بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

آشنایی با ویندوز: راهنمایی کامل برای مبتدیان

مایکروسافت ویندوز

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آیا از نرم افزار ویندوز استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال به دنبال یک راهنمای جامع برای فهمیدن نحوه استفاده از ویندوز بوده‌اید؟ ویندوز، یکی از سیستم‌عامل‌های معروف ترین و پراستفاده تاریخ است که برای تمامی انواع کاربران، از مبتدیان تا حرفه‌ایان، توصیه می‌شود. با وجود اینکه استفاده از ویندوز برای برخی از ما امری دست به سر آورند‌ه و صاف و ساده به نظر برسد، اما ناخواسته اطلاعاتی در خصوص دستورات و زمینه‌های مختلف این سیستم عامل را از دست می‌دهیم. در اینجا قرار است به شما راهکارهایی عالی برای استفاده عالی از ویندوز ارائه دهیم و به سوالات متداول شما درباره آن پاسخ دهیم.

آیا میدانید چگونه ویژگی‌های مختلف ویندوز را تنظیم کنید؟ چگونه میتوانید به راحتی از نرم افزارها و برنامه های مختلف استفاده کنید؟ و چطور میتوانید از امکانات امنیتی ویندوز به خوبی استفاده کنید؟ در این راهنما، به طور کامل به تفصیل درباره همه این ویژگی ها صحبت خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که چگونه از آنها استفاده کنید.

اگر به دنبال یک راهنمای کامل برای مبتدیان در مورد نصب ویندوز هستید، این مقاله از ایوسی، برای شماست. ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه به راحتی ویندوز را نصب کنید، چگونه درایورها را به درستی نصب کنید و چگونه با سیستم عامل جدید خود آشنا شوید.

۱. نصب و راه‌اندازی ویندوز

پنجره نصب ویندوز
پنجره نصب ویندوز

اولین قدم برای استفاده از ویندوز، نصب آن بر روی کامپیوتر شماست. لازم است شما با روش‌های نصب ویندوز و ارائه تنظیمات اولیه آن آشنا شوید. برای نصب و راه‌اندازی ویندوز، مراحل زیر را می‌توانید دنبال کنید:

  1. ابتدا باید نسخه مورد نظرتان از ویندوز را داشته باشید. این می‌تواند یک نسخه DVD یا USB از ویندوز باشد.
  2. در صورت استفاده از DVD، درایو DVD را به کامپیوتر وصل کنید. در صورت استفاده از USB، USB را به پورت USB کامپیوتر متصل کنید.
  3. رایانه خود را روشن کنید و اغلب بر روی صفحه نمایش پیامی خواهید دید که به شما می‌گوید که برای شروع نصب، یکی از کلیدهای F2، F12 یا Delete را فشار دهید تا وارد BIOS شوید.
  4. وارد BIOS شوید و تنظیمات آن را طوری تغییر دهید که رایانه از درایو DVD یا USB بوت کند. این تنظیمات در بخش Boot و یا همان Boot Priority قرار دارد.
  5. پس از تغییر تنظیمات، ذخیره و خروج کنید تا رایانه مجددا راه‌اندازی شود.
  6. در صورت استفاده از DVD، ویندوز راه انداز را پس از راه‌اندازی کامل رایانه خود اجرا کنید. در صورت استفاده از USB، کامپیوتر را روشن کنید و ویندوز راه انداز را تولید کنید.
  7. پس از اجرای ویندوز راه انداز، دستورات را به ترتیب دنبال کنید تا نصب ویندوز تکمیل شود. این شامل انتخاب قسمت بر روی کامپیوترتان، پذیرفتن توافق نامه مجوز ویندوز، انتخاب درایو ویندوز برای نصب و تنظیمات اولیه دیگر می‌شود.
  8. پس از تکمیل فرایند نصب، رایانه خود را دوباره راه‌اندازی کنید. شما باید قادر به ورود به سیستم عامل ویندوز و استفاده از آن باشید.
  9. بلافاصله پس از نصب ویندوز، شما باید به روزرسانی‌های مربوطه را انجام دهید تا مشکلات امنیتی و به‌روزرسانی‌های سیستم را حل کنید. برای این کار، می‌توانید به تنظیمات ویندوز بروید و گزینه به روزرسانی را انتخاب کنید.

حتماً در نظر داشته باشید که نصب ویندوز نیازمند یک شماره سریال معتبر است. همچنین، پس از نصب ویندوز، ممکن است به درایورهای سخت‌افزاری نیز نیاز داشته باشید.

مرتبط: نحوه نصب ویندوز بدون استفاده از درایو DVD/USB

۲. رابط کاربری ویندوز

رابط کاربری ویندوز شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهایی است که به شما امکان انجام کارهای مختلف را می‌دهد. رابط کاربری ویندوز به عنوان سیستم عامل کامپیوتری، قسمت اصلی و تعاملی برای کاربر محسوب می‌شود. این رابط کاربری شامل اجزایی مانند:

  1. نوار وظیفه (Taskbar): نوار وظایف جایی است که در بالای صفحه نمایش واقع شده و امکان دسترسی سریع به برنامه‌ها و وظایف کاربر را فراهم می‌کند. سریع به برنامه‌ها، پنجره‌های باز و عملکردهای سیستمی دسترسی پیدا کنید.
  2. منوی شروع (Start menu): علاوه بر وجود نوار وظیفه، منوی شروع در گوشه چپ ترین بخش نوار وظیفه قرار دارد که امکان دسترسی به همه برنامه‌ها، تنظیمات و فایل‌ها را فراهم می‌کند.
  3. نوار وضعیت (System tray): در گوشه راست نوار وظیفه، قسمتی به نام نوار وضعیت وجود دارد. این نوار شامل آیکون‌ها و اطلاعاتی درباره وضعیت سیستم، مانند شبکه، صدا و ساعت است.
  4. منوی شخصی‌سازی (Personalization menu): امکان تغییرات و شخصی‌سازی دسکتاپ و تنظیمات ظاهری را فراهم می‌کند، شامل تغییر تصاویر پس زمینه، رنگ‌ها و قالب‌ها است.
  5. اکتشاف فایل (File Explorer): نرم افزار مدیریت فایل ویندوز است و امکان بروزرسانی، کپی، حذف و مشاهده فایل‌ها و پوشه‌ها را فراهم می‌کند.
  6. تنظیمات (Settings): دسترسی به تنظیمات سیستم، امکان تعیین تنظیمات مربوط به شبکه، صوت، صفحه نمایش، به روز رسانی و بیشتر را فراهم می‌کند.

در کل، رابط کاربری ویندوز برای ارائه تجربه کاربری راحت و قابل استفاده برای تمام کاربران مصمم ساخته شده است.

رابط کاربری گرافیکی
رابط کاربری گرافیکی

مرتبط: راهنمای استفاده از رجیستری ویندوز برای بهبود عملکرد (۲۱ تکنیک)

۳. مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها

یکی از وظایف اصلی رایانه، مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها است. مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها در ویندوز عملیات پایه‌ای است که برای سازماندهی و دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها در سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود. در ادامه به توضیح برخی از این عملیات می‌پردازیم:

  1. ساخت پوشه: برای ساختن یک پوشه جدید در ویندوز، می‌توانید روی دسکتاپ یا در هر مسیر دیگری راست کلیک کرده و گزینه “New” و سپس “Folder” را انتخاب کنید. سپس می‌توانید نام پوشه را تغییر داده و به آن دسترسی داشته باشید.
  2. حذف پوشه: برای حذف یک پوشه در ویندوز، می‌توانید روی پوشه مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه “Delete” را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید پوشه را به سطل زباله بکشید یا آن را انتخاب کرده و دکمه “Delete” را فشار دهید.
  3. کپی فایل‌ها: برای کپی فایل‌ها در ویندوز، می‌توانید فایل مورد نظر را انتخاب کرده و سپس روی آن راست کلیک کرده و گزینه “Copy” را انتخاب کنید. سپس به محلی که می‌خواهید فایل کپی شود بروید و روی این محل راست کلیک کرده و گزینه “Paste” را انتخاب کنید.
  4. جابجایی فایل‌ها: برای انتقال یک فایل به محل دیگر، می‌توانید فایل مورد نظر را انتخاب کرده و سپس روی آن راست کلیک کرده و گزینه “Cut” را انتخاب کنید. سپس به محل مورد نظر بروید و روی این محل راست کلیک کرده و گزینه “Paste” را انتخاب کنید.
  5. جستجوی فایل‌ها: برای جستجوی یک فایل در ویندوز، می‌توانید از قسمت جستجو در نوار شریط ویندوز استفاده کنید. در این قسمت، نام فایل مورد نظر را وارد کنید و سیستم ویندوز در تمام پوشه‌ها و زیرپوشه‌ها به جستجو می‌پردازد و نتایج را نشان می‌دهد.

در کل، مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها در ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها و پوشه‌ها را سازماندهی کرده و به راحتی به آنها دسترسی پیدا کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای جستجو در ویندوز، می‌توانید فایل‌ها را به سرعت پیدا کنید.

مرتبط: نمایش اطلاعات سیستم با دستور PowerShell

۴. نصب نرم‌افزارها

برای افزایش قابلیت‌های ویندوز و انجام کارهای مورد نظر، شما نیاز به نصب نرم‌افزارهای مختلف دارید. برای نصب نرم‌افزارها در ویندوز، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. نصب برنامه‌هایی که از طریق فروشگاه ویندوز عرضه می‌شوند: مایکروسافت فروشگاه ویندوز برنامه‌هایی را که بر روی ویندوز ۱۰ نصب می‌شوند پیدا و دریافت کندی نموده است. شما می‌توانید به فروشگاه بروید، برنامه مورد نظر را جستجو کنید و آن را دانلود و نصب کنید.
  2. نصب برنامه‌ها با استفاده از بسته‌های نصب: بیشتر نرم‌افزارها برای نصب از بسته‌های نصب یا فایل‌های .exe استفاده می‌کنند. بسته نصب معمولاً یک فایل با پسوند .exe است که با دو بار کلیک بر روی آن، نصب برنامه آغاز می‌شود. در هنگام نصب بسته‌های نصب، دقت کنید که فقط از منابع قابل اعتماد استفاده کنید,نرم‌افزارهایی که از منابع غیر قابل اعتماد دریافت می‌کنید ممکن است حاوی برنامه‌های مخرب ویروسی باشد. توجه داشته باشید که همیشه به جدول خلاصه‌ای از تغییراتی که نصب برنامه با خود به دنبال خواهد داشت دقت کنید. برخی نصب‌کننده‌ها ممکن است تغییراتی را در سیستم عامل ایجاد کنند مانند اضافه کردن برنامه‌های راه انداز به فهرست استارت یا تعدیل فایل‌های تنظیمات آن.
  3. نصب برنامه‌ها از طریق فایل‌های .zip: برخی برنامه‌ها در فایل‌های فشرده با پسوند .zip ارائه می‌شوند. شما می‌توانید فایل .zip را دانلود و به راحتی باز کنید. بعد از باز کردن فایل .zip، شما می‌توانید فایل نصب را پیدا کنید و با نصب کردن آن، برنامه را روی سیستم خود نصب کنید.

در نظر داشته باشید که همیشه به توصیه‌های ناشر نرم‌افزار و منابع قابل اعتماد دقت کنید. همچنین، تا حد امکان نرم‌افزارهایی که از سایت‌های غیر قابل اعتماد دریافت می‌کنید را نصب نکنید، زیرا این نرم‌افزارها ممکن است حاوی برنامه‌های مخرب باشند. علاوه بر این، حتماً یک برنامه آنتی ویروس به روز رسانی کرده و سیستم خود را از تهدیدات امنیتی محافظت کنید.

بعد از نصب نرم‌افزارهای مورد نظر، بهتر است همیشه آن‌ها را به روز رسانی کنید. توسط به روز رسانی‌های نرم‌افزار، ضعف‌های امنیتی بر طرف می‌شوند و به شما امکان استفاده از قابلیت‌های جدید را می‌دهند. به روز رسانی مداوم برنامه‌های نصب شده، در کاهش خطرات امنیتی و بهبود عملکرد سیستم شما بسیار مؤثر است.

مرتبط: نمایش جزئیات سیستم با دستور SYSTEMINFO در cmd

۵. اینترنت و مرورگرها

بخش عمده‌ای از استفاده از کامپیوتر، استفاده از اینترنت و مرورگرها است. برای استفاده از اینترنت در ویندوز، شما باید یک اتصال اینترنت داشته باشید. اتصال اینترنت را می توان به صورت سیمی یا بی سیم برقرار کرد. بعد از برقراری اتصال، شما می توانید از مرورگرها مانند گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و مایکروسافت اج آر استفاده کنید.

حفاظت امنیتی در مرورگرها در استفاده از مرورگرها، باید به مسائل حفاظتی و امنیتی توجه کنید. این عبارت است که در زمان استفاده از اینترنت، احتمال دسترسی غیر مجاز به اطلاعات شخصی، هک شدن و ویروس گرفته شدن وجود دارد. برخی از نکات حفاظتی و امنیتی در مورد مرورگرها عبارتند از:

  1. به روزرسانی مرورگر: مرورگرها به صورت منظم به روزرسانی ها و بهبودهای امنیتی منتشر می کنند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که مرورگر خود را به روزرسانی می کنید تا از آخرین اصلاحات امنیتی بهره مند شوید.
  2. استفاده از نرم افزار های ضد ویروس: استفاده از یک نرم افزار ضد ویروس قوی که اسکن و ردیابی ویروس ها و نرم افزارهای مخرب را به صورت منظم انجام دهد، به شما کمک می کند تا از حملات مخرب در طول مرور وب جلوگیری کنید.
  3. استفاده از کوچک کردن نوار تابعیت: بسیاری از مرورگرها امکاناتی مانند خودکار تکمیل فرم، ذخیره رمز عبور و مرور پنجره ها را به شما می دهند. اگر افراد غیرمجاز به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشند، ممکن است به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین، بهتر است از این طرح های مرورگر استفاده نکنید و نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمزعبور در هر بار ورود داشته باشید.
  4. استفاده از افزونه های امنیتی: برخی از مرورگرها افزونه های امنیتی مانند بلوک کردن تبلیغات تبلیغات مخرب و جاسوسی را فراهم می کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا از حملاتی مانند فیشینگ و مالورها محافظت کنید.
  5. استفاده از اتصال امن: هنگامی که از برخی از وبسایت ها با اطلاعات شخصی مهم استفاده می کنید، از ارتباط امن (https) استفاده کنید. این می تواند از دزدیده شدن اطلاعات شخصی شما در طول انتقال جلوگیری کند.
  6. توجه به لینک ها و دانلودها: بازدید از لینک های مشکوک و دانلود فایل های ناشناس می تواند مخاطرات امنیتی را با خود به همراه داشته باشد. شما باید مطمئن شوید که لینک ها معتبر و مطمئن هستند و فایل هایی را که می خواهید دانلود کنید، از منابع موثوق دریافت می کنید.
  7. تشدید رمز عبور: استفاده از رمز عبور قوی که شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها باشد، می تواند از خراب شدن اکانت شما جلوگیری کند. بنابراین، تمامی رمز عبورهای خود را تشدید کنید و هرگز آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  8. استفاده از حالت حریم خصوصی: برخی از مرورگرها حالت حریم خصوصی را فراهم می کنند که مجاب مرورگر را می کند تا هیچ گونه اطلاعاتی در مورد جستجوها، تاریخچه مرور، کوکی ها و فرم ها ذخیره نکند. استفاده از این حالت می تواند ردی از فعالیت های شما در اینترنت را پاک کند.

با توجه به این نکات حفاظتی، می توانید از اینترنت و مرورگرها در ویندوز با امنیت بیشتری استفاده کنید.

تصویری از بازاریابی اینترنتی
تصویری از بازاریابی اینترنتی

مرتبط: ۲۱ میانبر صفحه کلید برای دستگاه های ویندوز و مک

۶. امنیت و حفاظت در ویندوز

امنیت ویندوز از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای حفظ امنیت ویندوز خود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. بروزرسانی سیستم‌عامل: بروزرسانی سیستم‌عامل ویندوز به نسخه‌های جدید از اهمیت بسیاری برخوردار است. این بروزرسانی‌ها شامل ترمیم‌کننده‌های امنیتی هستند که از آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم شما پیشگیری می‌کنند.
  2. استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس: نصب یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس به روز، کامپیوتر شما را در برابر بدافزارها و برنامه‌های ضار محافظت می‌کند. مطمئن شوید که نرم‌افزار آنتی‌ویروس شما دارای مدت زمانی حداکثر برای به‌روزرسانی و جستجوی بدافزار است.
  3. فعال‌سازی فایروال ویندوز: فایروال ویندوز کمک می‌کند تا ترافیک شبکه و راه‌های ارتباطی ورودی و خروجی را کنترل کنید. بهتر است همواره فایروال ویندوز را فعال نگه دارید و تنظیمات آن را به این شکل انجام دهید که فقط ترافیک لازم را به کامپیوترتان اجازه دهید.
  4. محدود کردن دسترسی کاربران: به کاربران سیستم خود دسترسی‌های لازم را اراه بدهید. برای کپی کردن و حذف کردن فایل‌ها یا نصب نرم‌افزارها به حساب‌های کاربری با دسترسی محدود تعلق دهید.
  5. استفاده از همچنین الزام آور کامپیوتر از اینترنت از طریق اتصال VPN وجود دارند. از اتصال به شبکه‌های عمومی بی‌درنگ پرهیز کنید و از شبکه‌های بی‌سیم معتبر و معتبر استفاده کنید. اتصال به شبکه‌های وای‌فای عمومی بدون استفاده از VPN می‌تواند اطلاعات شما را آسان‌تر قابل دسترسی و کاهش امنیت شما کند.
  6. پروتکل پنج قدمی در هنگام ورود به سیستم: هنگام ورود به سیستم بسته به تنظیمات خود، ممکن است به شما پرسیده شود که از این پنج قدم شامل یک عبارت رمز عبور، حسگر اثر انگشت، یا تأیید نهایی دستی استفاده کنید. استفاده از این پنج قدم در هنگام ورود به سیستم می‌تواند امنیت آن را افزایش دهد.
  7. پشتیبان‌گیری: پشتیبانی از اطلاعات و فایل‌های مهم خود بسیار حائز اهمیت است. استفاده از روش‌های مناسب برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات شما، می‌تواند در صورت بروز هرگونه مشکل، به شما کمک کند تا داده‌های خود را بازیابی کنید.

به طور کلی، برای حفظ امنیت ویندوز خود، باید مراقبت کنید که سیستم عامل و نرم افزار‌های شما به‌روز باشند، استفاده از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس مناسب را انجام دهید و تنظیمات امنیتی مناسب را اعمال کنید.

مرتبط: مستندی از امکانات فراوان: چگونه ویندوز به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

۷. مشکلات رایج و رفع آنها

در گاهی مواقع، ممکن است با مشکلاتی در استفاده از ویندوز مواجه شوید. نمونه‌های زیر معدود مواردی است که به طور عمومی تر مردم با آنها مواجه می‌شوند:

  1. رفع مشکل بوت نشدن ویندوز:
  • از قابلیت System Restore استفاده کنید تا به یک نسخه پیشین از ویندوز بازگردید.
  • با استفاده از Windows Startup Repair، مشکل را تشخیص دهید و رفع کنید.
  • اگر هیچ یک از روش‌های بالا کار نکرد، می‌توانید با نصب مجدد ویندوز، مشکل را حل کنید.
  1. رفع مشکلات درایورها:
  • به روزرسانی درایورها را انجام دهید. برای این کار، می‌توانید به صورت دستی از Device Manager استفاده کنید یا از نرم‌افزارهای مدیریت درایورها مانند Driver Booster استفاده کنید.
  • در صورت وجود مشکل در نصب درایورها، ممکن است بهتر باشد آنها را به صورت دستی حذف کنید و سپس مجدداً نصب کنید.
  1. حل مشکلات شبکه:
  • ابتدا، درایورهای کارت شبکه را به روزرسانی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کابل‌ها به درستی متصل شده‌اند و هیچ یک از آنها دچار خرابی نیستند.
  • تلاش کنید تا با اتصال به شبکه Wi-Fi یا بازیابی تنظیمات IP مشکل را حل کنید.
  • در صورت لزوم، از Clear DNS Cache استفاده کنید.

همچنین، می‌توانید از نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس و آنتی مالوئر استفاده کنید تا مشکلات امنیتی را در ویندوز رفع کنید.

مرتبط: نمایش سیستم فایل ویندوز: FAT16، FAT32، NTFS و ReFS

۸. پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها

یکی از نکات مهمی که باید در زمان استفاده از ویندوز به آن توجه کنید، پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌هایتان است. برای …

پشتیبان‌گیری از داده‌ها در ویندوز:

  1. استفاده از قابلیت File History: ویندوز ۱۰ به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از قابلیت File History، نسخه پشتیبانی از فایل‌ها را در یک درایو خارجی یا در شبکه‌ی خانگی ایجاد کنید. برنامه‌ها و تنظیمات نصب شده در ویندوز به طور پیش‌فرض در پشتیبان‌های ایجاد شده توسط File History شامل نمی‌شوند.
  2. استفاده از OneDrive: OneDrive یک سرویس ذخیره‌سازی ابری است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود. شما می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌های خود را در OneDrive ذخیره کنید و همواره به آنها دسترسی داشته باشید. با فعال کردن خاصیت پشتیبان‌گیری از OneDrive، فایل‌ها و پوشه‌هایتان به طور خودکار در ابر ذخیره می‌شوند.
  3. استفاده از برنامه‌های پشتیبان‌گیری خارجی: شما می‌توانید از برنامه‌های پشتیبان‌گیری خارجی مانند Acronis True Image، Norton Ghost و EaseUS Todo Backup استفاده کنید. این برنامه‌ها قابلیت ایجاد نسخه پشتیبانی از سیستم عامل، برنامه‌ها و فایل‌های شما را دارند.

بازیابی داده‌ها در صورت بروز مشکل:

  1. استفاده از System Restore: ویندوز یک قابلیت به نام System Restore دارد که به شما امکان بازگردانی سیستم به یک نقطه قبلی در زمان را می‌دهد. با استفاده از این قابلیت، می‌توانید به تنظیمات و فایل‌های قبلی سیستم خود برگردید.
  2. استفاده از نسخه پشتیبان تهیه شده توسط File History یا برنامه‌های پشتیبان‌گیری خارجی: اگر نسخه پشتیبانی از فایل‌ها و پوشه‌هایتان را در قبل تهیه کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از این نسخه پشتیبان، فایل‌هایتان را بازیابی کنید.
  3. استفاده از روش‌های حرفه‌ای‌تر: در صورت بروز مشکل جدی تر، ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های حرفه‌ای‌تر مانند استفاده از نرم‌افزارهای بازیابی داده یا راهنمایی توسط کارشناسان حرفه‌ای باشد. در این موارد، بهتر است با یک فناوریست یا کارشناس مرتبط مشورت کنید.

مرتبط: نمایش لیست برنامه‌ها و پروسه‌های فعال در cmd

۹. ترفندهای پنهان ویندوز

سیستم عامل ویندوز دارای بسیاری از ترفندها و قابلیت‌های پنهان است که ممکن است برخی از کاربران آن را نشناخته باشند. در این مقاله، به شما ۱۵ تا از ترفندهای پنهان ویندوز را معرفی می‌کنیم که ممکن است در کارها و استفاده از سیستم عامل ویندوز به شما کمک کنند.

  1. نمایش نشانگر مسیر کامل در جعبه دستورات: با فشردن کلید Shift و راست کلیک روی پوشه یا فایل مورد نظر و انتخاب گزینه “Open command window here”، می‌توانید دستورالعمل های CMD را مستقیما در آدرس فعلی مشاهده کنید.
  2. استفاده از کیبورد مجازی: برای استفاده از کیبورد مجازی در ویندوز، میتوانید به قسمت “اaccessibility” رفته و “on-sreen keyboard” را فعال کنید. این امکان را به شما می‌دهد تا هرچه بخواهید بتوانید با دستان خود کلیدهای کیبورد را بزنید.
  3. ضبط صفحه نمایش: با فشردن کلید Windows + G می‌توانید ابزار ضبط صفحه نمایش را فعال کنید و تصویری از صفحه خود ضبط کنید.
  4. افزایش دسترسی به برنامه ها با کلید زودرو: برای باز کردن برنامه های پیش فرض (قلم خوان، نقشه و …) بر روی ویندوز ۱۰، کافی است که دکمه Windows + Any Key را در هنگام فعال بودن برنامه زده و برنامه را باز کنید.
  5. اجرای برنامه ها در حالت مدیر: برای اجرای هر برنامه به صورت مدیر، کافی است که روی آیکون آن راست کلیک کنید و گزینه “Run as administrator” را انتخاب کنید.
  6. اجرای فایل های EXE در حالت مخفی: برخی از برنامه ها میتوانند به صورت مخفی اجرا شوند. برای اجرای فایل ها در حالت مخفی،کافی است که برنامه را با پسوند .bat بنویسید و دستورات زیر را درون آن قرار دهید: @echo off start /min /b اسمبرنامه.exe exit
  7. اجرای برنامه های سریع با کلید Win + S: با فشردن کلید Win + S می‌توانید فقط با وارد کردن نام برنامه، آن را اجرا کنید.
  8. قفل کردن کامپیوتر با کلید Win + L: با فشردن کلید Win + L می‌توانید کامپیوتر خود را به صورت سریع قفل کنید.
  9. مدیریت جلسه کاربری: با استفاده از دستورات “tsadmin” یا “shadow” در CMD میتوانید به جلسه کاربر دیگری متصل شده و کارهای او را مشاهده کنید یا کنترل کنید.
  10. قفل کردن کدهای اکسل و ورود فقط خواندنی: برای قفل کردن کدها و ورود فقط خواندنی در فایل‌های اکسل، می‌توانید از گزینه “Protect Sheet” در قسمت “Review” استفاده کنید.
  11. حذف تصاویر EXIF: برای حذف اطلاعات EXIF موجود در تصاویر، می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی مانند “Exif Pilot” استفاده کنید.
  12. تبدیل صوت به متن: در ویندوز ۱۰ میتوانید با استفاده از نرم افزارهای Speech Recognition و Cortana صوت خود را به متن تبدیل کنید.
  13. استخراج صدا از فیلم: برای استخراج صدا از فیلم میتوانید از ابزارهایی مانند “VLC Media Player” استفاده کنید.
  14. دستیابی سریع به Command Prompt از Windows Explorer: با فشردن گزینه Shift و راست کلیک روی پوشه مورد نظر، میتوانید به کلمه پر کاربردی “Open command window here” دسترسی پیدا کنید.
  15. اجرای برنامه های در حالت سیستم عامل Windows قدیمی: برای اجرای برنامه هایی که برای ویندوز های قدیمی طراحی شده اند، میتوانید گزینه “Troubleshoot compatibility” را بر روی فایل exe انتخاب و برنامه را در حالت پیشینه اجرا کنید.

مرتبط: نحوه تغییر انواع فایل در ویندوز، مک و سایر برنامه ها

۱۰. نرم افزار و اپلیکیشن های ضروری برای ویندوز

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها برای ویندوز نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. آنها قابلیت انجام مجموعه‌ای از کارها را به ما می‌دهند و به‌عنوان ابزارهای مهمی در ایجاد راحتی و کارایی در کامپیوتر شخصی ما عمل می‌کنند. در ادامه، ۱۲ مورد از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ضروری برای ویندوز را بررسی خواهیم کرد:

  1. فایرفاکس (Firefox): فایرفاکس یک مرورگر وب پرطرفدار است که توسط موزیلا توسعه داده شده است. این برنامه ویژگی‌هایی مانند سرعت، امنیت و امکانات سفارشی سازی فراوان را به کاربران ارائه می‌دهد.
  2. مایکروسافت آفیس (Microsoft Office): نرم‌افزار Microsoft Office بسته‌ای از برنامه‌های کاربردی است که شامل Word، Excel، PowerPoint و Outlook می‌شود. این برنامه‌ها برای ایجاد، ویرایش و مدیریت اسناد، جداول، ارائه‌ها و ایمیل‌ها استفاده می‌شوند.
  3. آنتی‌ویروس (Antivirus): آنتی‌ویروس نرم‌افزاری است که سیستم شما را در برابر ویروس‌ها، برنامه‌های مخرب و تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند. محصولات مثل Avast، Norton و Kaspersky آنتی‌ویروس های معروفی هستند.
  4. تلگرام (Telegram): تلگرام یک اپلیکیشن پیام رسان بر پایه اینترنت است که امکان ارسال پیام‌های متنی، تصویری و صوتی را به کاربران می‌دهد. همچنین این اپلیکیشن امکان ایجاد گروه‌ها و کانال‌های بزرگ را فراهم می‌کند.
  5. واتساپ (WhatsApp): واتساپ یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پیام رسان است که برخلاف تلگرام، بیشتر برای ارتباطات شخصی استفاده می‌شود. این اپلیکیشن همچنین از امکانات صوتی و تصویری نیز برخوردار است.
  6. وینرار (WinRAR): وینرار نرم‌افزاری است که از فرمت فشرده‌سازی RAR استفاده می‌کند. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌ها را با استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی قدرتمند خود متناسب با حجم کمتری ذخیره کنید.
  7. ویندوز مدیا پلیر (Windows Media Player): ویندوز مدیا پلیر یک نرم‌افزار پخش کننده ویدیو و صوت است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. این نرم‌افزار از انواع فرمت‌های ویدیویی و صوتی پشتیبانی می‌کند.
  8. ویندوز اکسپلورر (Windows Explorer): ویندوز اکسپلورر برنامه‌ای است که به شما امکان می‌دهد تا در فایل‌ها و پوشه‌های مختلف سیستم خود جستجو کنید. همچنین می‌توانید از طریق این برنامه فایل‌ها را مدیریت و سازماندهی کنید.
  9. نوت‌پد (Notepad): نوت‌پد یک برنامه ویرایش متن ساده است که بر روی ویندوز نصب می‌شود. این برنامه به شما امکان می‌دهد به سرعت ویرایش و ذخیره نوشته‌هایتان را در فایل‌های متنی ساده بر روی کامپیوتر داشته باشید.
  10. محافظ صفحه نمایش (Screen Protector): نرم‌افزارهایی مثل F.lux و Night Light محافظ صفحه نمایش هستند که رنگ‌های صفحه را در طول شب به حالت گرم تغییر می‌دهند و به مقابله با خستگی چشم‌ها کمک می‌کنند.
  11. اسکایپ (Skype): اسکایپ یک اپلیکیشن محبوب برای مکالمه ویدیویی و صوتی و چت به صورت آنلاین است. با استفاده از اسکایپ، می‌توانید با دوستان، خانواده و همکاران خود در سرتاسر جهان به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.
  12. سی‌سی‌لینر (CCleaner): سی‌سی‌لینر یک ابزار پاکسازی و بهینه‌سازی سیستم است که به شما کمک می‌کند فایل‌ها، زباله‌ها و فایل‌های مورد نیاز سیستم خود را بازیابی و حذف کنید. همچنین، این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد سیستم خود را بهینه سازی کنید و کارایی آن را افزایش دهید.

به طور کلی، این ۱۲ مورد از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های ضروری برای ویندوز به شما امکان می‌دهند در کارهای روزانه خود بهترین استفاده را داشته باشید و راحتی و کارایی بیشتری را تجربه کنید.

مرتبط: ۱۶ نوع نرم افزار: چیستی آنها و نحوه استفاده از آنها

نتیجه‌گیری

با خواندن این مقاله کامل و جامع در مورد آشنایی با ویندوز، شما همه موارد اساسی را برای استفاده بهینه از این سیستم عامل به صورت کامل و جامع یاد خواهید گرفت. این راهنما برای مبتدیان طراحی شده است و برای هر فردی که تازه کار با ویندوز را شروع می‌کند، بسیار مفید خواهد بود.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

  1. می خوام از یک ویندوز ۱۰ با تمام نرم افزارها و تنظیماتش بکاپ بگیرم
    ۱. به چه صورت این کار رو انجام بدهم؟
    ۲. آیا این اقدام دردسر یا خطری ندارد؟

    1. سلام

      ۱. نحوه پشتیبان گیری از سیستم ویندوز ۱۰ با تمومی نرم افزارها و تنظیمات:

      چند راه برای پشتیبان گیری از سیستم ویندوز ۱۰ وجود داره و روشی که انتخاب می کنید به نیازها و احتیاجات خاص شما بستگی داره:

      الف. پشتیبان‌گیری از تصویر سیستم: می‌تونید از ابزار داخلی Windows 10، پشتیبان‌گیری و بازیابی (Control Panel > System and Security > Backup and Restore)، برای ایجاد یه نسخه پشتیبان از تصویر سیستم استفاده کنید. با این کار کل سیستم شامل سیستم عامل، تنظیمات و برنامه های نصب شده ضبط می شه.

      ب سابقه فایل: می‌تونید از File History (Settings > Update & Security > Backup) برای پشتیبان‌گیری از فایل‌های خودتون، از جمله اسناد، تصاویر، و سایر داده‌ها استفاده کنید.

      پ نرم افزار پشتیبان گیری شخص ثالث: می تونید از نرم افزارهای شخص ثالث مانند Acronis True Image، Macrium Reflect، یا EaseUS Todo Backup برای ایجاد یه نسخه پشتیبان کامل از تصویر سیستم استفاده کنید.

      ت پشتیبان‌گیری در ابر: می‌تونید از خدمات پشتیبان‌گیری ابری مانند OneDrive، Google Drive یا Backblaze برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و تنظیمات خودتون استفاده کنید.

      در اینجا یه راهنمای گام به گام کلی برای پشتیبان گیری از سیستم ویندوز ۱۰ رو آوردم:

      1. یک دیسک سخت خارجی یا درایو USB با فضای کافی برای ذخیره نسخه پشتیبان خودتون وصل کنید.
      2. به Control Panel > System and Security > Backup and Restore برید.
      3. روی “Create a system image” کلیک کنید و برای انتخاب مکان و گزینه های پشتیبان گیری، فرمان ها رو دنبال کنید.
      4. اطمینان حاصل کنید که همه گزینه‌هایی رو که می‌خواید در پشتیبان‌گیری قرار بدید، انتخاب کنید، مانند:
        • پارتیشن رزرو شده سیستم
        • سیستم عامل
        • تنظیمات سیستم
        • اطلاعات کاربر
      5. برای شروع فرآیند روی “Start backup” کلیک کنید.

      ۲. آیا برای پشتیبان گیری از سیستم ویندوز ۱۰ من خطر یا مشکلی وجود داره؟

      در حالی که تهیه نسخه پشتیبان از سیستم شما می تونه کمی وقت گیر باشه، به طور کلی یه فرآیند امنه. با این حال، برخی از خطرات و ملاحظات بالقوه وجود داره که باید در نظر داشت:

      الف. فاسد شدن داده ها: اگه نرم افزار یا روش پشتیبان گیری شما قابل اعتماد نیست، خطر خراب شدن داده ها در طول فرآیند پشتیبان گیری وجود داره.

      ب اندازه پشتیبان: تهیه نسخه پشتیبان از حجم زیادی از داده‌ها می‌تونه زمان زیادی طول بکشه و ممکنه فضای ذخیره‌سازی شما به سرعت پر بشه.

      پ هزینه‌های ذخیره‌سازی: اگه از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌کنید، ممکنه هزینه‌هایی برای ذخیره‌سازی مقادیر زیادی داده متحمل بشید.

      ت رمزگذاری: مطمئن بشید که نسخه پشتیبان شما رمزگذاری شده تا از داده های حساس شما در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت بشه.

      ث. تکرار پشتیبان‌گیری: پشتیبان‌گیری منظم از سیستم برای اطمینان از از دست ندادن داده‌های مهم در صورت بروز فاجعه ضروریه.

      برای به حداقل رسوندن خطرات، مطمئن بشید که:

      • از نرم افزار یا روش های معتبر پشتیبان گیری استفاده کنید.
      • پشتیبان‌های خودتون رو به طور مرتب آزمایش کنید تا مطمئن بشید که کامل و کاربردی هستند.
      • پشتیبان‌های خودتون رو در مکانی امن ذخیره کنید.
      • از رمزگذاری برای داده های حساس استفاده کنید.
      • تنظیم یادآوری برای پشتیبان گیری معمولی.

      به یاد داشته باشید که همیشه چندین نسخه از نسخه های پشتیبان خودتون رو در مکان های مختلف داشته باشید تا از تداوم کسب و کار در صورت بروز فاجعه اطمینان حاصل کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *