دکتر فیل ریس (Phil Race – متولد ۱۱ ژوئن ۱۹۴۴) پژوهشگر و نویسندهای بسیار فعالِ انگلیسی است که تاکنون دهها کتاب در زمینههای یادگیری، دانشآموزان و دانشجویان و معلمین و اساتید به رشتهی تحریر در آورده؛ شما میتوانید فهرست تمامی آثار وی را در انتهای همین مطلب مشاهده کنید.
او در کتاب «۵۰۰ نکته درباره مطالعه» خود نکات زیر را درخصوص مطالعه آورده است که اتفاقا دکتر عینالله خادمى نیز در کتاب خخودش با عنوان «مطالعه روشمند» همین موارد را آورده و بر آنها تاکید کرده است:
نکات کلیدی در یک مطالعهی موثر از زبان فیلریس
۱. برای شرایط مطالعه، وسواس ممنوع است
بعضی اشخاص چنین ترجیح مىدهند که در سکوت به مطالعه بپردازند و بعضی در سر و صدا. بعضى یک صندلى راحت را مىپسندند و بعضى هم دراز کشیدن یا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتى که آسودهتر هستید مطالعهی خودتان را آغاز کنید.
۲. مرتب کردن مکان مطالعه، برای بعد باشد
اگر مکان مطالعهی شما کمى آشفته و بهم ریخته باشد، مرتب کردنش را به نیم ساعت پس از مطالعهتان موکول کنید؛ چراکه در چنین حالتی در حین مرتب کردن اتاق به مطالبى که مطالعهشان کردهاید فکر خواهید نمود و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.
۳. مکان مطالعه با موضوع مطالعه [حتیالمقدور] هماهنگی داشته باشد
اگر امکان داشته باشد موضوع مدنظرتان برای مطالعهی کنونی شما، با مکانى که انتخاب مىکنید هماهنگى و سنخیت داشته باشد؛ این به افزایش بهرهورى و راندمان شما کمک شایانی مىکند. البته فراموش نکنید که این هماهنگى شامل وجود ابزار و لوازم مورد نیاز نیز مىشود.
۴. خیریه شدن به دوردست، برای مطالعه مفید است
بهتر است در مکان مطالعهی شما، راهى براى خیره شدن به دور دستها نیز وجود داشته باشد؛ چراکه امکان توقفهایی در مطالعه و چشم دوختنتان به بىنهایت، در افزایش کارآیى مطالعهی شما بسیار سودمند است.
البته اگر شما چنین مکانی را ندارید، میتوانید حداقل گهگاهى به سقف اتاق خیره شوید. اما فراموش نشود که اگر در این کار زیادهروی شده و خیلی زیاد انجام شود، ممکن است موجب حواس پرتی شود؛ پس فقط گاهی مثلا در حین حل یک تست یا مسئلهی خیلی سخت به یک جا خیره شوید و فکر کنید.
۵. در مطالعه، خود را محدود به یک مکان نکنید
هیچگاه مطالعهی خودتان را صرفا به حضور در مکان خاصى مشروط ننمایید؛ چراکه به این صورت بهانهاى پیدا میکنید که در بقیهی مکانها از مطالعه بگریزید. این را به یاد داشته باشید که مکان مطالعه در حقیقت جایى است که شما آنجا هستید.
۶. شرایط خوابآور را از محیط مطالعه خود دور کنید
به این موضوع نیز کاملا دقت کنید که میزان نور، دماى محیط، فرم صندلى و بقیهی شرایط در مکان مطالعهی شما به نحوی نباشد که به شما احساس خوابآلودگی بدهد.
و حتیالامکان از مطالعهی در اتاق خواب خودداری کنید و یا در صورت اجبار به این کار، وسایلی همچون تختخواب و سایر چیزهایی که برای شما شرایط خواب را تداعی کرده و شما را به یاد خواب میاندازد، پرهیز کنید.
۷. در هوای مناسب به مطالعه بپردازید
تهویه خوب و هواى پر از اکسیژن در مکان مطالعه، شرطى بسیار حیاتى است. در زمان مطالعه، به اندازهی کافی باید اکسیژن به مغزتان برسد تا آمادگی ذهنیتان به این صورت بالاتر برود.
فهرست آثار دکتر فیل ریس
در ادامه (در جدول زیر) نام بیش از ۵۰ کتابی که دکتر فیل ریس در سالهای متمادی (از ابتدای دههی ۸۰ میلادی تاکنون) به رشتهی تحریر درآورده، برایتان آورده شده است.
نام کتاب | تاریخ اولین انتشار | نویسندگان |
Study Skills Toolkit: Ringbind |
؟ | فیل ریس |
Study science successfully |
۱۹۸۳ | فیل ریس |
Producing Teaching Materials |
۱۹۸۵ | فیل ریس و هنری الینگتون |
How to Win as an Open Learner |
۱۹۸۶ | فیل ریس |
Flexible approaches to training |
۱۹۸۷ | فیل ریس |
The Open Learning Handbook: Selecting, Designing and … |
۱۹۸۹ | فیل ریس |
How to Win as a Part-time Student |
۱۹۹۰ | فیل ریس، تام بورنر |
How to Study: Practical Tips for Students |
۱۹۹۲ | فیل ریس |
Developing Flexible Learning Quality |
۱۹۹۲ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips for Tutors |
۱۹۹۳ | سالی براون و فیل ریس |
Never mind the teaching feel the learning |
۱۹۹۳ | فیل ریس |
Workshops that Work: 100 Ideas to Make Your Training Events More Effective |
۱۹۹۳ | تام بورنر، فیل ریس، و ووین مارتین |
The Open Learning Handbook: Promoting Quality in Designing … |
۱۹۹۴ | فیل ریس |
Assesing open learning |
۱۹۹۴ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips Para Capacitadores |
۱۹۹۵ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips for Teachers |
۱۹۹۵ | سالی براون، فیل ریس، و کرلین ایرلم |
Who Learns Wins |
۱۹۹۵ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips on Assessment |
۱۹۹۶ | فیل ریس |
Conference Presentations and Workshops |
۱۹۹۶ | فیل ریس |
An introduction to open learning |
۱۹۹۶ | فیل ریس |
The Student’s Guide to Preparing Dissertations and … |
۱۹۹۷ | برایان اَلیسِن و فیل ریس |
۵۰۰ Tips for Quality Enhancement in Universities and … |
۱۹۹۷ | برندا اسمیث، سالی براون، و فیل ریس |
A Beginner’s Guide to Learning Agreements: (a Guide for Students and Food for Thought for Their Teachers) |
۱۹۹۷ | فیل ریس |
Staff Development in Action: A Compendium of Staff Development Resources and how to Use Them |
۱۹۹۷ | سالی براون و فیل ریس |
۵۰۰ Tips for Academic Librarians |
۱۹۹۷ | فیل ریس، سالی براون، سالی اِی. براون، ویلیام داونی، برندا اِم. اسمیث |
The Lecturers Toolkit |
۱۹۹۸ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips for Further and Continuing Education Lecturers |
۱۹۹۸ | دیوید اندرسون، سالی براون، و فیل ریس |
۵۰۰ Computing Tips for Trainers |
۱۹۹۸ | استیو مکداول و فیل ریس |
۵۳ Interesting Ways to Write Open Learning Materials |
۱۹۹۸ | فیل ریس |
Lecturer’s Toolkit: Kt496b |
فوریهی ۱۹۹۸ | فیل ریس |
How to Get a Good Degree |
دسامبر ۱۹۹۸ | فیل ریس |
۲۰۰۰ Tips for Lecturers |
۱۹۹۹ | فیل ریس |
۵۰۰ Tips for TESOL Teachers |
۱۹۹۹ | سو وارتون و فیل ریس |
۵۰۰ ICT Tips for Primary Teachers |
۱۹۹۹ | استیو هیگینز، فیل ریس، و نیک پاکارد |
۵۰۰ Tips for Developing a Learning Organization |
۱۹۹۹ | اَبی دی، جان پیترز، و فیل ریس |
Making Learning Outcomes Student-centred |
۱۹۹۹ | سالی براون و فیل ریس |
۲۰۰۰ Tips for Teachers |
۲۰۰۰ | فیل ریس و نیک پاکارد |
How to Win As a Final Year Student |
۲۰۰۰ | فیل ریس |
Designing Assessment to Improve Physical Sciences Learning |
۲۰۰۱ | فیل ریس |
Lecturing: A Practical Guide |
۲۰۰۲ | سالی براون و فیل ریس |
Effective Online Learning: The Trainer’s Toolkit |
۲۰۰۲ | دیوید دبلیو. اندرسون و فیل ریس |
Essential Tips for Organizing Conferences & Events |
۲۰۰۳ | فیل ریس، فیونا کمبل، سالی براون، آلیسون رابینسون |
Shrinkwrap: How to Get a Good Degree (0335200249), Student’s Guide to Exam Success (033520726x), Guide to Learning Independently (0335203663) |
سپتامبر ۲۰۰۳ | فیل ریس، تریسی |
۵۰۰ Tips- Special Offer Pack |
مارس ۲۰۰۵ | فیل ریس |
Making Learning Happen: A Guide for Post‑Compulsory … |
اکتبر ۲۰۰۵ | فیل ریس |
Como Estudiar / How to Study |
ژانویهٔ ۲۰۰۶ | فیل ریس |
Making Teaching Work: Teaching Smarter in Post‑… |
۲۰۰۷ | روث پیکفورد و فیل ریس |
In at the Deep End: Starting to Teach in Higher Education |
۲۰۰۸ | فیل ریس |
Learn with Leeds Met: Top Tips Towards Your Success |
۲۰۰۹ | فیل ریس |
Engaging With Feedback in Higher Education: The Complete Guide |
فوریهی ۲۰۱۰ | روث پیکفورد و فیل ریس |
Making Personal Tutoring Work |
۲۰۱۰ | فیل ریس |
معرفی بخشی از افتخارات دکتر فیل ریس
به گفتهی خودِ دکتر فیل ریس در وبسایت رسمیاش (به نشانی: phil-race.co.uk)، وی ابتدا در کسوت یک دانشمند کار خود را آغاز نموده است، اما رفته رفته تغییر رویه داده و به یک توسعه دهندهی آموزشی بدل شده است.
این روند تدریجی از یک scientist به یک educational developer به گونهای بوده است که وی در سال ۱۹۹۵، نتواسته است به طور کامل بازنشستگیاش را بپذیرد و با قدرت بیشتری در مسیر توسعهی آموزشی پا گذارده است.
و با وجود اینکه وی در سال ۲۰۱۰ خود را به طور کامل بازنشته کرده است؛ اما با این حال تا ۵ سال بعد (یعنی سال ۲۰۱۵ میلادی) نیز به شدت درگیر روندهای آموزشی مختلف بوده؛ به نوعی که به گفتهی خودش، این پنج سال جزو پرمشغلهترین ایام عمرش بوده است.
عملکرد دکتر ریس در حوزهی آموزشی به گونهای بوده است که کار وی نیز در سال ۲۰۰۷ توسط آکادمی آموزش عالی (یک نهاد بریتانیایی با اعضای حرفهای است که رسالتش، تقویتِ آموزش عالی است)، به رسمیت شناخته شد و این سبب اعطای کمک هزینهی تحصیلی ملی به او از همان سال و پذیرش وی به عنوان “همکار اصلی” از سال ۲۰۱۲ شد. (همکار اصلی یا Principal Fellow عنوانی برای نسل بعدی مدیران مدارس بسیار موثر کشور انگلستان هستند.)
همچنین وی به عنوان استاد مدعو نیز در دانشگاه پلیموث (دانشگاهی در یک شهر بندری در انگستان) نیز مشغول به فعالیت بوده است، که در سال ۲۰۱۲ نیز از سمت این دانشگاه به او دکترای افتخاری در آموزش و پرورش اعطا شد؛ همچنین وی در دانشگاه Edge Hill (دانشگاه اج هیل یک دانشگاه دولتی مستقر در دانشگاه در اورمسکرک، لنکاوی، انگلستان است) نیز فعالیت آموزشی دارد.