بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

بازاریابی متمرکز: تعریف، مزایا و مثال ها

همه چیز را در مورد استراتژی های بازاریابی متمرکز بیاموزید

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

بسیاری از کسب و کارها طیف وسیعی از استراتژی های بازاریابی را برای تبلیغ و فروش محصولات خود در نظر می گیرند. با یک استراتژی بازاریابی متمرکز، شرکت ها ممکن است منابع مورد نیاز خود را کاهش دهند، تلاش های بازاریابی خود را شخصی سازی کنند و وفاداری مشتری را ایجاد کنند. درک نحوه عملکرد بازاریابی متمرکز می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا یک شرکت یا کسب و کار می تواند از استفاده از این استراتژی بازاریابی سود ببرد.

در این مقاله از ایوسی، بازاریابی متمرکز چیست، مزایای آن را بررسی می‌کنیم، تفاوت آن با سایر استراتژی‌های بازاریابی را توضیح می‌دهیم و نمونه‌هایی از بازاریابی متمرکز مؤثر را ارائه می‌کنیم.

مرتبط: مهارت های کلیدی بازاریابی برای فهرست کردن در رزومه (با مثال)

بازاریابی متمرکز چیست؟

بازاریابی متمرکز یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک شرکت برای اکثر یا همه ابتکارات بازاریابی خود بر روی یک گروه بازار هدف خاص تمرکز می کند. شرکت‌هایی که از بازاریابی متمرکز استفاده می‌کنند تاکید می‌کنند که چگونه محصولاتشان می‌تواند نیازهای منحصر به فرد مخاطبان خاص خود را برآورده کند. کسب‌وکارها ممکن است بخش هدف یا مخاطب خاص خود را با عواملی مانند جنسیت، نژاد، عادات خرید، ویژگی‌های شخصیتی یا علایق تعریف کنند. نمونه هایی از بازارهای هدف یا بازارهای خاص عبارتند از:

  • فرزندان

  • صاحبان حیوانات خانگی

  • افرادی که شرایط سلامتی دارند

  • اسکیت بازان

  • کشاورزان

  • مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست

  • صاحبان خانه

  • افرادی که در جوامع روستایی زندگی می کنند

  • علاقه مندان به تناسب اندام

  • عاشقان سینما

  • افراد هم دین

مزایای بازاریابی متمرکز چیست؟

چندین مزیت بازاریابی متمرکز وجود دارد، از جمله:

  • استفاده از منابع کمتر برای تلاش‌های بازاریابی: از آنجایی که بازاریابی متمرکز بر هدف قرار دادن یک بخش خاص از مخاطبان متمرکز است، شرکت‌ها معمولاً از منابع کمتری برای تبلیغات مؤثر محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. این می تواند به معنای کاهش هزینه های تولید و بازاریابی باشد.

  • تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه انتخابی خود: ممکن است برای مدیران کسب و کار آسان تر باشد که در حوزه خود با استفاده از بازاریابی متمرکز متخصص شوند زیرا می تواند به آنها کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه بهترین بازاریابی را برای مصرف کنندگان در صنعت خاص خود انجام دهند. این ممکن است به کسب و کار کمک کند وفاداری و اعتماد مشتری را ایجاد کند.

  • سفارشی کردن نام تجاری خود برای مخاطبان: بسیاری از تیم های بازاریابی کمپین ها یا تکنیک های خود را بر اساس مصرف کننده هدف خود شخصی سازی می کنند. با بازاریابی متمرکز، اغلب شخصی سازی تلاش های بازاریابی آسان تر می شود زیرا شما فقط یک بخش مخاطب را هدف قرار می دهید.

  • تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین ها و استراتژی ها: بازاریابی متمرکز ممکن است داده های بازاریابی کمتری را برای یک شرکت ایجاد کند زیرا بر فروش به یک گروه خاص متمرکز است. این می تواند تجزیه و تحلیل و بهبود کمپین ها یا تاکتیک های بازاریابی خود را برای یک کسب و کار سریع تر کند.

مرتبط: شرح شغل مدیر بازاریابی: چیست و چگونه می توان یکی شد

راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیز دست پیدا کنیم؟

دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیز دست پیدا کنیم؟
فرمت: pdf
حجم: ۲.۷۹ مگابایت
تعداد صفحات: ۲۷۸ صفحه
این کتاب درباره بازاریابی هوشمندانه و راهکارهای نوین برای جذب مشتریان جدید و افزایش فروش صحبت می‌کند و به خواننده کمک می‌کند در کمتر از یک سال به درآمد حیرت‌انگیزی دست پیدا کند.

الان دانلود کنید!

بازاریابی متمرکز در مقابل بازاریابی متمایز

بازاریابی متمایز به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که دو یا چند بخش بازار را هدف قرار می دهد. شرکت‌هایی که از بازاریابی متمایز استفاده می‌کنند، یک محصول یا خدمات واحد را ارائه می‌کنند در حالی که چندین نوع مصرف‌کننده را هدف قرار می‌دهند. تفاوت اصلی بین بازاریابی متمرکز و بازاریابی متمایز این است که بازاریابی متمرکز بر توسعه تبلیغات و استراتژی‌ها برای یک بخش مخاطب متمرکز است. با این حال، مشاغلی که از بازاریابی متمایز استفاده می کنند، انواع مختلفی از مصرف کنندگان را هدف قرار می دهند.

به عنوان مثال، یک تولید کننده آب پرتقال با استفاده از استراتژی بازاریابی متمرکز ممکن است تلاش های تبلیغاتی خود را منحصراً متوجه کودکان کند. اگر یک تولید کننده آب پرتقال متفاوت به جای آن از یک استراتژی بازاریابی متفاوت استفاده کند، برخی از تبلیغات آنها ممکن است کودکان را هدف قرار دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است مشتریانی را که به تغذیه علاقه مند هستند هدف قرار دهند.

مطالب مرتبط: راهنمای قطعی بازاریابی متمایز (به علاوه تفاوت آن با سایر روش های بازاریابی)

بازاریابی متمرکز در مقابل بازاریابی غیرمتمایز

بازاریابی غیرمتمایز به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که در آن تیم های بازاریابی با استفاده از پیام های تبلیغاتی یکسان، تمام بخش های مخاطبان خود را هدف قرار می دهند. در اینجا چند تفاوت بین بازاریابی متمرکز و بازاریابی غیرمتمایز وجود دارد:

مخاطب هدف

هدف استراتژی های بازاریابی تمایز نیافته دستیابی به بیشترین تعداد مشتریان بالقوه است. حتی اگر یک تیم بازاریابی چندین نوع مصرف کننده هدف داشته باشد، تبلیغات آنها سعی می کند در هنگام استفاده از یک استراتژی بازاریابی متمایز نشده، کل پایگاه مصرف کننده آنها را جذب کند. با این حال، شرکت هایی که از استراتژی بازاریابی متمرکز استفاده می کنند، بر تبلیغات برای یک نوع مصرف کننده خاص تمرکز می کنند.

کانال های تبلیغاتی

شرکت هایی که از بازاریابی غیرمتمایز استفاده می کنند اغلب از کانال های بازاریابی بیشتری مانند رسانه های پخش و تبلیغات دیجیتال استفاده می کنند. در مقابل، بازاریابی متمرکز معمولاً بر روی یک یا دو کانال تبلیغاتی متمرکز می‌شود که برای مخاطبان هدف یک شرکت مؤثرترین هستند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت بداند که مصرف کننده هدفش اغلب با رسانه های اجتماعی درگیر است، ممکن است شرکت بیشتر یا تمام پست های کمپین بازاریابی، مکالمات و تبلیغات خود را در رسانه های اجتماعی متمرکز کند.

مطالب مرتبط: ۹ نوع مختلف کانال بازاریابی (با تعریف)

هزینه ها

یک استراتژی بازاریابی تمایز نیافته معمولاً بیشتر از یک استراتژی بازاریابی متمرکز هزینه دارد. طرح‌های بازاریابی تمایز نیافته اغلب گران‌تر هستند، زیرا با استفاده از انواع کانال‌های بازاریابی، مخاطبان گسترده‌تری را هدف قرار می‌دهند. کسب‌وکارهایی که از استراتژی بازاریابی متمرکز استفاده می‌کنند، معمولاً می‌توانند تنها با هدف قرار دادن یک نوع مصرف‌کننده از طریق کانال‌های بازاریابی کمتر، در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

نمونه هایی از بازاریابی متمرکز

بازاریابی متمرکز می تواند یک استراتژی موفق برای بسیاری از شرکت ها باشد. اگر یک شرکت محصول یا خدمات منحصر به فردی دارد که برای گروه خاصی از مشتریان سفارشی شده است، بازاریابی متمرکز اغلب ارزش امتحان کردن را دارد. در زیر نمونه هایی از شرکت های تخیلی که از بازاریابی متمرکز به طور موثر استفاده می کنند آورده شده است:

نمونه سازنده ساعت

Spacemode یک سازنده ساعت موفق است که بر روی ساخت ساعت های لوکس تمرکز دارد. در تبلیغات Spacemode بازیگران، ورزشکاران و افراد مشهور دیگر از ساعت های Spacemode استفاده می کنند. تبلیغات این افراد را در جزایر گرمسیری و داخل خانه های مجلل به تصویر می کشد و این تصور را ایجاد می کند که ساعت های Spacemode نمادی از ثروت و موقعیت هستند. Spacemode امیدوار است با تمرکز بر این موضوعات، به طور خاص برای مصرف کنندگانی که به کالاهای لوکس یا سبک زندگی علاقه مند هستند، جذاب باشد.

مطالب مرتبط: ۱۰ شغل رایج در بازاریابی 

نمونه استودیو یوگا

DreamerYoga یک استودیوی یوگا در حال گسترش است که بر پاسخگویی به نیازهای متخصصان شهری متمرکز است. DreamerYoga به دلیل بودجه محدود در تلویزیون یا رادیو تبلیغ نمی کند و بررسی های آنها نشان می دهد که متخصصان شهری به ندرت تلویزیون تماشا می کنند یا به رادیو گوش می دهند. در عوض، DreamerYoga تبلیغاتی را در مترو، قطار، اتوبوس و بیلبوردهای تبلیغاتی در مناطق شلوغ قرار می دهد. بسیاری از متخصصان شهری از حمل و نقل انبوه استفاده می کنند یا در مناطقی با این بیلبوردهای قابل مشاهده کار می کنند، بنابراین DreamerYoga معتقد است که تبلیغات آنها می تواند به طور موثر به مخاطبان هدف خود برسد.

نمونه کافه

کافه چانتیگرا یک قهوه‌خانه کوچک است که می‌خواهد استراتژی تبلیغاتی خود را تغییر دهد. از طریق تجزیه و تحلیل فروش، شرکت متوجه می شود که سودآورترین جمعیت آن افراد حرفه ای جوان هستند. کافه چانتیگرا یک استراتژی تبلیغاتی ایجاد می کند که قهوه مقرون به صرفه و پایدار خود را برجسته می کند، امیدوار است با قیمت های پایین و روش های سازگار با محیط زیست، حرفه ای های جوان را جذب کند.

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

2 پاسخ

    1. سلام

      بسته به استراتژی ها و تاکتیک های مورد استفاده، بازاریابی متمرکز می تونه هم درون گرا و هم برون گرا باشه. بازاریابی درونگرا بر جذب مشتریان از طریق محتوای مرتبط و مفید، مانند پست های وبلاگ، رسانه های اجتماعی و بهینه سازی موتورهای جستجو تمرکز داره. از سوی دیگه، بازاریابی برون‌گرا شامل تاکتیک‌های سنتی مانند تبلیغات، تماس سرد و پست مستقیم برای دستیابی به مشتریان بالقوه هست.

      به طور کلی، بازاریابی متمرکز می تونه هر دو رویکرد درون گرا و برون گرا رو برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص و دستیابی به اهداف مورد نظر ترکیب کنه. نکته کلیدی اینه که ترکیبی از تاکتیک ها رو به کار بگیرین که به بهترین وجه با مخاطبان هدف و اهداف کمپین بازاریابی مطابقت داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *