با پیشرفت های تقریباً روزانه در فناوری، جهان به طور فزاینده ای به هم متصل می شود. انتخابهای شما – مانند همنشینی با ماشین، بازیافت یا سازماندهی یک جمعآوری کمک مالی در محل کار – میتواند پیامدهای مثبتی داشته باشد که فراتر از شهر شما است. به عنوان بخش مهمی از یک تجارت، باید در نظر بگیرید که سازمان شما چگونه بر افراد و محیط اطراف شما تأثیر می گذارد.
در این مقاله از ایوسی، به چیستی مسئولیت اجتماعی، چرایی اهمیت آن و چهار نوع مسئولیت اجتماعی می پردازیم.
مسئولیت اجتماعی چیست؟
مسئولیت اجتماعی در کسب و کار، همچنین به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت یا آگاهی شرکت شناخته می شود، تعهد کسب و کار برای ایجاد خط مشی ها و فرآیندهایی است که با ارزش ها و اخلاق شرکت همسو باشد و فراتر از کسب درآمد باشد. شرکت ها باید محیط های امن، خوشایند و آگاهانه اجتماعی را برای کارکنان و مشتریان فراهم کنند.
مسئولیت اجتماعی شامل یافتن راه هایی برای بازگشت به جامعه و بهبود تأثیر مثبت شرکت در سطح محلی یا بین المللی است. شما می توانید مسئولیت اجتماعی را از طریق هر طرحی که تأثیر مثبتی بر مردم یا محیط دارد، از جمله موضع گیری در مورد مسائل عدالت اجتماعی، اهدای پول به یک موسسه خیریه محلی یا داوطلب شدن در پاکسازی ساحل، انجام دهید.
نمونه هایی از مسئولیت اجتماعی
در اینجا چند نمونه از نحوه اولویت بندی شرکت ها در مسئولیت اجتماعی آورده شده است:
- کربن خنثی شدن
- خرید انرژی های تجدیدپذیر
- تأثیرگذاری بر تغییرات در صنایع مرتبط با تجارت آنها
- تعهد به وابستگی کامل به انرژی های تجدیدپذیر
مرتبط: راهنمای مبتدیان برای کنشگری در محیط کار
چرا مسئولیت اجتماعی مهم است؟
مسئولیت اجتماعی بخش مهمی از عملیات یک کسب و کار است زیرا تضمین می کند که کسب و کارها به شیوه های اخلاقی پایبند هستند و فضایی از اعتماد و صداقت ایجاد می کند. از کارمندان گرفته تا تامین کنندگان و مشتریان، همه افراد درگیر در زنجیره تامین باید رسالت شرکت شما را برای بازپرداخت به جامعه درک کرده و در صورت امکان از آن حمایت کنند.
وقتی کسبوکارها مسئولیت اجتماعی را انجام میدهند، چه از طریق اهدای پول به یک سازمان غیرانتفاعی محلی یا بهروزرسانی فرآیند سازگار با محیطزیست، مزایای آن بر جامعه و احتمالاً جهان تأثیر میگذارد. به عنوان مثال، کمک به سازمانهای خیریه برای خدمت به افراد بیشتر، جوامع را تقویت میکند و کاهش آلودگی یک جزء حیاتی برای حفظ محیط زیست برای نسلهای آینده است.
همانطور که مصرف کنندگان از مسائل اجتماعی و زیست محیطی بیشتر آگاه می شوند و در رسیدگی به آنها فعال تر می شوند، از شرکت هایی که با آنها تجارت می کنند انتظار دارند همان میزان تعهد را داشته باشند. علاوه بر این، کسبوکار شما میتواند کارمندان مولد و متعهد را جذب و حفظ کند که هدف شما برای ایجاد تأثیر مثبت بر جامعه مشترک است. این باعث ایجاد فرهنگ حسن نیت و خدمت می شود.
مرتبط: راهنما: فرهنگ تجارت
۴ نوع مسئولیت اجتماعی
در اینجا چهار نوع اصلی مسئولیت اجتماعی که کسب و کار شما می تواند بر آنها تمرکز کند، آورده شده است:
۱. مسئولیت اجتماعی بشردوستانه
شاید رایج ترین شکل مسئولیت اجتماعی، بشردوستی باشد، که معمولاً به معنای اهدای پول یا سایر منابع برای افزایش رفاه عمومی است. شرکتهای بزرگ ممکن است میلیونها دلار برای تأمین مالی مدارس یا سایر پروژهها در داخل و خارج از کشور اهدا کنند. در حالی که سازمان شما ممکن است در مقیاس کوچکتر فعالیت کند، تلاش های آن برای تأثیرگذاری بر جامعه و همسایگان شما به همان اندازه ارزشمند است.
هنگام ایجاد یک طرح جمع آوری سرمایه، خلاق و مشارکتی باشید. پرسیدن از کارمندان در مورد دلایلی که برای آنها معنادار است به افزایش اشتیاق و مشارکت کمک می کند. مشارکت های شما نشان دهنده تعهد شما به جامعه است و می تواند به ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار کمک کند.
مرتبط: انواع و مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت (با مثال)
نمونه هایی از بشردوستی
برخی از راه های زیر را برای جمع آوری پول برای یک هدف خوب در نظر بگیرید:
- یک کمپین منطبق برنامه ریزی کنید و مبلغ ریالی را که جامعه برای یک سازمان غیرانتفاعی محلی جمع آوری کرده است، مطابقت دهید.
- یک شب جمع آوری کمک مالی در رستوران خود برگزار کنید و بخشی از درآمد را به یک مدرسه محلی اهدا کنید.
- یک رویداد، مانند یک مسابقه خیریه، بازی سافت بال یا شب کازینو ترتیب دهید.
حمایت از ابتکارات مهم به مشتریان کمک می کند تا کسب و کار شما را کشف کنند و ارزش های شما را بیاموزند. بسیاری از مردم می خواهند با شرکت هایی که جامعه محور و خدمات گرا هستند تجارت کنند.
۲. مسئولیت اجتماعی زیست محیطی
مراقبت از جهان طبیعی موضوعی است که مورد توجه جهانی قرار گرفته است. کسبوکارها شروع به پذیرفتن مسئولیت نقش خود در رسیدگی به نگرانیهای زیستمحیطی میکنند و اطمینان حاصل میکنند که اقداماتشان تا حد امکان از نظر زیستمحیطی سالم است. این شامل ارزیابی فرآیندها و محصولات کسب و کار به طور منظم و به روز رسانی در صورت نیاز است.
اغلب، توسعه استراتژی های جدید می تواند تأثیر شما را بر محیط زیست کاهش دهد و کارآمدتر و مؤثرتر باشد. ایجاد بهروزرسانیهای «سبز» – مانند تغییر به سیستمهای روشنایی کمانرژی و تهویه مطبوع – حتی ممکن است در درازمدت باعث صرفهجویی زیادی در هزینه شما شود.
نمونه هایی از ابتکارات زیست محیطی
راه های اصلی برای کاهش تأثیر شرکت شما بر محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، آب و زمین و انتشار گازهای مضر است. از داخل دفتر شروع کنید، مناطقی را که میتوانید ضایعات را کاهش دهید، فهرست کنید، مانند:
- یک برنامه بازیافت را شروع کنید.
- به وسایل کم مصرف آب و کم مصرف بروید.
- استفاده از لیوان ها و بشقاب های قابل استفاده مجدد را به جای لیوان های یکبار مصرف تشویق کنید.
- به کارمندان اجازه دهید تا حد امکان از خانه کار کنند تا انتشار گازهای گلخانه ای در حمل و نقل کاهش یابد.
در مقیاس بزرگتر، زنجیره تامین خود را در نظر بگیرید و اینکه چگونه میتوانید با اقدامات زیر در جهت اقدامات کارآمدتر و پایدارتر کار کنید:
- کاهش حمل و نقل محصولات، منجر به انتشار کربن کمتر.
- برای صرفه جویی در انرژی و سایر منابع، خدمات دیجیتال بیشتری ایجاد کنید، مانند ارسال ایمیل به جای چاپ رسید.
- شرکای آگاهتر از محیطزیست را انتخاب کنید، مانند خدمات نظافتی که از محصولات طبیعی بیشتری استفاده میکند یا تامینکنندگان محصولی که از مواد بازیافتی استفاده میکنند.
- در صورت امکان به انرژی خورشیدی یا بادی ارتقا دهید.
۳. مسئولیت اجتماعی اخلاقی
مسئولیت اجتماعی اخلاقی شامل حفظ شیوههای تجاری است که از استانداردهای اخلاقی پیروی میکنند، معمولاً فراتر از موارد مورد نیاز قانون. ایجاد یک فرهنگ شرکتی منصفانه و صادقانه باعث افزایش روحیه کارکنان و ایجاد اعتماد در بین کارفرمایان، کارمندان و مصرف کنندگان می شود.
مسئولیت اجتماعی اخلاقی به شیوه های تامین کنندگان و شرکای شما نیز گسترش می یابد. تامین کنندگانی را انتخاب کنید که همین اصول را رعایت کنند و یک محیط کاری سالم و منصفانه را برای کارمندان خود فراهم کنند. شرکتهایی را بیابید که محصولات دارای گواهی تجارت منصفانه را تولید میکنند تا مطمئن شوید که با مشاغل اخلاقی کار میکنید.
نمونه هایی از رویه های اخلاقی
برخی از نمونههای اعمال اخلاقی عبارتند از:
- رفتار منصفانه با کارمندان با دستمزد برابر برای انجام همان کار
- گنجاندن آموزش تنوع در آموزش شما
- نشان دادن احترام با حذف زبان توهین آمیز و رفتار خصمانه از محل کار
- صادق بودن در تمام معاملات با عمل با صداقت و شناخت دیگران که همین کار را انجام می دهند
- پیروی از تمام دستورالعمل های نظارتی با تعهد به پایبندی به قوانین حاکم بر صنعت شما
- اولویتبندی تلاشهای کنترل کیفیت و رضایت مشتری برای اطمینان از اینکه محصولات و خدمات شما فراتر از انتظارات مشتری است
مطالب مرتبط: چگونه یکپارچگی حرفه ای را در محل کار حفظ کنیم
۴. داوطلبی
زمان یکی از بزرگترین منابع شماست. داوطلبانه وقت خود را به یک سازمان خیریه اختصاص دهید، نشان دهنده تعهد واقعی به جامعه و افراد اطرافتان است.
این رویدادها علاوه بر ارائه خدمات اجتماعی بسیار مورد نیاز، می توانند به عنوان فرصت های بازاریابی برای کسب و کار شما از طریق افزایش آگاهی از برند و افزایش شهرت شما خدمت کنند. مشتریان بالقوه خواهند دید که شرکت شما به چیزی فراتر از سود، ایجاد یک پایگاه مشتری وفادار و سرمایه گذاری شده اهمیت می دهد.
نمونه هایی از کار داوطلبانه
شما می توانید به روش های زیر داوطلبانه را در تجارت خود تشویق کنید:
- یک روز خدماتی در سطح شرکت (ماهانه، سه ماهه یا سالانه) برنامه ریزی کنید.
- پیشنهادها را دریافت کنید یا نظرسنجی ایجاد کنید تا کارمندان را در تصمیم گیری های فرصت های داوطلبانه مشارکت دهید.
- ارائه مشوقهایی مانند مرخصی اضافی یا یک رویداد ویژه برای احترام به کسانی که در جوامع خود خدمت میکنند را در نظر بگیرید.
- از یک رویداد اجتماعی مانند کاشت درخت، پاکسازی پارک یا یک غذای رانندگی حمایت کنید.