بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

اهمیت تفکر انتقادی در محیط کار چیست؟

تفکر انتقادی در محیط کار

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تفکر انتقادی یک مهارت کلیدی در محل کار است. از این گذشته، تفکر انتقادی به کارکنان کمک می کند تا مشکلات را حل کنند و استراتژی هایی بسازند که آنها را در شغلشان بهتر کند. به همین دلیل، کارفرمایان ممکن است به دنبال استخدام کارمندانی باشند که مهارت های تفکر انتقادی قوی دارند. در این مقاله از ایوسی، در مورد اهمیت تفکر انتقادی در محیط کار و معنای آن برای شما به عنوان یک کارمند صحبت خواهیم کرد.

مطالب مرتبط: مهارت های تفکر انتقادی: تعاریف و مثال ها

تفکر انتقادی چیست؟

افراد با استفاده از عقلانیت برای تعیین اینکه در یک موقعیت خاص چه کاری انجام دهند یا به آن اعتقاد داشته باشند، تفکر انتقادی را اعمال می کنند. کارکنانی که می توانند در تفکر انتقادی شرکت کنند، دارای تفکر، مستقل و شایسته هستند. اگر تفکر انتقادی را تمرین کنید، به طور منطقی ایده ها را به هم متصل می کنید، استدلال ها را بررسی و ارزیابی می کنید، ناهماهنگی ها و خطاها را در کار خود و دیگران پیدا می کنید، مشکلات پیچیده را حل می کنید و درگیر تفکر می شوید.

یک متفکر انتقادی نه تنها اطلاعات را به خوبی جمع آوری می کند، بلکه می داند چگونه از اطلاعات برای استنتاج حقایق و نتایج مهم استفاده کند. با مفهوم سازی نتایج، متفکران انتقادی در حل مسئله بهتر از افرادی هستند که به سادگی اطلاعات را به خاطر می سپارند. به همین دلیل، کارفرمایان برای تفکر انتقادی ارزش قائل هستند، به ویژه در نقش هایی که تهیه استراتژی ضروری است. تفکر انتقادی یک مهارت نرم در نظر گرفته می شود، به این معنی که یک مهارت ذاتی در شخصیت است. گفته می شود، امکان توسعه این مهارت وجود دارد.

اهمیت تفکر انتقادی در محیط کار

در اینجا برخی از راه هایی که تفکر انتقادی برای محل کار مهم است آورده شده است:

  • برخی از مشاغل به آن نیاز دارند.
  • تصمیم گیری بهبود می یابد.
  • متفکران انتقادی شادتر هستند.
  • داشتن اطلاعات خوب یک امتیاز است.
  • انعکاس خود را تشویق می کند.
  • اقتصاد دانش را تقویت می کند.

برخی از مشاغل به آن نیاز دارند

برای موفقیت شغلی در حقوق، آموزش، تحقیقات، پزشکی، مالی و بسیاری از زمینه های شغلی دیگر، نمایش مهارت های تفکر انتقادی مهم است. این یک جنبه ضروری از هر حرفه ای است که هدف آن استنتاج اطلاعات به طور عینی و بدون تعصب، تجزیه و تحلیل زمینه، حل مشکلات خلاقانه و ارائه راه حل های واقع بینانه است.

تصمیم گیری بهبود می یابد

استفاده از تفکر انتقادی به شما کمک می کند تصمیماتی بگیرید که نیاز به تفکر زیادی دارد. تصمیمات بزرگ و متحول کننده زندگی، مانند اینکه آیا یک حرکت شغلی انجام دهید یا نه، با کمک تفکر انتقادی انجام می شود، که شما را تشویق می کند که تحقیق کنید و منطق عینی را بر پاسخ احساسی اولیه خود ترجیح دهید.

متفکران انتقادی شادتر هستند

تفکر انتقادی به افراد کمک می کند تا خود، انگیزه ها و اهداف خود را بهتر درک کنند. وقتی بتوانید اطلاعاتی را استنباط کنید تا مهمترین بخش ها را بیابید و آن ها را در زندگی خود به کار ببرید، می توانید وضعیت خود را تغییر دهید و رشد شخصی و شادی کلی را ارتقا دهید.

داشتن اطلاعات خوب یک امتیاز است

در عصری که مردم بیش از هر زمان دیگری به اطلاعات دسترسی دارند، متفکران انتقادی در تحقیق و یافتن مهم‌ترین بخش‌های اطلاعاتی که آنها را در مورد هر موضوعی به خوبی آگاه می‌کند، برتری می‌یابند. این در بحث های محل کار و زمانی که خود را به عنوان یک رهبر فکری در صنعت خود قرار می دهید مفید است.

انعکاس خود را تشویق می کند

متفکران انتقادی این توانایی ذاتی را دارند که چالش ها را از منظرهای مختلف ببینند. با انحراف از واکنش برای دفاع از باورهای شخصی خود، متفکران انتقادی بیشتر به خود انعکاس می دهند و می توانند نظر و عقاید خود را در پرتو اطلاعات جدید تغییر دهند.

مطالب مرتبط: چگونه مهارت های تفکر انتقادی را توسعه دهیم

تفکر انتقادی
تفکر انتقادی

چگونه مهارت های تفکر انتقادی را تقویت کنیم

در اینجا نحوه بهبود مهارت های تفکر انتقادی آورده شده است:

  1. اطلاعات جدید را ارزیابی کنید
  2. منبع را در نظر بگیرید.
  3. سوالات زیادی بپرسید
  4. تحقیقات را دنبال کنید.
  5. نظر خود را تشکیل دهید.

۱. اطلاعات جدید را ارزیابی کنید

اولین قدم برای تفکر انتقادی این است که اطلاعات را تنها پس از ارزیابی آن بپذیرید. چه چیزی خوانده شده یا شنیده شده باشد، متفکران انتقادی در تلاش برای یافتن حقیقت عینی هستند. در انجام این کار، این کارکنان با در نظر گرفتن چالش ها و راه حل های احتمالی ارزیابی می کنند. این فرآیند بررسی اطلاعات جدید و در نظر گرفتن نتایج، ارزیابی نامیده می شود.

۲. منبع را در نظر بگیرید

در مرحله بعد، باید در نظر بگیرید که اطلاعات خود را از کجا دریافت می کنید. به عنوان مثال، اگر اطلاعات جدید از یک تبلیغ باشد، درک این موضوع که تبلیغ یک تکنیک بازاریابی است که برای فروش یک محصول طراحی شده است، به شما در ارزیابی سوگیری احتمالی کمک خواهد کرد. هر بخشی از اطلاعاتی که دریافت می کنید توسط فردی با انگیزه تبادل دانش به شما داده شده است. متفکران انتقادی منبع را با در نظر گرفتن انگیزه خود برای ارائه اطلاعات ارزیابی می کنند.

۳. سوالات زیادی بپرسید

اگر می‌خواهید مهارت‌های تفکر انتقادی خود را کامل کنید، پرسیدن سؤال مهارت مهمی است که باید به آن مسلط شوید. هنگام ارائه اطلاعات، باید تصمیم بگیرید که چه سؤالاتی به شما کمک می کند تا آن را بهتر ارزیابی کنید. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • از چه راه هایی می توان این مشکل را حل کرد؟
  • چه کسی این اطلاعات را ارائه می دهد؟
  • چرا این اطلاعات ارائه می شود؟
  • چه دیدگاه های دیگری در مورد این موضوع وجود دارد؟
  • چه تحقیقاتی در مورد موضوع وجود دارد؟

۴. تحقیقات را پیگیری کنید

قبل از اینکه بتوانید نظر خود را با استفاده از تفکر انتقادی شکل دهید، باید تحقیقات خود را انجام دهید. هنگامی که فهرستی از سوالاتی را که نیاز به پاسخ دارند، طوفان فکری کردید، می توانید از منابعی مانند اینترنت برای یادگیری آنچه می توانید در مورد این موضوع استفاده کنید، استفاده کنید. اگر تصمیم دارید به صورت آنلاین نگاه کنید، به دنبال اطلاعات معتبر از منابعی مانند سایت های خبری سندیکایی، موسسات آموزشی و سازمان های غیرانتفاعی باشید. گزینه های دیگر استفاده از منابعی مانند دایره المعارف یا مرور مطالب در کتابخانه محلی شما است.

۵. نظر خود را تشکیل دهید

با پاسخ به سوالات انتقادی می توانید نظر خود را شکل دهید. در این مرحله، می توانید مطمئن باشید که نظر خود را بر اساس اطلاعات منطقی و واقعی استوار می کنید زیرا مراحل تفکر انتقادی را دنبال کرده اید.

نمونه هایی از تفکر انتقادی در رزومه

اگر می‌خواهید مهارت‌های تفکر انتقادی را در بخش مهارت‌های رزومه خود بگنجانید، از عباراتی مانند زیر استفاده کنید:

مهارت های مشاهده

اینها برای تفکر انتقادی مهم هستند، زیرا مشاهده، راه اصلی دریافت اطلاعات است. هنگامی که کارمندان می بینند که چگونه یک کار را تکمیل کنند یا اقدامات همکاران خود را در یک جلسه کارکنان مشاهده کنند، این به عنوان نقطه شروعی برای ارزیابی عمل می کند.

تحلیل و بررسی

ارزیابی و تحلیل مترادف یکدیگرند. تجزیه و تحلیل مستلزم بررسی فنی اطلاعات و توانایی استنباط علمی از آن است.

ارتباط

وقتی نوبت به تفکر انتقادی می‌رسد، مهم است که بتوانید ایده‌ها و استراتژی‌هایی را که به شما کمک می‌کند کارتان را بهتر انجام دهید یا تیمتان را قوی‌تر کند، به اشتراک بگذارید.

حل مسئله

پس از شناسایی یک موضوع، متفکران انتقادی راه حل ها و نتایج را ارائه می کنند. این فرآیند معمولاً به عنوان حل مسئله در رزومه شناخته می شود.

مرتبط: مهارت های حل مسئله: تعاریف و مثال ها

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *