فناوری اطلاعات و ارتباطات اصطلاحی است که تمام اجزا و زیرساخت هایی را که محاسبات مدرن را ممکن می کند توصیف می کند. صرف نظر از تجربه و سابقه مرتبط با فناوری، دانستن اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست می تواند به شما کمک کند دانش خود را در این زمینه بهبود بخشید و مشاغل مرتبط را دنبال کنید. تحقیق در مورد موضوع می تواند به شما کمک کند مسیر شغلی خود را مشخص کنید.
در این مقاله از ایوسی، به این می پردازیم که فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست، به دلیل اهمیت آن اشاره می کنیم و توضیح می دهیم که چه چیزی شامل می شود.
فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT: Information and Communications Technology) به تمام فناوری هایی اطلاق می شود که امکان دسترسی به انواع مختلف اطلاعات را از طریق ارتباط فراهم می کند. این فناوریها شامل تمام رسانههایی است که میتوانید برای ضبط و ذخیره اطلاعات استفاده کنید، بهعلاوه همه ویژگیهای فنی که به شما امکان میدهد آن اطلاعات را از طریق کانالهای مختلف مانند صدا، متن و ویدیو پخش و انتقال دهید. تعداد سرویسها و فناوریهایی که در این اصطلاح قرار میگیرند، همراه با پیشرفتهای فناوری، دائماً در حال افزایش است و امکان انتقال مقادیر بیشتری از اطلاعات را با سرعتهای فزایندهای بالاتر فراهم میکند.
مطالب مرتبط: سوالات متداول مصاحبه فناوری اطلاعات
چرا فناوری اطلاعات و ارتباطات مهم است؟
پیشرفت های مستمر در ICT می تواند منجر به مزایایی در زمینه های مختلف شود. بعضی از آنها … هستند:
فناوری اطلاعات (IT)
توانایی انتقال مقادیر زیادی داده با سرعت های فزاینده ای برای کل بخش فناوری مفید است. امکانات جدید انتقال داده به طور کلی منجر به پیشرفت هایی در روش ایجاد اطلاعات، جمع آوری داده ها، ذخیره سازی و انتقال آن به طرف های دیگر توسط متخصصان می شود. انتقال اطلاعات جدید تولید شده به طرف های دیگر با سرعت بیشتری می تواند فرآیندهای توسعه فناوری را سرعت بخشد.
تحصیلات
پیشرفت در سرعت ارتباط و کیفیت دستگاه های ورودی و خروجی داده ها، روش ها و تکنیک های آموزشی موثرتری را ایجاد کرده است. دانشآموزان میتوانند از فناوریهای مدرن و دستگاههای ارتباطی برای دسترسی به دورهها از هر مکان جغرافیایی با دسترسی به اینترنت استفاده کنند و دامنه برنامههای آموزشی مؤثر را افزایش دهند. همچنین، دورههای آنلاین تعاملی، نیاز همه دانشآموزانی که یک دوره را میگذرانند برای پیشرفت با سرعت یکسان از بین میبرند و به هر دانشآموز این فرصت را میدهند که با سرعتی مناسب یاد بگیرند.
استفاده از راهکارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نه تنها باعث بهبود دسترسی به آموزش و ایجاد روشهای آموزشی جدید میشود، بلکه میتواند دورهها را برای دانشآموزان جذابتر و جذابتر کند. دورههای چندرسانهای تعاملی، تخیل دانشآموزان را جذب میکند و یادگیری را به تجربهای سرگرمکنندهتر تبدیل میکند، که معمولاً تعامل با دوره و حفظ دانش مرتبط را آسانتر میکند.
مطالب مرتبط: علوم کامپیوتر در مقابل فناوری اطلاعات (به علاوه مشاغل)
تجارت
فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین تعاملات بین فروشندگان و خریداران را به طرق مختلف تسهیل می کند. برخی از این راه ها عبارتند از:
-
سیستمهای پرداخت پیشرفته: این فناوریها تراکنشهای کارت اعتباری و نقدی را امکانپذیر میکنند و به فروشندگان و خریداران کمک میکنند تا تراکنشها را انجام دهند و امور مالی خود را پیگیری کنند.
-
روشهای تبلیغاتی جدید: فروشندگان میتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارائه سازمان خود و کالاها یا خدماتی که میفروشند به بخشهای خاصی از عموم مردم استفاده کنند.
-
قیفهای فروش و بازاریابی بهبودیافته: قیفهای فروش و بازاریابی اصطلاحاتی هستند که روشهایی را تعریف میکنند که در آن کسبوکارها تجربیات مشتریان خود را قبل از تصمیمگیری برای خرید ترسیم میکنند. پیشرفتهای فناوری در هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها به سازمانهای فروشنده اجازه میدهد تا قیفهای خود را بهتر تعریف کنند و آنها را قادر میسازد تا منابع خود را برای بهبود روش تعامل مشتریان بالقوه با آنها صرف کنند.
-
روشهای جدید ارائه کالا و خدمات به مشتریان بالقوه: پیشرفتها در فناوری اطلاعات و ارتباطات، مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، به کسبوکارها کمک میکند تا ارائههای تعاملی ایجاد کنند که به مشتریان بالقوهشان کمک میکند ویژگیهای اصلی کالا یا خدمات را درک کنند.
-
راه های جدید کسب درآمد از نرم افزارهای کاربردی: شرکت هایی که نرم افزار توسعه می دهند می توانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای فروش محصولات خود به صورت اشتراکی و از طریق مدلی به نام نرم افزار به عنوان سرویس استفاده کنند. این مدل به توسعهدهندگان نرمافزار کمک میکند تا محصولات خود را فوراً از طریق اینترنت توزیع کنند و به کاربران کمک میکند تا به جای خرید مجوزهای نرمافزار دائمی، فقط با پرداخت هزینه برای برنامههایی که در حال حاضر استفاده میکنند، امور مالی خود را مدیریت کنند.
مطالب مرتبط: ۲۰ شغل پرتقاضا در فناوری اطلاعات که درآمد خوبی دارند
کار و اشتغال
امکان برقراری ارتباط و تبادل فایل در زمان واقعی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، امکان انجام برخی از کارهای مربوط به کار را از راه دور، از هر مکانی که به اینترنت دسترسی دارد، ایجاد کرده است. این به کارفرمایان کمک می کند زیرا هزینه های فضای اداری آنها را کاهش می دهد و با حذف زمان رفت و آمد به کارمندان کمک می کند. همچنین با اجازه دادن به افراد برای کار در شرکت هایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی آنها در غیر این صورت قابل دسترسی نبودند، بازار کار را افزایش می دهد.
مطالب مرتبط: ۱۵ ملاحظات برای کار در فناوری (به علاوه نکات جستجوی شغل)
مولفه های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات چیست؟
شش جزء اصلی یک سیستم ICT وجود دارد. آن ها هستند:
-
داده ها: داده ها و ارقام، سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی را قادر می سازند تا با ارائه اطلاعاتی که برای تولید خروجی نیاز دارند، کار کنند. دادهها همچنین به کاربران و سازندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک میکند تا زمینهای بسازند که به اقدامات آنها معنا میبخشد.
-
اطلاعات: کاربران و سیستم ها داده های خام را برای اهداف خاص پردازش می کنند و آن ها را به فرم های قابل استفاده تبدیل می کنند.
-
سخت افزار: اینها اجزای فیزیکی هستند که فناوری اطلاعات و ارتباطات را ممکن می سازند. برخی از سخت افزارهای رایج که بخشی از فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند عبارتند از: پردازنده، کارت حافظه، کارت صدا و تصویر، صفحه کلید، وب کم و میکروفون.
-
نرم افزار: اینها برنامه های کامپیوتری هستند که به سخت افزار دستور می دهند تا به روش های از پیش تعیین شده ای که فناوری اطلاعات و ارتباطات را فعال می کند، کار کند. توسعه دهندگان نرم افزار معمولاً آنها را با استفاده از زبان های برنامه نویسی خاص می سازند و هر برنامه نرم افزاری نقش خاصی دارد.
-
رویه ها: افرادی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامه های کاربردی نرم افزاری استفاده می کنند که به آنها کمک می کند معمولاً به رویه های خاصی نیاز دارند که مجموعه اقداماتی را که هر یک باید انجام دهند تا بتوانند یک سیستم ICT را مطابق برنامه ریزی شده اجرا کنند، مشخص می کند.
-
افراد: آخرین اجزای حیاتی یک سیستم ICT افرادی هستند که از آن استفاده می کنند. آنها از داده های خام برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می کنند، از اجزای سخت افزاری مانند صفحه کلید برای وارد کردن اطلاعات به برنامه های کاربردی نرم افزاری اختصاصی استفاده می کنند و سپس از روش های خاصی برای ارسال آن اطلاعات به افراد در مکان های جغرافیایی مختلف که از طریق یک سیستم ICT متصل هستند استفاده می کنند.