چه صاحب کسب و کار، چه فردی در نقش رهبری کسب و کار یا یک کارمند بخش، مهم است که بدانید چگونه تصمیمات تجاری خوبی بگیرید. تصمیمات تجاری هر تصمیمی را در بر می گیرد که بر عملیات، اهداف و فعالیت های آتی تأثیر می گذارد. با درک اهمیت تصمیمات تجاری و انواع مختلف، می توانید مطمئن شوید که مهارت های تصمیم گیری صحیح را در موقعیت های مختلف به کار می گیرید.
در این مقاله از ایوسی به تعریف تصمیم تجاری می پردازیم، اهمیت اتخاذ تصمیمات تجاری خوب را بررسی می کنیم، نکاتی را برای تصمیم گیری های تجاری خوب ارائه می دهیم و انواع تصمیمات تجاری که شرکت ها می گیرند را فهرست می کنیم.
مطالب مرتبط: روش های تصمیم گیری برای محل کار
تصمیم تجاری چیست؟
یک تصمیم تجاری، که گاهی اوقات تصمیم عملیاتی نامیده می شود، هر انتخابی است که توسط یک متخصص کسب و کار انجام می شود که فعالیت های کوتاه مدت یا بلند مدت شرکت را تعیین می کند. حرفه ای ها در پاسخ به شرایط مختلف تصمیمات تجاری می گیرند، از جمله تعیین نامزد شغلی برای استخدام، نحوه توزیع بودجه بخش، زمان گسترش به بازار محصول جدید، اگر باید شعبه ها را ادغام کنند و سایر موقعیت هایی که نیاز به فکر کردن دارد. اقدامات.
مطالب مرتبط: تجزیه و تحلیل تصمیم: تعریف و مثال
چرا مهم است که از طریق یک تصمیم تجاری فکر کنید؟
مهم است که در مورد یک تصمیم تجاری فکر کنید زیرا می تواند تأثیر طولانی مدت بر کارایی و موفقیت یک تجارت داشته باشد. در اینجا چند مثال خاص از اینکه چرا فکر کردن از طریق تصمیم تجاری مهم است آورده شده است:
-
بر طول عمر شرکت تأثیر می گذارد: در نهایت، توانایی شما برای فکر کردن از طریق یک تصمیم تجاری می تواند بر بهره وری شرکت شما، نحوه تغییر یا انطباق آن و سطح موفقیت شرکت شما در بلندمدت تأثیر بگذارد.
-
سودآوری را افزایش می دهد: فکر کردن از طریق تصمیمات تجاری همچنین می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه ای بگیرید که سودآوری شرکت شما را از طریق ابتکارات جدید فروش، ارائه محصول، طرح های بازاریابی و ساختارهای درآمدی افزایش می دهد.
-
بر فعالیتهای استخدام موفق تأثیر میگذارد: یک تصمیم تجاری خوب در رابطه با فعالیتهای استخدام و آموزش میتواند تأثیر مثبتی بر موفقیت طرحهای استخدامی داشته باشد، از جمله استخدام نامزدهایی با ویژگیهای مناسب برای شغل و ایجاد تغییراتی در فعالیتهای آموزشی که بر رضایت و نرخ حفظ کارکنان تأثیر میگذارد.
-
حرفه ای بودن شما را منتقل می کند: به طور کلی، توانایی شما در فکر کردن و تصمیم گیری صحیح برای کسب و کارتان می تواند به انتقال حرفه ای بودن شما به تیم، مدیران ارشد و ذینفعان خارجی کمک کند.
مطالب مرتبط: بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری در محل کار در ۷ مرحله
نکاتی برای تصمیم گیری تجاری
در اینجا چند نکته برای اتخاذ تصمیمات تجاری خوب که به نفع شرکت شما باشد آورده شده است:
-
هدف نهایی را در نظر بگیرید. هنگام اتخاذ یک تصمیم مهم تجاری، زمانی را به در نظر گرفتن هدف نهایی خود اختصاص دهید. مثلا. یک مدیر بخش، هدف نهایی را این است که بتواند هر کارمندی را در بخش خود نگه دارد، حتی در زمان رکود اقتصادی. به دلیل این هدف نهایی، آنها تصمیم می گیرند که بودجه بخش خود را کاهش دهند و فعالیت های بخش را ساده کنند.
-
هر نتیجه بالقوه را بسنجید. همانطور که می دانید کدام تصمیم تجاری را انتخاب کنید، مطمئن شوید که هر یک از نتایج بالقوه یک تصمیم تجاری را در نظر بگیرید. این به شما امکان می دهد مزایا و معایب بالقوه یک تصمیم تجاری بالقوه را تعیین کنید و اینکه آیا مزایا در دراز مدت بر معایب آن بیشتر است یا خیر.
-
از متخصصان واجد شرایط یا کارمندان شرکت مشاوره بگیرید. اگر مطمئن نیستید که کدام تصمیم تجاری را بگیرید، می توانید از مشاوره همکاران، کارمندان بخش، مشاوران خارجی یا پرسنل بالای مدیریت بهره مند شوید. اگر اکثریت کسانی که با آنها صحبت می کنید، یک تصمیم را به تصمیم دیگری ترجیح می دهند، این می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که باید بهترین تصمیم را بگیرید.
مطالب مرتبط: چگونه تصمیم گیرنده بهتری شویم؟
انواع تصمیمات تجاری
انواع مختلفی از تصمیمات تجاری وجود دارد که صاحبان مشاغل و متخصصان در هر سطح برای ارتقای موفقیت کلی شرکت می گیرند. این نوع تصمیمات تجاری را مرور کنید تا مشخص کنید کدام یک برای شما مناسب است:
تصمیمات عملیاتی
تصمیمات عملیاتی نوعی از تصمیمات تجاری روزمره است که کارکنان شرکت به صورت روزانه اتخاذ می کنند. تصمیمات تجاری عملیاتی می تواند شامل طیف وسیعی از تصمیمات مانند موجودی محصول، سفارشات مشتری یا نیازهای حمل و نقل، سازمان دپارتمان، بودجه بخش یا ابتکارات فروش و بازاریابی باشد.
تصمیمات استراتژیک
تصمیمات استراتژیک تجاری شامل هر تصمیمی است که کسب و کارها برای رسیدن به یک هدف آینده می گیرند. تصمیمات استراتژیک تجاری معمولاً با هدف ترکیب اهداف بلند مدت یک شرکت با اهداف و ایده های کوتاه مدت انجام می شود. این میتواند شامل اصلاح روشهای پذیرش برای تقویت بهرهوری استخدامهای جدید، سرمایهگذاری در یک محصول جدید برای گسترش پایگاه مشتری یا ادغام دو شعبه برای کاهش هزینهها و تقویت ارتباطات باشد.
مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
تصمیمات استخدام
تصمیمات استخدام منعکس کننده هرگونه تصمیم تجاری مربوط به شناسایی نیازهای استخدام، نوشتن شرح شغل، ارزیابی نامزدهای شغلی است و تعیین می کند که با چه کاندیدی ها مصاحبه یا حتی استخدام در شرکت انجام شود. همچنین میتواند شامل تصمیمات مربوط به مراحل ورود، زمان شروع و جزئیات آموزش باشد. پرسنل منابع انسانی، مدیران بخش و متخصصان مدیریت بالاتر معمولاً تصمیمات استخدام را می گیرند.
تصمیمات مالی
تصمیمات تجاری مالی شامل هر تصمیم تجاری است که سلامت مالی یک شرکت را ارتقا می دهد. این شامل توزیع بودجه در یک شرکت، قیمت گذاری محصول و هزینه های تولید، فرصت های سرمایه گذاری، گزینه های پرداخت بدهی یا مقدار پولی است که برای موقعیت های شغلی در نظر گرفته شده است.
تصمیمات ساختار کسب و کار
صاحبان مشاغل معمولاً قبل از شروع عملیات تجاری تصمیمات ساختار کسب و کار را می گیرند. با این حال، برخی از صاحبان کسب و کار ممکن است تشخیص دهند که پس از مدتی فعال شدن، نیاز به تغییر ساختار کسب و کار خود دارند. ساختارهای تجاری به اشخاص حقوقی اطلاق می شود که شرکت ها در آنها فعالیت می کنند. به عنوان مثال می توان به شرکت های انفرادی، شرکت های با مسئولیت محدود (LLC)، شرکت، مشارکت یا شرکت S اشاره کرد.
تصمیمات سیاست تجاری
تصمیمات خط مشی کسب و کار شامل هرگونه تصمیم در رابطه با مزایای کارکنان، مرخصی با حقوق ، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، سیاست های منابع انسانی داخلی مربوط به رازداری و انواع دیگر سیاست هایی است که بر روابط مشتری و رفاه کارکنان تأثیر می گذارد.
تصمیمات فناوری
تصمیمات کسب و کار فناوری آنهایی هستند که متخصصان کسب و کار بر اساس نیازهای فناوری برای بخش خود یا در سطح شرکت می گیرند. نمونهها میتوانند از نرمافزار منابع انسانی، پلتفرمهای ارتباطی، پایگاههای اطلاعاتی شرکت، تجهیزات تولیدی یا تجهیزات اداری متغیر باشند.