شرکت ها از داده ها و انبارهای داده به عنوان سیستم های ذخیره سازی برای کمک به تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط برای تلاش های تجاری استفاده می کنند. داشتن یک سیستم ذخیره سازی موثر می تواند به کسب و کار کمک کند تا فرآیندهای خود را بهینه کند و به اهداف خود دست یابد. درک تفاوتهای بین دادهها و انبارهای داده میتواند به شما کمک کند ساختاری را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای محل کار شما باشد.
در این مقاله از ایوسی، تفاوت بین دیتا مارت و انبار داده را بررسی میکنیم، بخشهای انبار داده را بررسی میکنیم، انواع دیتامارتها را توضیح میدهیم، مزایای هر دو دیتامارت و انبار داده را کشف میکنیم و نکات مفیدی برای استفاده از هر دو ارائه میکنیم. .
دیتا مارت در مقابل انبار داده
در اینجا لیستی از برخی از تفاوتهای بین دیتا مارت و انبار داده آمده است:
معنی
انبارهای داده به مراکز ذخیره سازی اطلاعات برای هر بخش در یک سازمان اشاره دارد. این مراکز ذخیرهسازی همچنین شامل قالببندی دادههای جدید برای هماهنگی با مواد ذخیرهشده قبلی است که ذخیره اطلاعات در یک سیستم قابل دسترس را برای کارکنان آسانتر میکند. انبارهای داده سیستم هایی هستند که با آسان کردن تجزیه و تحلیل انواع مختلف داده ها به طور همزمان به تصمیم گیری بهینه کمک می کنند.
Data marts اجزایی از یک انبار داده است که برای ذخیره اطلاعات برای یک منطقه تجاری یا بخش خاص استفاده می شود. معمولاً شامل جمع آوری اطلاعات بر اساس نیازهای بخش می شود. به عنوان مثال، ممکن است از data marts برای تجزیه و تحلیل موقعیت های خاص مانند اهداف مالی شرکت استفاده کنید.
اندازه
به طور معمول، دیتا مارت ها کمتر از ۱۰۰ گیگابایت داده ذخیره می کنند، در حالی که انبارهای داده حاوی بیش از ۱۰۰۰ گیگابایت اطلاعات هستند. برای یک انبار داده ضروری است که ظرفیت ذخیره سازی زیادی داشته باشد زیرا شامل مجموعه داده های متعددی است که کارمندان به طور همزمان به آنها دسترسی دارند. برعکس، از آنجایی که دیتا مارت فقط شامل زیرمجموعه ای از داده ها است، برای انجام عملکردهای اساسی به ظرفیت ذخیره سازی کمتری نیاز دارد.
موضوعات
هنگام ساخت دیتا مارت، کارمندان معمولا منابع اطلاعاتی مختلف را در مورد یک موضوع یا پرس و جو خاص بررسی می کنند. به عنوان مثال، به عنوان یک نماینده فروش، می توانید یک دیتا مارت برای نظارت بر تاریخچه خرید یک محصول خاص ایجاد کنید. برعکس، یک انبار داده حاوی اطلاعاتی برای موضوعات و پرس و جوهای متعدد است. در نتیجه، زمانی که به یک انبار داده دسترسی دارید، ممکن است از برخی دستورات پیچیده برای مکان یابی مواد مورد نظر خود استفاده کنید. سپس پس از یافتن آن، می توانید آن را در دیتا مارت قرار دهید تا به راحتی آن را کنترل کنید.
مطالب مرتبط: مهارت های ورود داده ها: تعریف و ۶ گام برای بهبود مهارت های خود
نرمال سازی داده ها
عادی سازی داده ها به فرآیند سازماندهی مجدد داده ها و حذف خطوط اطلاعات تکراری برای اطمینان از حفظ جریان منطقی داده های شما اشاره دارد. دادههای غیرعادیشده شامل اطلاعات تکراری هستند تا به شما امکان مقایسه صحیح منابع اطلاعاتی مختلف را بدهد. یک دیتامارت ممکن است فرآیند عادی سازی یا غیرعادی سازی را برای اطمینان از دقیق بودن داده ها اتخاذ کند. برعکس، یک انبار داده معمولاً از دادههای غیرعادیشده استفاده میکند تا به کاربران اجازه دهد تا فرآیند پرس و جو را به طور مؤثر ساده کنند. این به این دلیل است که یک انبار داده حاوی حجم زیادی از اطلاعات است و ممکن است عادی سازی داده های موجود در آن خسته کننده باشد.
هزینه
نصب انبار داده معمولاً بیشتر از نصب دیتا مارت هزینه دارد. در نتیجه، شرکتهای کوچکتر برای کمک به صرفهجویی در هزینه، از دادههای مارت استفاده میکنند، بهویژه اگر تعداد کمی از کارمندان نیاز به دسترسی به اطلاعات داشته باشند. در مقابل، شرکت های بزرگ از انبارهای داده برای ذخیره مقادیر زیادی اطلاعات استفاده می کنند. یک انبار یک نمای کلی از وضعیت سازمان ارائه می دهد زیرا به شما امکان می دهد اطلاعات مربوط به هر بخش را در یک سیستم بررسی کنید.
دوره نصب
راه اندازی یک دیتا مارت معمولاً حدود سه تا شش دقیقه طول می کشد زیرا حاوی مقدار محدودی داده برای یک هدف خاص است. به عنوان مثال، واحد خدمات مشتری ممکن است از دیتا مارت برای ثبت پاسخ به نظرسنجی در مورد یک محصول خاص به مدت سه ماه استفاده کند. در مقابل، نصب انبار داده ممکن است حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد. این انبارها دورههای نصب طولانیتری دارند زیرا شامل سیستمهای پردازش پیچیده برای رسیدگی به سؤالات متعدد برای اهداف مختلف میشوند.
منابع اطلاعات
به طور معمول، شما می توانید داده های قابل استفاده کافی برای یک داده مارتی را از چند منبع بدست آورید، در حالی که انبارهای داده از شما می خواهند که از چندین منبع مشورت کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید برای لیست حقوق و دستمزد یک شرکت یک داده مارتی ایجاد کنید، ممکن است فقط به اسنادی نیاز داشته باشید که حاوی درآمد کارمندان شرکت است. در مقابل، ساخت انبار داده برای همین منظور ممکن است شامل سایر پرونده های تجاری مرتبط از بخش ها در کنار اسناد حقوق و دستمزد باشد.
فرم های داده های متنوع
انبارهای داده و مارت های داده اطلاعات خلاصه داده های تجزیه و تحلیل شده را در قالبی قابل خواندن ذخیره می کنند. برخلاف دادههای مارت، انبارهای داده ممکن است حاوی دادههای فیلتر نشده و پردازش نشده باشند که به آن دادههای خام گفته میشود. پیمایش و مدیریت این لایه از داده ها نیازمند اطلاعات متفاوتی است که به عنوان ابرداده شناخته می شوند. ابرداده حاوی رکوردهایی در مورد اطلاعات در لایه های مختلف است که سیستم را قادر می سازد تا دایرکتوری ایجاد کند که جستجو و پرس و جو در سیستم را آسان تر می کند.
بخش هایی از انبار داده
سه بخش انبار داده عبارتند از:
-
Bottom Tier: این لایه شامل سروری است که داده ها را از منابع خارجی و داخلی ذخیره و پردازش می کند.
-
لایه میانی: لایه میانی سیستمی است که داده ها را تجزیه و تحلیل و به آن دسترسی دارد و به شما امکان می دهد هر اطلاعاتی را جستجو کنید.
-
لایه بالایی: لایه بالایی نمایشی بصری از نتایج جستجوی شما را نمایش می دهد، معمولاً به شکل نمودار.
مطالب مرتبط: ۸ مهارت برتر برای تبدیل شدن به یک مهندس داده (با نکات)
انواع دیتا مارت
سه نوع اصلی دیتامارت عبارتند از:
-
Dependent: این نوع دیتامارت شامل ایجاد یک دسته بندی جدید با دانلود اطلاعات از انبار داده است. همچنین به شما کمک می کند تا اطلاعات مرتبط را در یک انبار داده بزرگ بیابید.
-
مستقل: مدل مستقل شامل توسعه دادههای منحصربهفرد است که از یکدیگر یا ناحیه مرکزی متمایز هستند. این دیتامارت می تواند به شما در دستیابی به اهداف کوتاه مدت کمک کند زیرا ممکن است به دلایل خاصی آن را ایجاد کنید.
-
ترکیبی: مدل ترکیبی اطلاعات انبارهای داده و منابع جایگزین را برای توسعه یک دیتا مارت ترکیب می کند. این مدل برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در مکان های مختلف مفید است و به شما کمک می کند تا تلاش های خود را ساده کنید.
مزایای دیتا مارت
برخی از مزایای استفاده از دیتا مارت عبارتند از:
-
تحقیق داده را ساده می کند: داده مارت به شما امکان می دهد اطلاعات را به سرعت پیدا کنید زیرا حاوی اطلاعات فقط در مورد یک موضوع هستند. به عنوان مثال، یک توسعهدهنده نرمافزار میتواند به راحتی اطلاعات مربوط به مشخصات را با جستجو در دادههای مارت پیدا کند.
-
از اطلاعات حساس محافظت می کند: اگر شرکت از داده های مختلف برای ذخیره اطلاعات استفاده می کند، ممکن است نظارت بر افرادی که به تسهیلات دسترسی دارند آسان باشد و اطمینان حاصل شود که فقط پرسنل مجاز دسترسی دارند. مارت های داده همچنین برای اطمینان از محافظت از اطلاعات حساس در برابر هکرها یا خرابی های پیش بینی نشده مفید هستند.
-
اهداف شخصی را به راحتی دنبال میکند: دادههای مارت ممکن است به شما در سازماندهی پروژهها از آغاز تا تکمیل کمک کنند. آنها همچنین ممکن است به نظارت بر اهداف بلند مدت کمک کنند زیرا می توانید از آنها برای ثبت اطلاعات مرتبط در مورد فرآیند استفاده کنید.
مزایای انبار داده
برخی از مزایای انبار داده عبارتند از:
-
ارائه دادههای با کیفیت بالا: هنگام جمعآوری دادهها برای یک انبار داده، ممکن است نیاز باشد که اطلاعات منابع مختلف را به یک قالب تبدیل کنید. تبدیل داده ها ممکن است کیفیت کلی اطلاعات در دسترس کارکنان را افزایش دهد.
-
اطلاعات دقیق تجاری را ارائه می دهد: یک انبار داده ممکن است توانایی شرکت را برای یافتن فرصت های جدید با ارائه دسترسی و امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه برای دیدگاه ها و زمینه های مختلف افزایش دهد. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است تلاش کند تا درآمد سالانه شرکت را با ارزیابی موجودی و اطلاعات فروش بهبود بخشد.
-
وضعیت صنعت یک شرکت را بهبود می بخشد: یک انبار داده کارآمد ممکن است به نظارت بر پیشرفت شرکت با استفاده از اطلاعات آماری کمک کند. نظارت و بهبود فرآیندها ممکن است شرکت را در موقعیت بهتری برای رقابت با سایر سازمان ها در صنعت قرار دهد.
-
به یک شرکت کمک می کند تا پیش بینی های دقیق انجام دهد: تجزیه و تحلیل مداوم اطلاعات از انبار داده ممکن است به شما در پیش بینی های دقیق و شناسایی اهداف امکان پذیر کمک کند. پیشبینیهای درست بازار به شما کمک میکند تا برنامههای تجاری مؤثری ایجاد کنید.
مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده چیست؟ (به علاوه چرا مهم است)
نکاتی برای استفاده از انبار داده و دیتا مارت
در اینجا لیستی از نکات برای استفاده از انبار داده و دیتا mart آمده است:
-
هر دو گزینه را در شرکت بگنجانید: بر اساس منابع شرکت، میتوانید هر دو سیستم ذخیرهسازی را برای سازماندهی بهتر اطلاعات ترکیب کنید.
-
از data marts برای بخشهای بازاریابی استفاده کنید: دادهها ممکن است به مدیران بازاریابی کمک کنند تا به راحتی اهداف کمپین و اثربخشی تبلیغات و تبلیغات مختلف را نظارت کنند. بازاریابان دیجیتال و مدیران رسانههای اجتماعی نیز ممکن است از data marts برای نظارت بر برداشتها و دنبالکنندگانی که صفحه در یک بازه زمانی خاص دریافت میکند استفاده کنند.
-
استفاده از انبار داده برای شرکتهای دارای دادههای سنگین: برخی از شرکتها، مانند شرکتهای بیمه، ممکن است پروندههایی را پردازش کنند که به انواع مختلفی از اطلاعات در مورد مشتریان نیاز دارد. یک انبار داده شناسایی مسائل و بررسی دقیق مسائل را آسان تر می کند.
-
خرید فضای ذخیره سازی ابری برای یک انبار داده: خرید فضای ذخیره سازی ابری به شرکت اجازه می دهد تا داده ها را در یک سرور خارج از سایت ذخیره کند و سرعت پردازش انبار داده را افزایش دهد. همچنین ممکن است به کاهش هزینه ها کمک کند زیرا یک شرکت خارجی عملیات سرور خارج از سایت را مدیریت می کند، مانند نصب و سایر وظایف سخت افزاری.