نماد سایت ایوسی

توانایی شناختی چیست؟ چگونه مهارت های شناختی خود را تقویت کنیم

عملکرد شناختی

عملکرد شناختی

در هر زمینه حرفه ای، از مهارت های شناختی برای حل مشکلات در محل کار و بهبود کیفیت کار خود استفاده می کنید. نمایش مهارت های شناختی هم در مصاحبه و هم در رزومه می تواند شما را به یک نامزد شغلی جذاب تبدیل کند. شما مهارت های شناختی را در طول زندگی خود توسعه می دهید، اما بهبود استراتژیک آنها می تواند به شما کمک کند تا از این توانایی ها در محل کار بهتر استفاده کنید. در این مقاله از ایوسی، مهارت‌های شناختی را تعریف می‌کنیم، مثال‌هایی ارائه می‌کنیم و چگونگی بهبود توانایی‌های شناختی خود را بررسی می‌کنیم.

مهارت های شناختی چیست؟

مهارت‌های شناختی یا توانایی‌های شناختی، راه‌هایی هستند که مغز شما به خاطر می‌آورد، استدلال می‌کند، توجه را حفظ می‌کند، مشکلات را حل می‌کند، فکر می‌کند، می‌خواند و یاد می‌گیرد. توانایی‌های شناختی شما به شما کمک می‌کند اطلاعات جدید را با برداشتن آن اطلاعات و توزیع آن در مناطق مناسب در مغزتان پردازش کنید.

وقتی بعداً به آن اطلاعات نیاز پیدا کردید، مغز شما نیز از مهارت های شناختی برای بازیابی و استفاده از آن اطلاعات استفاده می کند. با توسعه مهارت‌های شناختی، به مغز خود کمک می‌کنید این فرآیند را سریع‌تر و کارآمدتر تکمیل کند و اطمینان حاصل کنید که اطلاعات جدید را درک کرده و به طور مؤثر پردازش می‌کنید.

در محل کار، مهارت های شناختی به شما کمک می کند تا داده ها را تفسیر کنید، اهداف تیم را به خاطر بسپارید، در یک جلسه مهم توجه کنید و موارد دیگر. این مهارت ها به شما کمک می کند تا اطلاعات قبلی را که ممکن است با اهداف سازمان شما مرتبط باشد، به خاطر بیاورید و به شما کمک می کند تا ارتباطات مهمی بین اطلاعات قدیمی و جدید برقرار کنید تا کارآمدتر کار کنید.

بیشتر بخوانید: اهمیت توانایی شناختی در شغل شما

نمونه هایی از مهارت های شناختی

مهارت های شناختی اغلب به ۹ دسته مختلف تقسیم می شوند. هر یک از این مهارت های شناختی روش متفاوتی را منعکس می کند که مغز شما از آن برای تفسیر و استفاده مؤثر از اطلاعات استفاده می کند.

  1. توجه پایدار
  2. توجه انتخابی
  3. توجه تقسیم شده
  4. حافظه بلند مدت
  5. حافظه کاری
  6. منطق و استدلال
  7. پردازش شنوایی
  8. پردازش بصری
  9. سرعت پردازش

۱. توجه پایدار

توجه پایدار به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی روی یک کار واحد تمرکز کنید. در محل کار، این مهارت به شما این امکان را می دهد که متمرکز و با انگیزه بمانید تا یک کار را تا زمانی که آن را کامل کنید ادامه دهید. توجه پایدار به شما کمک می‌کند در مقابل پروژه‌های دیگر مقاومت کنید و در عوض برای رسیدن به اهداف بلندمدت تلاش کنید.

۲. توجه انتخابی

توجه انتخابی به شما این امکان را می دهد که حواس خود را بر روی یک کار متمرکز کنید حتی زمانی که حواس پرتی اطراف شما وجود دارد. این به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که در بین بسیاری از انتخاب های مختلف توجه خود را به کجا معطوف کنید و شما را قادر می سازد در آن کار بمانید. به عنوان مثال، می توانید به جای چک کردن تلفن خود یا معاشرت با همکاران، توجه گزینشی را با پاسخ دادن به ایمیل ها تمرین کنید.

۳. توجه تقسیم شده

گاهی اوقات شما نیاز دارید که توجه خود را در چندین مکان جلب کنید، و توجه تقسیم شده به شما کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کنید و همزمان دو یا چند کار را با موفقیت انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید پروژه فعلی خود را نهایی کنید و در عین حال مراحل آماده سازی پروژه بعدی خود را نیز تکمیل کنید. توجه تقسیم شده به شما کمک می کند تا کار امروز را بدون فراموش کردن ایده هایی که برای پروژه هفته آینده دارید انجام دهید.

۴. حافظه بلند مدت

حافظه بلند مدت به شما امکان می دهد اطلاعات گذشته را به خاطر بیاورید. این مهارت ممکن است به شما کمک کند نکات اصلی جلسه هفته گذشته را به خاطر بسپارید و همچنین ممکن است به شما کمک کند نام همکار خود را که سه سال پیش یاد گرفته اید را به خاطر بسپارید. حافظه بلند مدت همچنین به شما کمک می کند تا آموزش های قبلی در محل کار را به خاطر بسپارید و آن را در کارهای فعلی به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی هایی که می توانید برای بهبود حافظه خود انجام دهید

۵. حافظه کاری

حافظه فعال که به عنوان حافظه کوتاه مدت نیز شناخته می شود، به شما کمک می کند اطلاعات را در حین استفاده از آن حفظ کنید. به عنوان مثال، اگر روی پروژه ای کار می کنید و مجبور نیستید دوباره دستورالعمل ها را نگاه کنید تا مرحله بعدی کار را به خود یادآوری کنید، پس حافظه کاری قوی دارید. مهارت‌های حافظه کوتاه‌مدت همچنین می‌تواند به حفظ نکاتی که در یک مکالمه اخیر صحبت کرده‌اید کمک کند.

۶. منطق و استدلال

مهارت های منطقی و استدلالی به شما کمک می کند تا مشکلات را حل کنید و ایده ایجاد کنید. زمانی که نیازهای مصرف کننده را شناسایی می کنید و برای برآورده ساختن آن نیازها از طریق طوفان فکری و حل مسئله می گذرد، از منطق و مهارت های استدلال استفاده می کنید. شما همچنین هنگام تجزیه و تحلیل داده ها یا جمع آوری گزارش ها از منطق و استدلال استفاده می کنید.

مطالب مرتبط:  بهترین راه ها برای تقویت مهارت های تفکر منطقی

۷. پردازش شنوایی

مغز شما از پردازش شنوایی استفاده می‌کند تا اطلاعاتی را که از طریق گوش‌های شما وارد می‌شود، با ترکیب، تجزیه و تحلیل و تقسیم‌بندی صداها برای استفاده فوری یا آینده درک کند. این مهارت شناختی می تواند به شما کمک کند نه تنها با درونی کردن صداها، بلکه با تفسیر و کمک به شما در استفاده مؤثر از اطلاعاتی که شنیده اید، به طور فعال به مشتریان، رهبران و همکاران گوش دهید.

۸. پردازش بصری

پردازش بصری به شما کمک می کند تا تصاویر را به طور موثر تفسیر کنید. مهارت‌های پردازش بصری قوی به شما امکان می‌دهد طرح‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، اسناد مهم را تصحیح کنید و نمایش‌های بصری داده‌ها مانند نمودارها و جداول را درک کنید.

۹. سرعت پردازش

این مهارت شناختی نهایی به شما کمک می کند تا وظایف را سریع و دقیق انجام دهید. وقتی سرعت پردازش بالایی دارید، مغز شما می‌تواند اطلاعات را سریع‌تر تفسیر کرده و آن‌ها را برای یک کار خاص به کار ببرد. تقویت این مهارت می تواند بهره وری شما را با کمک به شما در تکمیل کارآمد و موثر وظایف بهبود بخشد. با سرعت پردازش بالا، می توانید به سرعت نیازهای مشتری خود را شناسایی کرده و راه حل های طوفان فکری را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: تست های سنجش مهارت: تعریف و مثال

چگونه مهارت های شناختی را تقویت کنیم

تقویت مهارت های شناختی می تواند به شما کمک کند تقریباً در همه جنبه های شغلی عملکرد بهتری داشته باشید. بهبود مهارت های توجه شما نه تنها می تواند به شما کمک کند تا در انجام وظایف خود بمانید، بلکه می تواند به شما کمک کند شنونده فعال تری باشید که می تواند روابط شما را بهبود بخشد. ایجاد منطق و مهارت‌های استدلالی می‌تواند به شما در ایجاد راه‌حل‌های خلاقانه برای چالش‌های دشوار کمک کند. در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مهارت های شناختی خود را بهبود بخشید:

  1. استرس را کاهش دهید
  2. مراقب بدن خود باشید
  3. تمرکز کردن را تمرین کنید
  4. مغز خود را ورزش دهید

۱. استرس را کاهش دهید

کاهش سطح استرس می تواند به تمرکز شما کمک کند و دامنه توجه خود را بهبود بخشد. اگر می توانید سعی کنید خود را از موقعیت های استرس زا دور کنید. اگر نمی توانید خودتان را حذف کنید، فعالیت های کاهش دهنده استرس را امتحان کنید. در محل کار، می توانید کمی در محل کار خود قدم بزنید یا در صورت امکان، هدفون قرار دهید و به موسیقی گوش دهید تا افکار خود را متمرکز کنید. در خانه، زمانی را برای ورزش یا یوگا در نظر بگیرید.

همچنین می توانید با استفاده از تکنیک های مدیتیشن ساده با نشستن در یک مکان آرام، تمرکز بر تنفس و توجه به افکار خود، استرس را کاهش دهید. این استراتژی های کاهش استرس می تواند توانایی شما را برای تمرکز و ایجاد مهارت های شناختی مرتبط با توجه بهبود بخشد.

۲. از بدن خود مراقبت کنید

حفظ سلامت جسمانی می تواند مهارت های شناختی شما را بهبود بخشد. نوشیدن آب زیاد، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و حداقل هفت ساعت خواب در هر شب می تواند توانایی های مرتبط با توجه شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند در محل کار بهتر عمل کنید. خواب کافی همچنین می تواند مهارت های حافظه شما را به شدت بهبود بخشد، زیرا خواب به مغز شما کمک می کند تا خاطرات را مرتب کرده و ذخیره کند.

۳. تمرکز را تمرین کنید

شما می توانید با تمرکز هدفمند ذهن خود در طول روز، به طور فعال مهارت های توجه و حافظه خود را بهبود بخشید. وقتی سر کار هستید، راه هایی برای حذف حواس پرتی پیدا کنید و ببینید تا چه مدت می توانید بدون از دست دادن تمرکز روی یک کار متمرکز بمانید. این می تواند شامل قرار دادن تلفن هوشمند خود در کشو یا استفاده از هدفون در صورت اجازه محل کار شما باشد.

همچنین می توانید با درگیر کردن حواس بیشتر تمرکز را بهبود بخشید. در حین کار، نگرانی مشتری را با صدای بلند بخوانید، یا اگر در خانه هستید، سعی کنید یک شعر یا قسمت مورد علاقه یک کتاب را با خواندن مکرر با صدای بلند به خاطر بسپارید.

۴. مغز خود را ورزش دهید

مانند هر عضله دیگری، می توانید فعالیت هایی را بیابید که مناطق خاصی از مغز را هدف قرار داده و تمرین می کنند و مهارت های شناختی مرتبط را بهبود می بخشند. این فعالیت ها را برای تقویت توانایی های شناختی خود در نظر بگیرید:

فعالیت های ذهنی چالش برانگیز می تواند به شما در بهبود حافظه، تمرکز، استدلال و مهارت های پردازش کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۸ راه ساده برای تقویت حافظه

استفاده از مهارت های شناختی در محیط کار

در حالی که می‌توانید مهارت‌های شناختی را برای بهبود تقریباً هر موقعیتی در محل کار به کار ببرید، چند روش خاص وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های شناختی خود را در محل کار تمرین دهید:

الگوها را شناسایی کنید

شما می توانید منطق و مهارت های استدلال را با مهارت های حافظه ترکیب کنید تا الگوها را تشخیص دهید. این روندها ممکن است در داده ها ظاهر شوند، یا ممکن است یک نتیجه مکرر باشند که در محل کار تشخیص دهید. به عنوان مثال، درک این موضوع که فروش پس از برخی ابتکارات بازاریابی افزایش می یابد، می تواند به شما کمک کند روی استراتژی هایی تمرکز کنید که به بهترین وجه به مخاطبان شما می رسد.

تجزیه و تحلیل منابع داشته باشید

از مهارت های استدلال خود برای مشاهده دقیق تر داده ها و گزارش ها استفاده کنید. نه تنها آنچه باعث می‌شود مشتری از یک محصول خاص خوشش بیاید، بلکه دلیل آن را نیز در نظر بگیرید. سوالات مهمی در مورد مخاطبان خود بپرسید و به جای اینکه فقط یک گزارش را مرور کنید، داده ها را تجزیه و تحلیل کنید. تحلیلی بودن در مورد مشکلات می تواند به شما در یافتن راه حل های خلاقانه کمک کند.

توجه خود را متمرکز کنید

از مهارت‌های شناختی استفاده کنید که به شما کمک می‌کند تمرکز کنید تا بتوانید کارها را با بهره‌وری بیشتری انجام دهید. با تمرکز مؤثر روی پروژه‌های خاص، می‌توانید آنها را سریع‌تر و با دقت بیشتری تکمیل کنید و به شما امکان می‌دهد به کارهای دیگر بروید. متمرکز ماندن همچنین می تواند به شما کمک کند از جلسات بیشتر به دست آورید، فعالانه به صحبت های همکاران گوش دهید و با اهداف و نقاط عطف در ذهن کار کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه بهبود تمرکز در محل کار: استراتژی ها و نکات

چگونه مهارت های شناختی را برجسته کنیم

علاوه بر استفاده از مهارت‌های شناختی در محل کار، می‌توانید مهارت‌های شناختی خود را نیز در طول جستجوی شغل برجسته کنید تا به شما کمک کند کاندیدای جذاب‌تری شوید. در اینجا چند راه برای نشان دادن مهارت های شناختی خود در هنگام جستجوی یک موقعیت جدید آورده شده است:

مهارت های شناختی برای رزومه شما

یک رزومه خوب نوشته شده و ساختار یافته می تواند خود نشان دهنده مهارت های شناختی قوی شما باشد. برای مثال، ساختار تمیز و فاصله، مهارت‌های پردازش بصری شما را نشان می‌دهد. وقتی خلاصه و عبارات عینی خود را به جزئیات در آگهی شغلی هدف قرار می دهید، مهارت های منطقی و استدلالی را نشان می دهید که نشان می دهد چگونه می توانید در ماموریت شرکت سهیم باشید. همچنین می توانید نقاط قوت شناختی مانند حل مسئله و گوش دادن فعال را در بخش مهارت های خود قرار دهید.

مثال:  «متخصص بازاریابی با سه سال تجربه تحقیقات بازار. تجزیه و تحلیل رفتار خرید مصرف کننده و روندهای فصلی برای ایجاد کمپین های بازاریابی موثر محصول برای جمعیت هدف.”

مطالب مرتبط:  ۶ قانون جهانی برای رزومه نویسی

مهارت های شناختی برای نامه شما

یک نامه پوششی مستلزم آن است که به طور حرفه ای به کارفرمای بالقوه خود خطاب کنید، خلاقانه خود را به عنوان کاندیدای مناسب برای کار معرفی کنید و نشان دهید که چگونه می توانید برای شرکت سود ببرید. همانطور که این الزامات را از طریق نامه پوششی خود برآورده می کنید، توانایی خود را برای حل خلاقانه مشکلات نشان می دهید که به نوبه خود مهارت های منطقی و استدلالی شما را نشان می دهد.

مثال:  “من برای جلسات برنامه ریزی با تیمم ارزش قائل هستم زیرا می توانم ایده هایم را با دیگران به اشتراک بگذارم و در ایجاد بهترین طراحی محصول همکاری کنم. من همیشه از داده‌های طرح‌هایی که قبلاً آزمایش شده‌اند استفاده می‌کنم تا ارزش بالقوه را در تصاویر خاص نشان دهم که برای مشتریان هدف ما جذاب است.»

مهارت های شناختی برای مصاحبه شغلی

یک مصاحبه احتمالا فرصت های زیادی برای نشان دادن مهارت های شناختی شما ارائه می دهد. هنگام پاسخ دادن به یک سوال، می توانید مهارت های حافظه خود را با ارجاع به تحقیقات خود در شرکت یا شرح شغل اصلی نشان دهید. شما می توانید مهارت های توجه خود را با گوش دادن فعالانه و پاسخ دادن به مصاحبه کنندگان خود نشان دهید. همچنین می توانید با حل مسائل فرضی که ممکن است مصاحبه کنندگان ارائه دهند، منطق و مهارت های استدلالی خود را نشان دهید.

مثال:  «می‌دانم که شرکت شما هر سال میزبان یک کنفرانس بازاریابی است تا متخصصان حوزه‌های مختلف صنعت ما را گرد هم بیاورد. این کنفرانس ها بینش ارزشمندی را در مورد کارهایی که شرکت های دیگر برای رفع نیازهای مشتریان خود انجام می دهند و همچنین راه حل های خلاقانه ای که برای افزایش وفاداری به برند پیدا کرده اند به من ارائه می دهد.

خروج از نسخه موبایل