نماد سایت ایوسی

راهنمای OKR ها: تعریف، نکات و مثال ها

راهنمای سریع OKR

راهنمای سریع OKR

موفقیت در تجارت اغلب ناشی از برنامه ریزی متفکرانه و تعیین هدف است. تعیین معیارهای روشن برای هدف کارکنان به ایجاد وحدت از طریق یک هدف مشترک کمک می کند. چندین استراتژی برای شناسایی و اجرای اهداف شرکت وجود دارد. در این مقاله به این می پردازیم که OKR چیست، چه چیزی باید در آنها گنجانده شود، نکاتی برای استفاده از OKR ها و نمونه هایی از OKR ها در محل کار.

مطالب مرتبط: ۴ مرحله برای تعیین اهداف رهبری در محل کار (با مثال)

OKR ها چیست؟

OKR ها، مخفف اهداف و نتایج کلیدی، ابزارهایی هستند که توسط شرکت ها برای تعیین اهداف و ایجاد مراحل برای رسیدن به آن اهداف استفاده می شود. مالکان یا مدیران چندین هدف اصلی را برای تمرکز روی آنها انتخاب می کنند، معمولاً در هر ماه یا هر سه ماهه، و مراحل کلیدی دستیابی به هر هدف را شناسایی می کنند. بنابراین، برای رسیدن به یک هدف، شرکت باید در دستیابی به نتایج کلیدی که برای آن هدف ضروری تعریف شده است، موفق شود.

به عنوان مثال، یک شرکت بازاریابی ممکن است هدف خود را افزایش ترافیک وب تا ۲۵ درصد تعیین کند. نتایج کلیدی لازم برای رسیدن به این هدف می‌تواند ۳۰ درصد بیشتر اشاره‌های رسانه‌های اجتماعی از شرکت توسط اینفلوئنسرها، ۴۰ درصد پست‌های بیشتر در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شرکت و به‌روزرسانی سه بنر تبلیغاتی باشد.

OKR به کسب و کارها کمک می کند تا عملکرد و استراتژی های خود را در یک دوره زمانی مشخص ارزیابی کنند. این داده ها تصویری از چگونگی برآورده کردن موفقیت آمیز یک سازمان انتظارات را ارائه می دهد و به آنها اجازه می دهد تا در صورت نیاز تنظیم شوند.

مرتبط: ۸ OKR بازاریابی (به علاوه اینکه چرا برای یک تجارت مهم هستند)

آنچه در OKR ها باید گنجانده شود

OKR باید شامل عناصر زیر باشد:

بیشتر بخوانید: اهداف استراتژیک چیست؟ (با مثال)

نمونه هایی از OKR ها

در اینجا چند نمونه از استفاده از OKR آورده شده است:

مثال ۱

کفپوش هوارد به فروش و نصب کفپوش اعم از فرش، کاشی و چوب سخت می پردازد. در سه ماهه اول، شرکت هدف زیر را تعیین می کند: افزایش فروش انواع کفپوش.

برای دستیابی به این هدف، شرکت نتایج کلیدی زیر را تعیین می کند:

هر بخش کف سازی برای رسیدن به این نتایج کلیدی ابتکاراتی ایجاد می کند. آنها عبارتند از:

پس از سه ماهه اول، شرکت ارقام فروش خود را با هم مقایسه می کند و مشخص می کند که فروش فرش ۸ درصد، فروش کاشی ۶ درصد و فروش چوب سخت ۱۱ درصد افزایش یافته است. پس از تجزیه و تحلیل، شرکت نتایج هدف و کلیدی خود را برای سه ماهه دوم حفظ می کند.

مثال ۲

Mia’s Boutique یک فروشگاه تخصصی پوشاک و هدایا در محله شلوغ مرکز شهر است. این شرکت هدف زیر را برای ماه تعیین می کند: افزایش ترافیک پیاده تا ۲۰٪.

برای دستیابی به این هدف، شرکت نتایج کلیدی زیر را ترسیم می کند:

پس از یک ماه، شرکت نتایج کلیدی خود را ارزیابی می کند و تعیین می کند که ترافیک پیاده تا ۸ درصد افزایش یافته است. این شرکت هدف خود را برای ماه بعد تنظیم می کند تا ترافیک پیاده را تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

مرتبط: مثال‌های OKR و نتایج کلیدی برای بخش‌ها

نکاتی برای استفاده از OKR

در اینجا چندین نکته برای استفاده از OKR در تجارت شما وجود دارد:

برای توسعه اهداف خود وقت بگذارید

اهدافی که برای OKR ها انتخاب می کنید، اولویت های شرکت و آنچه که کل سازمان روی آن تمرکز دارد را نشان می دهد. برای تحقیق در مورد اهدافی که می توانند بیشترین تأثیر را داشته باشند، وقت بگذارید.

از کارمندان در تمام سطوح بازخورد دریافت کنید

مدیران و صاحبان مشاغل از بازخورد صادقانه افرادی که وظیفه تکمیل کار برای رسیدن به اهداف شرکت را دارند، بهره مند می شوند. کارمندان می توانند امکان سنجی برخی ابتکارات را توضیح دهند یا راه های دیگری را برای دستیابی به نتایج کلیدی از تجربه دست اول خود پیشنهاد کنند.

سریع و مناسب تنظیم کنید

استفاده از OKR به کسب و کارها این امکان را می دهد که عملکرد خود را ارزیابی کرده و روش های خود را به سرعت تنظیم کنند، اغلب به صورت ماهانه یا فصلی. با ماهیت ساده OKR ها، شرکت ها می توانند به راحتی اهداف جدیدی ایجاد کنند یا نتایج کلیدی را در مدت زمان کوتاهی اصلاح کنند.

پشتیبانی در سطح شرکت را توسعه دهید

همه افراد سازمان خود را تشویق کنید که از مدل OKR حمایت کنند. بحث کنید که چقدر برای همه مهم است که در رسیدن به اهداف خود سرمایه گذاری کنند و درگیر شوند تا موفقیت در کل شرکت را تجربه کنند.

مطالب مرتبط: چگونه روحیه کارکنان را تقویت کنیم؟

OKR ها را به بهترین شکل برای کسب و کار خود پیاده کنید

برخی از کسب و کارها سالانه از OKR استفاده می کنند و برخی دیگر برای هر سه ماهه از آنها استفاده می کنند. منظور از OKR ها انعطاف پذیر و سازگار با نیازهای شما است. تیم شما ممکن است با انگیزه منظم OKRهای ماهانه پیشرفت کند، یا ممکن است فرآیندهایی داشته باشید که با OKRهای سه ماهه یا سالانه هماهنگی بهتری داشته باشند. آنچه را که برای سازمان شما بهترین است، آزمایش کنید.

سوالات متداول در مورد OKR

در اینجا چند سوال متداول در مورد OKR وجود دارد:

اگر شرکتی به OKR های خود نرسد چه؟

هدف از OKR ها اهداف چالش برانگیز است، بنابراین اگر تیم شما به مدت یک ماه یا سه ماه به OKR های خود نرسد، اشکالی ندارد. رسیدن به ۸۰ درصد یا بیشتر از هدف شما موفقیت آمیز است. اگر شرکت شما به ۵۰ درصد یا کمتر از نتایج کلیدی رسید، اهداف و نتایج کلیدی خود را مجدداً ارزیابی کنید تا نتایج قابل دستیابی‌تری ایجاد کنید.

اگر شرکتی به میزان قابل توجهی از OKR های خود پیشی بگیرد چه؟

اگر شرکت تا حد زیادی از OKR های خود پیشی گرفت، موفقیت را جشن بگیرید. با این حال، مجموعه بعدی OKR شما باید چالش برانگیزتر باشد. OKR ها باید ممکن، اما جاه طلبانه باشند.

آیا OKR ها فقط برای مدیریت سطح بالا هستند؟

خیر، OKR برای همه کارمندان است. بخشی از هدف OKR ها داشتن اهداف ساده و واضح است که بتوان آن را در کل شرکت به اشتراک گذاشت. OKRها به همه اعضای تیم اهداف یکسانی ارائه می دهند و یک محیط منسجم و هدف گرا را ایجاد می کنند.

خروج از نسخه موبایل