نماد سایت ایوسی

چشم انداز استراتژیک: راهنمای قطعی

شخص از طریق تلسکوپ به لامپ ها نگاه می کند

شخص از طریق تلسکوپ به لامپ ها نگاه می کند

داشتن چشم انداز استراتژیک برای آینده یک سازمان مهم است، زیرا ارزش ها و اهداف آن را برجسته می کند. صرف نظر از نقش شما در تیم مدیریت شرکت، توانایی ترسیم و اجرای یک چشم انداز استراتژیک می تواند شانس موفقیت شرکت را بهبود بخشد. ایجاد و به کارگیری یک چشم انداز استراتژیک می تواند برای یک سازمان حیاتی باشد، اما نیاز به تحقیق دارد.

در این مقاله از ایوسی، ما در مورد چیستی چشم‌انداز استراتژیک، چرایی اهمیت آن، نحوه ایجاد آن، مزایای آن و تفاوت‌های بین چشم‌انداز، استراتژی و تاکتیک بحث می‌کنیم.

مطالب مرتبط: راهنمای کامل برای تعیین اهداف استراتژیک (با مثال)

چشم انداز استراتژیک چیست؟

چشم انداز استراتژیک بیانیه ای منسجم و سرراست است که به طور کلی مسیری را که سازمان در آن حرکت می کند، مشخص می کند. بر خلاف روش های دیگر برای استراتژی آینده یک سازمان، یک چشم انداز استراتژیک باید مستقل از بسیاری از عوامل داخلی یا خارجی، مانند سود شرکت، هر گونه روند فعلی و شرایط اقتصادی موقت باشد. ساختار چشم انداز استراتژیک باید شامل عناصر منطقی، مانند تجزیه و تحلیل عینی شرکت و جو تجاری که در آن فعالیت می کند، و عناصر احساسی مانند ارزش ها و ایده آل های آینده را در بر گیرد.

برخی از ویژگی های کلیدی یک چشم انداز استراتژیک موثر عبارتند از:

چرا داشتن چشم انداز استراتژیک مهم است؟

برخی از مهمترین مزایای داشتن چشم انداز استراتژیک موثر عبارتند از:

مطالب مرتبط: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)

مراحل ایجاد چشم انداز استراتژیک

چشم انداز استراتژیک هر سازمان دارای عناصر منحصر به فردی است، اما چند گام گسترده وجود دارد که می توانید برای اطمینان از اینکه شرکت شما چشم انداز استراتژیک موثری دارد، بردارید:

  1. تیم مدیریت را به وضوح تعریف کنید. یک چشم انداز استراتژیک باید توسط رهبری سازمان تدوین و اجرا شود، بنابراین قبل از ایجاد آن، باید از تعریف ساختار مدیریت مطمئن شوید.

  2. یک بحث شفاف داشته باشید. هنگامی که همه ذینفعان شناسایی شدند، همه باید در مورد اینکه آینده سازمان چگونه به نظر می رسد، بحثی باز و مستقیم داشته باشند.

  3. موقعیت شرکت را در بازار تحلیل کنید. ترسیم چشم انداز استراتژیک تا حد زیادی به وضعیت فعلی سازمان بستگی دارد. تجزیه و تحلیل عینی از نحوه مقایسه محصولات شرکت با رقبا ضروری است و باید نظرات چندین نهاد مانند مدیریت، کارمندان و مشتریان را در بر گیرد.

  4. با بقیه تیم مدیریت به توافق برسید. هنگامی که وضعیت فعلی سازمان تجزیه و تحلیل شد و همه دیدگاه خود را در مورد آینده ایده آل شرکت بیان کردند، بحث ها و بحث های صادقانه باید تا زمانی که یک چشم انداز یکپارچه داشته باشید، برگزار شود.

  5. دریافت انتقادات و پیشنهادات. چشم انداز جدید فرموله شده باید به برخی از کارکنان، مشاوران خارجی، مشتریان کلیدی و شرکا برای بازخورد ابلاغ شود و هر گونه اعتراض و نگرانی مربوطه باید مورد توجه قرار گیرد.

  6. چشم انداز را نهایی کنید و با آن ارتباط برقرار کنید. در نهایت، پس از اینکه بازخورد با چشم انداز ادغام شد و همه افراد درگیر با شکل نهایی آن موافقت کردند، باید به طور کامل در ارتباطات، بازاریابی، فروش و هر شکل دیگر از مواد تبلیغاتی یا سرمایه گذار شرکت گنجانده شود.

تفاوت بین چشم انداز در مقابل استراتژی در مقابل تاکتیک

برخلاف چشم انداز استراتژیک، که اهداف و مقاصد اصلی یک سازمان را مشخص می کند، یک استراتژی تمام اقداماتی را که یک سازمان برای رسیدن به آن اهداف و مقاصد باید انجام دهد، مورد بحث قرار می دهد. استراتژی پیوندی است بین مقصد مورد نظر که چشم انداز است و وضعیت فعلی. با توجه به این واقعیت که همه منابع محدود هستند، یک استراتژی مستحکم برنامه ای است که عوامل داخلی و خارجی را در نظر گرفته و راه هایی را که سازمان باید از آن منابع خود برای به حداکثر رساندن شانس دستیابی به اهداف خود استفاده کند، ترسیم می کند.

یک استراتژی راه های کلی را نشان می دهد که از طریق آن می توان چشم انداز استراتژیک یک شرکت را برآورده کرد، اما به جزئیات خاصی در مورد نحوه انجام آن نمی پردازد. با این حال، تاکتیک ها اقدامات دقیق و مشخصی هستند که همه افراد درگیر با سازمان باید تا حد امکان به درستی برای اجرای استراتژی شرکت اجرا کنند. با توجه به سطح بالایی از جزئیات، تاکتیک ها باید توسط متخصصان با دانش فنی در جنبه های مختلف سازمان توسعه یابد. آنها باید اقدامات خاصی را توصیف کنند، توالی که در آن کارکنان باید آنها را اجرا کنند و جدول زمانی برای اجرای آنها مشخص شود.

خروج از نسخه موبایل