برای جذب نامزدهای باکیفیت، باید هم دقیق و هم خلاق باشید. با یادگیری برخی از بهترین استراتژی های استخدام، می توانید مطمئن شوید که فرآیند استخدام شما موثر و کارآمد است.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح میدهیم که استراتژیهای استخدام چیست، فهرستی از موثرترین استراتژیها برای یافتن نامزدهای عالی را بررسی میکنیم و چند نکته برای استخدام موفق ارائه میکنیم.
مطالب مرتبط: استخدام چیست؟
استراتژی های استخدام چیست؟
استراتژی های استخدام روش هایی هستند که می توانید از آنها برای کمک به شناسایی، جذب و استخدام نامزدهای ایده آل برای موقعیت های موجود خود استفاده کنید. این استراتژی ها برای کمک به شما در یافتن انواع کارمندان مورد نظر طراحی شده اند و می توانند در هر مرحله از فرآیند استخدام اجرا شوند. در اینجا نگاهی دقیقتر به برخی از استراتژیهای استخدام عالی است که میتواند به تلاشهای شما برای استخدام کمک کند:
۱. فهرست های شغلی خود را بهینه کنید
مهم است که هنگام تهیه لیست شغلی خود مراقب باشید زیرا زبانی که استفاده می کنید می تواند تأثیر عمیقی بر نوع نامزدهایی که جذب می کنید داشته باشد. بسته به نیازهای خود و موقعیتی که میخواهید پر کنید، میتوانید فهرست شغلی ایجاد کنید که برای متقاضیان مختلف جذاب باشد، یا میتوانید آگهی خود را تخصصیتر کنید و تعداد کمتری از نامزدها را جذب کنید که معیارهای خاصی را دارند.
۲. تبلیغات شغلی برنامه ای را در نظر بگیرید
اگر برای یک سازمان بزرگ کار می کنید که دارای تعدادی موقعیت در دسترس، طیف گسترده ای از مدیران استخدام و هزاران برنامه کاربردی است، تبلیغات شغلی برنامه ریزی شده می تواند به ویژه سودمند باشد. این استراتژی بازاریابی از نرمافزاری استفاده میکند که به شما امکان میدهد لیستهای شغلی را خریداری، منتشر و بهینه کنید. با استفاده از تبلیغات شغلی برنامهریزی شده، پارامترهای خاصی را تعیین میکنید که نوع نامزد مورد نظر شما را برای یک نقش خاص مشخص میکند و سپس این فناوری تضمین میکند که افرادی که با این پارامترها مطابقت دارند، فهرست را با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته و دادههای مرور مشاهده میکنند.
۳. یک استخر استعداد ایجاد کنید
یک استخر استعداد می تواند یک مزیت واقعی در هنگام استخدام به شما بدهد. برای استفاده از این استراتژی استخدام، شما به سادگی یک پایگاه داده از افرادی که علاقه مند به کار برای سازمان شما هستند ایجاد کنید. اینها می توانند متقاضیان قبلی باشند که با فرهنگ شرکت مطابقت دارند اما برای آن نقش خاص ایده آل نیستند یا افرادی که ابراز علاقه کرده اند اما هنوز برای یک موقعیت درخواست نکرده اند. شما می توانید از مزایای ایجاد یک استخر استعداد بهره مند شوید، مانند:
-
به شما امکان می دهد نامزدهای واجد شرایط را به سرعت و به راحتی پیدا کنید.
-
به شما امکان دسترسی به نامزدهای منفعل را می دهد که فعالانه به دنبال شغل جدید نیستند.
-
شما را قادر می سازد تا ارزش ها و فرهنگ سازمان خود را با گروهی از استخدام کنندگان جدید بالقوه به اشتراک بگذارید.
مطالب مرتبط: با استخدام کننده بودن آشنا شوید
۴. یک برنامه ارجاع کارمند بسازید
کارکنان شما نیازها و فرهنگ شرکت را می شناسند، به همین دلیل است که می توانند ابزار ارزشمندی در طول فرآیند استخدام باشند. ارجاعات دارای مزایای متعددی هستند. به عنوان مثال، آنها به طور معمول عبارتند از:
-
یک تناسب عالی: کارمندان فرهنگ و ارزش های شرکت را درک می کنند، بنابراین می توانند افرادی را که برای فرهنگ شرکت و نقش خاص ایده آل هستند، شناسایی کنند.
-
مشارکت بیشتر: از آنجایی که ارجاع دهندگان قبلاً یک نفر را در سازمان می شناسند، تمایل دارند خیلی سریعتر در شرکت سرمایه گذاری شوند.
-
در نقش خود شادتر هستند: کارمندان ارجاع شده اغلب خیلی سریعتر از سایر نامزدها با نقش جدید خود سازگار می شوند. علاوه بر این، آنها تمایل به گردش مالی کمتری دارند زیرا قبل از استخدام درک بهتری از شرکت دارند.
با ایجاد یک برنامه ارجاع کارمند که مشوق هایی مانند پول نقد یا مزایای اضافی و شناسایی عمومی برای یافتن نامزدهای ایده آل برای شرکت و موقعیت موجود را فراهم می کند، کارکنان خود را برای یافتن نامزدهای عالی برای سازمان شما توانمند کنید.
۵. ایجاد فرصت برای رشد
بسیاری از کاندیداهای باکیفیت به دنبال شرکت هایی هستند که در آن احساس می کنند می توانند به پیشرفت حرفه ای خود ادامه دهند، به همین دلیل است که اولویت دادن به تحرک داخلی می تواند یک استراتژی مهم برای استخدام باشد. فرصت هایی را برای کارکنان فراهم کنید تا مهارت های خود را توسعه دهند و به اهداف شغلی خود دست یابند. جدای از اینکه به شما امکان میدهد نامزدهای ایدهآل را جذب کنید، جستجوی نامزدها برای نقشهای پیشرفته در سازمان میتواند به شما در حفظ کارمندان عالی و همچنین صرفهجویی در زمان و منابع کمک کند. از آنجایی که این کارمندان از قبل با سازمان آشنا هستند، معمولاً می توانند در نقش جدید خود بسیار سریعتر از استخدام های خارجی مؤثر عمل کنند.
۶. نام تجاری کارفرما و پیشنهاد ارزش کارمند خود را توسعه دهید
پیشنهاد ارزش کارکنان سازمان شما (EVP) و نام تجاری کارفرما (EB) نقش مهمی در استخدام نیروهای جدید دارند. نام تجاری کارفرما به تصویری از سازمان شما به عنوان یک کارفرما اشاره دارد، در حالی که ارزش پیشنهادی کارمند شما پاداش ها و مزایایی است که در ازای تعهد آنها به سازمان به کارکنان ارائه می دهید.
این دو مورد به دلایل مختلف نقش مهمی در جذب نیرو دارند. توسعه نام تجاری کارفرمای شما نامزدهای جدیدی را به شرکت شما جذب می کند و به شما این امکان را می دهد که هزینه های مرتبط با استخدام را کاهش دهید. هنگامی که یک سازمان دارای یک EVP به خوبی توسعه یافته است، اعضای تیم آن به احتمال زیاد با افتخار در مورد ویژگی های مثبت شرکت صحبت می کنند، که به سازمان شما تبلیغات خوبی می دهد و اغلب منجر به ارجاعات با کیفیت بیشتر می شود.
۷. با نامزدهای منفعل تعامل کنید
نامزدهای منفعل افرادی هستند که در حال حاضر به طور فعال به دنبال موقعیت جدیدی نیستند، اما در صورت پیش آمدن یک فرصت عالی، یک حرکت شغلی را در نظر می گیرند. اکثریت نیروی کار از نامزدهای منفعل تشکیل شده است، بنابراین ایجاد رابطه با این افراد می تواند مفید باشد.
شما می توانید این کار را با ایجاد یک استخر استعداد و سپس به اشتراک گذاری محتوای مرتبط و ارزشمند با افراد حاضر در آن به طور منظم انجام دهید. به عنوان مثال، می توانید مشاوره شغلی یا فرصت های توسعه حرفه ای را به اشتراک بگذارید. رسانه های اجتماعی همچنین ابزاری عالی برای تعامل با نامزدهای منفعل هستند.
۸. یک استراتژی برای رسانه های اجتماعی طراحی کنید
استخدام در رسانه های اجتماعی به طور فزاینده ای محبوب شده است و اکنون یکی از جنبه های حیاتی استخدام موفق است. با استفاده از این استراتژی، از قدرت پلتفرم های رسانه های اجتماعی استفاده می کنید و از آنها به عنوان پایگاه داده برای استعدادهای بالقوه و ابزاری برای تبلیغ موقعیت های باز استفاده می کنید. برای بهبود اثربخشی تلاش های خود، باید:
-
کارمندان خود را درگیر کنید. می توانید با درخواست از کارکنان برای به اشتراک گذاشتن پست های شرکت و اطلاعات مربوط به فرصت های شغلی در حساب های شخصی خود، دسترسی سازمان خود را افزایش دهید.
-
به گروه های مربوطه بپیوندید گروههای مختلف صنعتی در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی وجود دارند که میتوانند به سازمان شما کمک کنند تا با نامزدهای بالقوه شبکهای شود.
-
محتوای با کیفیت را به اشتراک بگذارید یکی از بهترین راه ها برای جذب کارکنان با کیفیت، نشان دادن تخصص شرکت شما در این زمینه است.
مرتبط: راهنمای فرآیند استخدام
۹. گزینه های جایگزین را در نظر بگیرید
حتی اگر ممکن است به دنبال یک کارمند تمام وقت سنتی تر و دائمی باشید، استفاده از موقعیت های شغلی جایگزین می تواند مفید باشد، به خصوص اگر نیاز به پر کردن سریع موقعیت دارید. جستجوی خود را گسترش دهید و استخدام قراردادی، کارمند آزاد یا پاره وقت را در نظر بگیرید. این نوع از کارگران هنوز هم نیاز دارند تا حد مشخصی از غربالگری و حضور در هواپیما را بگذرانند، اما استخدام آنها معمولاً مقرون به صرفه تر است.
۱۰. روش های استخدام خود را ارزیابی کنید
استفاده از معیارهای استخدام به شما امکان می دهد موفقیت استراتژی های استخدام خود را اندازه گیری و ارزیابی کنید. در نتیجه می توانید تلاش های خود را در آینده بهینه کنید. برخی از مواردی که باید ردیابی کنید عبارتند از:
-
زمان لازم برای استخدام برای نقش
-
منبع استخدام
-
کیفیت کلی استخدام
۱۱. نوآوری را انتخاب کنید
برخی از شرکتها با سادهسازی استراتژیهای خود و توسعه راهحلهای نوآورانه در حال تجدیدنظر در فرآیند استخدام هستند. به عنوان مثال، میتوانید تعداد درخواستهایی را که دریافت میکنید، با اجازه دادن به افراد برای درخواست آسان آنلاین یا حتی پذیرش آزمونهای استخدام به جای برنامهها یا رزومههای سنتی، افزایش دهید.
۱۲. روند مصاحبه را بهبود بخشید
فرآیند مصاحبه گاهی نادیده گرفته می شود، اما این یک جنبه حیاتی در استخدام است. سازمان مطمئناً از این فرصت برای ارزیابی اینکه آیا نامزدها برای شرکت و نقش ایده آل هستند یا خیر استفاده می کند، اما این زمانی است که استخدام کنندگان شرکت شما را ارزیابی می کنند. به همین دلیل مهم است که با پرسیدن سؤالات باکیفیت و ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد موقعیت، تأثیر خوبی داشته باشید.
۱۳. فرآیندهای ورود خود را اولویت بندی کنید
اگرچه عضوگیری فرآیندی است که پس از استخدام صورت میگیرد، کیفیت فرآیند پذیرش سازمان شما میتواند بر تلاشهای آینده استخدام تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، یک استخدام جدید ممکن است به اشتراک بگذارد که آنها فرآیند پذیرش آنلاین مثبتی داشته اند، که می تواند منجر به استخدام با کیفیت بیشتری برای موقعیت های موجود در آینده شود. برعکس، یک تجربه نامطلوب در استخدام میتواند گردش کارمندان را افزایش دهد و باعث شود دوباره فرآیند استخدام خود را شروع کنید.