محک زدن کسب و کار شما با اندازه گیری آن در برابر رقبا ابزار مهمی برای هر شرکتی است و به عنوان راهی برای درک موقعیت شما در بازار به طور فزاینده ای محبوب می شود. معیارهای موثر می تواند بخش مهمی از برنامه ریزی هدف بلند مدت باشد و می تواند به شناسایی زمینه های رشد کمک کند. درک انواع مختلف معیار می تواند به شما کمک کند تا از این ابزار به طور موثرتر استفاده کنید.
در این مقاله از ایوسی، با مثال هایی از بنچمارکینگ توضیح می دهیم که بنچمارک چیست.
بنچمارک چیست؟
بنچمارک فرآیند مقایسه نتایج شرکت شما با نتایج سایرین در صنعت شما برای درک بهتر موقعیت خود در بین رقبایتان است. دلایل قانع کننده زیادی برای گنجاندن معیار به عنوان یکی از فعالیت های تجاری ضروری شما وجود دارد، در درجه اول به این دلیل که روشی موثر برای شناسایی بهترین شیوه ها در بخش شماست.
بنچمارک می تواند به شناسایی استراتژی های بازاریابی موثر، اطلاع رسانی درباره توسعه محصول و تشویق ایده های تجاری جدید کمک کند. همچنین میتوان از معیارسنجی برای جمعآوری دادهها برای اطلاعرسانی استراتژیهای بلندمدت تجاری، از جمله بررسی عملکردهای حیاتی برای افزایش کارایی و بهبود عملکرد استفاده کرد.
مرتبط: تست بنچمارک چیست؟ (با ۷ مرحله برای استفاده صحیح)
بنچمارک چگونه کار می کند؟
محک زدن می تواند هم در داخل و هم در خارج رخ دهد. در داخل، شرکتها میتوانند تیمها و بخشها را برای تعیین اینکه کدام فرآیندها بهترین نتایج را ایجاد میکنند، مقایسه کنند. از نظر بیرونی، شرکت ها می توانند خود را با رقبای خود در بازار مقایسه کنند.
برخی از محبوبترین روشهای معیارسنجی عبارتند از:
محک زدن همتایان
شرکتها به نزدیکترین رقبای خود نگاه میکنند و مشخص میکنند که آیا محصولات یا خدمات آنها با آنچه در بازار ارائه میشود مطابقت دارد یا خیر.
بهترین معیار معیار
کسبوکارها فرآیند شرکتهایی را که میخواهند در صنعت خود مانند آنها باشند، معمولاً آنهایی که در لبههای صنعت خود هستند، بررسی میکنند. این به آنها اجازه میدهد نتایج را با هم مقایسه کنند، بهترین شیوهها را ایجاد کنند و حوزههایی را شناسایی کنند که در آن میتوانند فرآیندهای خود را بهبود بخشند. به همین ترتیب، شرکتها میتوانند بخشهای داخلی را برای تعیین بهترین روشها برای کل شرکت مقایسه کنند.
تجزیه و تحلیل SWOT
فرآیند SWOT در مقایسه با رقبا، دامنه وسیع تری دارد و با تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای یک کسب و کار کار می کند. با نگاهی جامعتر به فعالیتهای رقبا، میتوانید تصویر دقیقی از چشمانداز بخش و نحوه قرار گرفتن در بازار گستردهتر به دست آورید.
محک گذاری فرآیند
کسبوکارهای بزرگتر میتوانند با مقایسه معیارها از شاخههای مختلف عملیات خود یا حتی روشهای مختلف تکمیل یک فرآیند، بهدنبال دریافت دادههای معیار فرآیند باشند.
محک زدن عملکرد
سازمان ها معمولاً به یک جنبه خاص از کسب و کار خود نگاه می کنند تا معیارهای عملکردی را ایجاد کنند که به آنها امکان می دهد خروجی خود را با نتایج قبلی خود اندازه گیری کنند و همچنین ببینند که چگونه با رقبای خود مقایسه می شوند.
معیارهای مشارکتی
برخی از صنایع دارای ارگان های تجاری یا گروه های مصرف کننده مرتبط با آنها هستند و اینها نمونه ای از نحوه عملکرد محک های مشترک هستند. این انجمنها دادهها را از همه اعضای خود جمعآوری و منتشر میکنند و به آنها اجازه میدهد روندهای صنعت را شناسایی کنند و امکان بررسی مؤثر بهترین شیوهها را فراهم کنند.
مرتبط: معیار در کسب و کار: مزایا، انواع و نکات
چند نمونه از محک زدن چیست؟
صنایع مختلف از معیارسازی به روش های مختلفی استفاده می کنند. در اینجا چند نمونه از روش هایی وجود دارد که شرکت ها می توانند از معیارسنجی برای دستیابی به نتایج خاص استفاده کنند:
مرکز تماس
یک مرکز تماس ممکن است با درخواست از مشتریان که خدمات خود را بر اساس تجربیات خود رتبه بندی کنند، رتبه رضایت مشتری خود را معیار قرار دهد. آنها همچنین ممکن است داده هایی را در مورد زمان انتظار، طول تماس، رتبه وضوح اولین تماس، اشغال و کوچک شدن جمع آوری کنند. این ارقام می تواند برای افزایش عملکرد از طریق بهبود فرآیندها و سیستم ها و همچنین به عنوان ابزاری برای کمک به بهبود انگیزه در بین کارکنان استفاده شود.
فن آوری
یک شرکت فناوری ممکن است مشخصات محصولات رقبای خود را کنترل کند و آنها را با محصولات خود مقایسه کند یا چرخه عمر محصول خود را با میانگین صنعت اندازه گیری کند تا از رقابتی ماندن آنها اطمینان حاصل کند.
مراقبت های بهداشتی
مراکز پزشکی اغلب دادههای معیاری را درباره بیماران خود جمعآوری میکنند، از جمله ارزیابی زمان انتظار، کیفیت مراقبت، زمان بهبودی و رضایت بیمار. این معیارها را میتوان به صورت داخلی جمعآوری کرد تا میزان پیشرفت در هر حوزه را تعیین کند، و همچنین میتوان نتایج را با نتایج سازمانهای مشابه برای ارزیابی موقعیت آنها در چشمانداز وسیعتر مقایسه کرد.
مهمان نوازی
معیارسازی کلید رقابتی ماندن در صنعت مهماننوازی است، جایی که همه چیز ثبت و مقایسه میشود، از جزئیات مواد مصرفی بار و هزینههای غذا گرفته تا مزایای کارکنان و نرخهای نگهداری. بارها، غذاخوریها، رستورانها و هتلها نیز از رتبهبندی رضایت مشتری برای مقاصد معیار استفاده میکنند تا اطمینان حاصل کنند که آموزش کارکنانشان مؤثر است و بررسی میکنند که فرآیندهایشان قوی است.
برخط
یک کسبوکار تجارت الکترونیک از معیار برای تعیین میانگین هزینه هر تبدیل در دستههای مختلف محصول، اندازهگیری و پیشبینی روندهای فصلی در فروش و شناسایی مشتریان کلیدی و بازارهای هدف خود با استفاده از دادههای تحلیلی و سوابق مشتری استفاده میکند.
مزایای بنچمارک چیست؟
چندین مزیت مهم وجود دارد که می توان با استفاده از روش محک زدن به دست آورد. از جمله رایج ترین مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
به دست آوردن مزیت رقابتی در بازار
-
تشویق کارکنان به همکاری با یکدیگر برای رسیدن به یک هدف مشترک
-
کشف نقاط قوت و ضعف محصول یا خدمات شما
-
کشف راه های جدید برای متمایز کردن محصول یا خدمات خود در بازار
چگونه از بنچمارک استفاده می کنید؟
بنچمارک به خودی خود فرآیند جالبی است زیرا بینشی در مورد نحوه عملکرد بازارها می دهد. همچنین برای کسب و کارهایی که می خواهند کارایی خود را بهبود بخشند یا حاشیه سود یا سهم بازار خود را افزایش دهند، چیزهای زیادی باید یاد گرفت. نمونههای معیارسازی بهترین عملکرد از این فرآیند پیروی میکنند:
۱. یک هدف تعیین کنید
فرآیند محک زدن باید با در نظر گرفتن یک هدف آغاز شود. این می تواند یک صنعت یا حتی شرکت خاص باشد، یا می تواند به معنای جمع آوری داده ها در مورد بازار گسترده تر و شناسایی روندهای بلندمدت باشد. این یک ابزار مفید برای اطلاع رسانی برنامه ریزی و وسیله ای برای ارزیابی پتانسیل گسترش یا تنوع است و هر معیار قابل اندازه گیری که بتواند آن فرآیندها را اطلاع دهد می تواند برای ایجاد یک استراتژی معیار استفاده شود.
۲. معیارهای خود را انتخاب کنید
هنگامی که هدف خود را شناختید، می توانید تعیین کنید که کدام معیارها داده های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال، اگر میخواهید شهرت آنلاین خود را بهبود ببخشید، باید اثربخشی روشهای شکایت خود را ارزیابی کنید، نظرسنجیهای رضایت مشتری را انجام دهید و حوزههایی را که رقبای شما در آن برتری دارند، شناسایی کنید. این نوع دادهها به شما امکان میدهد هر نقطه ضعفی را در سیستمهای خود شناسایی کنید و راههایی را نشان دهید که از طریق آنها میتوانید جایگاه خود را در بین مشتریان بهبود بخشید.
۳. روش های جمع آوری را انتخاب کنید
در نظر بگیرید که کدام روش جمع آوری داده ها بهترین نتایج را به شما می دهد. برخی از سیستم های داخلی سیستم های تجزیه و تحلیل خود را دارند، مانند ارائه دهندگان ایمیل، داده های کاربران وب سایت، پایگاه های داده و سیستم های مدیریت تماس. این دادهها میتوانند بینش ارزشمندی در مورد کارایی یک سازمان ارائه دهند که نشاندهنده کیفیت آموزش کارکنان و اثربخشی فرآیندهای موجود آن است.
بسیاری از آژانسهای خارجی دادهها را از طرف انجمنهای تجاری و گروههای صنعتی جمعآوری میکنند و اینها میتوانند بینش ارزشمندی در مورد موقعیت یک تجارت در چشمانداز بازار ارائه دهند. آنها همچنین می توانند داده هایی در مورد روندهای بازار و صنعت و اطلاعاتی در مورد نوع شخصی که به احتمال زیاد از محصولات یا خدمات آنها استفاده می کند ارائه دهند.
۴. داده ها را تجزیه و تحلیل کنید
پس از جمع آوری ارقام، مرحله بعدی تجزیه و تحلیل است. بررسی کامل داده ها اطلاعات مهمی را نشان می دهد، بنابراین بررسی متقاطع نتایج ضروری است. تحلیلگران حرفهای میتوانند دادهها را از مجموعههای بزرگ استخراج کنند و توصیهها و پیشبینیهایی را تولید کنند که میتواند اساس یک برنامه عملیاتی برای بهبود در مناطقی که شکافها شناسایی میشوند را تشکیل دهند.
۵. از اطلاعات برای بهبود استفاده کنید
فرآیند محک زدن باید زمینه هایی را نشان دهد که می توانید در آنها پیشرفت کنید و بینشی در مورد بهترین راه برای ایجاد آنها ارائه دهید. برنامه اقدام حاصل باید هرگونه شکاف در عملکرد را با اهداف قابل اندازه گیری و حساس به زمان برای بهبود اثربخشی فرآیندهای داخلی برطرف کند. یک برنامه اقدام موثر، مشخص و متمرکز بر نتایج است و با بررسیهای منظم داخلی به شما امکان میدهد فرصتهای اضافی را بررسی کرده و از طریق ابتکارات عملیاتی جدید، بهبودها را انجام دهید.
تفاوت بین معیارها و KPI ها چیست؟
اگرچه آنها هدف مشابهی را دنبال می کنند، اما تفاوت های عمده ای بین معیارها و شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI وجود دارد. معیارها به عنوان نقاط مرجع برای کمک به کسب و کارها برای درک عملکرد خود در زمینه بازار گسترده تر استفاده می شوند. بنچمارک می تواند داده های حیاتی را برای تعیین اثربخشی فرآیندها و کارایی عملیاتی فراهم کند و اغلب به عنوان راهی برای مقایسه رضایت مشتری، کیفیت محصول و هزینه استفاده می شود.
میتوانید از KPIها برای اندازهگیری پیشرفت یک شرکت به سمت یک هدف خاص استفاده کنید، و مطمئن شوید که آیا یک فرد، فرآیند، پروژه یا جریان کسبوکار به اهداف استراتژیک خود میرسد یا خیر. شاخص های کلیدی عملکرد شما راهی برای نظارت بر عملکرد هستند، بنابراین می توانید در صورت پایین بودن سطح انتظارات یا ناتوانی در دستیابی به اهداف، به سرعت عمل کنید.
اگرچه اهداف اصلی معیار و شاخصهای کلیدی عملکرد متفاوت است، اما اغلب بهعنوان بخشی از جعبه ابزار برای پیشبرد یک کسبوکار در کنار یکدیگر استفاده میشوند. معیار میتواند به شناسایی زمینههای بهبود کمک کند و میتوانید از KPI برای کمک به ردیابی هر مرحله در حین دستیابی به آن استفاده کنید.
شما می توانید از معیارها و KPIها به عنوان ابزارهای انگیزشی استفاده کنید تا کارکنان را در مسیر اهداف قابل اندازه گیری که می توانند در یک بازه زمانی مشخص به آنها برسند، حفظ کنید. KPIها میتوانند بسیار خاصتر برای افراد، تیمها و فرآیندهای خاصی باشند که در آنها همه به عملکرد کلی در برابر معیاری کمک میکنند که ممکن است از منابع داخلی و خارجی داده استفاده کند.
بنچمارک به بخش مهمی از برنامه ریزی برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. شرکتهای بینالمللی ممکن است بخشهای کاملی داشته باشند که با نرمافزارهای تخصصی، پنلهای بینش صنعت و پیادهسازی چند سطحی سیستمها برای رفع شکافها، به ارزیابی عملکرد خود در برابر رقبا اختصاص داده شدهاند. بنچمارک میتواند برای کسبوکارهای کوچکتر با بودجههای محدود نیز کارساز باشد، زیرا آنها میتوانند در مورد نحوه برنامهریزی استراتژیک با فعالیتهای ساده معیار مانند دنبال کردن فعالیتهای رقبای خود در رسانههای اجتماعی یا بررسی وبسایتهایشان برای اطلاعات محصول و قیمتگذاری اطلاعات زیادی بیاموزند.
مطالب مرتبط: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟