کارت امتیازی متوازن (BCS) یک چارچوب محبوب است که شرکت می تواند برای برنامه ریزی استراتژیک از آن استفاده کند . یکی از عناصر کلیدی اجرای این چارچوب برای نتایج مثبت کسب و کار، درک سازمان از دیدگاه های مختلف است. یادگیری در مورد دیدگاههای کارت امتیازی متوازن میتواند به شرکتها کمک کند تا درک بهتری داشته باشند که چگونه اولویتهای مختلف بر شرکت چه در داخل و چه در خارج تأثیر میگذارند.
در این مقاله از ایوسی، به شرح چیستی کارت امتیازی متوازن میپردازیم، چهار دیدگاه کارت امتیازی متوازن را توضیح میدهیم، مزایای استفاده از دیدگاههای BCS را فهرست میکنیم و نکاتی را برای شرکتهایی که از این چارچوب استفاده میکنند ارائه میکنیم.
کارت امتیازی متوازن چیست؟
کارت امتیازی متوازن چارچوبی است که شرکت می تواند از آن برای ایجاد برنامه های استراتژیک استفاده کند که می تواند به آن کمک کند تا به اهدافش دست یابد. پروفسور رابرت کاپلان و دیوید نورتون رویکرد کارت امتیازی متوازن را به عنوان راهی برای شرکتها برای برنامهریزی برای اهداف خود و اندازهگیری عملکردشان توسعه دادند.
در اینجا موارد استفاده از کارت امتیازی متوازن آورده شده است:
-
ارتباطات : استفاده از چارچوب کارت امتیازی متوازن می تواند به شرکت ها این امکان را بدهد که هم با مشتریان و هم با کارمندان خود به طور موثر ارتباط برقرار کنند.
-
تراز کردن استراتژیها در سراسر یک سازمان: وقتی شرکتها از کارت امتیازی متوازن برای اجرای یک برنامه استراتژیک استفاده میکنند، این رویکرد به آنها اجازه میدهد تا استراتژیها را در وظایف روزمره در هر سطح از شرکت بگنجانند.
-
اولویت بندی فرآیندهای خاص: دلیل دیگری که شرکت ها از کارت امتیازی متوازن استفاده می کنند این است که به آنها اجازه می دهد بر روی خدمات، پروژه ها و محصولات به عنوان اولویت تمرکز کنند.
-
اندازه گیری پیشرفت به سمت اهداف: در نهایت، شرکت ها می توانند از رویکرد کارت امتیازی متوازن برای نظارت بر عملکرد خود استفاده کنند.
کارت امتیازی متوازن نام خود را از این ایده گرفته است که شرکتها میتوانند موفقیت را نه فقط از منظر مالی، بلکه از دیدگاه خدمات مشتری و به عنوان مثال از دیدگاه رضایت کارکنان اندازهگیری کنند. همچنین به اطلاع رسانی نیاز به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای شرکت ها کمک می کند.
چرا دیدگاه های کارت امتیازی متوازن مهم هستند؟
دیدگاهها هنگام استفاده از کارت امتیازی متوازن مهم هستند، زیرا به شرکتها اجازه میدهند تا استراتژیها را با تحلیل تأثیرات آنها از دیدگاههای مختلف، زمینهسازی کنند. این می تواند به سازمان ها کمک کند تا هر گونه نقص در برنامه های استراتژیک خود را شناسایی و برطرف کنند.
استفاده از دیدگاهها در چارچوب کارت امتیازی متوازن همچنین به شرکتها اجازه میدهد تا نقشهبرداری استراتژی، یک رویکرد بصری برای برقراری ارتباط با ارزش یک شرکت، برای دستیابی به اهداف خود انجام دهند.
مرتبط: راهنمای نهایی برنامه ریزی استراتژیک
۴ دیدگاه کارت امتیازی متوازن
چارچوب کارت امتیازی متوازن از چهار دیدگاه استفاده می کند:
۱. مالی
اولین دیدگاه در چارچوب کارت امتیازی متوازن، دیدگاه مالی است. از منظر مالی، هدف اولیه شرکت افزایش درآمد و مدیریت ریسک است. برای دستیابی به این اهداف، شرکت می تواند بر جلب رضایت مشتریان و ذینفعان و بهبود فرآیندهای داخلی خود برای حمایت از اهداف مالی خود تمرکز کند. در اینجا چند نمونه از اهداف مالی برای شرکت ها آورده شده است:
-
افزایش حاشیه سود
-
به دست آوردن کانال های جدید برای درآمد
-
کاهش هزینه ها برای صرفه جویی بیشتر
مطالب مرتبط: تحلیل و برنامه ریزی مالی: نقش ها، وظایف و کارکردها
۲. مشتریان و ذینفعان
دیدگاه دوم برای چارچوب کارت امتیازی متوازن، دیدگاه مشتریان و ذینفعان یک شرکت است. این دیدگاه بر تحقق ارزش پیشنهادی یک شرکت، یا بیانیه آن که محصولاتش را برای خرید مشتریان جذاب می کند، تمرکز دارد. بهبودهایی که یک شرکت در این زمینه انجام می دهد می تواند به بهبود چشم انداز مالی کمک کند.
این دیدگاه همچنین می تواند به رهبران یک شرکت اجازه دهد تا شهرت شرکت را در نظر بگیرند و ارزش شرکت را با رقبای خود مقایسه کنند. این دیدگاه می تواند به شرکت ها کمک کند تا راه هایی را برای افزودن ارزش به تجربه مشتری شناسایی کنند. در اینجا چند نمونه از اهداف مشتری و ذینفعان آورده شده است:
-
بهبود رضایت مشتری
-
افزایش آگاهی از برند یک شرکت
-
گسترش بازار هدف برای محصولات یک شرکت
مطالب مرتبط: نکاتی برای نوشتن یک ارزش پیشنهادی منحصر به فرد (با مثال)
۳. فرآیندهای داخلی
دیدگاه سوم در چارچوب کارت امتیازی متوازن، فرآیندهای داخلی شرکت است. این فرآیندها تعیین می کنند که یک سازمان چقدر خوب عمل می کند. بهبود در این دیدگاه از چارچوب کارت امتیازی متوازن می تواند باعث بهبود اهداف از دیدگاه مشتری و ذینفع شود.
استفاده از یک چارچوب کارت امتیازی متوازن می تواند به شرکت ها کمک کند تا فرآیندهای داخلی را که می توانند برای دستیابی به اهداف مالی و رضایت مشتری خود بهبود یا اجرا کنند، درک کنند. در اینجا چند نمونه از اهداف در این دیدگاه از چارچوب آورده شده است:
-
بهبود فرآیندها برای افزایش بهره وری
-
پیاده سازی سیستم مدیریت وظایف برای بهبود کارایی
-
اجرای برنامه ای برای استفاده مجدد که ضایعات مواد را در فرآیند تولید کاهش می دهد
مطالب مرتبط: نحوه پیاده سازی مدل سازی فرآیند کسب و کار در ۵ مرحله
۴. ظرفیت سازمانی
آخرین دیدگاه کارت امتیازی متوازن که شرکت ها می توانند در نظر بگیرند ظرفیت سازمانی است. این بخش از کارت امتیازی متوازن که «دیدگاه یادگیری و رشد» نیز نامیده میشود، بر عناصری تمرکز دارد که یک شرکت میتواند برای افزایش عملکرد ایجاد کند. تغییرات مثبتی که یک شرکت در این دیدگاه به دست می آورد می تواند به بهبود فرآیندهای داخلی شرکت کمک کند.
تمرکز بر ظرفیت سازمان برای بهبود و توسعه میتواند به شرکتها کمک کند تا زمینههایی را برای نوآوری شناسایی کرده و کارکنان را تشویق به کار در جهت اهداف شرکت کنند. در اینجا چند نمونه از اهداف در این دیدگاه آورده شده است:
-
اجرای برنامه توسعه کارکنان
-
تغییر فرهنگ یک شرکت برای ارتقای رضایت بیشتر کارکنان
-
پیاده سازی فناوری جدید که امنیت اطلاعات یک شرکت را بهبود می بخشد
نکاتی برای استفاده از کارت امتیازی متوازن
در اینجا نکاتی وجود دارد که شرکت ها می توانند هنگام اجرای چارچوب کارت امتیازی متوازن از آنها استفاده کنند:
فقط داده های مرتبط را اندازه گیری کنید
شرکتهایی که از چارچوب کارت امتیازی متوازن استفاده میکنند، میتوانند از شناسایی چند معیار که به عنوان «شاخصهای کلیدی عملکرد» شناخته میشوند، بهره ببرند که میتواند به آنها کمک کند پیشرفت خود را به سمت اهداف اندازهگیری کنند. همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که KPI های انتخابی برای هر بخش در یک شرکت قابل اندازه گیری هستند. این می تواند به افزایش مسئولیت پذیری کمک کند زیرا شرکت تلاش می کند تا به اهداف خود دست یابد.
بیشتر بخوانید: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟
از نشانگرهای وضعیت استاندارد استفاده کنید
هنگامی که یک استراتژی کارت امتیازی متوازن را اجرا می کنید، می توانید از شاخص های وضعیت استاندارد استفاده کنید تا به وضوح نشان دهید که چگونه یک شرکت به سمت اهداف خود پیشرفت می کند. یک انتخاب محبوب شاخص های RAG است:
-
قرمز: رنگ قرمز به این معنی است که یک هدف یا معیار ممکن است به استراتژی های بیشتری برای بهبود نیاز داشته باشد.
-
کهربایی: رنگ کهربایی در گزارش شرکت نشان می دهد که شرکت به هدفی نزدیک شده است.
-
سبز: استفاده از رنگ سبز نشان می دهد که شرکت در مسیر رسیدن به یک هدف استراتژیک است یا قبلاً به آن رسیده است.
استفاده از رنگهای رایج برای نشان دادن وضعیت یک هدف میتواند به انتقال دادهها سریعتر کمک کند و اطمینان حاصل کند که دادهها برای خوانندگان قابل درک است.
مطالب مرتبط: نحوه نظارت بر پیشرفت
اطمینان حاصل کنید که کارت امتیازی اولویت های فعلی شرکت را منعکس می کند
راه دیگر برای اطمینان از موفقیت یک برنامه استراتژیک با استفاده از کارت امتیازی متوازن، ایجاد اهدافی است که با اولویت های فعلی یک شرکت همسو باشد. شرکتها میتوانند از کارکنان در هر سطحی نظرسنجی کنند تا مطمئن شوند که کارت امتیازی تا حد امکان دقیق است و اهداف و اولویتهای شرکت را منعکس میکند.
القای حس مسئولیت پذیری
شرکت ها می توانند با الهام بخشیدن به مسئولیت پذیری برای دستیابی به اهداف در هر سطح از یک شرکت، از موثر بودن استراتژی کارت امتیازی متوازن خود اطمینان حاصل کنند. به عنوان مثال، شرکتی که محصولات نرم افزاری را می فروشد، می تواند حس مسئولیت پذیری را برای بهبود معیارهای مشتری نه تنها در بخش فروش بلکه در بخش خدمات مشتری القا کند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان تجربه رضایت بخشی را با شرکت دریافت می کنند.
مطالب مرتبط: تعریف مسئولیت پذیری در مدیریت
مرتب ملاقات کنید
روش دیگری که شرکت ها می توانند برای اطمینان از موثر بودن ابتکار عمل کارت امتیازی متوازن خود استفاده کنند، برگزاری جلسات منظم برای بحث در مورد پیشرفت به سمت اهداف است. این می تواند به کارمندان در بخش های مختلف درک کند که عملکرد آنها با بقیه شرکت ها چگونه است. مدیران اجرایی همچنین میتوانند به طور منظم در مورد طرحهای کارت امتیازی ملاقات کنند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه استراتژیک تمرکز شرکت باقی میماند.