نماد سایت ایوسی

۲۰ نکته موفق برای مدیریت رفتار کلاس درس

کلاس تقویت مثبت

کلاس تقویت مثبت

آموزش یک کلاس درس از دانش آموزان به مهارت هایی مانند سازماندهی، صبر و برنامه ریزی نیاز دارد. استفاده از این مهارت ها برای مدیریت رفتار کلاس درس می تواند تأثیر مثبتی بر محیط آموزشی و یادگیری داشته باشد. هدف این است که یک سبک مدیریت رفتاری را پیدا کنید که برای شما و دانش آموزانتان مناسب باشد.

در این مقاله در ایوسی، به مدیریت رفتار کلاس درس و نحوه رفتار کلاسی با نکات، استراتژی ها و حمایت معلم می پردازیم.

مطالب مرتبط: چگونه می توان تجربه کاری تدریس را به دست آورد

چرا مدیریت رفتار کلاس درس مهم است؟

مدیریت رفتار کلاس درس برای ایجاد و حفظ یک محیط آموزشی منظم در کلاس مهم است. همچنین یادگیری تحصیلی را بهبود می بخشد، رشد اجتماعی-عاطفی را تقویت می کند، مشارکت تحصیلی دانش آموزان را افزایش می دهد و رفتار منفی کلاس را کاهش می دهد.

۴ مولفه مدیریت رفتار کلاس درس

یک برنامه مدیریت رفتار کلاس درس مؤثر معمولاً شامل چهار جزء است:

کلاس درس با طراحی خوب

بچه‌ها به یک محیط سازمان‌یافته و مشارکتی واکنش نشان می‌دهند، بنابراین توجه به نحوه تنظیم میز، تابلوی اعلانات، نمایشگرها و سایر جنبه‌های کلاس درس می‌تواند بر توجه تأثیر بگذارد و به کاهش حواس‌پرتی‌های احتمالی کمک کند. طراحی متفکرانه کلاس درس می تواند به ایجاد یک محیط یادگیری آرام کمک کند.

قوانین وضع شده

اگر کودکان عواقب اعمال نامناسب خود را بدانند، ممکن است بهتر رفتار کنند. دادن نظر به آنها در تدوین قوانین کلاس درس، تمایل آنها را برای درک و احترام به استانداردهای رفتار کلاسی افزایش می دهد.

برنامه سازماندهی شده

کودکان ممکن است آن را تصدیق نکنند، اما از کارهای روزمره سود می برند. به موقع بودن، انجام وظیفه و سازماندهی به یادگیری دانش آموزان شما برای موفقیت کمک می کند.

تکنیک تدریس

ممکن است در مورد آنچه تدریس می کنید حرفی برای گفتن نداشته باشید، اما در مورد نحوه تدریس باید این اختیار را داشته باشید. دانش‌آموزان مسن‌تر ممکن است با یک درس به سبک سخنرانی بهتر عمل کنند در حالی که کلاس‌های جوان‌تر از استراتژی‌های یادگیری مبتنی بر بازی بهره می‌برند. مشاهده کنید که دانش‌آموزان چگونه به بهترین شکل یاد می‌گیرند و از استراتژی‌ها و تکنیک‌های مدیریت کلاس درس برای آموزش دروس خود استفاده کنید.

۵ نکته برای مدیریت کلی رفتار کلاس درس

از این نکات برای کمک به شما برای شروع و ایجاد یک برنامه مدیریتی استفاده کنید که به نفع شما و دانش آموزان باشد:

۱. برای کلاس های خود آماده شوید

آمادگی مؤثر برای روز مدرسه شما بیش از برنامه ریزی آموزشی است. از در دسترس بودن و وضعیت کار همه موادی که قصد دارید به صورت حضوری یا آنلاین استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید. برنامه ریزی مراحل خود و تهیه طرح های پشتیبان در صورت بروز مشکل برای جلوگیری از اختلالات احتمالی دانش آموزانی که کار خود را به پایان رسانده اند.

۲. با ایجاد روابط شروع کنید

در شروع هر سال تحصیلی، دانش آموزان را به کلاس درس خود خوشامد بگویید و در اولین فعالیت های روز با آنها درگیر شوید. به آنها نشان دهید که می خواهید با آنها رابطه ایجاد کنید و مشتاقانه منتظر کار با آنها باشید. هنگامی که آنها متوجه شوند که شما به عنوان یک فرد روی آنها سرمایه گذاری کرده اید، ممکن است نسبت به رفتار خود محترمانه تر و پاسخگوتر باشند. همیشه رفتارهایی را که می خواهید دانش آموزان نشان دهند مدل کنید و اگر اشتباه کردید، آن را برای دانش آموزان خود بپذیرید. این ممکن است به شما کمک کند احترام آنها را جلب کنید.

۳. یک برنامه مدیریت رفتار برای کلاس درس خود داشته باشید

فرهنگ کلاس درس شما بر رفتار دانش آموزان شما تأثیر می گذارد. بهتر است به جای تمرکز بر نظم دادن به دانش آموزان، آنها را پرورش دهید و راهنمایی کنید. این مؤلفه‌ها را در برنامه مدیریت رفتار کلاس درس خود در نظر بگیرید:

مطالب مرتبط: طرح مدیریت کلاس درس چیست؟

۴. اختلالات یادگیری را به حداقل برسانید

از تکالیف صندلی برای جلوگیری از گپ زدن و اختلال در کلاس استفاده کنید. اگر فردی در طول درس وارد کلاس شد یا مدرسه اطلاعیه‌هایی را پخش کرد، دانش‌آموزان را با سرنخ‌ها و یادآوری‌ها روی فعالیت‌های خود متمرکز کنید. یک صدا یا حرکت خاص مانند یک چوب باران یا یک علامت دست گروهی داشته باشید تا به دانش‌آموزان بفهمانید که وقت آن است که یک کلاس پر سر و صدا را آرام کنید.

مطالب مرتبط: نظریه انتظار انگیزه: تعریف و نحوه استفاده از آن

۵. دستورالعمل های ساده بدهید

اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان دستورالعمل های شما را در مورد یک فعالیت درک می کنند. هر گونه مشکل را پیش بینی کنید و از قبل به آن رسیدگی کنید. برای دانش‌آموزانی که سریع‌تر از بقیه کار می‌کنند، برای فعالیت‌های اضافی برنامه‌ریزی کنید تا از بی حوصلگی یا مزاحمت آن‌ها جلوگیری کنید. حرکت در کلاس خود برای تعامل، بررسی پیشرفت دانش آموزان و پاسخ دادن به سؤالات در حالی که از کنار میزهای آنها عبور می کنید مفید است.

۵ نکته برای استراتژی های مدیریت رفتار کلاس درس

این روش های مدیریت رفتار مثبت را امتحان کنید:

۱. یک هویت طبقاتی ایجاد کنید

وقتی سال تحصیلی شروع می شود، اتاق خود را با یک موضوع انتخابی تزئین کنید یا نام کلاسی را با دانش آموزان انتخاب کنید. ایجاد هویت طبقاتی یک راه عالی برای ایجاد جامعه و سرمایه گذاری است. می توانید ایده بدهید و سپس از آنها بخواهید نام یا موضوعی مانند ابرقهرمانان یا دایناسورها را پیشنهاد کنند. این موضوع می تواند مجموعه ای سازمان یافته از دستورات مدیریت رفتار را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال، اگر کلاس شما کلاس ابرقهرمانی است، می توانید به آنها یادآوری کنید که از گوش های فوق العاده شنونده خود استفاده کنند یا به صورت گروهی برای آموزش ابرقدرت جمع شوند.

۲. رفتار مثبت را تحسین کنید

تصدیق رفتار خوب مؤثرتر از تنبیه یا تنبیه دانش آموزانی است که رفتار منفی دارند. رفتاری را که می خواهید تقویت کنید تحسین کنید. به عنوان مثال، «کار برجسته در رسیدن سریع به صندلی‌هایتان» باعث می‌شود که به سرعت مستقر شوید. عادت کنید رفتاری را که می خواهید ببینید مانند:

۳. از سیستم های پاداش استفاده کنید

اگر مدرسه شما سیستمی ندارد، راهی برای پاداش رفتار خوب در افراد، گروه ها و کل کلاس ها ایجاد کنید. از سیستمی استفاده کنید که به طور شفاف رفتارهای فردی مثبت و منفی را یادداشت و ردیابی می کند و اهداف و پاداش های قابل دستیابی دارد. به دانش‌آموزان توضیح دهید که چگونه می‌توانند پیشرفت رفتار خود را دنبال کنند و آنها را تشویق کنند تا در جهت پاداش‌ها تلاش کنند. پاداش‌های سرگرم‌کننده مانند پاک‌کن‌ها و برچسب‌ها، استراحت اضافی یا ناهار با معلم می‌تواند ساده و در عین حال انگیزه‌بخش باشد.

۴. در کلاس لذت ببرید

راه هایی را برای سرگرم کردن بیشتر دانش آموزان برنامه ریزی کنید و از این طرح ها به عنوان انگیزه استفاده کنید. اگر کار دشواری در پیش دارید، مانند تست کردن، یا سعی می کنید از یک مشکل رفتاری چالش برانگیز عبور کنید، از کلاس خود بخواهید سخت کار کند تا یک پاداش یادگیری سرگرم کننده کسب کنید. در نظر بگیرید که برنامه های یادگیری را به بازی هایی مانند فعالیت در اتاق فرار یا استفاده از یک برنامه مسابقه اجتماعی تبدیل کنید. کلاس شما می تواند یک روز پیژامه با یک بعد از ظهر مطالعه اضافی یا فیلمی که مربوط به واحدی است که شما تمام کرده اید، کسب کند.

۵. آموزش گروهی را در نظر بگیرید

برای تشویق بهبود رفتار دانش آموزان، استفاده از آموزش گروهی را در نظر بگیرید. همسالان می توانند در نظارت و تقویت رفتار مثبت با سایر دانش آموزان مفید باشند. یک فرآیند گروهی همچنین ممکن است به حل تعارض و میانجیگری کمک کند زیرا دانش آموزان می توانند در مورد مسائل رفتاری به یکدیگر بازخورد ارائه دهند تا از این موقعیت های دشوار درس بگیرند.

مطالب مرتبط: ۴ روش بازخورد که باعث بهبود عملکرد در محل کار می شود

۵ نکته برای برخورد با دانش آموزان بداخلاق

برای برخورد با دانش آموزان بدرفتار می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

۱. هر رفتار نادرست را جداگانه مدیریت کنید

هنگامی که موقعیت دشواری وجود دارد، منبع مشکل را بیابید و مستقیماً با آن برخورد کنید و به رفتار نادرست فردی رسیدگی کنید. اگر وقتی فقط یک یا دو دانش آموز بد رفتار می کنند کل کلاس را تنبیه کنید، این می تواند به رابطه شما با سایر دانش آموزان آسیب برساند.

در عوض، دانش آموز بدرفتار را به شیوه ای دوستانه صدا کنید. مثلا:

این رویکرد به شما این امکان را می دهد که نگرش مثبت خود را حفظ کنید در حالی که بلافاصله رفتار نامناسب را تأیید می کنید.

۲. رفتار دانش آموزان را مشاهده و یاد بگیرید

وقتی سال تحصیلی هنوز جدید است، زمانی را به مطالعه رفتار دانش‌آموزان خود اختصاص دهید و به دنبال نشانه‌های غیرکلامی مانند حالات چهره و زبان بدن بگردید تا به شما هشدار دهد که در صورت بی‌توجهی یا مزاحم شدن آنها به شما هشدار دهد. فعال باشید و قبل از اینکه این دانش آموزان بد رفتار کنند با آنها برخورد کنید. اگر یک استراتژی مدیریت رفتاری جواب نداد، یکی دیگر را امتحان کنید. به عنوان مثال، اگر تغییر مسیر کلامی کار نکرد، کنترل مجاورت را امتحان کنید. با گذشت زمان، ممکن است تشخیص دهید که کدام دانش آموزان تمایل به بدرفتاری دارند.

۳. آرامش خود را حفظ کنید و عزت نفس دانش آموزان را حفظ کنید

گاهی اوقات دانش آموزان از طریق رفتار نامناسب به دنبال جلب توجه هستند. اگر این اتفاق افتاد، آرامش خود را حفظ کنید و بدون احساس یا استفاده از تهدید پاسخ دهید. یک سیگنال بی صدا برای دانش آموز ایجاد کنید و از آن استفاده کنید که رفتار ضعیف را نشان می دهد. اگر این کار جواب نداد، سریعاً با دانش آموز زمزمه کنید که دوست دارید چه کاری انجام دهد و عواقب انجام ندادن آن چه خواهد بود. با استفاده از اصلاحات بی سر و صدا، کنترل اوضاع را حفظ می کنید، اما عزت نفس دانش آموز را در مقابل همسالان خود حفظ می کنید.

۴. علت بدرفتاری را بیابید

دانش آموزان ممکن است به دلایل مختلف رفتار نادرست داشته باشند و ممکن است برای تعیین پرونده به کارآگاهی از شما نیاز باشد. قبل از اینکه یک عمل را به عنوان رفتار بد برچسب بزنید، ابتدا به ریشه موضوع بپردازید. ممکن است مسائل خانوادگی در خانه یا تفاوت در فرهنگ وجود داشته باشد. برخی از فرهنگ ها از حفظ تماس چشمی یا پاسخ دادن به سؤالات گروهی جلوگیری می کنند. کودکان همچنین برای تحت تاثیر قرار دادن همکلاسی ها رفتار نادرست دارند. شما می توانید با یک مثال واقعی از این که چگونه ایفای نقش بهترین راه حل نیست، با آن مقابله کنید. توضیح دهید که چگونه صحبت کردن یا رفتار مناسب می تواند مفید باشد. در عین حال توضیح دهید که چرا کاری که انجام داده اند اشتباه است و پیامدهای منفی چنین اقداماتی چیست.

۵. یک برنامه مدیریت رفتار فردی داشته باشید

گاهی اوقات لازم است یک برنامه مدیریت رفتار فردی برای دانش آموز ایجاد شود. یک جلسه برای ارزیابی موضوع فرصتی برای کشف هر گونه چالشی است که دانش آموز ممکن است داشته باشد، مانند نیاز به عینک یا سبک یادگیری ترجیحی. همچنین زمانی که سعی می کنید به او کمک کنید، ممکن است رابطه شما با این دانش آموز تقویت شود. یک طرح رفتاری فردی به مشکل خاص می پردازد و گزینه هایی را برای مدیریت رفتار آنها ارائه می دهد. به عنوان مثال، ممکن است به دانش آموز مکانی بدهید تا در صورت طغیان، خنک شود.

۵ نکته برای حمایت از مدیریت رفتار کلاس درس

این نکات برای مدیریت رفتار کلاس درس مربوط به سیستم پشتیبانی شما به عنوان معلم است:

۱. تشویق همسالان خود را پیدا کنید

به طور منظم در جلسات معلم شرکت کنید و بپرسید که آیا می توانید درباره راه حل های مدیریت رفتار کلاس صحبت کنید. تجربیات چالش برانگیز و روش هایی را که ممکن است به حل چالش ها کمک کرده باشد را به اشتراک بگذارید. با معلمان کهنه کار یا بازنشسته تماس بگیرید تا در مورد برنامه ریزی، استراتژی ها و انگیزه هایی که آنها به طور موثر در کلاس درس استفاده کرده اند، راهنمایی کنند.

۲. به دنبال کمک باشید

اگر شرایط سخت خاصی دارید، برای راهنمایی با همکاران تماس بگیرید. آنها ممکن است با وضعیت مشابهی مواجه شده باشند و یک راه حل موثر ایجاد کرده باشند. از مشاوران مدرسه و سایر متخصصان پشتیبانی راهنمایی بخواهید زیرا ممکن است تجربه یا تخصص علمی داشته باشند که مفید باشد.

۳. برای حمایت برنامه ریزی کنید

با معلمی در کلاس مجاور تماس بگیرید تا یک طرح حمایتی برای رسیدگی به دانش آموزان بی ثبات ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر دانش آموزی به شدت مزاحم شود، معلم دیگر می تواند کلاس شما را در حالی که وقت بیشتری با دانش آموز می گذرانید تماشا کند، دانش آموز را از کلاس خود اسکورت کند یا با مدیر مدرسه تماس بگیرد.

۴. از کار گروهی استفاده کنید

معلمان می توانند با مشارکت در مدیریت رفتار در سطح مدرسه از یکدیگر حمایت کنند. این شامل نظارت بر رفتار دانش آموزان در محوطه مدرسه و انجام اقدامات اصلاحی سریع یا تمجید از وضعیت است.

۵. با والدین کار کنید

کنفرانس‌های والدین و معلمان، ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی می‌توانند بینش و حمایت مفیدی را برای معلمی با مسائل رفتاری کلاس درس فراهم کنند. والدین می توانند اطلاعاتی در مورد فرزندان خود مانند آلرژی، سبک های یادگیری و مشکلات احتمالی در خانه ارائه دهند. گاهی اوقات والدین از مشکلات رفتاری در مدرسه بی اطلاع هستند. هنگامی که آنها از مشکل یاد می گیرند، اغلب می توانند با ارائه تقویت مثبت برای رفتار خوب فرزندشان در خانه کمک کنند.

خروج از نسخه موبایل