نماد سایت ایوسی

آموزش و توسعه کارکنان: چگونه آن را به طور موثر انجام دهیم

توسعه حرفه ای - آموزش و توسعه کارکنان

توسعه حرفه ای - آموزش و توسعه کارکنان

آموزش و توسعه کارکنان برنامه ای از فرصت های آموزشی است که توسط کارفرمایان به کارکنان ارائه می شود. آموزش به کارکنان کمک می کند تا درک عمیق تری از نقش خود ایجاد کنند، عملکرد خود را بهبود بخشند و مهارت های جدید بیاموزند.

توسعه بر حمایت از برنامه‌های آتی کارکنان متمرکز است و به آنها اجازه می‌دهد نقش‌های خود را رشد دهند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند نه اینکه فقط بر شغل فعلی‌شان تمرکز کنند. در این مقاله از ایوْسی توضیح می دهیم که چرا آموزش و توسعه مهم است، رایج ترین انواع آموزش و نحوه اجرای موثر آن را شرح می دهیم.

چرا آموزش و توسعه کارکنان مهم است؟

یکی از مزایای اصلی یک برنامه آموزشی و توسعه موثر این است که حفظ کارکنان را تشویق می کند و منجر به نیروی کار واجد شرایط با دانش و تخصص متخصص در بخش خاص شما می شود. مشاغلی که برای حفظ کارکنان مجرب خود کار می کنند می توانند:

در یک بازار رقابتی، کارفرمایان می‌خواهند بتوانند بهترین کارکنان را جذب کنند و برنامه‌های آموزشی و توسعه کارکنان یکی از مؤثرترین راه‌ها برای دستیابی به این هدف است. شرکت‌هایی که به آموزش و توسعه عالی شهرت دارند، می‌توانند با جذب کارکنان جاه‌طلبی که اهداف شغلی دارند و برای رسیدن به آنها سخت تلاش می‌کنند، از هزینه‌های مرتبط با استخدام اجتناب کنند.

انواع متداول آموزش و توسعه کارکنان

راه‌های زیادی برای آموزش کارکنان وجود دارد که برخی از آن‌ها مختص صنعت هستند و برخی از آن‌ها تقریباً در هر محیط کاری قابل اجرا هستند:

یک فرآیند جهت گیری کامل

درست از همان روزهای اول کار یک کارمند، یک فرآیند کارآمد حضور در هیئت مدیره می تواند در موفقیت آنها مؤثر باشد. انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) گزارش می دهد که اگر کارمندان فرآیند استخدام خود را مؤثر بدانند، احتمالاً حداقل سه سال نزد کارفرما می مانند.

کارکنانی که از طریق یک فرآیند ساختاریافته گذرانده اند، می توانند تا ۵۰ درصد بهره وری بیشتری داشته باشند. برعکس، استخدام کارکنان جدید می‌تواند پرهزینه باشد، زیرا تخمین‌ها هزینه ثبت یک موقعیت ابتدایی را تا ۵۰ درصد از حقوق برای آن شغل تعیین می‌کنند. یافتن یک کارمند سطح بالا در برخی صنایع می تواند تا ۴۰۰ درصد حقوق سالانه آنها هزینه داشته باشد.

هزینه کارکنان آموزش ندیده یا آموزش ندیده نیز می تواند قابل توجه باشد. از دست دادن بهره وری، در حالی که یک کارمند جدید در مورد نقش خود دانش کاری به دست می آورد، می تواند بر رشد و سود تأثیر بگذارد. شرکت‌هایی با برنامه‌های اجرایی قوی، کارمندان جدید خود را برای این نقش آماده می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند تا از طریق درک کامل فرهنگ، مأموریت، فلسفه و اهداف شرکت به نتایج دست یابند.

مطالب مرتبط: نحوه ایجاد برنامه های آموزشی و توسعه عالی

سخنرانی و آموزش گروهی

هنگامی که یک کسب و کار نیاز به انتقال اطلاعات به یک نیروی کار بزرگ دارد، یک سخنرانی یا آموزش گروهی می تواند یک گزینه موثر باشد. این یک راه خوب برای اطمینان از اینکه به همه کارکنان پیامی ثابت داده می‌شود و می‌تواند به همراه داشتن همه برای نشانه‌گذاری آغاز اجرای هر فرآیند یا سیاست جدید کمک کند. همچنین یک راه مقرون به صرفه برای ارائه آموزش به چندین نفر به طور همزمان است.

ارائه آموزش در این قالب برای هر موقعیتی مناسب نیست زیرا می تواند پتانسیل ارتباط دو طرفه را محدود کند مگر اینکه فرصت های بازخورد زیادی در ساختار روز وجود داشته باشد. همچنین تعیین اینکه آیا همه افراد در یک موقعیت آموزشی گروهی درک معادلی از مواد دارند یا خیر، دشوار است، که می تواند به این معنی باشد که برخی از کارآموزان بیشتر از دیگران سود می برند.

آموزش مبتنی بر کامپیوتر

در شرایطی که کارکنان ممکن است در سطوح مختلف کار کنند یا بر مهارت‌های متفاوتی تسلط داشته باشند، یک برنامه یادگیری مبتنی بر رایانه می‌تواند راهی کارآمد برای اطمینان از دریافت آموزش مورد نیاز همه باشد. این به کارمندان اجازه می‌دهد تا با سرعت خودشان کار کنند و زمینه‌هایی را که احساس می‌کنند به بیشترین حمایت نیاز دارند اولویت‌بندی کنند یا به آموزش‌هایی هدایت شوند که مدیرشان سودمندترین آنها را تشخیص می‌دهد.

آموزش مبتنی بر کامپیوتر می‌تواند راهی مقرون‌به‌صرفه برای ارائه آموزش‌هایی باشد که می‌توان آن را در دوره‌های آرام و بدون نیاز به توقف در سراسر شرکت تکمیل کرد. هنگامی که آموزش طراحی شد، می توان آن را در صورت نیاز به روز کرد و برای هر تعداد از کارکنان مورد استفاده قرار داد، که آن را به روشی مقرون به صرفه برای ارائه اطلاعات ثابت در یک برنامه زمانی بدون نیاز به هزینه های مداوم برای مربیان یا سفر تبدیل می کند.

آموزش و توسعه بیشتر

آموزش مداوم می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این می‌تواند شامل برنامه‌هایی باشد که در داخل به گروه‌هایی از کارمندان ارائه می‌شوند یا کسب‌وکاری که پشتیبانی و زمان ارائه می‌دهد تا به یک کارمند اجازه دهد تا یک برنامه اعتباربخشی شناخته‌شده خارجی مانند دیپلم، گواهی یا مدرک را تکمیل کند.

برخی از کسب‌وکارها بر آموزش کارکنان سطح ابتدایی خود در تکنیک‌های رهبری و مدیریت تمرکز می‌کنند تا به آن‌ها اجازه دهند در صورت وجود فرصت‌های خالی، به سمت‌های سطح بالاتر بروند.

برخی از سازمان‌ها دوست دارند استعدادهای کارکنان خود را متنوع کنند تا به آن‌ها اجازه دهند فرصت‌هایی را برای نوآوری یا گسترش دامنه محصول یا دامنه خدمات خود شناسایی کنند و این می‌تواند بسیار سودآور باشد.

مرتبط: چگونه مجموعه مهارت های خود را برای پیشرفت شغلی خود توسعه دهید

چگونه برنامه های آموزشی کارکنان را توسعه دهیم

اکثر کسب و کارها از اهمیت کار بر روی حفظ کارمندان خود و نیاز به ایجاد نیروی کار ماهر و با تجربه با کارکنان آموزش دیده و دارای تخصص خاص در صنعت و محیط قدردانی می کنند. یک برنامه آموزش و توسعه کارکنان به خوبی طراحی شده می تواند به دستیابی به این اهداف تجاری کمک کند، و برخی از جنبه های طراحی آنها وجود دارد که می تواند در هر بخشی اعمال شود. در اینجا نحوه ایجاد یک برنامه آموزشی برای کارکنان خود آورده شده است:

۱. هر چه زودتر شروع کنید

یک برنامه آموزشی و توسعه موثر از اولین روز کارمند جدید شروع می شود. برنامه پذیرش باید به استخدام‌کنندگان جدید بینشی در مورد مسئولیت‌هایشان، نحوه تناسب نقش آنها در کسب‌وکار و انتظارات برای عملکرد و موفقیت بدهد.

توضیح کامل نحوه تعامل بخش آنها با دیگران و تأثیر کار آنها بر اهداف سازمانی نیز می تواند به یک کارمند جدید کمک کند تا نقش خود را درک کند و زودتر شروع به مولد شدن کند.

۲. یک راهنمای آموزشی ایجاد کنید

یک ابزار ضروری برای کارمندان جدید، یک کتابچه راهنمای آموزشی می تواند یک ابزار آموزشی فوق العاده موثر برای کارکنانی باشد که ممکن است نیاز به بررسی خط مشی یا رویه در حین کار داشته باشند. داشتن یک کتابچه راهنمای آموزشی که شامل توصیه‌های عملی و فنی باشد، به کارمندان یک نقطه مرجع برای برخی از سوالات خود می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد تا بر مهارت‌هایی تسلط پیدا کنند که عملکرد آنها را افزایش می‌دهد.

دستورالعمل های آموزشی باید با در نظر گرفتن کاربران طراحی شده و به زبانی ساده نوشته شود تا تا حد امکان در دسترس باشد. تصاویر و اسکرین شات ها باید در صورت امکان گنجانده شوند تا دستورالعمل های استفاده از پایگاه های داده یا سیستم های داخلی را نشان دهند.

بسیاری از مشاغل به کارکنان جدید این فرصت را می‌دهند که بر اعضای باتجربه‌تر کارکنان سایه بزنند، آنها را تماشا کنند و یاد بگیرند که چگونه برخی از وظایف کلیدی مربوط به نقش را تکمیل کنند. داشتن فرصتی برای صحبت با یکی از کارکنان که می تواند تصویر دقیقی از نقش ارائه دهد، می تواند به یک کارمند جدید کمک کند تا درک بهتری از نقش خود داشته باشد. همچنین راه خوبی برای ارتقای رابطه بین یک کارمند جدید و یک کارمند فعلی است.

مطالب مرتبط: طرح بهبود مستمر محل کار: تعریف، تکنیک ها و مثال ها

۳. آموزش مداوم ارائه دهید

هنگامی که یک کارمند در نقش خود تثبیت شد، برنامه آموزشی بلند مدت آنها باید در نظر گرفته شود. این معمولاً شامل به‌روزرسانی‌های دوره‌ای در مورد رویه‌ها و فرآیندها می‌شود تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان دانش خود را از شیوه‌های کاری مورد انتظار از آنها حفظ می‌کنند.

همچنین هر زمان که رویه‌ها تغییراتی در خط‌مشی ایجاد شود یا به‌روزرسانی شود، این امر ضروری خواهد بود. برخی از به روز رسانی ها را می توان از طریق ایمیل برای همه کارکنان به اشتراک گذاشت، در حالی که برخی دیگر ممکن است به آموزش تخصصی نیاز داشته باشند.

در سازمان‌هایی با مسیرهای شغلی ساختاریافته، معمولاً نیازهای آموزشی خاصی به کارکنان ارائه می‌شود تا آنها را تشویق کند تا به یک موقعیت سطح بالاتر پیشرفت کنند. در مشاغلی که انعطاف پذیری بیشتری در مورد نحوه پیشرفت کارکنان وجود دارد، مهم است که بین خواسته های کارمند برای ایجاد مهارت ها و تخصص آنها با نیازهای کسب و کار تعادل برقرار شود.

آموزش اختصاصی می تواند استفاده فوق العاده موثر از بودجه توسعه باشد، زیرا به سازمان اجازه می دهد تا کسری مهارت های خاص را هدف قرار دهد و اطمینان حاصل کند که آنها مهارت های موجود را در یک تیم یا گروه آموزشی به حداکثر می رساند.

بررسی عملکرد تیم یا بخش و ارجاع متقابل با ارزیابی کارکنان یا اهداف عملکرد شخصی ممکن است به شناسایی مناطقی که آموزش در آنها مفیدتر است کمک کند.

۴. پیشرفت را به طور منظم مرور کنید

داشتن یک برنامه آموزشی و توسعه تنها در صورتی به یک شرکت برای دستیابی به اهداف خود کمک می کند که واقعاً مزایای مورد انتظار را ارائه دهد. کسب‌وکاری که می‌خواهد از مؤثر بودن برنامه آموزشی و توسعه‌اش اطمینان حاصل کند، باید اهداف برنامه را به طور منظم بررسی کند و دستاوردهای خود را نسبت به اهداف اعلام شده‌اش ارزیابی کند.

آموزش باید با هدف خاصی ارائه شود، مانند:

این مهم است که مشخص شود آیا آموزش به اهداف مورد نظر دست می یابد یا خیر. این را می توان به روش های مختلفی از جمله از طریق بازخورد کارکنان، ارزیابی دانش و ارزیابی کارکنان انجام داد.

مطالب مرتبط: چگونه در شغل جدید خود موفق شوید: اولین هفته، ماه و ۹۰ روز

مزایای آموزش و توسعه کارکنان

نیروی کار خوب آموزش دیده دارایی بزرگی برای یک کسب و کار است که به آنها این فرصت را می دهد تا با حفظ کارکنان دارای تخصص مرتبط و دانش از فرآیندهای داخلی سازمان، از آموزش خود سرمایه گذاری کنند. با استفاده از علایق و توانمندی های کارکنان موجود برای اطلاع رسانی فرآیند آموزش، می توان شکاف های مهارتی و دانشی را به طور موثر پر کرد.

یک برنامه آموزشی و توسعه مؤثر می تواند انگیزه کارکنان را بهبود بخشد، گردش مالی را کاهش دهد و به کسب و کارها اجازه دهد تا به طور مؤثرتری رشد کنند و متنوع شوند.

مطالب مرتبط: ۱۰ هدف برتر توسعه شغلی

معایب آموزش و توسعه کارکنان

آموزش کارکنان می تواند فرآیندی پرهزینه باشد، به خصوص اگر مشاوران خارجی برای ارائه آموزش های تخصصی مورد نیاز باشند. این فرآیند کارکنان را از وظایف معمول خود خارج می کند و از شخصی می خواهد که کار یا اضافه کاری آنها را پوشش دهد تا اطمینان حاصل شود که خدمات عادی حفظ می شود.

یکی دیگر از معایب احتمالی این است که کارکنانی که برای آموزش آنها وقت و هزینه صرف کرده‌اید از مهارت‌های خود برای به دست آوردن موقعیت در جای دیگری استفاده کنند. این می تواند منجر به سرمایه گذاری آموزشی در یکی از کارکنان شود که نه تنها از دست می رود بلکه برای کمک به رقابت نیز استفاده می شود. برخی از کسب و کارها قراردادهای “دستبند طلایی” را با کارکنان اجرا می کنند تا آنها را تشویق کنند که بمانند و اگر کارمندی تصمیم به ترک آن بگیرد، هزینه آموزش را جبران کند.

برنامه‌های آموزشی و توسعه کارکنان نیز عاملی در افزایش انگیزه و وفاداری کارکنان است که می‌تواند راه طولانی را برای مقابله با احتمال شکار سر انجام دهد.

خروج از نسخه موبایل