بنر وب سایت مجموعه ایوسی
بنر وب سایت مجموعه ایوسی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هدایای ویژه طراحی سایت

کارایی کسب و کار: چیست و چگونه می توان آن را بهبود بخشید

راه های آسان برای بهبود کارایی و بهره وری تیم

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

هنگامی که یک کسب و کار به طور ناکارآمد عمل می کند، می تواند هر سال مقدار باورنکردنی درآمد را جذب کند. با درک کارآیی کسب و کار و استراتژی‌های بهبود آن، می‌توانید به سازمان خود کمک کنید تا تلاش و زمان کمتری را هدر دهد و به آن اجازه دهید بسیار روان‌تر کار کند.

در این مقاله از ایوسی، توضیح می دهیم که کارایی کسب و کار دقیقا چیست، رایج ترین انواع کارایی کسب و کار را بررسی می کنیم و توضیح می دهیم که چگونه می توانید کارایی سازمان خود را بهبود بخشید.

مطالب مرتبط: نحوه اندازه گیری بهره وری و افزایش کارایی در محل کار

کارایی کسب و کار چیست؟

کارایی تجاری به این اشاره دارد که یک شرکت یا سازمان با توجه به زمان، پول و منابع مورد نیاز چقدر می تواند تولید کند. به عبارت دیگر، کارایی یک کسب و کار اندازه گیری می کند که چگونه می تواند چیزهایی مانند مواد، نیروی کار و سرمایه را به خدمات و محصولاتی تبدیل کند که درآمد ایجاد می کند.

مطالب مرتبط: معیار در کسب و کار: مزایا، انواع و نکات

انواع کارایی کسب و کار

کارایی یک کسب و کار را می توان به روش های مختلفی اندازه گیری کرد، مانند:

بازگشت سرمایه گذاری

سرمایه گذاری معمولاً هر هزینه جاری در نظر گرفته می شود که باید به شرکت در پس انداز یا کسب درآمد در آینده کمک کند. گاهی اوقات به عنوان ROI یا خالص ارزش فعلی شناخته می شود، بازگشت سرمایه می تواند کارایی فعلی یک کسب و کار را کاهش دهد اما کارایی آن را در آینده افزایش دهد.

مرتبط: نحوه محاسبه بازده سرمایه گذاری (ROI) با فرمول و مثال

کارایی فرآیند

کارایی فرآیند، فرآیندهای کسب و کار خاصی را اندازه گیری می کند تا از موثر و کارآمد بودن آنها اطمینان حاصل کند. به عنوان مثال، ممکن است هزینه و سرعت حمل و نقل یک محصول را بررسی کنید تا تعیین کنید آیا راه هایی وجود دارد که می توانید نسبت هزینه به درآمد را بهبود بخشید.

بهره وری عملیاتی

عملیات یک کسب و کار فرآیندهایی هستند که در مدل کلی کسب و کار یکپارچه هستند. عملیات تجاری معمولاً مسئول اکثر هزینه های شرکت است، به همین دلیل است که بیشتر تلاش ها برای بهبود کارایی بر روی این جنبه از تجارت متمرکز شده است.

مرتبط: نحوه اندازه گیری بهره وری و افزایش کارایی در محل کار

کارایی زیست محیطی

هنگام تجزیه و تحلیل کارایی زیست محیطی یک کسب و کار، باید تأثیر جامعی را که بر محیط زیست می گذارد محاسبه کنید. به عنوان مثال، ممکن است هزینه زیست محیطی را به عنوان درصدی از درآمد شرکت محاسبه کنید.

بهره وری انرژی

کسب و کارهای کارآمد انرژی می توانند شیوه های پایداری را توسعه دهند که به آنها امکان کاهش هزینه ها را می دهد. برای اندازه گیری این نوع بهره وری، مقدار انرژی مورد نیاز برای راه اندازی تمام حوزه های کسب و کار را ارزیابی می کنید. به عنوان مثال می توانید انرژی مصرف شده در هر مرحله از چرخه عمر محصول را تجزیه و تحلیل کنید.

بخوانید: بهره وری چیست و چرا مهم است؟

بهره وری نیروی کار

شما می توانید بهره وری نیروی کار یک شرکت را با ارزیابی میزان توانایی کارمندان در طول یک ساعت متوسط ​​در محل کار اندازه گیری کنید. این نوع کارایی به شدت تحت تأثیر تجهیزات، اتوماسیون و ابزارهای تکنولوژیکی است که کارکنان به آنها دسترسی دارند.

کارایی مالی

کارایی مالی یک کسب و کار با تعیین اینکه چند درصد از درآمد شرکت صرف هزینه ها می شود، اندازه گیری می شود.

مطالب مرتبط: ۶ مهارت کسب و کار مورد نیاز و نحوه بهبود آنها

چگونه می توان کارایی کسب و کار را بهبود بخشید

در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای افزایش موثر کارایی کسب و کاری که برای آن کار می کنید بردارید:

  1. اتوماسیون را انتخاب کنید

  2. ارتباط باز و حضوری را تشویق کنید.

  3. وقفه ها را کاهش دهید.

  4. جلسات منظم و کوتاه‌تر را اجرا کنید.

  5. “تک وظیفه” را تبلیغ کنید.

  6. زمان مناسب را برای تغییر فرآیندها انتخاب کنید.

  7. از یک نرم افزار مدیریت وظایف استفاده کنید.

۱. اتوماسیون را انتخاب کنید

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای تسهیل یک محیط کاری کارآمدتر، استفاده از اتوماسیون برای فرآیندها و وظایف یکنواخت است. به عنوان مثال، می‌توانید ارسال فیش حقوقی به کارکنان را خودکار کنید. با خودکار کردن وظایف خاص، می‌توانید از زمان هر یک از اعضای تیم بهتر استفاده کنید و به آنها اجازه دهید روی چیزهایی تمرکز کنند که سازنده‌تر هستند و نیاز به لمس انسانی یا مهارت‌های تفکر انتقادی دارند. اگرچه فرآیندهای خودکار می‌تواند در ابتدا گران باشد، اما معمولاً بازگشت سرمایه زیادی دارد زیرا به شما امکان می‌دهد با کاهش هزینه‌های آینده، کارایی کسب‌وکار را بهبود ببخشید.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که بسیاری از فرآیندهای تجاری را می توان خودکار کرد، ممکن است این انتخاب ایده آل برای کسب و کار شما نباشد. با دریافت بازخورد از سایر کارمندان قبل و بعد از اجرای جنبه جدیدی از اتوماسیون، آنچه را که می‌توان و باید برای رشد کسب‌وکار خودکار کرد، ارزیابی کنید.

۲. ارتباط باز و حضوری را تشویق کنید

اطمینان حاصل کنید که کارکنان در ارائه بازخورد و ابراز نگرانی های خود احساس راحتی می کنند. جدای از ایجاد نیروی کار راضی تر، ارتباطات باز بین بخش ها می تواند کارایی کسب و کار را بهبود بخشد، زیرا ارتباطات نادرست را کاهش می دهد، امکان به اشتراک گذاری ایده ها را فراهم می کند و بازخوردهایی را تشویق می کند که می تواند به مدیریت در درک فرصت های بهبود کمک کند. برای کارمندانی که با نقش و بخش خود آشنا هستند، تشخیص فرآیندهایی که می‌توانند ساده‌تر شوند یا سایر حوزه‌های درون شرکت که می‌توانند کارآمدتر باشند را شناسایی کنند، آسان‌تر است.

علاوه بر ایجاد یک محیط ارتباطی تر، می توانید با کمک به کارکنان در تشخیص ارزش ارتباطات رو در رو هنگام تلاش برای شفاف سازی، پرداختن به یک سوال یا یافتن راه حلی برای یک مشکل، کارایی را بهبود بخشید. برخی مسائل می توانند از یک چت سریع حضوری به جای یک رشته ایمیل گسترده بهره مند شوند. با یافتن تعادل سالم بین ارتباطات آنلاین و حضوری، می توانید تبادل اطلاعات را بهتر تسهیل کرده و به کارایی مطلوب دست یابید.

۳. وقفه ها را کاهش دهید

ارائه زمان کاری بدون وقفه به کارکنان می تواند تمرکز و کارایی آنها را بهبود بخشد. یک استراتژی موثر برای محدود کردن تعداد وقفه های روز کاری، برنامه ریزی جلسات متعدد در یک روز خاص از هفته به جای پراکنده کردن آنها در چند روز است. جلسات می توانند به شدت جریان کار را مختل کنند، بنابراین با تجمیع آنها می توانید روزهای بیشتری را بدون این حواس پرتی به کارمندان بدهید.

علاوه بر این، استفاده از ابزاری را در نظر بگیرید که انواع خاصی از اعلان‌ها را در بخش‌های خاصی از روز کاهش می‌دهد. با دادن فرصتی به کارمندان برای کار بدون حواس پرتی، می توانید کارایی کلی کسب و کار را بهبود بخشید.

۴. جلسات منظم و کوتاه تر را اجرا کنید

جلسات سراسری شرکت و بخش‌ها به دلایل مختلفی ضروری هستند، اما گاهی اوقات ممکن است بیشتر از آنچه که باید طول بکشند و اکثر روزهای کاری را در انحصار خود درآورند. می‌توانید جلسات روزانه ۱۰ دقیقه‌ای را برای حذف جلسات غیرضروری و کارآمد نگه داشتن شرکت اجرا کنید.

۵. “تک وظیفه” را ترویج کنید

چندوظیفه ای اغلب به عنوان یک استفاده کارآمد از زمان در نظر گرفته می شود، اما می تواند اثر معکوس داشته باشد. با تمرکز روی یک کار در یک زمان، می توانید به دستاوردهای بیشتری دست پیدا کنید و احتمال اینکه پروژه ها بیش از حد لازم طول بکشد را کاهش دهید.

بخوانید: مهارت های چندوظیفه ای: تعریف و مثال

اگر این مقاله را دوست دارید، لطفا آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آخرین کتاب‌های ایوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *