نماد سایت ایوسی

۷ مدل قیمت گذاری رایج

استراتژی قیمت گذاری

استراتژی قیمت گذاری

یکی از تصمیمات مهمی که ممکن است در صورت داشتن یک رهبر کسب و کار بگیرید این است که چگونه قیمت محصول خود را تعیین کنید. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های بازار می تواند به حمایت از این فرآیند تصمیم گیری کمک کند. مدل‌های قیمت‌گذاری یکی از راه‌های تجزیه و تحلیل و به کارگیری این اطلاعات هستند، زیرا اثرات قیمت‌های مختلف را در شرایط خاص بازار نشان می‌دهند و پیش‌بینی می‌کنند.

در این مقاله از ایوسی، مدل‌سازی قیمت‌گذاری را تعریف می‌کنیم و هفت نوع مدل قیمت‌گذاری را توضیح می‌دهیم تا به شما کمک کند بهترین تصمیم‌گیری قیمت‌گذاری را برای کسب‌وکار خود بگیرید.

مدل سازی قیمت گذاری چیست؟

مدل‌سازی قیمت به روش‌هایی اشاره دارد که می‌توانید برای تعیین قیمت مناسب برای محصولات خود استفاده کنید. مدل‌های قیمت عواملی مانند هزینه تولید یک کالا، درک مشتری از ارزش آن و نوع محصول را در نظر می‌گیرند – برای مثال، کالاهای خرده‌فروشی در مقایسه با خدمات. آنها اغلب به صورت بصری در نموداری مانند منحنی تقاضا نشان داده می شوند. بهترین مدل قیمت گذاری مدلی خواهد بود که درآمد کسب و کار خاص شما را به حداکثر می رساند و استراتژی مورد استفاده شما ممکن است بین محصولات و در طول زمان متفاوت باشد.

۷ نوع مدل قیمت گذاری

اگر می خواهید قیمت گذاری خود را تجزیه و تحلیل کنید و شاید تغییرات لازم را انجام دهید، ممکن است مفید باشد که در مورد برخی از مدل های قیمت گذاری رایج بدانید. استراتژی‌های قیمت‌گذاری مختلف بر بخش‌های مختلف رابطه ارائه‌دهنده و مشتری تأکید می‌کنند و احتمالاً برای موقعیت‌های مختلف منطقی خواهند بود. بسیاری از کسب و کارها نیز از انواع مدل های قیمت گذاری برای محصولات مختلف استفاده می کنند یا حتی مدل های قیمت گذاری را برای به حداکثر رساندن سود ترکیب می کنند. برای کمک به شما در تصمیم گیری های قیمتی خود، در اینجا هفت نوع رایج از مدل های قیمت گذاری آورده شده است:

۱. مدل قیمت گذاری به اضافه هزینه

قیمت گذاری به اضافه هزینه می تواند یک استراتژی نسبتا ساده و در عین حال قدرتمند برای تعیین قیمت های شما باشد. برای استفاده از قیمت‌گذاری به اضافه هزینه، هزینه کل مواد، سربار نیروی کار را که صرف ساخت یک محصول می‌شود و سپس یک نشانه‌گذاری اضافه می‌کنید، محاسبه می‌کنید تا سود کسب کنید. به منظور استفاده از این مدل، باید هزینه‌هایی را که به تولید محصول شما کمک می‌کنند شناسایی کنید و تجزیه و تحلیل دقیقی از عوامل بازار انجام دهید تا درصد نشانه‌گذاری مناسب را تعیین کنید. هنگام تصمیم گیری در مورد زمان و نحوه استفاده از این استراتژی، ارزیابی نشانه گذاری استاندارد در صنعت خود و همچنین مکان و تقاضا را در نظر بگیرید.

۲. مدل قیمت گذاری مبتنی بر ارزش

قیمت گذاری مبتنی بر ارزش از درک مشتری از ارزش محصول شما برای تعیین قیمت ها استفاده می کند. استفاده از این استراتژی شامل اندازه گیری و تجزیه و تحلیل ایده های پایگاه مشتری شما در مورد ارزش محصولات شما است. از آنجایی که این استراتژی لزوماً هزینه تولید را در نظر نمی‌گیرد، اغلب برای محصولات و صنایعی که قیمت‌ها معمولاً از هزینه‌ها بیشتر است، مناسب است. به عنوان مثال، کالاها و خدمات لوکس ممکن است از یک مدل قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش استفاده کنند، زیرا مشتریان مایلند بدون توجه به هزینه تولید، برای یک تجربه لذت‌بخش یا محصول با نام تجاری، حق بیمه بپردازند.

۳. مدل قیمت گذاری ساعتی

قیمت گذاری ساعتی عمدتاً برای قیمت گذاری خدمات به جای کالاها یا محصولات فیزیکی استفاده می شود. این مدل قیمت‌گذاری اغلب عواملی مانند ارزش نیروی کار ارائه‌دهنده و هرگونه هزینه‌های مرتبط را در نظر می‌گیرد. قیمت‌گذاری ساعتی می‌تواند به اسناد بیشتری نسبت به سایر انواع قیمت‌گذاری نیاز داشته باشد، به‌ویژه از سوی ارائه‌دهنده خدمات، زیرا مشتریان اغلب دوست دارند دقیقاً بدانند چه وظایفی در مدت زمانی که هزینه پرداخت کرده‌اند، انجام شده‌اند. به عنوان مثال، یک طراح فریلنسری ساعتی ممکن است نیاز داشته باشد وظایفی را که در یک دوره زمانی انجام داده است، بر اساس نوع مستندسازی کند تا مشتری بتواند استفاده از آن زمان قابل پرداخت را ببیند.

۴. مدل قیمت گذاری ثابت

قیمت گذاری ثابت که به عنوان قیمت گذاری مبتنی بر پروژه نیز شناخته می شود، شامل تعیین قیمت برای کل قرارداد یا پروژه است. این روش ثبات را برای مشتری ارائه می‌کند و در صورتی که کسب‌وکار بتواند پروژه را به طور مؤثر تکمیل کند، ممکن است سود را به حداکثر برساند. برای مثال، یک عکاس عروسی ممکن است زمانی که قیمت مشخصی را برای یک بسته عکس دریافت می کند، از قیمت ثابت استفاده کند. اگرچه هزینه حمل و نقل آنها به سایت، ساعات و تجهیزات ممکن است تغییر کند، هزینه آن خدمات ثابت باقی می ماند. به همین دلیل، تجزیه و تحلیل هزینه کل یک محصول یا خدمات و تنظیم قیمت ثابت بر اساس آن مهم است.

۵. مدل قیمت گذاری سهام

در برخی موارد، ممکن است مایل به پذیرش سهام یا سهام در یک شرکت به عنوان جبران محصول یا خدمات خود باشید. انتخاب پیشنهاد قیمت گذاری سهام می تواند به عواملی مانند اندازه و موفقیت شرکت مشتری و همچنین عملکرد پیش بینی شده سهام آنها بستگی داشته باشد. همچنین اگر شرایط شما به درآمد نقدی و ارزش بلندمدت نیاز دارد، ممکن است ترکیبی از یک مدل قیمت‌گذاری متفاوت و قیمت‌گذاری سهام را انتخاب کنید.

۶. مدل قیمت گذاری مبتنی بر عملکرد

قیمت گذاری مبتنی بر عملکرد به کیفیت خدمات خاص ارائه شده برای تعیین قیمت متکی است. این مدل زمانی بهترین کار می کند که بتوانید نتایج کار خود را مستند کنید و در مورد پرداخت زودتر برای آن نتایج توافق کنید. به عنوان مثال، اگر برنامه‌ای طراحی می‌کنید که هدف آن افزایش تعامل مشتری است، ممکن است در مورد معیارهای خاصی صحبت کنید که منجر به قیمت خاصی می‌شود.

این مدل اغلب پیچیده است و می تواند از روابط کاری که انگیزه عملکرد را ایجاد می کند، پشتیبانی کند. به دلیل ماهیت اغلب ذهنی عملکرد پروژه، ممکن است بخواهید به شدت از این مدل استفاده کنید تنها در صورتی که کسب و کار یا سازمان شما از پشتیبانی قانونی قوی برای بررسی قراردادها پیش از موعد برخوردار باشد.

۷. مدل قیمت گذاری نگهدارنده

قیمت نگهدارنده شامل تعیین قیمت خدمات و توافق بر سر آنها با مشتری قبل از اتمام کار است. قیمت‌های نگهدارنده را می‌توان با استفاده از ارزش خدمات ارائه‌شده تنظیم کرد – به عنوان مثال، دریافت مبلغ مشخصی برای تعداد معینی از تعاملات مشتری در هر ماه – یا با استفاده از زمان، مانند قراردادی که شامل ۸۰ ساعت کار مشاوره قابل پرداخت در هر ماه تقویمی است.

برخی از قراردادهای قیمت نگهدارنده به مشتری این امکان را می دهد که ساعات باقیمانده یا واحدهای قابل پرداخت را نگه دارد و در دوره زمانی بعدی از آنها استفاده کند. برخی دیگر اظهار می کنند که هرگونه خدمات استفاده نشده در پایان مدت قرارداد از بین می رود. قبل از تنظیم شرایط قیمت گذاری، به دقت در نظر بگیرید که آیا می خواهید واحدهای اضافی را در دسترس نگه دارید.

خروج از نسخه موبایل