چه برای ارتباط باشد و چه برای تکمیل یک پروژه، فناوری نقش زیادی در دفاتر مدرن دارد. خدمات فناوری اطلاعات به ارائه و حفظ ابزارهای فناوری که دفتر شما هر روز استفاده می کند کمک می کند. درک اینکه چه خدماتی ارائه میکند میتواند به شما کمک کند هنگام جستجوی ارائهدهنده خدمات فناوری اطلاعات، تعیین کنید که به کدام خدمات نیاز دارید.
در این مقاله از ایوسی، خدمات فناوری اطلاعات و کاربرد آنها را تعریف میکنیم تا بتوانید تیم فناوری اطلاعاتی را بیابید که بهترین کار را برای سازمان شما دارد.
خدمات فناوری اطلاعات چیست؟
خدمات فناوری اطلاعات (IT) خدماتی هستند که به کسب و کارها اجازه می دهند به ابزارهای فنی و اطلاعاتی که برای فرآیندهای عملیاتی و وظایف روزانه خود استفاده می کنند دسترسی داشته باشند. اغلب، تیم هایی با تخصص در فناوری اطلاعات یا علوم کامپیوتر، این خدمات را برای سازمان ها در بسیاری از صنایع مدیریت می کنند. بسته به نوع کسب و کار سازمان، تیم خدمات فناوری اطلاعات می تواند شامل تیم های داخلی یا تیم های IT خارجی باشد. به عنوان مثال، در زمینه پزشکی، یک تیم فناوری اطلاعات برای یک بیمارستان ممکن است خدماتی را ارائه دهد که پایگاه داده های بیمارستان را عملیاتی نگه می دارد و به راحتی قابل استفاده برای کارکنان است. در یک محیط کسب و کار کوچک، خدمات فناوری اطلاعات می تواند شامل حساب های ذخیره سازی آنلاین برای داده های تجاری و امنیت شبکه برای تراکنش های اینترنتی باشد.
مطالب مرتبط: راهنمای مبتدیان برای فناوری اطلاعات
۱۳ نمونه از خدمات فناوری اطلاعات
خدمات فناوری اطلاعات زیادی وجود دارد که می تواند به کسب و کارها کمک کند و به آنها کمک کند تا به خوبی و کارآمد عمل کنند. بسیاری از این خدمات به کارمندان اجازه می دهد تا با فناوری تعامل داشته باشند که به آنها کمک می کند وظایف حین کار خود را انجام دهند یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. برخی از رایج ترین انواع خدمات فناوری اطلاعات مورد استفاده در مشاغل عبارتند از:
۱. خدمات ابری
سرویسهای ابری راههای زیادی را برای اعضای تیم کسبوکار فراهم میکنند تا با فناوری مورد نیازشان تعامل داشته باشند. ابر یک پلتفرم متصل به اینترنت است که می تواند اطلاعات و برنامه ها را ذخیره کرده و به آنها دسترسی داشته باشد. از آنجایی که ابر اطلاعات را به جای نگهداری در رایانه ذخیره میکند، اعضای تیم میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند، چه در خانه و چه در دفتر کار. برخی از سرویسهای ابری حتی میتوانند سیستمهای عملیاتی را از راه دور اجرا کنند و به اعضای تیم اجازه میدهند از برنامههای تجاری داخلی از راه دور بدون نصب آنها بر روی رایانهشان استفاده کنند.
مطالب مرتبط: رایانش ابری چیست؟ (با اطلاعات استفاده و مزایا)
۲. پروتکل صدا از طریق اینترنت (VoIP)
پروتکل صدا از طریق اینترنت (Voice over internet protocol) یک ابزار ارتباطی برای مشاغل است. VoIP به اعضای تیم اجازه می دهد تا به جای خط تلفن از طریق اتصالات اینترنتی خود تماس برقرار کرده و پیام ارسال کنند. این به ارتباطات داخلی از راه دور برای مشاغلی که ممکن است دفاتر در مکان های مختلف داشته باشند کمک می کند. اکثر خدمات VoIP به اشتراک پولی نیاز دارند که مشاغل می توانند با خدمات تلفن سنتی یا به عنوان جایگزین از آن استفاده کنند.
۳. راه حل های پشتیبان
راهحلهای پشتیبانگیری با ذخیره کپیهایی از دادهها در سختافزار خارجی یا پلتفرمهای آنلاین، مانند سرویس ابری، از دست دادن اطلاعات محافظت میکنند. خدمات پشتیبانگیری اطلاعات میتواند به محافظت از اطلاعات کسبوکار شما در صورت بروز هرگونه مشکل، مانند قطع برق یا خرابی سیستم، کمک کند. بسیاری از خدمات پشتیبانگیری اطلاعات مانند پشتیبانگیری از فایل، پشتیبانگیری از سرور و حتی پشتیبانگیری از دسکتاپ وجود دارد. کسبوکارها میتوانند پشتیبانگیری خودکار فایلهای خود را برنامهریزی کنند تا جدیدترین نسخههای فایلهایی را که ایجاد میکنند ذخیره کنند تا مطمئن شوند دادهها ایمن هستند.
۴. امنیت شبکه
خدمات امنیت شبکه به محافظت از شبکه کسب و کار در برابر دسترسی غیرمجاز کمک می کند. خدمات فناوری اطلاعات می توانند مجوز دسترسی را برای کسانی که به آن نیاز دارند ایجاد و صادر کنند. آنها همچنین بسیاری از خدمات دیگر را برای محافظت از شبکه شما ارائه می دهند، از جمله:
-
ساخت دیوارهای آتش
-
نصب نرم افزار آنتی ویروس
-
نصب شبکه های خصوصی مجازی (VPN)
-
انجام معاینات منظم شبکه
مطالب مرتبط: کار در امنیت سایبری: تعریف، مشاغل و مهارت ها
۵. نظارت
سرویسهای فناوری اطلاعات میتوانند شبکه، ترافیک اینترنت، رایانهها و سایر دستگاههای دارای اینترنت را کنترل کنند. نظارت به تیمهای فناوری اطلاعات اجازه میدهد تا افرادی را که به اطلاعات کسبوکارشان دسترسی دارند، نیاز به تعمیرات و اینکه آیا رایانهای نیاز به بهروزرسانی یا اصلاح نرمافزار دارد، پیگیری کنند. اساساً، این سرویس فناوری اطلاعات تضمین می کند که اعضای تیم شما ابزارها و منابعی را که برای تکمیل وظایف خود نیاز دارند، در اختیار دارند.
۶. خدمات ایمیل
کسب و کارها و سازمان ها برای بسیاری از اهداف ارتباطی به ایمیل متکی هستند. از پیامهای فردی و بهروزرسانیهای شرکت گرفته تا روابط با مشتری، ایمیل بخش مهمی از حفظ روابط تجاری است. تیمهای فناوری اطلاعات اغلب بر حسابهای ایمیل کسبوکارشان نظارت میکنند و توصیههایی در مورد ارائهدهندگانی که متناسب با نیازهای ارتباطی سازمانشان است، ارائه میکنند. خدمات ایمیل فناوری اطلاعات همچنین میتواند در فرآیندهای فروش و بازاریابی مفید باشد، جایی که تیمهای فناوری اطلاعات با متخصصان فروش و بازاریابی برای حفظ ارتباط باز با مشتریان و سرنخهای فروش همکاری میکنند.
بخوانید: قیف فروش ایمیل: راهنمای کلی، مزایا و راه اندازی
۷. گزارش اطلاعات
خدمات فناوری اطلاعات از طریق جمعآوری و نظارت بر دادهها میتوانند گزارشهایی درباره اطلاعات سازمان شما ارائه دهند. آنها می توانند گزارش هایی در مورد موضوعاتی مانند استفاده از فناوری و ذخیره سازی اطلاعات ایجاد کنند تا به شما در درک میزان مؤثر بودن خدمات فعلی شرکت کمک کنند. خدمات فناوری اطلاعات بسیاری از سازمانها نرمافزاری را ارائه میکنند که به سادهسازی گزارشهای مالی و پروژه کمک میکند. سرویسهای گزارشدهی اطلاعات نیز ممکن است اطلاعات را به گونهای تنظیم کنند که به شما در درک بهتر کسبوکار و تصمیمگیریهای مهم کمک کند.
۸. پشتیبانی از راه دور
بسیاری از خدمات فناوری اطلاعات می توانند پشتیبانی فنی را از راه دور ارائه دهند. به عنوان مثال، اگر یکی از دستگاههای شما با مشکل مواجه شد، سرویسهای فناوری اطلاعات میتوانند از طریق اینترنت به آن دسترسی پیدا کنند تا آن را عیبیابی و تعمیر کنند. پشتیبانی از راه دور به آنها امکان میدهد مشکلات را سریعتر پیدا کرده و تعمیر کنند و میتوانند برای چندین دستگاه از جمله بیشتر دستگاههای تلفن همراه اعمال شوند. داشتن خدمات فناوری اطلاعات با قابلیت پشتیبانی از راه دور می تواند زمان به روز رسانی برنامه ها و تعمیر خطاهای فنی را کاهش دهد تا کار شما با حداقل وقفه ادامه یابد.
۹. نرم افزار به عنوان یک سرویس
نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) به برنامه های نرم افزاری اطلاق می شود که به اشتراک پولی نیاز دارند. این می تواند شامل پردازش کلمه یا نرم افزار پایگاه داده باشد. سرویسهای فناوری اطلاعات میتوانند شما را با سرویسهایی که نیاز دارید وصل کرده و اتصال را کنترل کنند تا به شما کمک کنند مطمئن شوید که میتوانید در زمان نیاز از آن استفاده کنید. استفاده از نرمافزار بهعنوان یک سرویس گاهی شامل دسترسی ابری نیز میشود، بنابراین تیم شما میتواند در صورت نیاز از راه دور روی دستگاههای خود کار کند. با اکثر اشتراکهای SaaS، کسبوکارها ویژگیهای خدمات فناوری اطلاعات اضافی، از جمله پشتیبانی فنی برای نرمافزار را دریافت میکنند.
مطالب مرتبط: SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) چیست؟
۱۰. توسعه نرم افزار
خدمات فناوری اطلاعات اغلب میتواند شامل فرآیندهای توسعه نرمافزار برای ایجاد برنامههای کاربردی سفارشی باشد که نیازهای تجاری خاص را برآورده کند. به عنوان مثال، یک کسب و کار راه اندازی ممکن است به تیم خدمات فناوری اطلاعات خود برای ایجاد یک برنامه نرم افزاری برای سازماندهی و نگهداری سوابق سرمایه گذاری خطرپذیر متکی باشد. در این موارد، فناوری اطلاعات میتواند خدماتی را که برای توسعه نرمافزار شخصیسازی شده نیاز دارید و از طریق آزمایش، توسعه و نگهداری مداوم برنامه را تضمین کند.
۱۱. عیب یابی و پشتیبانی فنی
خدمات فناوری اطلاعات برای بسیاری از سازمان ها همچنین شامل پشتیبانی فنی و عیب یابی برنامه های کاربردی نرم افزاری، برنامه ها و ابزارهای آنلاین است. تیمهایی که این خدمات را ارائه میدهند، اغلب کاربران را در فرآیند رفع خطاهای فنی راهنمایی میکنند یا اقدامات بعدی را برای انجام، مانند ارسال دستگاه برای تعمیر، توصیه میکنند. با خدمات پشتیبانی فنی اختصاصی، سازمان شما میتواند کمکهای فنی مورد نیاز خود را در مواقعی که کارکنان هنگام استفاده از نرمافزار شرکت سؤال یا چالش دارند، دریافت کند.
۱۲. آموزش فناوری
از آنجایی که فناوری و نرمافزار میتوانند اغلب تغییر کنند، کمک به تیم شما در یادگیری نحوه کار با دستگاهها و نرمافزارهای بهروز شده میتواند به آنها کمک کند تا با کمترین سؤال از این ابزارها به طور مؤثر استفاده کنند. بسیاری از خدمات فناوری اطلاعات شامل آموزش فناوری برای تیم های تجاری است که از ابزارها و منابع فنی برای عملیات روزمره استفاده می کنند. در این موارد، یک تیم فناوری اطلاعات می تواند کارکنان شرکت شما را در مورد نحوه استفاده از ابزارها، برنامه ها و برنامه های خاص آموزش دهد.
بخوانید: ملاحظات کار در فناوری (به علاوه نکات جستجوی شغل)
۱۳. نصب و نگهداری سخت افزار
بسیاری از خدمات فناوری اطلاعات تجاری شامل نصب، نگهداری و تعمیرات سخت افزاری نیز می شود. به عنوان مثال، یک بخش فناوری اطلاعات شرکتی اغلب مسئول نصب کامپیوترها، هارد دیسک ها، چاپگرها، مودم ها و روترهایی است که شرکت برای کار به آنها نیاز دارد. تیم های فناوری اطلاعات همچنین فرآیندهای یک کسب و کار را ارزیابی می کنند تا انواع سخت افزاری را که نیازهای آن را پشتیبانی می کند، تعیین کنند. در بسیاری از کسبوکارها، تیمهای فنی نیز مسئول نگهداری سختافزار و بهروزرسانی رایانهها، مودمها یا روترها برای پشتیبانی از بهرهوری و عملکرد هستند.