ایوسی

با ویژگی‌های یک لوگوی تاثیرگذار آشنا شوید / معرفی انواع تکنیک طراحی لوگو

میزان اهمیت طراحی لوگو چقدر است؟

بی شک شما نیز امروز با کلمه‌ی لوگو به خوبی آشنا هستید؛ اما با این وجود، در تعریف لوگو می‌توان گفت: لوگو یک نشان گرافیکی (چه در قالب گرافیک پیکسلی و چه گرافیک برداری) است که به صورت علامت‌ها، سمبل‌ها، نوشتار و یا حتی ترکیبی از تمامی این‌ها به نمایش در می‌آید و هدف از طراحی آن، شناساندن بهتر کمپانی‌ها، نهادها، سازمان‌ها و حتی تولیدی‌ها و شرکت‌های کوچکِ خدماتی و همچنین تثبیت بهتر نامشان در اذهان می‌باشد.

امروزه از کمپانی‌های غول و چندملیتی گرفته تا شرکت‌های بی نام و کوچک، تمامی آنها حتما لوگویی را به منظور افزایش اعتبار خود و ماندگاری بهتر برای خود طراحی و ایجاد کرده اند. و گاه، برخی از شرکت‌ها در گذر زمان، به دفعات لوگوی خود را بازطراحی نموده و می‌نمایند تا بدین‌صورت بر میزان اعتبار و جایگاه خود بیافزایند (هر چند طراحی‌های مداوم به دلایل مختلف اصلا مناسب نبوده و توصیه نمی شود)

از همین رو، شکی در این نسیت که مسئله‌ی لوگو و طراحی حساب شده‌ی آن در مسئله‌ی برندسازی و افزایش اعتبار سازمانی در میان مردم، مسئله‌ای بسیار مهم و لاینفک است که هر شخص حقوقی باید آن را به صورت بسیار جدی و دقیق مورد توجه قرار دهد.

فواید یک لوگوی خوب

این را به یاد داشته باشید که داشتن یک لوگوی خوب و قوی به شما کمک خواهد نمود تا علاوه بر اینکه برای کسب و کارتان هویت داشته باشید، بتوانید از رقبای خودتان نیز به خوبی متمایز بشوید. در واقع یک لوگوی خوب کمک بسیار شایانی به روند رشد کسب و کارتان و همچنین جذب مشتریان جدید خواهد کرد.

و حتی یک لوگوی خوب و قوی می‌توانید در روند نگه‌داری مشتریان نیز بسیار موثر بیافتد؛ هر روزه صدها و یا حتی هزاران لوگوی مختلف به چشم مشتریان شما می‌خورد، اما لوگوی شما لوگویی خوب و حساب شده باشد با ارسال پیامی صحیح، حس اعتماد را به مشتریان و مخاطبانتان انتقال داده و سبب ترغیب به خریدِ محصول یا دریافت خدمات برای مخاطبین جدید و ماندگاری مشتریان قدیمی شما خواهد شد.

البته باید این را نیز به یاد داشته باشید که یک لوگوی خوب به تنهایی نمی‌تواند تمام کار را انجام دهد، بلکه یک لوگوی خوب در کنار یک محصول، یک خدمات و یا ترکیبی درست از این دو می‌تواند به خوبی بردخشد و به خوبی برای شما اثربخش باشد.

طراحی لوگو باید هدفمند باشد

از آنجا که در طراحی لوگو هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ هر کس می‌تواند برای کسب و کار خود بی نهایت شکل و طرح متفاوت از لوگوها را متصور شود؛ اما لازم است که با شناختِ بهترِ دسته‌بندی لوگوها، طرحی مناسب‌تر را برای سازمان خود انتخاب نمایید. یادتان باشد لوگو معرف و نماد شما و کسب و کارتان است و شما و سازمان تان با همین نماد به یاد خواهید آمد، و حتی هرکجا که نماد شما به نمایش در آید، نوع فعالیت، کیفتِ کار و هر آن چیزی که از کسب و کارتان می دانند به یادِ مردم خواهد آمد. پس لازم است تا با لوگویی خاص و حساب شده، کاملا به یاد ماندنی شوید.

بنابراین تلاش کنید از طرحی بهره بگیرید که برای شما کاملا هدفمند باشد. همین لوگو است که به عنوان معرف شرکت، سازمان یا کسب و کارتان، به فعالیت شما هویت می‌‎دهد و سبب جلب اعتماد بیشتر از سوی مخاطبین و افزایش اعتبارتان می‌شود. و یادتان باشد که همان قدر که فقدان یک لوگو در کسب و کار شما، کاملا احساس یک کمبود را برای شما ایجاد خواهد کردد، اثرِ سوءِ ناشی از یک طراحی نامناسب و حساب نشده‌ی لوگو نیز می‌تواند به همان میزان احساسی نامطلوب را بر روی مخاطبتان بگذارد.

تاریخ انقضای لوگوی شما چه زمانی است؟

اگر فکر می‌کنید که لازم است هر چند وقت یک بار برای تغییر لوگویی کسب و کارتان دست به کار شوید و اکنون نیز به دنبال زمان مناسب هستید، باید گفت که اصلا چنین تصوری درست نیست؛ در واقع یک لوگوی زیبا و با طراحی حساب شده، چیزی نیست که نیاز به تعویض و تغییر و یا حتی تصحیح داشته باشد.

نگاه کوچکی به بسیار از شرکت‌های موفق نیز نشان دهنده‌ی همین موضوع است، چراکه امروزه شرکت های بسیار بزرگی هستند که با وجود آنکه ده‌ها سال از ابتدای فعالیتشان می‌گذرد، اما کمکان با همان لوگوی قدیمی‌شان مشغول به کار هستند و با همین لوگو هر روز بیشتر خودشان را در اذهان تثبیت می‌کنند. به عنوان نمونه، دو شرکت قدرتمند خودروسازی نظیر بنز و BMW از همان شروع کارشان تا هم‌اکنون از یک طرح ثابت به عنوان لوگو استفاده نموده‌اند.

                       

ضمن اینکه اگر یک لوگو در کل زمان فعالیت هیچ گاه تغییر نکند و مردم نیز شرکتی را در طول زمان صرفا با همان یک نماد بشناسند، این حس مورد اعتماد بودن و ثبات آن شرکت و مجموعه‌اش را به مخاطبینش منتقل می‌کند.

البته این بدان معنا نیست که به هیچ وجه نمی‌توان لوگو را تغییر داد؛ ولی این مسئله و نوع تغییر آن به نیاز شرکت و کسب و کار بستگی دارد. شرکت های بزرگی هم وجود دارند که لوگو و نمادشان را تغییر داده‌اند و حتما در آینده نیز چنین مواردی خواهد بود.

به عنوان مثال، لوگوی کمپانی‌هایی مثل اینستاگرام، مزدا، آدیداس، مایکروسافت و … تغییرات فاحشی را داشته اند، و یا اگرچه لوگوهای فعلی کمپانی‌هایی نظیر گوگل، ای بِی و … نیز نسبت به لوگوی اولیه‌ی آنها تغییر کرده، اما این تغییر به گونه‌ای است که هر فرد ناآشنایی به این کمپانی‌ها، می‌تواند تعلق این لوگوها به یک شرکت را به راحتی تشخیص دهد.

گوگل

به هر صورت، این چنین شرکت‌هایی نیز با این نوع تغییرات قصد دارند خودشان را در مقابل تغییرات منعطف و بروز نشان دهند. نکته این جا است که در اکثر موارد طرح اولیه باز هم حفظ می شود و شما با دیدن این تغییرات احساس نمی کنید که لوگو یک شرکت دیگر را می بینید؛ اما باز هم مواردی که تغییرات در لوگوی آنها بسیار زیاد بوده نیز کم نیست.

لوگوی مناسب چه طرحی دارد؟

علارغم ظاهرِ ساده‌ای که فرایند طراحی لوگو دارد، در واقع طراحی و پیاده‌سازی لوگو ، حوزه‌ای بسیار وسیع و گسترده را به خود اختصاص می‌دهد؛ چراکه در طراحی لوگو باید انواع روانشناسی‌ها (همچون روانشناسی اجتماعی، رنگ‌ها، بازار و …)، سادگی، ماندگاری در اذهان، وضعیت رقبا، شرایط زمان کنونی و تطبیق‌پذیری زمانی، چشم‌اندازها، استراتژی‌های شرکت، نمایش مناسب در حالت سیاه و سفید، بدیع و انحصاری بودن و … نیز به طور جدی مدنظر قرار گیرد.

معرفی انواع تکنیک طراحی لوگو

اما جدای از مواردِ فوق که هر یک مبحثی بسیار تخصصی و مفصل می‌باشند، عموما در طراحی لوگوها از چند تکنیک خاص بیشتر استفاده نمی‌شود؛ که از جمله‌ی این موارد، می‌توان انواع زیر را معرفی نمود

۱. طراحی لوگوهای عکس دار گرافیکی (آیکون)
۲. طراحی لوگوهای عکس دار برداری (وکتور)
۳. طراحی لوگوهای متن دار (تایپوگرافی)
۴. طراحی لوگو حرف نماد (مونوگرام)
۵. طراحی لوگوهای عکس و متن دار (ترکیبی)

و با نظر به اینکه هر یک از این نوع‌های طراحی، برای شرایط خاص خود مناسب هستند، در ادامه به توضیح انواع لوگوها خواهیم پرداخت.

لوگو های عکس دار

تصاویر تاثیر بسیار بیشتری در ذهن دارند و خیلی سریع و راحت در حافظه می‌مانند. پس اگر تصویری زیبا داشته باشید و البته بتوانید از آن به خوبی در طراحی استفاده نمایید، دیگر لوگوی شما نیازی به متن جهت معرفی و توضیحات بیشتر نخواهد داشت. امروزه از لوگوهای گرافیکی شرکت‌های بسیار زیادی بهره می‌برند و در این بین کمپانی‌ها و برندهای معتبر و قدرتمندی همچون اپل، اندروید، تویوتا، فایرفاکس، ویکی پدیا و … نمونه‌هایی از این دستت به شمار می‌روند.

       

البته اگرچه اینکه شما بخواهید یک یک لوگوی گرافیکی و عکس‌دار داشته باشید که فقط با نگاه کردن به آن لوگو، کسب و کار شما تشخیص داده شود بسیار خوب است، اما این را نیز به یاد داشته باشید که شرکت های زیادی هم هستند که از لوگویی بهره‌ می‌برند که اتفاقا هیچ معنای خاصی در طرحش به چشم نمی‌خورد و با این حال، باز هم بسیار لوگوی خوبی است و شما نیز با دیدن آن‌ها خیلی سریع همان شرکت در ذهنتان تداعی می‌شود. در واقع در چنین شرایطی کاملا مشخص می‌شود که این شرکت‌ها، خودشان هستند که به لوگو معنا داده‌اند نه اینکه لوگو به آن‌ها معنا دهد.

لوگوهای برداری

در واقع می‌توان این نوع لوگوها را نیز در زمره‌ی لوگوهای گرافیکی قلمداد کرد؛ اما تفاوت اصلی این سری از لوگوهای گرافیکی در طراحی ساده‌ی تصاویر آنها است که به دلیل بهره‌گیری از تعدادی شکل هندسی، هم مفهوم تصویر را به خوبی می‌رسانند و هم از تنوع رنگی بسیار پایین تری نسبت به لوگوهای عکس‌دار برخوردارند.

لوگوی برندهایی همچون موتورولا، توییتر، پپسی، میتسوبیشی، هیوندا و … نمونه‌ای روشن از این مدل طراحی به شمار می‌روند.

لوگوهای متن دار

بسیاری از مردم دنیا، به طرح‌های ساده‌تر تمایل بیشتری نشان داده و آنها را بیشتر پسند می‌کنند؛ از همین رو می‌توان حتی با یک متن کوتاه، یا یک طرح گرافیکی کاملا ساده، تاثیر بسیار خوبی در اذهان گذاشت. و در این بین شرکت‌های بزرگی مثل یاهو، فیس بوک، والت دیزنی، کوکاکولا، گوگل، آی بی ام، تسکو، سونی، پاناسونیک، و … نمونه‌هایی خوب برای این موضوع به شمار می‌روند.

و با نظر به همین موضوع، عموما این نوع طرح‌ها از گرافیک بسیار کمتری نسبت به بقیه مدل‌های لوگو برخوردارند و اتفاقا به همین دلیل نیز عموما بسیار خواناتر هستند. از همین رو، بهره‌گیری از این نوع طراحی برای شرکت‌هایی که موضوع برندینگ برایشان اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و قصد دارند اسم برندشان را به خوبی و با قدرت معروف نمایند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوگو حرف نماد (مونوگرام)

طراحی این نوع لوگوها نیز با بهره‌گیری از حرف ابتدایی نام شرکت یا برند، و یا بکار بردن چند حرف (به صورت ترکیبی) صورت می‌گیرد. از همین رو، عموما این نوع طراحی می‌تواند در عین سادگی بیشتر نسبت به طرح‌های گرافیکی، از برقراری ارتباطِ معنایی بهتری نیز با برند خود برخوردار باشد (البته میزان ارتباط این نوع طراحی باز نسبت به لوگوهای متن‌دار کمتر است)؛ برندهایی همچون پینترست، اسکایپ، مک دونالد، کاترپیلار و … نیز نمونه‌هایی موفق از این نوع طراحی هستند.

معمولا از این شیوه‌ی طراحی برای لوگو‌ها زمانی بهره گرفته می‌شود که نام شرکت یا برند مقداری طولانی است.

لوگوهای عکس و متن دار (ترکیبی)

این نوع طراحی برای لوگو بیشتر برای برندهایی توصیه می‌گردد که متن و یا عکس تنها نتواند مفهوم کار آن برند یا شرکت را به خوبی برساند. البته امروزه شرکت‌های قدرتمند و بسیار بزرگی نیز هستند که همین شیوه را برای لوگوی خود در نظر گرفته‌اند.

به هر حال، با بهره‌گیری از این نوع طراحی، می‌توان لوگوهایی ایجاد نمود که بیشتر از سایر لوگوها قابل فهم و معنا دار باشند و اگرچه در این مدل طراحی احتمال بیشتری وجود دارد که لوگو‌ی طراحی شده چندان ظاهر و طرح ساده‌ای نداشته باشد، اما در عوض احتمال اینکه از همان نگاه اول به این نوع لوگوها بتوان همه چیز را دریافت، بیشتر است.

امروزه شرکت‌ها و برندهای زیادی نیز از این شیوه برای طراحی لوگوی خود استفاده کرده‌اند، شرکت‌هایی نظیر پوما، نایکی، آمازون، نیسان، سامسونگ، اچ پی، دِل، ال جی و …

خروج از نسخه موبایل