متخصصان بازاریابی اغلب از چندین استراتژی برای جذب مشتریان جدید به یک شرکت و افزایش آگاهی در مورد یک برند استفاده می کنند. بازاریابی انبوه به روش هایی اطلاق می شود که یک تیم بازاریابی برای جذب مخاطب عام استفاده می کند. درک عناصر این روش می تواند به شما کمک کند مهارت های مهمی را برای حرفه خود بیاموزید که به بخش بازاریابی یا تبلیغات یک کسب و کار ارزش می بخشد.
در این مقاله از ایوسی، بازاریابی انبوه، چند تکنیک رایج و مزایا و معایب این رویکرد بازاریابی را مورد بحث قرار می دهیم.
بازاریابی انبوه چیست؟
بازاریابی انبوه یک استراتژی است که متخصصان بازاریابی از آن برای جذب بیشترین بخش از بازار استفاده می کنند. کسب و کارها از یک محصول، قیمت، توزیع و تبلیغات یکسان برای دسترسی به هر مصرف کننده در بازار استفاده می کنند. هدف این رویکرد دستیابی به بیشترین تعداد مشتریان بالقوه بدون توجه به تفاوت های جمعیتی است. این امر با تبلیغات محصولاتی که برای مصرف کنندگان مختلف با نیازهای مختلف ممکن است مفید باشد، انجام می دهد. بازاریابی انبوه بر فروش محصولات با قیمت های پایین برای دستیابی به تعداد فروش بالا متمرکز است. این رویکرد با یک پیشنهاد یا استراتژی واحد، قرار گرفتن در معرض یک محصول را به حداکثر میرساند.
مرتبط: ۱۶۳ نوع بازاریابی توصیف شده + ابهام زدایی
تکنیک های بازاریابی انبوه
در اینجا چند استراتژی رایج بازاریابی انبوه آورده شده است:
رویکرد تفنگ ساچمه ای
استراتژی های بازاریابی شاتگان تلاش می کنند تا یک محصول را برای گروه بزرگی از مردم تبلیغ کنند تا یک جمعیت خاص. این تکنیک شامل دسترسی به همه مشتریان در یک بازار از طریق رسانه های جمعی سنتی مانند تلویزیون، رادیو و اینترنت است. این رویکرد، هنگامی که در اینترنت اعمال می شود، به تعداد زیادی از تبلیغات مانند بنرها و تبلیغات متنی اشاره دارد که یک شرکت تا حد امکان در وب سایت های بیشتری قرار می دهد.
یک کسب و کار ممکن است از بازاریابی با تفنگ ساچمه ای برای اجرای تبلیغات در یک برنامه تلویزیونی محبوب در تلاش برای هدف قرار دادن یک منطقه یا جمعیت بزرگ استفاده کند. رویکرد شاتگان همچنین شامل ارسال نامهها و ایمیلهای انبوه برای تبلیغ کالا یا خدمات است.
بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی شامل استفاده از تکنیک های بازاریابی غیر متعارف و مقرون به صرفه برای ارتقای حداکثر قرار گرفتن در معرض یک محصول است. این رویکرد اغلب به مخاطبان در مقیاس بزرگ به دلیل عناصر فریبنده در یک تبلیغ می رسد. این کمپین ممکن است واکنش عاطفی مشتریان را برانگیزد و باعث شود آنها برند را به روشی متفاوت از آنچه که قبلاً به آن عادت کرده بودند به خاطر بسپارند. هدف این استراتژی این است که یک شرکت تبلیغات منحصر به فردی ایجاد کند که مصرف کنندگان با یکدیگر به اشتراک بگذارند. یک کسبوکار ممکن است از وبلاگهای اینترنتی، مجلات آنلاین، صفحات چت و انجمن یا روزنامهها برای اجرا و بازاریابی یک کمپین استفاده کند.
مرتبط: ۶ نوع بازاریابی چریکی: تاکتیک های بازاریابی مقرون به صرفه اما متقاعد کننده
دانلود کتاب: راهکارهای نوین بازاریابی: چطور در کمتر از یک سال به درآمد حیرتانگیز دست پیدا کنیم؟ |
مزایا و معایب بازاریابی انبوه
در اینجا چندین مزایا و معایب بازاریابی انبوه وجود دارد:
جوانب مثبت بازاریابی انبوه
مزایای بازاریابی انبوه عبارتند از:
۱. کارایی هزینه
بازاریابی انبوه زمانی یک گزینه مقرون به صرفه است که شرکت ها از آن برای تبلیغ محصولاتی استفاده می کنند که مصرف کنندگان آن را ضروری می دانند. تبلیغات سفارشی در مقایسه با کمپین های بازاریابی انبوه اغلب گران هستند. با بازاریابی انبوه، شرکت ها ممکن است از استفاده از منابع برای تماس با مشتریان به صورت جداگانه اجتناب کنند. درعوض، یک سازمان میتواند جزئیات محصولات خود را از طریق کانالهای پخش مختلف به اشتراک بگذارد. کسبوکارهای تأسیسشده ممکن است از تکنیکهای بازاریابی انبوه برای تبلیغ کالاها یا خدمات خود به مشتریان با قیمتی مقرونبهصرفه استفاده کنند.
۲. دامنه وسیع
کمپین های بازاریابی انبوه در مقایسه با تکنیک های بازاریابی خاص، اغلب به مخاطبان گسترده تری دست می یابند. در حالی که بازاریابی طاقچه برای یک نوع خاص از مشتری جذاب است، بازاریابی انبوه همه مصرف کنندگان یک بازار را هدف قرار می دهد. هنگامی که یک شرکت از بازاریابی انبوه استفاده می کند، هر یک از تبلیغات خود را در چندین کانال ارسال می کند و پتانسیل دسترسی به مشتریان مختلف را دارد.
۳. افزایش فروش
از آنجایی که بازاریابی انبوه برای کل جمعیت بازار جذاب است، شرکت هایی که از این استراتژی استفاده می کنند ممکن است تعداد فروش بالایی را تجربه کنند. کمپین های بازاریابی انبوه ممکن است منجر به افزایش تقاضا برای یک محصول شود، به ویژه زمانی که با یک پیشنهاد یا تبلیغ انجام شود. از آنجایی که شرکتهای بزرگ معمولاً در مقایسه با سایر تکنیکهای تبلیغاتی هزینه کمتری برای تبلیغات بازاریابی انبوه میپردازند، در صورت صرف هزینه کمتر در کمپینها میتوانند سود بیشتری را تجربه کنند.
۴. آگاهی از برند
بازاریابی انبوه می تواند آگاهی از برند یک شرکت را افزایش دهد. مشتریانی که کمپین بازاریابی انبوه یک شرکت را چندین بار یا در مکانهای مختلف مشاهده میکنند، ممکن است زمان آسانتری برای شناخت برند و محصولات آن داشته باشند. یک تصویر معتبر از برند ممکن است از رقابت سایر شرکتهایی که از بازاریابی انبوه استفاده میکنند و محصولات مشابهی دارند، جلوگیری کند.
۵. تنوع در کانال ها
بازاریابی انبوه به شرکت اجازه می دهد تا از پیام های مشابه در کانال های مختلف استفاده کند. یک کسب و کار ممکن است از طریق رسانه های اجتماعی، رادیو، تلویزیون و تبلیغات چاپی برای مخاطبان عام بازاریابی کند. تیم های بازاریابی می توانند تغییرات جزئی انجام دهند یا از تبلیغات یکسانی برای هر نوع کانال بازاریابی استفاده کنند.
۶. زمان کارآمد
تیم های بازاریابی می توانند در زمان استفاده از تکنیک های بازاریابی انبوه صرفه جویی کنند. بازاریابی طاقچه ای به متخصصان نیاز دارد که استراتژی های تبلیغاتی مختلفی را برای هر بخش بازاریابی ایجاد کنند. بازاریابی انبوه زمان صرف شده برای ایجاد تبلیغات را با استفاده از کمپین یکسان برای هر نوع مشتری کاهش می دهد.
مطالب مرتبط: ۱۰ استراتژی بازاریابی برای رشد کسب و کار شما
معایب بازاریابی انبوه
در حالی که مزایای بسیاری از بازاریابی انبوه وجود دارد، برخی از معایب بالقوه نیز وجود دارد، از جمله:
۱. تجربه مشتری
تجربه یک مشتری از یک کمپین بازاریابی انبوه ممکن است بسته به عواملی مانند علایق، جمعیت، نیازها و موقعیت جغرافیایی آنها متفاوت باشد. مصرف کنندگان نیازها و خواسته های متفاوتی دارند و یک کمپین بازاریابی ممکن است خواسته های هر مشتری را برآورده نکند. به عنوان مثال، بازاریابی انبوه ممکن است در یک منطقه جغرافیایی موفق باشد، اما مشتریان در مناطق دیگر ممکن است به آن پاسخ مثبت ندهند.
۲. ناکارآمد برای مشاغل کوچک
بازاریابی انبوه ممکن است یک استراتژی ناکارآمد برای مشاغل کوچک باشد. در حالی که این یک گزینه مقرون به صرفه برای شرکت های بزرگ است، بازاریابی انبوه می تواند برای مشاغل کوچک گران تمام شود. کسبوکارهای کوچکی که محصولات یا خدمات منحصربهفردی را به فروش میرسانند ممکن است با تبلیغات سفارشیشده که برای مخاطبان خاص جذاب باشد، موفقیت بیشتری کسب کنند.
۳. رقابت
شرکت هایی که به بازاریابی انبوه متکی هستند ممکن است با رقابت کسب و کارهایی روبرو شوند که از تبلیغات هدفمند استفاده می کنند. مشتریان ممکن است کمپین های بازاریابی سفارشی و محصولات خاص را به جای یک کالا یا خدمات واحد که سعی در جذب کل بازار دارد ترجیح دهند. مصرف کنندگان ممکن است در جستجوی محصولی برای خرید، جستجوهای خود را تخصصی کنند و از تعامل با تبلیغات انبوه اجتناب کنند. علاوه بر این، شرکتهای جدیدی که تلاش میکنند وارد بازار شوند، ممکن است با رقابت کسبوکارهای تثبیتشدهای مواجه شوند که به بازاریابی انبوه برای جذب یک پایگاه مشتری ثابت متکی هستند.