تایپوگرافی به ترتیب نوع، از جمله اندازه قلم و سبک، و همچنین فاصله و طول کپی در یک خط و صفحه اشاره دارد. هدف تایپوگرافی این است که محتوا را جذاب و خوانا کند.
در این مقاله از ایوسی، به عناصر مختلف تایپوگرافی، اهمیت تایپوگرافی و نکاتی برای تایپوگرافی موثر می پردازیم.
چرا تایپوگرافی مهم است؟
طراحان گرافیک، کارگردانان هنری و نویسندگان از تایپوگرافی برای ایجاد متنی استفاده میکنند که به صورت بصری ظاهر میشود و/یا به راحتی هدف نویسنده را منتقل میکند. تایپوگرافی می تواند ابزار مهمی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبین باشد و مزایای زیر را ارائه دهد:
-
توجه را به نسخه شما جلب می کند
-
برند شما را ایجاد و تقویت می کند
-
پیام شما را به شیوه ای جذاب و متقاعدکننده منتقل می کند
-
پیام شما را برای مخاطبان به یاد ماندنی می کند
عناصر مختلف تایپوگرافی چیست؟
در اینجا عناصر مختلف تایپوگرافی وجود دارد که می توانید برای جذب مخاطب هدف خود از آنها استفاده کنید:
تایپ فیس ها
تایپ فیس به شکل و سبک حروف و نمادهای شما اشاره دارد. فونت ها یک نوع فونت در نظر گرفته می شوند. یک تایپ با توجه به سبک و خوانایی آن انتخاب می شود. اجزای اصلی تایپ فیس عبارتند از:
-
خط پایه: این خط نامرئی است که متن شما در آن قرار دارد. میخواهید مطمئن شوید که کپی شما با خط مبنا هماهنگ است.
-
ارتفاع درپوش: ارتفاع کلاهک ارتفاع حروف بزرگ را که از خط پایه شروع می شود اندازه گیری می کند.
-
X-height: ارتفاع x ارتفاع بدنه حروف کوچک در تایپ فیس است.
-
صعودی و نزولی: صعودی ها حرکت های عمودی رو به بالا هستند که در بالای خط پایه یا ارتفاع کلاهک قرار دارند. نزولی نشان دهنده حرکت عمودی رو به پایین است که زیر خط پایه نشان داده می شود.
-
وزن: وزن به ضخامت حروف یا حروف جداگانه اشاره دارد. برخی از وزنه ها عبارتند از سبک، منظم، متوسط و پررنگ.
نمونه هایی از فونت
در اینجا نمونه هایی از برخی از فونت های رایج استفاده می شود:
-
سریف: سریف ها می توانند در کنتراست متفاوت باشند اما عمدتاً شکل کوچکی دارند که در ابتدا یا انتهای خط حروف نشان داده می شود.
-
Sans Serif: Sans Serif یک حروف بدون سریف یا شکل کوچک است.
-
Monospace: یک monospace شامل تمام حروفی است که عرض یکسانی دارند.
-
اسکریپت: اسکریپت حروفی است که دستخط شخص را با حروف متصل شبیه سازی می کند.
-
نمایش: فونت نمایش فونت بزرگی است که معمولاً برای سرفصل ها استفاده می شود.
خوانایی
خوانایی به آسانی درک کلمات نوشته شده برای یک فرد اشاره دارد. در اینجا مواردی وجود دارد که می تواند بر خوانایی نوع شما تأثیر بگذارد:
-
فاصله حروف: این به “ردیابی” نیز معروف است و مقدار فاصله بین هر حرف است.
-
طول خط: طول خط عبارت است از طول تایپ فیس زمانی که شما در حال نوشتن یک جمله حاوی رشته ای از حروف هستید. قاعده کلی ۴۰ تا ۶۰ حرف برای متن اصلی است.
-
ارتفاع خط: ارتفاع خط فاصله بین متن و خط مبنا است. شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که عناصر پس از تغییر در طراحی خود متناسب می شوند.
-
نوع تراز: این به تراز متن در رابطه با حاشیه های صفحه یا صفحه شما اشاره دارد. تراز چپ تراز متن با حاشیه چپ است. تراز سمت راست برای حاشیه سمت راست یکسان است و تراز در مرکز در مرکز طرح قرار دارد که توجه را به نقل قول ها و سایر عناصر قابل توجه در طراحی جلب می کند.
نکاتی برای استفاده از تایپوگرافی
در اینجا چند نکته برای استفاده موثر از تایپوگرافی آورده شده است:
-
فونت های مختلف را تست کنید انواع فونت ها را نمونه برداری کنید تا بهترین آنها را از نظر جذابیت بصری و خوانایی پیدا کنید. طول کپی و فضایی که برای کلمات خود دارید را در نظر بگیرید. در آزمایش فونت ها و سبک های جدید برای یافتن چیزی منحصر به فرد تردید نکنید.
-
اطلاعات مهم را در بالا منتقل کنید. مطمئن شوید که شعار یا لوگوی شرکت خود را در بالای صفحه خود قرار دهید تا پیدا کردن و تشخیص آن آسان تر باشد. می توانید از فونت یا رنگ متفاوتی برای شعار خود استفاده کنید تا آن را واقعا برجسته کنید.
![آناتومی تایپوگرافی](https://ivsi.ir/wp-content/uploads/2022/12/Typography_Anatomy.webp)