعه یک سازمان با عملکرد بالا
اگر می خواهید به کسب و کار خود کمک کنید تا به یک سازمان با عملکرد بالا تبدیل شود، برخی از نکات زیر را در نظر بگیرید:
کارشناسان را استخدام کنید
متخصصان در یک صنعت، یا کسانی که در کاری که انجام میدهند استعداد دارند، میتوانند به کسب و کار شما کمک کنند تا حاشیه سود بالاتری داشته باشد. آنها می توانند کسانی باشند که آموزش های تخصصی در یک صنعت دارند یا کارکنانی با استعدادهای خاص که آنها را ارزشمند می کند. در صورت امکان، کارشناسان یا رهبران با استعداد را برای بخش خود استخدام کنید تا بتوانید به رشد آن بخش مستقل از رهبری خود کمک کنید. برای مثال، اگر ابتدا کارشناسان استخدام را جمع آوری کنید، آن کارشناسان استخدام می توانند از تخصص خود برای یافتن استعداد در زمینه های دیگر استفاده کنند.
ارتباط باز را تشویق کنید
راه دیگری که می توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید و به آن کمک کنید تا به سازمانی با عملکرد بالا تبدیل شود، تشویق ارتباطات باز به روش های مختلف است. ارتباطات باز می تواند به مؤثرتر کردن رهبران کمک کند و کارکنان را تشویق کند تا مسائل یا جنبه های مثبتی را که در طول کار تجربه می کنند، با هم در میان بگذارند. این به نوبه خود می تواند به تولید بازخورد کمک کند که در نهایت می تواند به بهبود پیوسته کسب و کار شما کمک کند.
بازخورد را بپذیرید
شما می توانید با پذیرش مکرر بازخورد، کسب و کار خود را بهبود ببخشید تا به سازمانی با عملکرد بالا تبدیل شود. بازخورد چیزی است که به بهبود کسب و کار شما کمک می کند، چه آن را در داخل از طریق کارمندان جمع آوری کنید و چه از خارج از طریق مشتریان. همیشه اطمینان از اینکه نوعی سیستم جمعآوری بازخورد باز و آماده برای ورودی دارید، میتواند راهی عالی برای تمرکز بر اندازهگیریهای بهبود باشد. همچنین می تواند به ارائه گام های عملی برای بهبود کسب و کار کمک کند.
مرتبط: ۴ روش بازخورد که باعث بهبود عملکرد در محل کار می شود
با ذینفعان مشورت کنید
راه دیگری که می توانید برای ایجاد یک سازمان با عملکرد بالا کار کنید، مشورت با سهامدارانی است که شرکت شما از نزدیک با آنها همکاری می کند. بسته به توافق نامه های انطباق که دارید، سهامداران ممکن است با سایر اعضای صنعت یا شاید حتی با رقبای مستقیم شما کار کنند.
مشورت با سهامداران در مورد جنبههایی از کسبوکارتان که میتوانید روی آنها کار کنید، میتواند به ایجاد بینشهایی کمک کند که تیم مدیریت شما یا هر شخص دیگری در سازمان ممکن است نتواند ارائه دهد. در حالی که یک نظر خارجی منحصر به فرد را به گروه ارائه می دهد، این می تواند نظر یک متخصص را نیز به سازمان برساند، بسته به سابقه ذینفعان در صنعت شما.
رقبا را ارزیابی کنید
روش دیگری که میتوانید به کسب و کار خود به حاشیه سود بالاتر کمک کنید، ارزیابی تاریخچه رقبا و اقدامات فعلی در صنعت است. آموختن چیزهایی که آنها یاد گرفتهاند و چیزهایی که برای یک کسبوکار مفید است یا نه، میتواند به شما کمک کند درسهایی را بدون ضرر و زیانهایی که ممکن است به همراه داشته باشد، جمعآوری کنید.
شما می توانید رقبای صنعت خود را با انجام تحقیق، انجام مصاحبه با رهبران تجاری یا با تحقیق در مورد تاریخچه شرکت در یک مطالعه عمیق تر ارزیابی کنید. شما همچنین می توانید با مصاحبه نزدیک با کارکنان خود، رقبای صنعت را مطالعه کنید، بدانید از چه سازمان هایی آمده اند یا چرا مشاغل قبلی را ترک کرده اند.