معماری اطلاعات در همه جا قابل مشاهده است، از وب سایت هایی که افراد بازدید می کنند تا برنامه هایی که استفاده می کنند و حتی برخی از مکان های فیزیکی که به آنها مراجعه می کنند. این یک جنبه حیاتی از قابلیت استفاده یک محصول و یک عنصر اساسی طراحی خوب است. اگر در زمینه فناوری اطلاعات کار می کنید، درک این مفهوم ضروری بسیار مهم است.
در این مقاله از ایوسی، ما توضیح میدهیم که معماری اطلاعات چیست، اجزای اصلی درگیر را فهرست میکنیم، آن را با طراحی تجربه کاربر (UX) مقایسه میکنیم و برخی از سیستمهای سازمانی مورد استفاده در هنگام توسعه ساختار معماری اطلاعات را بررسی میکنیم.
معماری اطلاعات چیست؟
معماری اطلاعات یا IA، علم ساختاربندی، برچسبگذاری و سازماندهی محتوا و اطلاعات است تا کاربران بتوانند آن را آسان کنند. این شامل ساختاردهی دادهها از رسانههای اجتماعی، برنامهها و وبسایتها برای پایدار و مؤثر بودن است. معماری اطلاعات به اتصال قطعات مختلف محتوا، زمینه و استفاده کمک می کند تا تجربه ای ارزشمند برای کاربران سیستم فراهم کند.
IA خوب درک کاربر از محیط اطراف خود را تسهیل می کند و ابزارهای لازم را برای یافتن آنچه که به دنبال آن هستند در اختیار آنها قرار می دهد. ساختاری را برای پروژه ای که روی آن اعمال می شود ایجاد می کند که منجر به توسعه ابرداده، ابزارهای ناوبری، طبقه بندی اطلاعات، سلسله مراتب اطلاعاتی و نقشه های سایت می شود. چندین سؤال کلیدی وجود دارد که متخصصان هنگام ایجاد معماری اطلاعات می پرسند، از جمله:
-
چگونه می خواهیم کاربر از طریق سایت یا اپلیکیشن جریان داشته باشد؟
-
آیا اپلیکیشن یا سایت به کاربر در یافتن اطلاعات لازم کمک می کند؟
-
سایت یا برنامه چگونه به کاربر در انجام این کار کمک می کند؟
-
اطلاعات چگونه به کاربر ارائه می شود؟
-
آیا این اطلاعات با اطلاع رسانی تصمیمات مشتری به آنها کمک می کند؟
مطالب مرتبط: سیستم مدیریت محتوا چیست؟
اجزای اصلی معماری اطلاعات چیست؟
معماری اطلاعات مؤثر شامل چندین مؤلفه است، از جمله:
-
سیستم های جستجو : سیستم های جستجو تعیین می کنند که کاربران چگونه می توانند اطلاعات را در پلتفرم جستجو و پیدا کنند.
-
سیستم های ناوبری : سیستم های ناوبری بخش مهمی از معماری اطلاعات هستند. آنها تعیین می کنند که کاربران چگونه می توانند محتوای ارائه شده را غربال کنند.
-
سیستم های برچسب گذاری: سیستم های برچسب گذاری نحوه نمایش اطلاعات را برای کاربران دیکته می کنند.
-
ساختارها و طرحهای سازمانی: به ساختار و طبقهبندی اطلاعات در طراحی اشاره دارد.
عناصر کلیدی معماری اطلاعات
سه عنصر کلیدی در معماری اطلاعات وجود دارد که باید در نظر گرفته شود:
-
کاربران: هنگام طراحی یک IA، میتوانید تجربهای را که ایجاد میکنید، روشهایی که کاربران به دنبال اطلاعات هستند، نیازهایشان و اینکه چگونه میتوانند از طرح استفاده کنند و به طور خاص، مخاطبان هدف را در نظر بگیرید.
-
محتوا: عواملی مانند مالکیت، هرگونه ساختار از قبل موجود، تعداد کاربران، حجم محتوا و انواع داده ها همگی بر محتوای طرح تأثیر می گذارند.
-
زمینه: زمینه طراحی بر اساس محدودیتهای آن، منابع موجود، فناوری مورد استفاده، فرهنگ پیرامون آن، سیاستهای محلی، بودجه قابل استفاده و اهداف منحصربهفرد شرکت سازگار است.
مطالب مرتبط: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟ تعریف، تکنیک ها و مثال ها
ارزش IA
IA می تواند به چند دلیل در یک سازمان ارزشمند باشد:
-
دسترسی: معماری اطلاعات به خوبی طراحی شده، دسترسی آسان تری را برای کاربران فراهم می کند. این می تواند به مشتریان کمک کند به راحتی چیزهایی را در یک وب سایت پیدا کنند یا به کارمندان داخلی کمک کند اسناد یا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
-
تجربه کاربر: اگرچه تجربه کاربر می تواند موضوع مرتبطی باشد، IA قوی می تواند تجربه کلی را بهبود بخشد. از طریق ناوبری واضح، برچسب های واضح و سازماندهی ساختار یافته، افراد ممکن است تجربه مثبت تری در تعامل با سایت ها و برنامه ها داشته باشند.
-
افزایش درآمد: با اطلاعات ساختاریافته و سایتها، میتوانید افزایش درآمد را مشاهده کنید زیرا مشتریان ممکن است موارد یا اطلاعات خاصی را آسانتر پیدا کنند یا سایت شما را به دیگران توصیه کنند. با سیستمهای ساختاریافته داخلی، کارمندان ممکن است بهرهوری بیشتری داشته باشند و به افزایش درآمد کمک کنند.
طراحی IA در مقابل UX
اگرچه معماری اطلاعات و طراحی UX به هم مرتبط هستند، اما به دو جنبه متفاوت از طراحی موثر اشاره دارند. شرکت ها از IA بیشتر به عنوان یک طرح طراحی استفاده می کنند که ساختار اصلی یک پروژه را مشخص می کند. طراحان UX از معماری اطلاعات هنگام توسعه یک سیستم ناوبری استفاده می کنند. اما به جای تمرکز بر توسعه ساختار محتوایی که اهداف کاربر را برآورده می کند، طراحی UX با هدف ایجاد یک تجربه کاربری مثبت و راحت است.
طراحی UX اعمال، احساسات و رفتار کاربر را هنگام طراحی یک محصول بررسی می کند. با این حال، IA موثر پایه و اساس ایجاد این تجربه کاربری مثبت را فراهم می کند. بنابراین، معماری اطلاعات یک مهارت ضروری برای طراحان UX است.
مطالب مرتبط: طراحی UX چیست؟ (به علاوه مزایا و نحوه یادگیری آن)
متدولوژی های معماری اطلاعات
چندین روش کلیدی در معماری اطلاعات وجود دارد:
علم کتابداری
علم کتابداری بر دیدگاه ها و ابزارهای جمع آوری و استفاده از اطلاعات تمرکز دارد. از مطالعات آرشیوی و فهرست نویسی برای تعیین نحوه ثبت و ذخیره اطلاعات استفاده می کند. استفاده از این در IA به معنای فکر کردن در مورد بهترین راه هایی است که می توانید داده ها را ضبط و ذخیره کنید. همچنین شامل ابزارهایی می شود که می توانند این کار را برای مشتریان و سازمان ها موثرتر کنند.
روانشناسی شناختی
روانشناسی شناختی شامل نحوه عملکرد ذهن افراد و پردازش اطلاعات است. این شامل درک مقدار اطلاعاتی است که یک فرد می تواند در یک زمان پردازش کند و استفاده از آن هنگام طراحی سیستم ها و سایت ها. همچنین شامل مفروضاتی است که افراد قبل از تعامل با سیستم ها دارند، مانند اینکه چگونه فکر می کنند دکمه ها یا فرم های خاص ممکن است کار کنند. درک فرآیند تصمیمگیری به ایجاد سیستمها و عملکردهایی کمک میکند که به کاربران کمک میکنند تا تراکنشهای خاصی را انجام دهند.
معماری
متخصصان IA همچنین معماری سنتی را هنگام ایجاد سیستم ها و فرآیندهای داده های خود در نظر می گیرند. آنها ممکن است در نظر بگیرند که چگونه می توانید پایه ها و ساختارهای خاصی را بسازید که بتواند به بهترین وجه میزبان اطلاعاتی باشد که امیدوارید کاربران به آن دسترسی داشته باشند. معماری همچنین شامل نحوه ارائه اطلاعات و نحوه دسترسی کاربران به آن از طریق عملکرد آسان ناوبری و جستجو می شود.
سیستم های سازمان معماری اطلاعات
سه ساختار سازمانی عمده در معماری اطلاعات وجود دارد:
-
ماتریس: این نوع ساختار سازمانی به کاربران این امکان را می دهد که روش پیمایش خود را انتخاب کنند. محتوا به روشهای مختلفی سازماندهی میشود و به کاربر این امکان را میدهد تا تصمیم بگیرد که آیا میخواهد بر اساس موضوع یا تاریخ خاصی پیمایش کند یا خیر.
-
متوالی: یک ساختار متوالی یک مسیر گام به گام برای کاربران ایجاد می کند تا در محتوا حرکت کنند. این ساختار در مواردی رایج است که کاربر باید مراحل مجوز خرید را تکمیل کند.
-
سلسله مراتبی: این ساختار، بر اساس یک نظریه روانشناختی، یک سلسله مراتب بصری برای کاربران ایجاد می کند که به آنها اجازه می دهد تا سطح اهمیت هر عنصر را استنباط کنند. با استفاده از تفاوتهای فیزیکی، مانند همترازی، کنتراست، رنگ یا اندازه، مغز میتواند تفاوتهای موجود در اشیاء را تشخیص دهد.
مطالب مرتبط: معماری داده چیست؟ (با کاربردها، اصول و انواع)
طرح های IA
در ساختارهای سازمانی رایج، چند طرح محبوب برای گروه بندی محتوا وجود دارد، مانند:
-
طرحهای مخاطب: یک شرکت ممکن است زمانی از این نوع طرح استفاده کند که نیاز به سازماندهی متفاوت محتوا برای گروههای مختلف کاربران داشته باشد.
-
طرح های موضوعی: یک موضوع خاص این نوع سازمان را دیکته می کند.
-
طرح های زمانی: شرکت ها زمانی که نیاز به سازماندهی محتوا بر اساس تاریخ دارند از طرح های زمانی استفاده می کنند.
-
طرح های الفبایی: در این نوع طرح، محتوا به ترتیب حروف الفبا ظاهر می شود و اغلب می تواند به عنوان یک ابزار ناوبری موثر عمل کند.