۱. فناوری اطلاعات:
یک ابزار استراتژیک برای جمعآوری، پردازش، مدیریت دادهها و اطلاعات استراتژیک، بهمنظور اتخاذ تصمیمات در جهت برنامهریزی، کارمندیابی، ارتقا، ارزشیابی و توسعه منابع انسانی کلیدی در همه سطوح است.
۲. حکومتداری الکترونیک و مدیریت منابع انسانی الکترونیک:
با حکومت داری الکترونیک دولتها و مدیران منابع انسانی میتوانند کارکنان استراتژیک کلیدی را در تمام نقاط کشور تشخیص داده و مستقر کرده و آموزش دهند و ظرفیت را برای سازمانهای مختلف نیازمند به چنین نیروهایی، فراهم کنند.
۳. کارکنان و پستهای استراتژیک:
ابتدا پستها و وظایف استراتژیک شناسایی شده و سپس آماده سازی و ارتقای کارکنان خبره انجام میشود.
۴. انگیزش استراتژیک:
می توان از مواردی مثل «به کارگیری یک سیستم پاداش مطلوب»، «ایجاد یک سیستم جایابی و چرخشی درون سازمانی» و «ارتقای دانش و مهارتها به طور متناوب برای مجهز ساختن افراد با جدیدترین دانش ها در عصر اطلاعات» بهعنوان چند مورد از پویاترین سیستمهای انگیزشی نام برد.
۵. مدیریت و توسعه دانش استراتژیک:
امروزه تحولات ملی و جهانی، نیازمند کسب دانش و مهارت هایی است که برای توسعه مدیریت منابع انسانی استراتژیک بهکار گرفته می شود. یک حوزه کلیدی توسعه دانش، یادگیری سازمانی است، که باید از راس هرم شروع شده و در سراسر سازمان توسعه یابد.
۶. تحول و نوآوری فرهنگی:
اختلالات فرهنگی یکی از مشکلترین موانع یادگیری و تغییر و تحول در سازمان است لذا باید فرهنگ یادگیری، تغییر و سازگاری، در سازمان جا بیفتد. مهمترین کار در تغییر فرهنگ سازمانی در یک جامعه، تحصیل اخلاقیات (آموزش مهارت های رفتاری و روابط انسانی) است و مهمترین نقش در این فرایند به عهده رهبر منابع انسانی استراتژیک است.
مرتبط: چگونه یک فرهنگ نوآورانه در محل کار ایجاد کنیم
۷. مدیریت کیفیت فراگیر:
به معنی تعهد به عملکرد کیفی، از اولین قدم و نظارت بر آن در تمامی مسیر و در سراسر فرایند تا به انتها و ادامه فرایند به طور مجدد و یک ابزار اصلی ظرفیت سازی استراتژیک است.
۸. پرداخت مابهازای عملکرد شایسته:
اعطای پاداش بهعملکرد شایسته باعث میشود شایستگی بهعنوان یک انگیزاننده قوی برای پیشرفت افراد مستعد درسازمان عملکند (جذب افراد شایسته و تبدیل آنان به افراد غیرمولد به خاطر بیتوجهی به آنان یک حماقتمدیریتیاست). با این سیستم بهتریناستعدادهای مهاجر، جذب سازمانمیشوند.
۹. مدیران اجرایی جهانی:
در جریان جهانی شدن، سازمان های دولتی در حال تعامل با سازمان های فراملیتی هستند. پس نیازمند کادری که جهانی بیندیشند، میباشند.
۱۰. شفافیت و مسئولیت پذیری:
اعتماد و اخلاقیات از عوامل کلیدی در ایجاد و ارتقای ظرفیت استراتژیک در سازمان بهشمار میرود.
۱۱. الگوبرداری:
که یک استراتژی نوآورانه است. الگوبرداری نیازمند استانداردهای عملکردی است و برای تحقق اهداف الگوبرداری و سنجش عملکرد اهمیت می یابد. برای ایجاد ظرفیت در مدیریت دولتی، به کارگیری بهتر این رویه ها، برای موفقیت در عملکرد، یک رویکرد کلیدی است.