قبل از ایجاد یک محصول جدید، کسب و کارها با یک ایده شروع می کنند. وقتی زمان تبدیل یک ایده به محصول کارآمد فرا می رسد، طراحان ابتدا یک نمونه اولیه یا مدل کاری ایجاد می کنند تا ارزش آن را بررسی کنند. درک انواع مختلف نمونه های اولیه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را برای ارائه ایده خود به مخاطب یا آزمایش ویژگی یک طراحی جدید انتخاب کنید.
در این مقاله از ایوسی، به توضیح نمونه سازی می پردازیم و نمونه هایی از روش های رایج ساخت نمونه های اولیه مختلف را بیان می کنیم.
نمونه سازی چیست؟
نمونه سازی یک فرآیند اساسی برای توسعه یک محصول جدید از طریق نمایش فیزیکی یک ایده است. نمونه سازی به طراحان کمک می کند تا یک مفهوم را به یک آیتم کاربردی تبدیل کنند. با استفاده از طرحهای اولیه و مواد ناهموار، نمونه اولیه ممکن است یک طراحی ساده یا مدل خشن باشد که به مبتکران کمک میکند تا تعیین کنند چه چیزی را برای بهبود و اصلاح در طراحی خود نیاز دارند. به عنوان مثال، مهندسان ممکن است یک نمونه اولیه مدل کار را تکمیل کنند تا محصول را قبل از تایید برای تولید آزمایش کنند.
نمونه سازی همچنین راهی برای حل مشکلات و آزمایش طرح های جدید قبل از حرکت به مرحله محصول نهایی ارائه می دهد. از این فرآیند می توان برای آزمایش طرح ها در تمام مراحل تولید استفاده کرد.
مطالب مرتبط: فرآیند طراحی مهندسی چیست؟
۱۰ نوع نمونه سازی
در اینجا برخی از متداولترین روشهای ایجاد نمونههای اولیه برای محصولات دیجیتال و فیزیکی آورده شده است:
۱. طرح ها و نمودارها
چه در یک جلسه ناهار باشید و یک ایده اولیه را روی یک دستمال طراحی کنید یا با استفاده از خط کش و جوهر یک تصویر رسمی تر بسازید، یک نمونه اولیه کاغذی می تواند برای شروع فرآیند مفهوم سازی و شکل دادن به یک محصول جدید مفید باشد. این شاید ابتداییترین شکل نمونهسازی باشد، اما استفاده از نقاشی کاغذی همچنان روشی پرکاربرد برای به اشتراک گذاشتن یک مفهوم است.
۲. چاپ سه بعدی یا مدل سریع
چاپ سه بعدی به مهندسان این امکان را می دهد که به سرعت یک مدل واقعی از یک طرح را با استفاده از کامپیوتر و ماشین چاپ ایجاد کنند. این نمونه اولیه به کسبوکارها اجازه میدهد سریعتر از مرحله طراحی به مرحله تولید حرکت کنند، زیرا میتوانند از مدل سهبعدی برای شناسایی عیوب یا مناطقی که نیاز به تنظیم دارند استفاده کنند. پس از تکمیل طراحی، می توان آن را به راحتی بر اساس مشاهدات و آزمایشات تغییر داد. فایل نمونه اولیه به سادگی نیاز به برنامه ریزی دیجیتالی مجدد دارد. نمونه های اولیه سه بعدی برای ساده سازی طرح های بزرگ مانند موتورها و قطعات هواپیما استفاده می شوند.
۳. مدل فیزیکی
یک مدل اولیه را می توان با هر چیزی از آجر ساختمانی گرفته تا کاغذ صنایع دستی ساخت. نیازی به داشتن قطعات در حال کار نیست – فقط یک ایده تقریبی از طراحی ارائه می دهد. این نمونه اولیه برای ایجاد مفاهیم مقیاس بندی شده قبل از تولید یک مدل در مقیاس بزرگ به خوبی کار می کند. نمونه های اولیه مدل فیزیکی می توانند برای اشیاء کوچکتر ساخته شده یا حتی طرح های معماری مفید باشند.
مرتبط: طراحی انسان محور: تعریف و مثال
۴. وایرفریم
Wireframe (قاب سیمی) به عنوان نمودار دیجیتال یا طرح بندی محصول عمل می کند. این یک نمونه اولیه معمولی است که برای وب سایت ها، نرم افزارها یا سایر ابزارهای دیجیتال استفاده می شود. هر کسی که روی پروژه کار می کند – از کپی رایترها گرفته تا توسعه دهندگان – می تواند برای پیمایش در ساختار و مکان محتوای مختلف استفاده کند.
مرتبط: وایرفریم چیست و چرا در UX مهم است؟
۵. ایفای نقش از طریق واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده
طرح های خاصی از ابزار تجسم مانند واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده بهره می برند. تصور کنید طرح اولیه یک پارک موضوعی جدید را ارائه دهید. میتوانید با «پیادهروی» در پارک، توسعه را آزمایش کنید، گویی ساخت و ساز با استفاده از عینک واقعیت مجازی یا حتی یک گوشی هوشمند به پایان رسیده است.
۶. امکان سنجی
نمونههای اولیه امکانسنجی برای آزمایش ویژگیهای خاصی که در مراحل بعدی در فرآیند طراحی اضافه میشوند، استفاده میشوند. این مدلها که هم بهصورت دیجیتالی و هم برای مدلهای فیزیکی مورد استفاده قرار میگیرند، به طراحان اجازه میدهند پس از ایجاد یک نمونه اولیه، طرح را تقویت کنند. اگر یک طراح ناگهان متوجه شود که بخش اساسی محصول را از دست داده است، یک مدل امکان سنجی ساخته می شود تا با ظهور ایده های جدید سازگار شود.
۷. مدل کار
یک نمونه اولیه مدل کار به شما امکان میدهد ایده یک محصول را آزمایش کنید تا ببینید آیا واقعاً به روشی که مد نظر شماست عمل میکند یا خیر. این برای اختراعات مکانیزه یا طرحهای دیگر با ویژگیهایی که نیاز به جابجایی یا متناسب با روش خاصی دارند، مفید است. ایده این است که برنامه های اولیه را دنبال کنید تا ببینید آیا واقعاً طراحی کار می کند یا خیر.
۸. نمونه اولیه ویدئو
نمونه های اولیه ویدئویی اغلب برای ارائه یک محصول در قالب یک ویدیوی متحرک یا حتی شبیه سازی که یک پروژه را توضیح می دهد و به صورت گرافیکی نشان می دهد استفاده می شود. آنها اغلب فیلمهایی از نمونههای اولیه دیگر را نشان میدهند تا به دیگران – مانند طراحان دیگر، مدیریت یا حتی مصرفکنندگان – کمک کنند تا محصول را تجسم کنند.
۹. افقی
نمونه اولیه افقی طرحی را از انتهای کاربر نشان می دهد. این بیشتر در طراحی نرم افزار برای کمک به مهندسان برای درک رابط انسانی یک پروژه استفاده می شود. نمونههای اولیه افقی منوها، پنجرهها و صفحههای نمایش را روی رایانه نشان میدهند تا نحوه تعامل کاربران با محصول را آزمایش کنند.
۱۰. عمودی
این نمونه های اولیه به صورت دیجیتالی برای بهبود طراحی پایگاه داده ایجاد می شوند. آنها مدلهای «بازیکن» در نظر گرفته میشوند که برای آزمایش عملکردهای مهم در نرمافزار قبل از رفتن به مرحله طراحی دیگر استفاده میشوند.
مطالب مرتبط: ۹ نوع شغل طراح برای افراد خلاق
چگونه یک نمونه اولیه را انتخاب می کنید؟
قبل از ایجاد یک نمونه اولیه، یک طراح یا مهندس باید نتیجه ای را که می خواهد آزمایش کند، در نظر بگیرد. اگر آنها صرفاً سعی می کنند یک مدل اولیه بسازند که طراحی آنها را از کاغذ جدا کند، می توانند با توجه کمتری به جزئیات کار کنند. آزمایش اینکه آیا یک محصول می تواند با یک مدل کارکرد عمل کند یا خیر، نیاز به دقت بیشتری دارد.
طراحان همچنین باید در نظر بگیرند که چه کسی نمونه اولیه را خواهد دید. اگر نمونه اولیه برای ارائه فروش یا جلسه ای با مدیریت سطح بالا باشد، باید با طراحی تمیز و قابل فهم کار کند. به عنوان مثال، یک توسعهدهنده نرمافزار ممکن است زمانی که با تیم خود در یک Wireframe کار میکند، اما انیمیشنی از رابط کاربری برای ارائه به مدیران شرکت ایجاد میکند.
نکاتی برای ایجاد و استفاده از نمونه های اولیه
هنگام برنامه ریزی و ایجاد یک نمونه اولیه، این نکات را برای کمک به فرآیند خود در نظر بگیرید:
شرایط را در نظر بگیرید
هنگامی که یک نمونه اولیه را ایجاد و آزمایش می کنید، باید در نظر بگیرید که چگونه ممکن است آیتم خارج از شرایط آزمایش در یک آزمایشگاه یا محیط کنترل شده کار کند. همچنین ممکن است لازم باشد نمونههای اولیه را به روشهایی آزمایش کنید که انواع مختلف استفاده و سایش را در بر میگیرد.
در صورت لزوم چیزها را تغییر دهید
اگر یک نمونه اولیه ایجاد می کنید که نقص طراحی را نشان می دهد، به مدل یا طرح قبلی برگردید. تغییرات لازم را انجام دهید و دوباره با یک نمونه اولیه جدید شروع کنید.
به ایمنی فکر کنید
نمونه های اولیه روشی برای بررسی برای اطمینان از ایمنی طرح هستند. برای کارهای دیجیتال، این می تواند به معنای محافظت در برابر مجرمان سایبری و هکرها باشد. مدلهای فیزیکی نیاز به آزمایش عملکرد برای کاربران برای اطمینان از ایمنی نیز دارند.
تیم را درگیر کنید
مونتاژ یک نمونه اولیه با ورودی تیم از ابتدا مهم است. هم تیمی ها می توانند زمینه های مختلفی را برای بهبود پیدا کنند و برای یافتن راه حل با هم کار کنند.